Avsnitt

  • Avsnitt 145 med Lisa Kruse, grundare av Holy Comms, om founder-led marketing och hur grundaren blir en tillgång i marknadsföringen.

    Vi pratar om allt från vad founder-led marketing är och varför det pratas så mycket om begreppet just nu. Till hur man använder det på ett bra sätt, när det fungerar som bäst och Lisa lyfter flera inspirerande exempel på svenska företag och grundare som arbetar bra med founder-led marketing.

    Du får också höra om:

    Fördelarna med founder-led marketing
    Fallgropar och misstag att undvika
    Vikten av marknadsteamet leder arbetet
    Nycklarna för att lyckas med det
    Varför kontinuitet är viktigare än frekvens

    Och hur founder-led marketing kan skapa en bättre relation mellan grundare och marknadsorganisationen.

    Om gästen
    Lisa Kruse är grundare av Holy Comms, en marketing-as-a-service-byrå som de senaste åren har växt snabbt. Hon har även tidigare erfarenhet från flera ledande roller inom marknad.

    Som grundare av Holy Comms har hon träffat och rådgett tusentals bolag från startupnivå till Fortune 500 kring marknadsföring. Bland annat inom founder-led marketing.

    Vid sidan om byrån är Lisa också medgrundare av impactbolaget 1,1 som hjälper kvinnor att starta och driva företag.

    Tidsstämplar
    03:51 Vad founder-led marketing är
    08:18 Var begreppet kommer från
    17:04 Inspirerande svenska exempel
    25:34 Autencitet, räckvidd och fördelarna
    32:07 Sellable founders, Elon Musk och risker
    35:07 Hur founder-led marketing fungerar
    41:10 Kombinera med annan marknadsföring
    45:17 Founder-led marketing i funneln
    48:20 När är det en bra strategi som bolag
    53:51 Tips, råd, lärdomar och viktiga insikter

    Länkar
    Lisa Kruse på LinkedIn
    Lise Kruse på TikTok
    Holy Comms (webbsida)

    Svenska exempel som nämndes
    Truls Christenson, co-founder Rscued
    Sara Wimmercranz, co-founder av Backing Minds
    Jessica Löfström, grundare av Expandera Mera och Ansvarssäkerhet

    The Founder-Led Marketing Show (poddtips)
    Apple Podcasts / Spotify

    How to Build a Founder-Led Content Strategy in 2025 - Hubspot (guide)

    Founder-Led Marketing: A Guide to Engaging Your Founder - CXL (artikel)

    99% of Startups Fail—The 1% Use This Founder-Led Marketing Playbook - The Clueless Company (artikel)

    Bygga och använda personliga varumärken i marknadsföring – Mira Thimmayya #143 (poddavsnitt)



    Confetti (samarbete)

    Digitalenta (samarbete)

  • Avsnitt 144 med Mikael Johansson, mannen bakom virala succéer som Khaleds Kaviar, Ballerina Footlong, Max Skurhink-shake och Foodora Goes Further.

    Vi pratar om allt från vad viral marknadsföring egentligen innebär och varför Mikael tycker att varumärken borde göra ”aprilskämt året runt”. Till hur han tänker kring formeln bakom viralitet, att lyckas i sociala medier och hur företag bör göra för att skapa virala kampanjer.

    Du får dessutom höra om:

    Storyn bakom miljonvisningarna
    Varför han blev bannad från TikTok
    Hur kontroverser kan vara bra PR
    Varför det är så viktigt att underhålla
    Och vikten av att A/B-testa videos

    Samt varför han anser att varumärken bör tänka på viralitet redan i produktutvecklingen.

    Om gästen
    Mikael Johansson driver byrån Swinton International och har gjort sig känd genom en rad virala kampanjer som har fått miljontals visningar på TikTok och Instagram, samt fått stor spridning i media.

    Idag hjälper Mikael företag att skapa viral kampanjer och videos som vågar bryta mot traditionella regler och nå bred organisk spridning i sociala medier. Han föreläser också kring viral marknadsföring och har blivit utsedd till en av Sveriges Superkommunikatörer.

    Tidsstämplar
    00:00 Introduktion
    02:28 Från fejkade valaffischer till Khaleds Kaviar
    05:15 Reaktioner på videos och miljonvisningar
    09:52 Varför Mikael blev bannad från TikTok
    14:48 Från att låna varumärken till stora kampanjer
    17:40 Om att göra aprilskämt året om
    21:36 Enkla förklaringen av viral marknadsföring
    25:23 Formeln och ingredienserna för viralitet
    31:46 Trender, distribution och kreatörer
    38:06 Lärdomar om att lyckas i sociala medier

    Länkar
    Mikael Johansson på LinkedIn
    Mikael Johansson på Instagram
    Mikael Johansson på TikTok
    Swinton International (webbsida)

    Mikael ligger bakom de fejkade valaffischerna: "Vänligt pikande" - Nyheter24 (artikel)

    Aprilskämt med ny smak från Redhead 2025 - Mauri Hermundsson (TikTok)

    Hackar Willys kassor – med en usb-sticka - Expressen (video)

    Mikael om sina fejkade produkter på Tiktok: ”Behöver utbilda om desinformation” - SVT Nyheter (artikel)

    Max ♡ Tesla (aprilskämt 2025) av Fabian Svorono - SVT Nyheter (artikel)



    Confetti (samarbete)

    Digitalenta (samarbete)

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • Avsnitt 143 med Mira Thimmayya om hur företag kan nyttja kraften i personliga varumärken för att stärka sin kommunikation och nå ut bättre.

    Allt från vad ett personligt varumärke är, varför det är särskilt relevant just nu och hur företag strategiskt kan använda dem i sin marknadsföring. Till hur thought leadership har utvecklats och nycklarna till att bygga starka personliga varumärken.

    Du får dessutom höra om:

    Fördelar med personliga varumärken
    Riskerna och hur man hanterar dem
    Hur man kan mäta effekten av arbetet
    Trender inom personal branding
    Konkreta exempel från olika företag


    Samt varför personliga varumärken och “employee branding” borde finnas med i fler marknadsplaner.

