Avsnitt
-
I Detaljhandelspoddens 112e avsnitt gästar Joel Löwenberg, VD och ägare, på Gymkompaniet. Vi diskuterar konjunkturen för sällanköpsvaror, vägen till högre lönsamhet och utmaningen i en snittorder på 250 kilo!
Innehåll:
01:00 Från säljare, kundsupport och sparken till VD och 100-procentig ägare
03:00 Enormt svängig marknad för hemmagym
06:30 Lagertömningarna efter pandemin lämnar fortfarande spår i en kampanjintensiv marknad
09:00 konjunkturuppgången dröjer för kapitaltunga branscher
10:30 Ingen nackdel att inte ha butik
13:30 Hellre ett smalt och långsamrörligt sortiment än ett brett och snabbrörligt
17:00 Vägen ur pissig lönsamhet finns i att jobba med sortimentet, egna varumärken, förhandla mer med leverantörerna och våga höja priset.
22:30 Med en snittorder på 250 kilo måste du ta betalt för frakt
25:00 Sunt bondförnuft före e-handelskompetens
28:00 Målet är 20 procents tillväxt per år tills att jag dör!
31:30 I framtiden ska jag ha en högre checkkredit
33:30 Fler konkurser att vänta i e-handelssverige
34:00 En helt ny sökordsoptimering väntar med större fokus på produkt
38:00 Viktigare att göra din väg bra än att göra allt rätt
Joel hittar ni här:
linkedin.com/in/joel-löwenberg-833b9456
https://gymkompaniet.se
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I Detaljhandelspoddens 111e avsnitt gästar Therese Almqvist, Marknadschef Sverige på Refurbed, och beskriver den marknad som växer fram med högkvalitativa varor till lägre pris och i en hållbar affär.
Innehåll:
01:00 Rekonditionerade produkter ger begagnade varor nytt liv
04:00 Grundade i att förbättra en begagnad affär
05:30 Sverige hetaste marknaden för rekonditionerad hemelektronik
06:00 Omfattande rekonditioneringsprocess som gör produkterna säljbara igen
08:00 Fler och fler konsumenter får upp ögonen för rekonditionerat
12:00 Varumärkena och retail säljer också rekonditionerade varor men är inte riktiga konkurrenter ännu
15:30 Målet är att vara Amazon för hållbara produkter
17:00 Ännu en helt digital affär – skick?
20:00 Den nya skickgraderingsskala med gemensamt språk viktig för att driva branschen framåt
22:00 Tillväxt före lönsamhet
23:30 Nöjda kunder nyckeln till en framgångsrik affär
25:00 Cirkulära produkter spås kraftfull tillväxt
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Saknas det avsnitt?
-
I Detaljhandelspodden 110e avsnitt gästas vi av Magdalena Caesar och Mikael Kustmark på SVEA Bank och får en inblick i detaljhandelssveriges omnikompetens när det kommer till betalningar. Handeln har mycket att vinna på att ersätta kassalinjerna och lösgöra säljkraft och samtidigt vill hälften av alla kunder ha självbetjäning. Win win alltså, vad väntar handeln på?
Innehåll:
03:00 Erbjud rätt betalsätt vid rätt tillfälle
05:00 Hälften av alla konsumenter föredrar självbetjäningskassa
08:00 Konjunkturens botten är nådd
11:00 Lågkonjunkturen skapar nya betalbeteenden
14:30 Mat och apotek mest omnikanal när det kommer till betalningar
16:30 Att lösgöra personal från kassan skapar mer interaktion med kunderna
19:30 Självbetjäningen skapar en roligare och effektivare handel med högre snittköp
24:00 Viktig möjlighet att kunna erbjuda finansieringstjänster i rätt läge
25:00 Ökad lojalitet när kunden blir mött på rätt betalsätt i rätt kanal
28:00 Exponentiell ökning på gång!
