Avsnitt

  • Uni Sallnäs, biträdande professor och forskare Linköpings universitet, har fått pengar från Handelsrådet för att undersöka vad förväntningarna på allt snabbare e-handelsleveranser gör med hållbarheten.
    – Den allmänna uppfattningen är att snabbt är dåligt, därför att man exempelvis inte hinner få upp fyllnadsgraderna i lastbilarna. Men samtidigt har vi sett att det kanske inte är riktigt så enkelt, säger Uni Sallnäs.
    Nu vill hon och hennes forskargrupp, bland annat genom att låta konsumenter föra köpdagbok, testa nyanserna kring förhållandet snabbhet och e-handelsleverans.
    Kommen så här långt, ungefär halvtid i projektet, är några mönster tydliga. Ett är att konsumenten helst väljer det leveransalternativ som listas högst upp i köpsituationen.
    Ett annat är att konsumenterna långt ifrån är någon enhetlig grupp.
    – Det blir så tydligt att det handlar om individer, något som kanske inte alltid fångas upp i de stora enkäterna. Vissa gillar att planera och tänka igenom, andra är spontana och impulsköper. Vissa avskyr hemleveranser, vissa gillar inte ombud och älskar boxar, andra tvärtom, säger Uni Sallnäs och skisserar framtida möjligheter för e-handlare att med hjälp av AI skräddarsy leveransalternativ i checkouten.
    – Sedan kan man ju som konsument också tänka på att man har ett ansvar, vara medveten om att att vad man gör har miljömässiga effekter. Det är lätt att bli indragen i en allmän hets, konstaterar Uni Sallnäs.
    Podden är inspelad i december 2024 i Stockholm.

  • – Man ska inte hålla på att utveckla nya koncept om man inte är beredd att också utveckla utvärderingen. Om man ändå bara utvärderar utifrån sälj, är det bortkastade pengar.
    Det säger Ulf Johansson, professor på Ekonomihögskolan, företagsekonomiska institutionen och även föreståndare på Centrum för handelsforskning, Lunds universitet.
    Han är högaktuell hos Handelsrådet med sitt forskningsprojekt Att framtidssäkra den fysiska butiken via nya butiksformat – hur utvärdera nya butiksformat?
    Nya koncept är en viktig av utvecklingen av den fysiska handeln, både i ljuset av digitalisering och nya konsumentbehov. Men hur kan dessa nya format motivera sin existens om inte också sättet att utvärdera dem förändras? Det traditionella, som har försäljning som bas, behöver kompletteras.
    I podden konstaterar Ulf Johansson att om nyutvecklade fysiska format enbart mäts på traditionella vis med försäljning i fokus, så kommer de inte ha så stora chanser att överleva, trots att syftet var att erbjuda kunden något nytt som ligger tiden.
    Podden spelades in i oktober 2024 i Stockholm.

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • Hör HFI-forskaren Anders Bornhäll berätta om detaljhandelsföretagens överlevnadsstrategier under och efter pandemin.
    En av slutsatserna är att de företag som fokuserade på internt genererade medel blev mer motståndskraftiga och klarade krisen bäst. Men det finns orosmoln vid horisonten.
    – Vi kan se att även om det till synes är så att de stöd som fanns, hjälpte många företag ta sig igenom krisen och överleva, så ser vi nu andra tecken. Att företagen fick vänta med skatteinbetalningar, räddade dem möjligen för stunden, men nu har många problem att betala, konstaterar Anders Bornhäll.

    Slutrapporten från hans Handelsrådsfinansierade forskningsprojekt "Överleva pandemin: Återförsäljarnas anpassningsstrategier" innehåller insikter som inte bara specifikt handlar om Covid-19-pandemin utan också kan komma till nytta för det samhälle och de branscher som vill stå förberedda och motståndskraftiga inför en möjlig framtida kris.

    Läs rapporten här: https://handelsradet.se/forskning-och-utveckling/forskningsprojekt/surviving-the-covid-19-pandemic-retailers-adaptation-strategies/

    Podden spelades in i oktober 2024 Stockholm.