    Om gästen
    Mira Thimmayya är föreläsare och varumärkesstrateg. Hon driver Brand Fixers som förmodligen är Sveriges första personal branding-byrå.

    Tillsammans med ett team av konsulter hjälper hon företag, ledare och entreprenörer med allt från varumärkesstrategi till innehållsskapande. Och hon har dessutom skrivit boken “It’s personal now” där hon delar sin egen resa som entreprenör och föreläsare.

    Tidsstämplar
    00:19 Introduktion
    02:15 Personal branding är extra relevant 2025
    06:51 Thought leadership och att förmedla idéer
    09:30 Vad marknadsförare missar
    11:34 Hur företag använder personliga varumärken
    18:30 Exempel från olika företag
    20:15 För- och nackdelar med personliga varumärken
    29:58 Framtidslöften och att lära av influencers
    32:58 Funneln och hur vi kan mäta
    37:21 Att bygga starka personliga varumärken
    46:22 Trender kring personal branding

    Länkar
    Mira Thimmayya (LinkedIn)
    Personlig webbsida
    Brand Fixers (webbsida)
    It's personal now - av Mira Thimmayya (bok)

    Personer och företag som nämndes:
    Anna Björkeryd, Kleer
    Daniel Wikberg, Upsales
    Tim Soulo, Ahrefs
    Rand Fishkin, Sparktoro
    Tobias Berglund, Wise Group
    Mikael Johansson
    Inet
    Naturkompaniet



    Confetti (samarbete)

    Digitalenta (samarbete)

  • Avsnitt 142 med Annika Grumert Klang på Oculos om the state of marketing automation och vad som krävs för att lyckas med det 2025.

    Allt från hur tekniken och verktygen har utvecklats de senaste åren till hur Annika ser på marketing automation. Och vi pratar massor om verktyg och vad som är viktigt att tänka på när man väljer system.

    Annika berättar också om automationerna vi måste ha på plats.

    Du får dessutom höra om:

    Hur man får ut mer av sitt verktyg
    Från kampanjstyrt till automationer
    Varför datamodellen är så viktig
    Trender inom marketing automation
    Kunders förväntan på dataanvändning


    Om gästen
    Annika Grumert Klang är vd på Oculos och har lång erfarenhet från såväl specialistroller som ledande roller inom marketing automation och martech.

    Oculos som hon leder idag är en CRM- och martechbyrå som har ett extra fokus på lojalitetsprogram och kundklubbar. Annika är dessutom med i min expertpanel där hon skriver om just martech-nyheter.

    Tidsstämplar
    00:00 Introduktion
    02:04 Marketing automation och omnikanal
    07:12 The state of marketing automation 2025
    12:00 Populära verktyg och att välja system
    20:49 Strategi och de viktigaste automationerna
    26:46 Nyhetsbrev och kampanj vs automation
    31:52 Frequency cap, öppningsgrad och klick
    35:51 Marketing automation är mer än bara e-post
    39:23 Nycklarna för marketing automation 2025
    41:34 Generativ AI och omnikanal-trender
    45:49 Förstapartsdata och kunders förväntan

    Länkar
    Annika Grumert Klang (LinkedIn)
    Oculos (webbsida)

    Verktyg
    Salesforce
    Microsoft Dynamics
    Adobe Marketo
    Klaviyo
    Voyado (svenskt)
    Rule (svenskt)
    Agilic
    ActiveCampaign
    Mailchimp
    Braze (för app)
    HubSpot



    Confetti (samarbete)

    Digitalenta (samarbete)

  • Avsnitt 141 med Ted Solomon på Ctrl Digital där vi djupdyker i begreppet förstapartsdata och hur marknadsförare bör arbeta med det.

    Vi pratar om allt från vad förstapartsdata är och hur Ted brukar definiera begreppet. Till vilka olika typer av förstapartsdata det finns. Ted förklarar också varför den här typen av data är viktigare än någonsin för marknadsförare.

    Och vad han ser hindrar många företag från att arbeta med det.

    Du får dessutom höra om:

    Olika sätt att samla in förstapartsdata
    Vad som krävs för att samla och hantera den
    Vanliga myter kring förstapartsdata
    Vad det innebär att aktivera den här datan
    Och exempel på vad det innebär i praktiken


    Om gästen
    Ted Solomon är vd och grundare av Ctrl Digital. Han är i grunden digital analytiker och fokuserar idag på datainsamling och aktivering av förstapartsdata. Han har även lång erfarenhet av att bygga upp measurement-avdelningar på stora bolag som Entercard och Klarna.

    Ctrl Digital är en specialistbyrå inom digital analys och teknisk mätning. Där hjälper han och hans team företag att samla in, strukturera och aktivera sin data, framför allt inom försäljning och marknadsföring.

    Tidsstämplar
    00:00 Introduktion
    02:34 Förstapartsdata vs andra- och tredjepartsdata
    06:24 State of förstapartsdata 2025
    13:24 Myter och hur företag arbetar idag
    22:21 Business case kring förstapartsdata
    26:15 Samla in och hantera på rätt sätt
    31:58 Vikten av analys och tydligt mål
    37:36 Komma igång med aktivering av datan
    42:36 IKEA Family och exempel på aktivering
    47:21 Teds tips och råd till marknadsförare

    Länkar
    Ted Solomon (LinkedIn-profil)
    Ctrl Digital (webbsida)

    Migrera, kom igång och få ut mer av Google Analytics 4 – Ted Solomon #104 (poddavsnitt)

    Funnel (verktyg)
    Supermetrics (verktyg)
    Google Tag Manager (GTM) (verktyg)
    Google BigQuery (verktyg)
    CDP Institute (resurs)

    RFM Segmentation Using Bigquery - Ctrl Digital (artikel)
    Building a Marketing Data Warehouse in BigQuery - Ctrl Digital (artikel)
    First-Party Data Activation Playbook - Think with Google (whitepaper)
    IKEA-caset med förstapartsdata - Loyalty Point (case)
    Gartner: Marketing Budgets: Benchmarks for CMOs in the Era of Less (resurs)



    Confetti (samarbete)

    Digitalenta (samarbete)

  • Avsnitt 140 med Oskar Eklind om produktivitet för marknadsteam. En fortsättning på vårt samtal i avsnitt 132.