Magdalena Caesar
linkedin.com/in/magdalena-caesar-1bab8558
Mikael Kustmark
linkedin.com/in/mikael-kustmark-765bab4
Rapporten ”Payments in the Nordics” hittar ni här:
https://www.svea.com/sv-se/foretag/betallosningar/svea-payments-in-the-nordics-1-2024
Jonas Arnberg
linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
www.detaljhandelspodden.se
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I Detaljhandelspoddens 109e avsnitt gästas vi av Rabie Salem, VD på Contentor, som beskriver vikten av att etablera på nya marknader och att de närmaste åren är avgörande för att lyckas internationellt. Att växa utomlands är också det bästa skyddet mot lågkonjunktur.
Innehåll
02:00 Från handlare till översättare, innehållsaktör och expansionsexpert
03:00 AI ersätter oss inte, men gör oss effektivare
06:00 Global expansion blir en nödvändighet
10:00 Dubbelt så många marknader per e-handelsföretag
12:00 konjunkturen får färre att satsa – samtidigt diversifierar fler marknader portföljen
14:00 Viktigt att göra rätt från början
17:30 Börja med en pilot
21:00 Om du satsar rätt under de närmaste två åren kan du leva gott på de 20 kommande. Men misslyckas så försvinner du!
22:30 Största vinsten, utöver diversifiering av risk, är lärande, feedback, högre krav, fortsatt affärsutveckling. Och det är roligare!
27:00 Jobba kontinuerligt med innehåll och språk
29:00 Tre tips för att ta dig an en ny marknad
· Skaffa en expansionsförebild
· Sätt en strategi och taktik – Hur ser minsta möjliga lanseringsplan ut?
· Arbeta kontinuerligt
31:30 Börja inte försent, ta hjälp och var inte dumsnål!
33:00 Outnyttjad potential att använda flera olika språk på samma marknad
Rabie Salem hittar ni här:
linkedin.com/in/rabiesalem
contentor.se
Jonas hittar ni här:
linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
https://www.detaljhandelspodden.se
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I Detaljhandelspoddens 108e avsnitt gästar Lotta Wollentz, Head of ICA Paket. Det blir en diskussion om ICAs satsning på last mile, hur affären kommer att fungera, ombudsverksamhetens potential och ambitionen att ta en sund del av paketmarknaden.
03:30 Samåkning fundamentet i ICA paket
05:30 Tillräckligt med luft i matbilarna
09:00 Inte snabbast, men billigast
14:00 Ombudsplatsen är en trafikdrivare och boost till kärnaffären
18:00 e-handlarna gillar samtransport och att paketen kommer till en ICA-butik
23:00 Konsumenten kommer att tycka att ICA-paket är ett relevant alternativ
29:00 Konkurrenskraftigt erbjudande som prissätter på volym istället för vikt
31:00 Målet är att fylla bilarna och ta en sund del av marknaden
Lotta Wollentz hittar ni här:
linkedin.com/in/lotta-wollentz-14633918
https://www.ica.se/paket/
Jonas hittar ni här:
linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
https://www.detaljhandelspodden.se
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I Detaljhandelspoddens 107e avsnitt gästar Jimmy Heibert, VD och grundare, Plick. Vi får en inblick i en ung målgrupps beteende, en snabbt växande second hand-affär och möjligheter och utmaningar för handeln att addera ett second hand-sortiment.
Innehåll
01:30 Unga kvinnor visar vägen till en enorm marknad
04:00 Varför växer begagnat nu?
07:00 Drivkraften är lågt pris och unikt innehåll, snarare än hållbarhet
09:00 Second hand-affärer håller stadskärnor vid liv!
11:00 Fomo-effekten viktig, man måste inte lägga tio procent av omsättningen på marknadsföring
14:00 Ska du satsa på second hand som e-handlare behöver du utvärdera detta på ett annat sätt än det vanliga sortimentet
16:30 Plickaffären
20:00 Logistiken för C2C-marknaden avgörande
26:00 Hälften av alla plagg är second hand i en ung kvinnas garderob
30:00 Hur blir second hand-affären lönsam?
36:00 Stor tillväxtpotential i männen, men också utanför Sverige
41:00 Stor potential för e-handeln att addera second hand
Jimmy hittar ni här:
linkedin.com/in/jimmy-heibert-a362aa3a
www.plick.se
Jonas hittar ni här:
linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
www.detalhjhandelspodden.se
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I Detaljhandelspoddens 106e avsnitt gästas vi av Payman Hazheer, VD på WorkShop som hjälper några av världens största varumärken i retail, och diskuterar hur varumärken måste komplettera sin D2C-strategi med återförsäljare, att de måsta hjälpa till att utveckla retail och kanske till och med bemanna butikerna!