  • – Sociala robotar ska inte ersätta personal, utan vara ett komplement som utför uppgifter som annars inte hinns med – som att ge råd och tips i kön till delikatessdisken. De kan också komma till användning i obemannade butiker.
    Det säger Lars Witell, professor i företagsekonomi med inriktning marknadsföring vid Linköpings universitet.
    Han är aktuell hos Handelsrådet med forskningsprojektet ”Kundupplevelse i förändring”, som så småningom ska utmynna i handfasta råd till branschen.
    I podden berättar han om praktiska försök ute i butik med den talande roboten, skillnaden i hur barn och vuxna bemöter den och om att män och kvinnor interagerar olika med den talade roboten.
    Han diskuterar det faktum att många kunder upplever att personaltätheten och därmed andelen sociala kontakter minskat.
    – Det fysiska mötet, den sociala interaktionen, är central för många människor. Det blir mindre och mindre av sådana naturliga kontaktpunkter, säger Lars Witell och fortsätter:
    – Och jag tror att det är för enkelt att säga att det här behovet är åldersrelaterat. Även unga gillar social interaktion och ensamhet är en större och större utmaning för samhället. Handeln är en naturlig mötesplats och har en viktig roll att spela här.

  • – Butiksmedarbetarnas roll blir allt viktigare; med högre krav på att ge bra service och läsa av kunden. Det brukar vi generellt prata om i handeln. Och nu, med videomötet, kom det ytterligare till kanal där de ska kunna hjälpa kunderna.
    Det säger Karina Töndevold Liljedal, docent och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, aktuell hos Handelsrådet med ett forskningsprojekt som rör digitala kundmöten i butik. Lyssna på henne i ett samtal med Handelsrådets Ylva Åkesson om ”fygitala” kundmöten i butik, möten där det fysiska och digitala vävs ihop till ett.
    Som när en säljare – på plats i butik – hjälper en kund som sitter hemmavid och använder telefonens kamera i ett videomöte. Eller som i en livesändning över nätet där företaget i lättsamma former presenterar sina egna produkter och lösningar, med en ordinarie medarbetare som ”programvärd”, kanske med hjälp av gäster i studion.
    I podden berättar också Karina Töndevold Liljedal kring Center for Retailing på Handelshögskolan i Stockholm.
    Läs mer om forskningsprojektet här. https://handelsradet.se/forskning-och-utveckling/forskningsprojekt/digitala-kundmoten-i-fysiska-butiker-kan-videomoten-och-videomaterial-oka-forsaljning-och-nojdhet/
    Programmet spelades in i juni 2024 Stockholm.

  • – Vi har större tilltro till ett beslut fattat av en människa, jämfört med en maskin. Är du flyggpassagerare känner du dig tryggare om du vet att det är en mänsklig pilot som flyger planet, jämfört med en AI modell, säger Jönköpingsforskaren Tomas Müllern och fortsätter:
    – Och ju fler mänskliga egenskaper en maskin har desto mer kan vi känna att vi kan lita på den.
    Lyssna på Tomas Müllern som i ett samtal med Handelsrådets Ylva Åkesson berättar om sitt aktuella forskningsprojekt, kring hur AI-verktyg kan användas för att påverka konsumenters hållbara val. Fokus ligger på produktreturer.
    Han resonerar kring konsumenters villighet att dela med sig av sina privata uppgifter, där det visar sig att företaget storlek respektive inblandning av AI spelar roll. Vi får höra exempel på hur AI påverkar arbetslivet, som exempelvis jobbet som HR-specialist och marknadsförare. Tomas Müllern är forskare vid Internationella handelshögskolan i Jönköping.
    Läs om hans pågående forskningsprojekt på Handelsrådets hemsida här: https://handelsradet.se/forskning-och-utveckling/forskningsprojekt/the-role-of-artificial-intelligence-in-consumers-sustainable-choices-a-study-of-digital-retailing/
    Podden är inspelad i Stockholm i juni 2024.

  • Telefonarbete i kundservice präglas ofta av stress och höga prestationskrav. Förmågan att hantera svåra samtal med upprörda kunder ställs också på sin spets.
    Lyssna på ett poddsamtal om svåra samtal, hantering och lärande på jobbet för kundtjänstmedarbetare i handeln. Med Vesa Leppänen, forskare vid Högskolan i Kristianstad.
    - Forskningsresultaten visar att de erfarna kundtjänstmedarbetarna har lärt sig olika strategier för att hantera inringarnas känslor. De har också arbetat upp en förmåga för att kunna förutsäga ungefär vilken riktning ett samtal kommer att ta.
    Samtalet tar sin utgångspunkt i ett projekt finansierat av Handelsrådet ”Utsatthet i kundservice”.
    Inspelat i Lund i februari 2024.
    Poddvärd: Ylva Åkesson, Handelsrådet.