    Vi pratar bland annat om vad han ser utmärker de marknadsteam som är riktigt produktiva och varför tydlighet, fokus och struktur är så viktigt. Och allt från hur team bör jobba med prioritering av projekt och kampanjer till hur vi bör tänka kring möten.

    Samt hur Oskar anser att marknadsteam bör använda teknik och automatisering för att bli mer produktiva.

    Du får dessutom höra om:

    De största fokustjuvarna för marknadsteam
    Interna briefer och hur man arbetar med det
    Tips och råd kring projekthanteringsverktyg
    Hur man får bättre struktur på filer och resurser
    Och ett riktigt bra tips för mötesanteckningar


    Om gästen
    Oskar Eklind är marknadsföraren och inhousebyråchefen på Storytel som blev produktivitetsexpert. Eller Fokus-PT som han själv säger.

    Han hjälper idag marknadsförare och marknadsteam att skapa struktur, bli mer produktiva och fokuserade. Oskar utbildar i och föreläser om produktivitet. Han har också skapat Fokuskursen för egenföretagare, marknadsförare och team.

    Tidsstämplar
    00:13 Introduktion
    02:36 Det som utmärker produktiva marknadsteam
    09:20 Tydlighet, mandat och prioritering för team
    15:08 Fokus, tidstjuvar och problemet med möten
    22:06 Struktur, projekthanteringsverktyg och filer
    32:25 Bättre mötesanteckningar med AI
    38:38 Automatiseringar i projekthanteringsverktyg
    42:29 Smarta interna briefer och beställningar

    Länkar
    Oskar Eklind på LinkedIn
    Oskar Eklind på YouTube
    Oskars webbsida
    Fokuskursen 1:1 och Team

    Bli mer produktiv som marknadsförare med struktur och fokus – Oskar Eklind #132 (poddavsnitt)

    Oskars briefmall (resurs)

    Why It’s So Hard to Focus at Work (Hint: It’s not you, it’s your workplace) - Todoist (artikel)

    Building a Company Handbook - Todoist (artikel)

    Dear Manager, You’re Holding Too Many Meetings – HBR (artikel)

    Communication Overload: Our research shows most workers can’t go 6 minutes without checking email or IM – Rescue Time (artikel)

    How to Optimize Project Management with Automation - ClickUp (artikel)



    Confetti (samarbete)

    Digitalenta (samarbete)

  • Avsnitt 139 med Erik Modig om funnels och deras roll i marknadsföring. Och huruvida funneln är död eller inte.

    Vi pratar bland annat om vad en funnel är och vad som är skillnaden på en funnel, en kundresa och en köpresa. Erik går även igenom misstag som han ser att många varumärken gör kring funnels, och hur man bör använda funnels strategiskt i sin marknadsföring.

    Och varför han ser funnels som ett bra planeringsverktyg.

    Du får dessutom höra om:

    Vad det finns för olika typer av funnels
    Varför så många pratar om funnels död
    Bluffen kring att mäta digitala kundresor
    Hur man bygger effektiva funnels idag
    Och risken med att inte bygga kännedom


    Plus ett gäng med bra tips och best practice för hur man bör tänka kring funnels i sin marknadsförings- och marknadsstrategi.

    Om gästen
    Erik Modig är författare och forskare vid Center for Consumer Marketing vid Handelshögskolan i Stockholm. Och en väl anlitad föreläsare inom marknadsföring.

    Hans senaste bok Bang for the buck blev utsedd till årets marknadsföringsbok 2017. Erik är också grundare av kursplattformen Marketing Levels där han samlar allt sitt kunnande inom marknadsföring.

    Tidsstämplar
    00:24 Introduktion av avsnittet
    02:25 Vad en funnel är och dess roll i marknadsföring
    06:55 Skillnaden på en funnel, kundresa och köpresa
    13:24 Varför vi pratar om funnels död
    19:28 Gen Z och utmaningar med spårning
    26:01 Hur vi ska använda funnels i marknadsarbetet
    32:40 Funnels för affärsområden och segment
    40:06 Om hur man bör ta fram sin övergripande funnel
    47:32 Olika typer av funnels-modeller och avslutande tips

    Länkar
    Erik Modig på Linkedin
    Marketing Levels (webbsida)

    Missa inte heller de tidigare poddavsnitt jag har gjort med Erik:

    Marknadsföringspsykologi: Erik Modig #21
    Nycklarna till en framgångsrik marknadsplan: Erik Modig #58
    Varumärkesstrategi och att bygga ett starkt varumärke #93
    Metoder och verktyg för att sätta en bra marknadsbudget – Erik Modig #116

    AARRR: 5 Metrics to Grow Your Business (Pirate Metrics) - Gust de Backer (artikel)

    Everything you need to know about sales and marketing funnels - Funnel (artikel)

    Competing on Customer Journeys - Harvard Business Review (artikel)



    Confetti (samarbete)

    Digitalenta (samarbete)

  • Avsnitt 138 med Simon Milton om att bygga och utveckla marknadsteam. Det här avsnittet produceras i samarbete med Digitalenta.

    Vi pratar i avsnittet framförallt om de större trender som påverkar hur vi bygger marknadsteam idag och framåt. Inte minst hur AI förändrar hur vi tänker kring olika kompetenser, roller och krav på marknadsförare.

    Samt nycklar och tips för att bygga högpresterande marknadsteam.

    Du får dessutom höra om:

    Varför flexibilitet blir viktigt i marknadsteam
    Hur marknadsteamen förändras framöver
    Att det fortsatt är stort fokus på martech
    Vad kompetensplanering är och vad man gör
    Och trender kring intern vs extern kompetens


    Simon delar också ett gäng konkreta tips för hur marknadsförare kan lyckas framöver.

    Om gästen
    Simon Milton är VD och grundare av Digitalenta. En kompetenspartner inom digital marknadsföring och kommunikation som hjälper företag hitta och attrahera rätt personer rätt med kompetens. Oavsett om det gäller fasta tjänster, inhyrd personal eller kortare projekt.