Innehåll:
04:00 Varumärken har överskattat sina D2C-kanaler och behöver en återförsäljarstrategi
08:00 Varumärken måste hjälpa retail att utveckla hela kategorin
11:00 Från förhandling om pris och marknadsföringsbidrag till partnerskap
13:30 Multibrandbutiker blir transaktionskanal.
15:30 Vi missbedömde butikens betydelse och överskattade e-handeln
18:00 Oklart om vi får fler eller färre butiker, däremot bättre!
20:00 Smartare sortiment i mindre koncept
21:30 Återförsäljarnas hygienfaktorer att leva upp till
26:00 Varumärkena bemannar butikerna för att kunna leverera service, sälj och kunskap
32:00 Du måste vara ödmjuk, nyfiken och nära kunden
Payman Hazheer hittar ni här:
linkedin.com/in/payman-hazheer-46a79659
https://www.work-shop.com
https://www.nextgenretailhub.com
Jonas hittar ni här:
linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
www.detalhjhandelspodden.se
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I Detaljhandelspoddens 105e avsnitt gästas vi av Lotta Eriksson, VD och grundare på Custitude. Vi diskuterar hur relationer är viktigare i dagens kundmöte och hur konvertering och merförsäljning kan öka genom att säljarna tränar på att knyta ihop säcken!
Innehåll
02:00 Lågt betyg till retailsveriges kundservice
05:00 Relationer är viktigare idag med högre krav på kundmötet i butik
08:00 Vad ska den fysiska butiken göra för att vara relevant?
11:00 Kunderna är nöjda men konverteringen går ner?
13:00 Retail är för dålig på att knyta ihop säcken
15:30 Släpp inte den osäkra kunden
19:00 Ingen att fråga i butiken!
21:00 Frågan är inte vad en extra arbetad timme kostar, utan hur säljtimmarna driver försäljning
25:00 Träna merförsäljning
28:30 Hemelektronik och skönhet bäst på service…
30:30 …men störst potential i kläd- och möbelhandeln
32:00 Gör säljjobbet! Lottas tips:
Förstå de som inte handlar och varför de inte gör detTräna!Säljaren äger relationen och ska ta kontakten med kundenKnyt ihop säckenLotta Eriksson hittar ni här
linkedin.com/in/lotta-eriksson-35b2825
Kundmötesbarometern:
https://www.custitude.se/kundmotesbarometern
Jonas hittar ni här:
linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
www.detalhjhandelspodden.se
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I Detaljhandelspoddens 104e avsnitt gästas vi av Christian Rudolf, VD och medgrundare av SEO-byrån Topdog. Det blir en genomgång av nycklarna till att lyckas med SEO och hur AI skapar helt nya förutsättningar att effektivisera SEO-arbetet men också nödvändiga åtgärder för att anpassa SEO-arbetet till Googles nya logik.
Innehåll:
02:00 Nya beteenden i spåren av konjunktur och kostnadstryck kräver ökad lyhördhet
05:00 SEO är sälj!
08:00 Teknik och UX är nycklarna till att lyckas med e-handelssökord
14:30 Konsten att prioritera rätt mellan kategorisidor, information om produkter och varumärken samt content
20:30 Tänk om SEO-experten fick bestämma sortimentet
25:00 Omvälvande period för SEO när AI skapar nya möjligheter för effektivare interna processer…
32:30 …Men Googles Search generative experience påverkar också förutsättningarna för e-handeln och en större del av köpet kommer att ske i sökfasen
40:00 Framtidens SEO-hantverk kommer att leda till att:
· En större del av köpresan sker hos Google
· Hemsidans information på produktnivån blir mycket viktigare
· Googles AI hanterar annonseringen för e-handlare
· I en värld av Google AI måste du som e-handlare bygga din egen data över vad som genererar köp
· Flytta fokus från kategorisidor till produktsidor
43:00 Mellansgementet förlorar igen
Christian Rudolf hittar du här:
https://topdog.nu/christian-rudolf/
Joel Falck
https://www.linkedin.com/in/joel-falck-6a6016b
Jonas Arnberg
https://www.linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
Besök vår hemsida:
https://www.detaljhandelspodden.se/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I Detaljhandelspodden 103e avsnitt gästas vi av Martin Jensen, medgrundare och VD på Centra. Vi diskuterar hur en ny relation mellan varumärke och återförsäljare växer fram i spåren av många år av tillväxt inom D2C-segmentet. Martin bjuder på tre måsten att ha koll för e-handlare och avslöjar att konjunkturvändningen kommer lagom till Black Friday 2024!