  • – Många företag inser kanske inte vilket bredare värde deras interna data skulle kunna ha för beslutsfattande i en samhällskris, utan ser den bara som en rent kommersiell och operativ resurs.
    – Snart kommer det direktiv och regleringar som kommer ställa nya krav och kanske också medföra helt nya förväntningar på företag. Och man om inte vill ha lika ”kul” som man hade med införandet av GDPR, kanske man borde börja fundera på hur man ska anpassa sig till det redan nu.
    Det säger forskare och docent Erik Wetter, Handelshögskolan i Stockholm.
    Han är aktuell med ett forskningsprojekt finaniserat av Handelsrådet med fokus på den värdefulla resurs av kunddata som finns ute hos landets detaljhandelsföretag.
    Inspelat i januari 2024. Poddvärd: Ylva Åkesson, Handelsrådet

  • – En människa i vår del av världen ser ungefär 3-5 000 kommersiella budskap varje dag. Nu här i inspelningsstudion, är klockan kvart över ett på dagen, och då vi har sett par tusen så här långt. Hur många av dem kommer du ihåg?
    I 15 år har Jonas Colliander forskat på sociala medier med fokus på kommersiell kommunikation. Hans forskning kring influerare är extra aktuell och i avsnittet berättar han om utvecklingen till en mer professionaliserad, fullfjädrad medieform med en växande kringapparat.
    Det handlar om mega influerare, nischat effektiva mikroinfluerare, virtuella influerare, live shopping och vikten av att förmedla en genuint, personlig känsla och rätt matchning mellan produkten och influerarens eget varumärke.
    Men också om desinformation och om hur sociala medier påverkar oss som människor.
    Jonas Colliander, som verkar på Handelshögskolan i Stockholm, berättar också om den forskarskola som sedan 2018 finns hos Center for Retailing på lärosätet.
    Podden är inspelad i juni 2023.

  • – Handlare är trygghetsskapare oavsett om de vill det eller inte.
    Det säger Cecilia Cassinger, Lunds universitet, aktuell med ett forskningsprojekt kring handelns roll i utsatta stadsmiljöer.
    – Vi vill lyfta handelns roll som samhällsbärare. Vilken roll spelar handlare i områden som har problem med otrygghet?
    I tio områden i fem städer har Cecilia och hennes team arbetat med forskningsmetoden ”Research on the move”/”Forskning i farten”, inspirerad av etnografin, och också tidvis haft med sig tolk.
    Projektet fokuserar på de som arbetar i handeln, men eftersom samverkan är ett nyckelord riktas sökljuset också mot aktörer som fastighetsägare, centrumutvecklare och trygghetssamordnare hos kommunen.
    Läs mer om Cecilias forskningsprojekt ”Nya samarbetsformer för främjande av trygg handel i utsatta stadsmiljöer”: https://handelsradet.se/forskning-och-utveckling/forskningsprojekt/nya-samarbetsformer-for-framjande-av-trygg-handel-i-utsatta-stadsmiljoer/.
    Podden är inspelad i Lund i maj 2023.

  • This podcast partly in English, partly Swedish.
    – När man jobbar inom handeln kan man tro att konsumenter som handlar mindre skulle vara en katastrof, men det behöver nödvändigtvis inte vara så, säger Carys Egan-Wyer.
    Möt konsumtionsforskaren Carys Egan-Wyer som berättar om det pågående forskningsprojektet ”Att framtidssäkra den fysiska butiken via nya butiksformat” som finansieras av Handelsrådet. Annars ligger hennes fokus på hållbarhetsfrågorna och i förlängningen på hur handeln kan tackla ett förändrat konsumentbeteende med kunder som ställer allt högre krav på hållbarhet.
    I podden talar hon om övertron på konsumentmakt, behovet av lagstiftning och branschöverenskommelser som gör hållbara val enklare för handelsbransch och konsumenter, ger en inblick i extremsport som konsumtionsområde och identitetsbyggare och ger lyssnarna en inblick i erfarenheter av sitt år med köpstopp, där frågor som antikonsumtion och minimalism sätts i ett personligt ljus.
    Carys Egan-Wyer är verksam vid centrum för handelsforskning vid Lunds universitet och som sedan hösten 2019 är ansvarig för forskningstemat Framtidens konsumtion.
    Podden är inspelad i maj 2023.