    Simon har en bakgrund som konsult inom webbanalys, datadriven marknadsföring och som vd på en digital marknadsföringsbyrå. Idag fokuserar han på att hjälpa marknadschefer och ledare att bygga och utveckla högpresterande marknadsteam.

    Tidsstämplar
    [00:00] Introduktion
    [02:06] 3 trender kring att bygga marknadsteam
    [08:32] Vad AI innebär för hur vi bygger marknadsteam
    [11:05] Generalister vs specialister
    [19:16] Martech, fokus på teknik och flexibilitet
    [22:29] Kompetensplanering för marknadsteam
    [25:56] Intern vs extern kompetens
    [28:58] Nycklar för högpresterande marknadsteam
    [35:10] Tips och råd till marknadsförare

    Länkar
    Simon Milton på Linkedin
    Digitalenta (webbsida)
    Digitalenta Peer Learning (nätverk)

    MarknadsAvdelningen ’23 - Sveriges Annonsörer/Kapero (rapport)

    Boka en kostnadsfri session med Simon för att utveckla en kompetensplan

  • Avsnitt 137 med Johan Strand om de beslut som IMY gick ut med i juni och augusti 2024 kring tre bolags användning av Meta-pixeln.

    Beslut som det har pratats väldigt lite om trots att många företag använder de funktioner som tillsynerna byggde på. Så i det här avsnittet får du höra mer om vad det är som har hänt, vad det innebär och miljonböterna som blev konsekvenserna.

    Vi pratar också en hel del om GTM server-side och best practice kring dataskydd.

    Du får dessutom höra om:

    Vad besluten kan komma att innebära framöver
    Funktionerna i Meta-pixeln du ska se upp med
    De främsta fördelarna med GTM server-side
    Vad hashning är och vad det innebär i praktiken
    Och framtiden för digital analys och spårning


    Om gästen
    Johan Strand är Senior Digital Analyst och Team Lead på Ctrl Digital, en byrå specialiserad på teknisk digital analys och data warehousing. Och Johan har över 10 års erfarenhet inom digital marknadsföring och analys.

    Idag fokuserar han helt på implementering av tracking, med starkt fokus på integritet och compliance, samt data warehousing. Johan är också en av arrangörerna av MeasureCamp Malmö.

    Tidsstämplar
    [2:29] Tillsynsbeslut och Meta-pixelns funktioner
    [8:43] Genomgång av bank och apoteks-branschen
    [14:05] Sanktionsavgifter, vägledning och interna beslut
    [21:46] Balansera marknadsföring och dataskydd
    [28:47] Vad hashning är och vad det innebär
    [34:23] Best practice kring spårning och dataskydd
    [38:07] GTM server-side och Meta Conversion API
    [42:21] Sätta upp spårning med GTM server-side
    [51:34] Framtiden för digital analys och spårning

    Länkar
    Johan Strand på Linkedin
    Ctrl Digital (webbsida)

    Sanktions­avgifter mot Apoteket och Apohem för överföring av person­uppgifter till Meta - IMY (artikel)

    Sanktionsavgift mot Avanza för överföring av personuppgifter till Meta - IMY (artikel)

    The Ruling Against Avanza Bank, Apohem and Apoteket Regarding the Meta Pixel - Ctrl Digital (artikel)

    The Ruling Against Avanza Bank, Apohem and Apoteket Regarding the Meta Pixel - Part 2 - Ctrl Digital (artikel)

    Ruling Against Use of Meta Pixel - Part 3 - Ctrl Digital (artikel)

    Server-side GTM: Data Privacy, Compliance, and Efficiency - Ctrl Digital (artikel)

    Get started with Tag Manager - Client-side tagging vs. server-side tagging - Google (dokumentation)

    Meta Conversion API (CAPI) documentation - Meta (dokumentation)

    Server-side Tagging In Google Tag Manager - Simo Ahava (artikel)



    Confetti (samarbete)

    Digitalenta (samarbete)

  • Avsnitt 136. Ett extrainsatt poddavsnitt med Alexander Öqvist och Pontus Vippelius för att prata ChatGPT search, vad det är och allt som händer inom generativt sök.

    Du får i avsnittet dels höra vad ChatGPT search är och Alexander och Pontus initiala reaktioner efter en massa tester. Men också vad som händer från andra aktörer kring generativt sök. Allt från Googles AI Overviews till Perplexity och Bing.

    Vi pratar också självklart om huruvida ChatGPT search är en Google-dödare.

    Du får dessutom höra om:

    Vad ChatGPT search är bra på. Och inte
    Hur tjänsten skiljer sig mot AI Overviews
    Det vi vet om hur man optimerar för AI-sök
    Vad generativ AI betyder för sökupplevelsen
    Och konkreta råd för vad vi bör göra framöver

    Om gästerna
    Alexander Öqvist är senior digital strategist och SEO specialist på Synlighet. En norsk marknadsföringsbyrå. Dessförinnan ansvarade Alexander för Danske Banks svenska webb och ledde arbetet med SEO i Norden.

    Pontus Vippelius (fd Karlsson) är Head of SEO på AdRelevance och har över 13 års erfarenhet inom SEO både från Sverige och globalt. Han jobbar idag framförallt med SEO för e-handlare.

    Tidsstämplar
    [2:32] Första reaktionerna när ChatGPT search lanserades
    [10:33] Är ChatGPT search en Google-dödare?
    [16:17] Exempel på där ChatGPT search fungerar bra
    [22:18] Googles AI Overviews vs ChatGPT search
    [29:13] Perplexity och Bings generativa sök
    [32:39] Default search, Chrome-tillägg och Meta AI
    [37:22] Hur generativ AI förändrar sökupplevelsen
    [45:38] Vad generativt sök betyder för SEO
    [48:32] Tips och råd till för att synas i generativt sök

    Länkar
    Alexander Öqvist på LinkedIn
    Synlighet (webbsida)

    Pontus Vippelius på LinkedIn
    AdRelevance (webbsida)

    Introducing ChatGPT search - OpenAI (artikel)

    AI Overviews in Search are coming to more places around the world - Google (artikel)

    Meta is reportedly working on its own AI-powered search engine, too - The Verge (artikel)

    The next step in Bing generative search - Microsoft (artikel)

    Perplexity AI search (sökmotor)

    AI vs. SEO: What does the Future of Search look like? - Sistrix (artikel)



    Få en kostnadsfri varumärkesrapport - Mynewsdesk (samarbete)

  • Avsnitt 135 med Cecilia Victoria Kärrberg om de största trenderna i sociala medier just nu. Och hur de olika kanalerna utvecklas.