Innehåll:
01:30 Höga prispunkter fungerar bättre just nu och konjunkturen vänder upp under året
04:00 E-handelsplattformen är ryggraden för e-handel
06:00 Varumärken gynnas av digitalisering och möjligheten att sälja direkttill konsument har exploderat
08:00 Nyckel till varumärkenas framgång ligger i att kunna sälja både D2C och till återförsäljare, att vara globala och att ha full kontroll över lager och logistik.
11:00 Ny relation mellan varumärke och återförsäljare växer fram som skapar bättre möjligheter för varumärken
17:30 Två vinnare online. Kategoriledande återförsäljare och starka varumärken med stort ha-begär
23:00 En återförsäljare köper sina kunder med låga priser och billig frakt medan ett varumärke kan bygga långvarig kärlek.
31:00 Stort potential fortfarande i att nå utomlands
34:00 Butik och nät är en framgångsrik expansionsstrategi
38:30 För att vara relevant framåt måste jag som företag ha koll på:
· Omnikanal avgörande för att skapa en bekväm köpupplevelse
· Varumärken behöver bli lika bra på data och analys som återförsäljarna
· Vänta inte in vågen av lagstiftning som kommer att påverka branschen, agera hållbart nu
Martin hittar ni här:
linkedin.com/in/jensenmartin
Centra.com
Joel hittar ni här
https://www.linkedin.com/in/joel-falck-6a6016b
Jonas Arnberg
https://www.linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
https://www.detaljhandelspodden.se/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I Detaljhandelspoddens 102:a avsnitt gästas vi av Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt. Vi diskuterar konsumentbeteende, e-handelsläget och kan konstatera att Riksbaniken lyckats, nu sjunker priserna igen.
Innehåll
02:00 Prisjämförelser mer relevanta än någonsin
05:00 Lågkonjunkturen får oss att jämföra priset på tandkräm!
07:00 Färre sök på möbler, bygg och elektronik men upp för skönhet och apotek
10.00 Sjunkande priser i februari
13:00 Riksbanken har lyckats få ner priserna
15:00 E-handelsföretagets betyg på prisjakt, minst lika viktigt som priset
17:00 Smidig köpupplevelse, brett sortiment, förtroende, flexibel utcheckning
19:30 Nu vänder det! Konsumenten ser en ljusare framtiden, men e-handeln måste kämpa att tag till
24:00 Kampanjer avgörande för köp
25:30 Sju av tio följer inte Rea-lagstiftningen
28:00 Är nya beteenden ett hot mot både Google och prisjämförelsesajter?
31.00 Nu kommer prisjämförelser av begagnat
34.00 Framtidens viktiga trender att följa är en större cirkulär affär, mer AI och social shopping.
Isabella Ahmadi
linkedin.com/in/isabella-ahmadi-15257416b
www.prisjakt.se
Jonas Arnberg
linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
www.detaljhandelspodden.se
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I Detaljhandelspoddens 101a avsnitt gästas Jonas Arnberg och Emma Hernell av Samir El-Sabini, medgrundare och VD på Juni, neobanken för e-handel. Vi får en analys av e-handelsläget och egenskaperna hos de företag som tar sig igenom krisen och står starka när det väder.