  • Modeindustrin har länge varit i stormens öga när det gäller diskussionen kring hållbarhet i handeln.
    Det här är en av forskaren Gabriella Wulffs hjärtefrågor. Lyssna på henne när hon talar om vikten av utökat producentansvar, om forskning kring hur klädföretag kan komma ur spiralen med överproduktion och reor och om möjliga vägar framåt från second hand och uthyrning, till ökad användning av återvunna material, personaliserad produktion och AI-hjälpmedel.
    Gabriella Wulff är forskare och universitetslektor vid Textilhögskolan i Borås och är också kopplad till Centrum för konsumtionsforskning (CFK) samt Centre for Retailing (CFR) vid Handelshögskolan i Göteborg.

  • – Det här forskningsprojektet har varit fantastiskt roligt, ett av de roligaste jag haft just därför att man har kommit så nära H&M.
    Det säger Erik Sandberg, professor i logistik vid Linköpings universitet apropå forskningsprojektet kring dynamiska logistiksystem i handeln, finansierat av Handelsrådet.
    Detaljhandelns snabba omställning mot omnikanaler, ökad e-handel och nya hållbarhetssträvanden ställer krav på logistiksystemens dynamiska förmågor, på att de ska kunna utvecklas och modifieras allt efterhand.
    Det har varit forskning inbäddad i praktisk retailmiljö, där Erik Sandberg haft förmånen att få komma in i de ”innersta logistikrummen” hos H&M för att aktivt medverka i tre av bolagets utvecklingsprojekt inom logistik och supply chain.
    Att på forskarspråk sätta ord på det som praktikerna har i ryggmärgen har varit en av Erik Sandbergs uppgifter.
    Om sitt forskarliv reflekterar Erik Sandberg:
    – I min forskning betyder det ganska mycket för mig att slutresultatet inte bara ska handla om att företagen med hjälp av logistiken ska tjäna pengar och erbjuda en bra service utan också om miljön och social hållbarhet. Det låter pompöst, men här kan jag som forskare faktiskt göra en insats för en bättre värld.
    Läs slutrapporten från det Handelsrådsfinansierade forskningsprojektet här: https://handelsradet.se/forskning-och-utveckling/forskningsprojekt/detaljhandelns-behov-av-dynamiska-och-flexibla-logistiksystem/

  • Ett samtal i poddstudion med forskaren Joakim Kembro, Lunds universitet, om logistik, automation, om forskarrollen och om hur man som logistiker kan arbeta internationellt för att stödja människor i kris och krig.
    Joakim Kembro och hans forskarkollegor arbetar med det Handelsrådsfinansierade forskningsprojektet “Automationens påverkan på handelns lönsamhet, konkurrenskraft och hållbarhet”. Bakgrunden är att allt fler handelsföretag väljer att automatisera sina lager, vilket får konsekvenser för lönsamhet och kompetensbehov. Fler robotar, färre lagerarbetare och delvis krav på en annan typ av kompetens än idag.
    Läs mer om forskningsprojektet här: https://handelsradet.se/forskning-och-utveckling/forskningsprojekt/automationens-paverkan-pa-handelns-lonsamhet-konkurrenskraft-och-hallbarhet/
    Inspelat 23 november 2023 i Stockholm

  • Uppvuxen i en familj där pappa arbetade i konsumentkooperationen och var den som öppnade det första Domus-varuhuset och lanserade stormarknadskonceptet Obs! Efter juristlinjen så småningom en internationell retailkarriär hos bland annat Oriflame; Stefan Karlssons väg till forskarbanan är inte den vanliga.
    Lyssna på honom när han berättar varför e-handelsreturer kan göra nytta, varför näringslivet bör lyssna mer på forskning och om vad som själv fick in honom på forskarbanan.
    Stefan Karlsson har ett tvåårigt postdocstöd för Handelsrådet, där han utifrån sin forskning vid Lunds universitet, nästa år (2023) presenterar resultat från sin forskning kring konsumentreturer under tiden efter Covid-19.
    Läs mer om projektet här: https://handelsradet.se/forskning-och-utveckling/stipendiater/designing-online-customer-returns-policy-for-a-post-covid-19-retail-era/
    Inspelat i september 2022.