    Du får i avsnittet höra om de stora trender Cecilia ser och vad de innebär för marknadsförare, kommunikatörer och företag. Allt från algoritmer och social search till vad som händer på de olika plattformarna och hur våra beteenden förändras.

    Och vi pratar en hel del om nya verktyg, format och funktioner.

    Du får dessutom höra om:

    Hur algoritmerna utvecklas och vad det innebär
    Trender i innehållstyper och innehållsformat
    Hur olika generationer använder sociala medier
    Plattformarnas fokus på kreatörerna
    Och vad AI kan komma att betyda för social


    Om gästen
    Cecilia Victoria Kärrberg är grundare av och driver sociala medie-byrån Digitalsnack som hjälper företag, organisationer och kommuner att lyckas med sociala medier.

    Hon är en av Sveriges mest anlitade föreläsare kring sociala medier. Och du kanske känner igen henne från podden Digitalsnack där hon pratar om allt inom sociala medier. Sist men inte minst så är Cecilia med i min expertpanel.

    Tidsstämplar
    [2:44] Större trender i sociala medier just nu
    [9:47] Social search och nya sökbeteenden
    [19:04] Nyheter i sociala medier, män vs kvinnor
    [28:32] Utveckling och nyheter på plattformarna
    [32:32] Kreatörerna i fokus i sociala medier
    [38:00] Algoritmer, trender och experiment
    [46:52] Ännu mer AI i sociala medier
    [55:23] Innehållstyper, format och trender

    Länkar
    Cecilia Victoria Kärrberg på LinkedIn
    Digitalsnack (webbsida)

    Digitalsnack (podd)
    Apple Podcasts / Spotify

    Vad social search är och hur innehåll optimeras för det – Sara Öhman #105 - Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund (podd)

    Analys tillsammans med Internetstiftelsen om Svenskarna & Sociala medier 2024 - Digitalsnack (podd)

    Sammanfattning av Svenskarna och Sociala medier 2024 - Digitalsnack (artikel)

    Svenskarna och internet 2024 - Internetstiftelsen (rapport)

    The Biggest Social Media Updates for 2024 - Plann (artikel)

    Social media trends 2024 - Hootsuite (rapport)



    Confetti (samarbete)

    Digitalenta (samarbete)

  • Avsnitt 134 med Sibbe Silvén om de viktigaste AI-nyheterna under året så här långt, allt från nya AI-verktyg till AI-agenter. Och trender han ser.

    Du får i det här avsnittet höra om allt från de viktigaste AI-nyheterna som alla marknadsförare behöver ha koll på. Till AI-verktygen du måste testa och vad Sibbe själv använder i sitt jobb som marknadsförare och innehållsskapare.

    Och de fyra områden där han ser att AI ger störst effekt för marknadsförare...

    Du får dessutom höra om:

    De största nyheterna från OpenAI och Google
    Hur bildgenererings-verktygen har utvecklats
    Vad AI-agenter är och vad de kan göra
    Hur du blir AI-first som marknadsförare
    Och varför det är så viktigt att använda AI privat


    Om gästen
    Sibbe Silvén är Head of AI på, och medgrundare till, marknadsföringsbyrån Bright Mind Agency. Han är också en av Sveriges mesta AI-entusiaster.

    Vid sidan av rollen på Bright Mind Agency delar Sibbe bland annat AI-nyheter i både sin podd och på LinkedIn. Och han håller kurser och föreläser mycket kring AI på allt från Berghs och TUC till Breakit Akademi.

    Tidsstämplar
    [2:28] Största AI-nyheterna under 2024 (så här långt)
    [8:38] Nyheter från OpenAI, Google och Apple
    [16:13] AI-nyheter för marknadsförare
    [20:03] Adobe Creative Suite vs Canva
    [24:53] Analysera smartare med generativ AI
    [27:44] Vad AI-agenter är och vad de kan göra
    [35:48] AI-verktygen Sibbe (och jag) använder
    [47:22] 4 viktiga områden att använda AI inom
    [54:52] AI-first är och tips för att lyckas med AI

    Länkar
    Sibbe Silvén på LinkedIn
    Bright Mind Agency (webbsida)

    Bright Prompt generator (resurs)

    Bright Image Prompt generator (resurs)

    Stay Bright AI-Körkort (resurs)

    Sibbes AI-verktyg - Topp-10
    ChatGPT
    Canva
    CapCut
    Perplexity
    Captions
    Flux/Replicate
    Arc (webbläsare)
    Elevenlabs
    Suno
    HeyGen

    Mina favoritverktyg
    Gemini
    Adobe Firefly
    Adobe Photoshop
    Midjourney
    Descript
    Zapier



    Confetti (samarbete)

    Digitalenta (samarbete)

  • Avsnitt 133 med Martin Winberg om de viktigaste nyheterna och nya funktionerna inom analytics i år. Och hur de påverkar oss marknadsförare.

    Du får i det här avsnittet höra om allt från vad som har hänt kring Googles Consent Mode v2 sedan det lanserades. Till introduktionen av begreppet Key events (nyckelhändelse) i Google Analytics 4, vad det innebär och varför Google gör namnbytet.

    Du får dessutom höra om:

    Microsofts lansering av sitt consent mode
    Vad jag och Martin tycker om Key events
    Att Google tvärvänder kring tredjepartskakor
    Och varför det är så viktigt för branschen
    Plus att vi pratar om nya funktioner i GA4. Och vilka som är våra favoriter


    Om gästen
    Martin Winberg är expert inom digital analys och en av grundarna av byrån 56K Digital som arbetar med digital marknadsföring och digital analys.

    Han har arbetat med digital marknadsföring och analys i över 10 år. Och jobbar idag mycket med teknisk implementation. Han sitter dessutom med i min expertpanel.

    Tidsstämplar

    [2:27] Så har det gått med Google Consent Mode v2
    [5:54] Microsoft Consent Mode
    [8:25] Konsekvenser, juridik och implementations-tips
    [13:17] Key Events vs Conversions
    [21:42] Google behåller tredjepartskakorna i Chrome
    [29:04] Vad det betyder att tredjepartskakorna blir kvar
    [33:55] Nya funktioner i GA4 + våra favoriter
    [44:17] Primary channel group, Tag Diagnostic Tool och önskningar

    Länkar

    Martin Winberg på LinkedIn
    56K Digital (webbsida)

    Googles dokumentation om consent mode - Google (artikel)

    Top 10 questions about Google’s Consent Mode v2 - Cookieinformation (artikel)

    Setting up UET for consent mode - Microsoft (artikel)

    Microsoft Clarity (verktyg)

    Googles dokumentation kring Key Events i GA4 - Google (artikel)

    Key Events and Conversions in Google Analytics: What's new - Google (YouTube)

    A new path for Privacy Sandbox on the web - Google (artikel)

    Troubleshoot tag issues with Tag Diagnostics - Google (artikel)

    What's new in Google Analytics - Google - Changelog (artikel)



    Confetti (samarbete)

    Conversion Jam - kampanjkod TONY (samarbete)

  • Avsnitt 132 med Oskar Eklind om hur marknadsförare kan bli mer produktiva, planera bättre, hitta fokus och stressa mindre.

    Du får i avsnittet höra om allt från hur Oskar ser på produktivitet och varför han blev så intresserad av ämnet. Till hur han ser att marknadsförare kan lösa många av de utmaningar som stör vårt fokus. Och hur marknadsförare kan bli mer produktiva.

    Du får dessutom höra om:

    Hur vi skapar fokustid och får gjort det viktiga
    Problemet med att alltid vara tillgänglig
    Hur vi får bukt med våra kalendrar och alla möten
    Varför ett projekthanteringsverktyg är så viktigt
    Och hur Oskar själv planerar sina veckor och dagar


    Om gästen
    Oskar Eklind är marknadsföraren och inhousebyråchefen på Storytel som blev produktivitetsexpert. Eller Struktur- och Fokus-PT som han själv säger.

    Han hjälper idag personer och team att skapa struktur, bli mer produktiva och fokuserade. Oskar utbildar i och föreläser om produktivitet. Han har också skapat Fokuskursen för egenföretagare, ledare och team.

    Tidsstämplar
    [2:15] Produktivitet, TBE och hjärntrötthet
    [6:34] Produktivitets-utmaningar för marknadsförare
    [13:49] Uppgifter från olika håll, kalendrar och möten
    [19:54] Chatt-verktyg och öppna kontorslandskap
    [24:08] Projekthanterinsverktyg och app-tips
    [35:10] Skärmklipp och weekly review
    [39:11] Bli mer produktiv som marknadsförare
    [45:36] Veckoplanering, time blocking och struktur

    Länkar
    Oskar Eklind på LinkedIn
    Oskar Eklind på YouTube
    Oskars webbsida
    Fokuskursen

    Endel - Bakgrundsmusik för ökat fokus + timer (app)
    Notion (verktyg)
    Asana (verktyg)
    Todoist (verktyg)
    Clickup (verktyg)

    Dear Manager, You’re Holding Too Many Meetings - HBR (artikel)
    Communication Overload: Our research shows most workers can’t go 6 minutes without checking email or IM - Rescue Time (artikel)
    Why Multitasking Is Bad for You - Time (artikel)
    How Context Switching Sabotages Your Productivity - Todoist (artikel)
    Time Blocking — Your Complete Guide to More Focused Work - Todoist (artikel)



    Mynewsdesk (samarbete)

  • Avsnitt 131 med Pontus Vippelius på AdRelevance där vi pratar om den API-dokumentation som läckte i maj kring Googles sök och det innebär.

    Du får höra allt från vad dokumentation innehåller och hur det kommer sig att den läckte. Till viktiga insikter, vad vi marknadsförare kan lära oss och vad vi borde sluta göra. Samt börja göra och göra mer av.

    Du får dessutom höra om:

    Hur Rand Fishkin nu har fått upprättelse
    Flera osanningar från Google har avslöjats
    Vad NavBoost är och varför det är viktigt
    Att Google använder Chrome-data
    Och hur SEO-communityn har reagerat


    Om gästen
    Pontus Vippelius (fd Karlsson) är Head of SEO på AdRelevance och har över 13 års erfarenhet inom SEO både från Sverige och globalt.

    Han har bred erfarenhet inom SEO och jobbar mycket med innovativa SEO-processer, men har också djupdykt inom semantisk SEO och topical authority. Idag jobbar Pontus framförallt med SEO för e-handlare.

    Tidsstämplar
    [2:40] Vad det är för typ av dokumentation
    [5:43] Pontus reaktion och Googles lögner
    [14:01] Navboost och andra viktiga saker i läckan
    [19:00] Chrome-, clickstream- och klick-data
    [26:36] Överraskningar, länkar och mentions
    [32:55] Saker att börja göra och göra mer av framöver
    [43:09] Och vad vi ska sluta göra enligt läckan
    [46:18] Viktiga delar för SEO-strategier framöver

    Länkar
    Pontus Vippelius (fd Karlsson) på LinkedIn
    AdRelevance webbsida

    An Anonymous Source Shared Thousands of Leaked Google Search API Documents with Me; Everyone in SEO Should See Them - SparkToro / Rand Fishkin (artikel)

    Secrets from the Algorithm: Google Search’s Internal Engineering Documentation Has Leaked - iPull Rank (artikel)

    SparkToro Office Hours: Google Search Leak with Mike King and Rand Fishkin - YouTube (video)

    The biggest findings in the Google Search leak - The Verge (artikel)

    Unpacking Google’s massive search documentation leak - Search Engine Land (artikel)

    Erfan Azimi: Leaked Google Ranking Factors (Public Statement) - Rand Fishkin, Mike King - YouTube (video)

    The SEO That LEAKED The Google Algo - Erfan Azimi Interview - YouTube (video)



    Digitalenta (samarbete)

  • Avsnitt med Staffan Ragnö på Beet där vi pratar om Google AI Overviews och framtidens Google-sök.