  • Lyssna på forskaren Kristin Farrants som berättar kring sin forskarvardag, om varför ett alltför spännande resultat ofta är för bra för att vara sant och om valet att studera i England. Och om varför Sverige är ett av världens bästa länder att befinna sig i om man forskar kring sjukfrånvaro.
    Kristin Farrants är forskare på Karolinska institutet, på avdelningen för försäkringsmedicin.

    Hon är aktuell med det Handelsrådsfinansierade forskningsprojektet ”Sjukfrånvaro bland tjänstemän inom handeln”.
    Läs slutrapporten och mer om projektet här: https://handelsradet.se/forskning-och-utveckling/forskningsprojekt/vilka-faktorer-paverkar-handelstjanstemannens-sjukfranvaro/

    Podden spelades in i mars 2022.

  • Lyssna på Kjetil Falkenberg, KTH, som talar om rytande lejon på savannen, ljud, musik och om hur välklingande butiksvaror kan bidra till en god arbetsmiljö i butik.
    Kjetil och hans team är mitt i ett Handelsrådsfinansierat forskningsprojekt där kunder och butiksmedarbetare agerar i en virtuell butik för att undersöka hur sonifiering, ljuddesign och ljudsättning kan fungera för bättre arbetsmiljö och som ett alternativ till traditionella övervakningssystem.
    Kjetil Falkenbergs forskning inriktar sig på hur musikteknologi kan berika människor tillvaro. Han har en bakgrund inom pedagogik, musikvetenskap och musikteknologi och är själv hobbymusiker.

    Läs mer om Kjetil Falkenbergs forskningsprojekt ”Välklingande butiksvaror – en generellt och applicerbar metod för bättre arbetsmiljö och färre stölder: https://handelsradet.se/forskning-och-utveckling/forskningsprojekt/valklingande-butiksvaror-en-generell-och-applicerbar-metod-for-battre-arbetsmiljo-och-farre-stolder/

  • Kajsa Hulthén, forskare och biträdande professor på Chalmers tekniska högskola, ger lyssnarna en levande beskrivning av forskarrollen och om hur en uthållig forskare måste kunna leva med osäkerhet och med att det kan finnas flera rätta svar på en och samma fråga.

    Hon berättar också om det Handelsrådetsfinansierade forskningsprojekt som hon (december 2021) är halvvägs igenom: "Förpackningars roll för en mer hållbar och effektiv varudistribution inom detaljhandeln i Sverige".

  • Möt Hanna Berg, forskare på Handelshögskolan i Stockholm i ett samtal med Handelsrådet om handelsforskning, om forskarrollen och nyttan av att ta med tidigare yrkeserfarenheter in i forskningen.
    Hanna Berg är mitt uppe i ett forskningsprojekt kring äldre konsumenters reaktioner på fysiska butiksmiljöer.
    Läs mer om forskningsprojektet här: https://handelsradet.se/forskning-och-utveckling/forskningsprojekt/en-butik-for-alla-aldrar-aldre-konsumenters-reaktioner-pa-fysiska-butiksmiljoer/

  • Möt forskaren och professorn Karin M. Ekström, som i ett samtal med Handelsrådets Ylva Åkesson, berättar om sin senaste forskning kring butiken som mötesplats.

    Vad krävs för att butiker ska fungera som sociala mötesplatser och skapa värde för såväl besökare och butiksinnehavare som lokalsamhället? Butiken har en roll som social mötesplats och en butiksetablering kan aktivt bidra till samhällsnytta.

    I podden talar Karin M Ekström om sitt senaste forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet, som tagit avstamp i handeln i Eslöv, Ullared (bland annat GeKås) och Vingåker, med Vingåkers Factory Outlet. I projektet undersöktes förutsättningarna för att utveckla butikens roll som social mötesplats och identifiera utmaningar, hinder och framgångsfaktorer.

    Karin M Ekström är professor i företagsekonomi vid Högskolan i Borås. Hennes forskning är inriktad mot konsumentbeteende och konsumtionskultur med fokus på bland annat konsumtionens mening, hållbar konsumtion, familjekonsumtion och konsumentsocialisation.