    Du får höra allt från vad AI Overviews är och vad det låter oss göra. Till vad det betyder för företag, varumärken och oss marknadsförare. Samt vad “Google will do the Googling for you” betyder. Du får dessutom höra:

    Hur AI-svaren syns idag och för vilka sökningar
    Skillnaden mot Search Generative Experience
    Lim på pizza, äta sten och andra konstiga AI-svar
    Hur det här kan komma att påverka SEO
    Och vad det här kan betyda för organisk trafik


    Om gästen
    Staffan Ragnö är senior SEO-specialist på byrån Beet och har arbetat med SEO och sök i nästan 15 år. Han har tidigare bland annat varit med och drivit byrån Firstly.

    Staffan började tidigt arbeta med generativ AI och det har förändrat sättet han utövar sitt konsultarbete på. Han använder det dagligen för allt från att vara ett effektivt bollplank och kreativ idékälla till specifika användningsområden inom SEO.

    Tidsstämplar
    [2:31] Vad AI Overviews är och skillnaden mot SGE

    [8:19] Hur mycket AI-svaren syns och för vilka sökningar

    [13:39] Lim på pizza, äta sten och andra konstiga svar

    [17:05] Googles svar på kritiken och hur lanseringen går

    [26:52] Reaktionen på Googles presentation av AI Overviews

    [31:23] Vad det innebär för företag och marknadsförare

    [39:39] Framtidsplanen och hur man vill Googla för oss

    Länkar
    Staffan Ragnö på LinkedIn
    Beets webbsida

    BrightEdge Releases Post Google I/O Data on The Impact of AI Overviews - BrightEdge (artikel)
    10 observations about the transition of SGE to AI Overviews in May 2024 - BrightEdge (artikel)

    AI Overviews: About last week - Liz Reeds/Google (artikel)

    Google CEO Sundar Pichai says AI search will actually help the web - Nilay Patel/The Verge (videointervju)

    Google still recommends glue for your pizza - The Verge (artikel)

    Google's AI Overviews Will Always Be Broken. That's How AI Works - Wired (artikel)

    Generative AI in Search: Let Google do the searching for you - Google (artikel)

    Google Search's guidance about AI-generated content - Google (dokumentation)



    Hubspot Spotlight (samarbete)

    Mynewsdesk (samarbete)

  • Tillsammans med David Larsson från Trickle (och expertpaneln) så pratar vi...

    Om några av de största sakerna som händer just nu på LinkedIn. Både betalt och organiskt. Vi pratar om allt från nya Premium-företagssidor och vilka funktioner vi är mest taggade på. Till LinkedIns nyhetsbrev och vad som funkar i algoritmen 2024.

    Vi pratar också en hel del om thought leader ads och hur formatet har utvecklats senaste året. Du får dessutom höra oss prata om:

    Collaborative articles och LinkedIns AI
    Davids favorit-format i LinkedIn Ads just nu
    Konkreta tips och råd för Document Ads
    Hur man jobbar med Thought Leader Ads
    Framtiden för B2B-influencers på LinkedIn


    Tidsstämplar
    [2:46] LinkedIn Premium-företagssidor, funktioner och fördelar

    [8:50] LinkedIns AI, Collaborative articles och Top Voice-märken

    [16:10] Richard van der Bloms, LinkedIn-algoritmen 2024 och innehållstrender

    [22:12] Nyhetsbrev på Linkedin. Strategi och taktik

    [27:33] Document Ads, Sponsored Articles och konkreta tips

    [35:25] Utvecklingen av Thought Leader Ads på LinkedIn

    [42:06] Nycklarna till att lyckas med Thought Leader Ads och bra exempel

    Om gästen
    David Larsson är chief strategy officer på byrån Trickle som är specialister på innehållsdistribution. Och han är också med expertpanelen.

    David har en intressant bakgrund då han bland annat är utbildad journalist, har jobbat med YouTube och sociala medier på TV4. Han är även en van föreläsare, kursansvarig och gästföreläsare på både Medieinstitutet och Berghs.

    Länkar
    David Larsson på LinkedIn
    Trickle (webbsida)

    LinkedIn hjälpsida om Premium-företagssidor (webbsida)

    LinkedIns hjälpsida om Collaborative Articles (webbsida)

    LinkedIns hjälpsida om LinkedIn Newsletters (webbsida)

    LinkedIns sida om Document Ads (webbsida)

    LinkedIns sida om Thought Leader Ads (webbsida)

    Richard van der Blom - The Algorithm Insights 2024 Report (rapport)



    Digitalenta (samarbete)

    Hubspot Spotlight (samarbete)

  • Första avsnittet i ett nytt format där jag bjuder in experterna i min panel för att diskutera aktuella nyheter, trender och händelser inom deras respektive områden.

    Först ut är Sara Öhman för att diskutera sociala medier.

    Vi pratar i avsnittet om allt från TikTok-förbudet i USA, vad det kan betyda och EUs svar på Metas annonsfria konton. Till Meta AI, AI-genererat innehåll och allt som händer kring AI i sociala medier.

    Du får dessutom höra oss prata om:

    AI-drömhus, AI-modeller och AI-resemål
    Isabella Löwengrip och AI-bolaget AImastar
    Viktiga innehållstrender du behöver ha koll på
    Vad Instagrams senaste uppdateringar betyder
    Och problemet med så kallat UGC-innehåll


    Om gästerna
    Sara Öhman är en av Sveriges främsta experter inom sociala medier och datadriven marknadsföring. Hon har lång erfarenhet av att hjälpa företag med strategier och kampanjer för sociala medier.

    Sara har dessutom under många år föreläst, hållit kurser och utbildat marknadsförare i allt från sociala medier till growth marketing. Och har de senaste året inte minst fokuserat mycket på AI.

    Tidsstämplar
    [2:53] Från TikTok-förbud i USA till TikTok Lite Rewards i EU.

    [8.57] EUs beslut kring Metas annonsfria versioner.

    [13:11] AI i sociala medier, social search och Meta AI.

    [23:37] Trender kring AI-genererat innehåll, drömhus och AI-modeller.

    [35:04] Innehållstrender, karuseller, bildspel och längre videos.

    [40:40] Problemet med UGC-innehåll.

    [47:14] Instagram-uppdateringar och vad de betyder.

    Länkar
    Sara Öhman på LinkedIn
    Sara Öhman på Instagram
    saraohman.se (webbsida)
    Marketing Doers (webbsida)

    President Biden signs law to ban TikTok nationwide unless it is sold - NPR (artikel)

    EDPB Opinion: Meta cannot rely on "Pay or Okay" - Noyb (artikel)

    Meet Your New Assistant: Meta AI, Built With Llama 3 - Meta (artikel)

    Vad social search är och hur innehåll optimeras för det – Sara Öhman #105 (poddavsnitt)

    Här är Isabella Löwengrips nya gig – blir vd på AI-bolaget Aimastar - Breakit (artikel)

    Helping Creators Find New Audiences - Instagram (artikel)



    Digitalenta (samarbete)

    Mynewsdesk (samarbete)

  • Sparbanken Tanum började med sociala medier och Facebook för 10 år sedan och har sedan dess tagit sig an såväl LinkedIn och Instagram som YouTube och TikTok.

    Man har gjort det riktigt bra och man tog i år bland annat 14:e platsen i Sverige i Maktbarometerns lista över Årets Makthavare inom Ekonomi. Och förstaplatsen i Västsverige.

    Vi pratar i det här avsnittet om allt från när han tog över som marknadschef 2011 och hur man startade med sociala medier. Till vilka sociala kanaler man arbetar med idag och deras fantastiska resultat.

    Bland annat hur man årligen får in över 200 miljoner extra volym genom marknadsföring.

    Du får dessutom höra om:

    Vilken typ av innehåll man arbetar med
    Hur man skapar det med ett litet team
    Varför han gillar suddiga bilder
    Hur man har blivit en lokal nyhetskälla
    Och hur man mäter och följer upp arbetet


    Henrik delar också vad han ser som nycklarna till deras framgång och en rad värdefulla lärdomar. Samt ett gäng tips för de företag som vill satsa på sociala medier idag.

    Missa inte Henriks utmaning kring Instagram.

    Om gästen
    Henrik Carlsson är marknadschef på Sparbanken Tanum i Bohuslän. En av Sveriges snabbast växande sparbanker.

    Han har en bakgrund från en rad ledande roller inom New Wave Group. Sedan han tog över som marknadschef på Sparbanken Tanum har man mer än dubblerat affärsvolymen, och mycket av det kan kopplas till arbetet man har gjort i sociala medier.

    Tidsstämplar

    [2:42] Om hur allt började när han kom in som marknadschef.

    [6:37] Hur sociala medier kom in i marknadsföringen.

    [15:35] Resultaten och effekterna av sociala medier för banken.

    [20:43] Sociala kanalerna man har idag och hur man skapar innehåll.

    [28:35] Processer, uppföljning och hur man mäter sitt arbete.

    [30:11] Henriks 8 insikter för att lyckas med sociala medier.

    [36:57] Marknadsteamet, rollerna och hur man jobbar med byråer.

    [39:45] Om att ta plats på Maktbarometern som lokal bank.

    [46:03] Råd för företag som vill satsa på sociala medier 2024.

    Länkar
    Henrik Carlsson på LinkedIn
    Sparbanken Tanum på Facebook
    Sparbanken Tanum på Instagram
    Sparbanken Tanum på LinkedIn
    Sparbanken Tanum på TikTok

    Bankbyte.nu (webbplats)

    Maktbarometern från Medieakademin (rapport)

    Alexander Öqvist på LinkedIn



    Klingit (avsnitssponsor)

  • Få varumärken vågar satsa på inkluderande marknadsföring. Men adidas valde 2023 för att satsa på en nytänkande kampanj för att stötta fysiskt aktiva muslimer som fastar under ramadan.

    Så i det här avsnittet pratar jag med Redwaan Hossain från adidas i podden om kampanjen “Från soluppgång till solnedgång”. Vi pratar om allt från idén bakom kampanjen till uttagen och de fantastiska resultaten.

    En kampanj som bland annat blivit nominerad i 100-wattaren och lyfts på Think with Google.

    Du får dessutom höra om:

    Vad ramadan är och varför man fastar
    Hur man gick från idé till färdig kampanj
    Teamet bakom kampanjen och byrån Obeya
    Hur man utvecklade kampanjen under 2024
    Och hur den har fått global uppmärksamhet

    Redwaan berättar också om vilken roll han ser att inkluderande marknadsföring kommer ha framöver. Samt nycklarna för att lyckas med det.

    Om gästerna
    Redwaan Hossain är brand communication manager för området running på adidas i Norden. Ett av världens största sportvarumärken.

    Han var med redan i avsnitt 14 då vi pratade om hans karriär och han är nu tillbaka igen. Redwaan är den som kom fram till idén för kampanjen då han själv är muslim, tränar mycket och fastar under ramadan.

    Tidsstämplar
    [2:56] Vad kampanjen handlar om och var idén kom från.

    [10:54] Hur man gick från idé till färdig kampanj 2023.

    [18:39] Uttagen, innehållet och kommunikationen i kampanjen.

    [26:16] Resultaten, räckvidden och miljoner organiska visningar.

    [32:19] Framgångsfaktorer samt viktiga kanaler och taktiker.

    [37:06] Hur man har utvecklat kampanjen under 2024.

    [46:11] Inkluderande marknadsförings roll och tips för att lyckas med det.

    Länkar
    Redwaan Hossain på LinkedIn
    adidas (webbsida)
    Obeya (webbsida)

    Kampanjsajt: adidas x ramadan (webbsida)
    Kampanjfilm 2023: Från soluppgång till solnedgång (YouTube)
    Kampanjfilm 2024: Från soluppgång till solnedgång (YouTube)

    Marketing at Ramadan: How Adidas Sweden helps level the playing field with inclusive campaigns - Think with Google (artikel)

    Se adidas projicera bilder över stockholm inför ramadan - Dopest (artikel)

    Adidas i ny träningskampanj under ramadan - Resumé (artikel)



    Digitalenta (samarbete)