Innehåll
03:30 Bättre på att bedöma risk än storbankerna
08:30 En dubbling av antalet e-handelsföretag samtidigt som efterfrågan minskar ger tuffare tider för många e-handlare
10:30 De som kommer starkare ur krisen har sänkt kostnaderna, sett över produktbredden och marknadsföringen
13:30 Många försvinner men flera nya kommer till och en hel del nya affärsmodeller växer fram
18:00 Spännande idé med lajvkundtjänst i checkouten
21:30 Den globala konkurrens är här
34:00 Norden mår bäst i Europa
37:00 Utan Juni hade fler e-handelsföretag gått i konkurs
40:00 De e-handlare som genomför de tuffa besluten för sin organisation, lager, produkter och marknader är vinnare
47:00 Mot 40 procents e-handel 2030
Samir hittar ni här:
linkedin.com/in/samir-el-sabini
och juni här:
https://www.juni.co
Emma Hernell:
linkedin.com/in/emma-hernell-3101141a
Jonas Arnberg:
linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
www.detaljhandelspodden.se
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I detaljhandelspoddens 100e avsnitt får vi vara med om avslöjandet av vilket varumärke som uppfattas vara det mest hållbara enligt svenska konsumenter. Erik Elvingsson Hedén, VD och grundare Sustainable Brand Index, presenterar vinnaren, beskriver hur företag kan göra för att klättra på listan och hur hållbarhetsarbetet blir en allt viktigare del i positioneringen av ett varumärke.
Innehåll
02:00 Och vinnaren är…
04:30 Från perifer fråga till central angelägenhet
06:30 Änglamark är årets vinnare! Tydliga varumärken fungerar bäst just nu
09:30 Lidl och Willys har kommit ikapp Coop och ICA i hållbarhetsanseende
12:00 Toppen ägs av livsmedelshandelns varumärken
15:30 Hållbarhetsfaktorn viktigare i varumärkesbyggande
17:00 Systembolaget toppar retailligan – efter ha hållit uppe kommunikationen kring hållbarhet medan många andra har fokuserat på pris
21:00 Retailbotten innehas av mode, elektronikföretag och lågprisaktörer
23:00 Matspar innehar e-handelstoppen!
25:00 Blocket och Tradera på topp tre efter många år av tillväxt för second hand
27:30 Fast fashion under press - är borta om 15 år!
31:30 Idag har företagen hållbara ambitioner på riktigt
34:30 Hur klättra på listan?
37:00 Förklara värdet för kunden om du vill förflytta ditt varumärke mot en mer hållbar position
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I Detaljhandelspoddens 99e avsnitt gästas vi av Victor Hjalmarsson, produktchef för e-commerce, på DHL. Vi diskuterar second hands snabba tillväxt, potentialen för e-handeln och att pris och upplevelse är de viktigaste drivkrafterna. Med i studion är också e-handelsentreprenören Joel Falck som vikarierar för Magnus.
Innehåll
02:30 E-handelns snabbaste tillväxt finns inom recommerce
03:30 Julhandeln flyttas till november och Blak Friday
06:00 Second hand fortsätter att lyfta även när konjunkturen vänder upp
07:00 Argumentet att handla second hand är framför allt ett lägre pris…
08:00 …och en roligare köpupplevelse
10:00 Recommerce är den nya torghandeln
11:30 Enkelhet nyckeln till framgång
13:30 Ombuden viktiga i first mile
14:00 Yngre handlar mest men föräldrar sticker ut
16:30 Plattformarna vs e-handeln, var finns lönsamheten i recommerce?
21:00 C2C affären skapar betalningsvilja för e-handelns frakter?
23.00 Outnyttjade resurser i garderoberna
26:00 Beteende att handla second hand är här för att stanna
29:00 Paketmarknaden för recommerce är mer lönsam
30:00 En ny skickgraderingsskala lyfter second hand
Victor Hjalmarsson hittar ni här:
http://linkedin.com/in/victor-hjalmarsson-a25a9383
DHLs E-handelskollen Recommerce hittar ni här:
https://www.dhl.com/se-sv/home/vara-divisioner/ecommerce/foretagskunder/e-handel/ehandelskollen.html
Besök vår hemsida:
https://www.detaljhandelspodden.se/
Joel Falck
https://www.linkedin.com/in/joel-falck-6a6016b
Jonas Arnberg
https://www.linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I Detaljhandelspoddens 98e avsnitt gästas vi av Paul Fischbein, VD på Revolution Race. Vi får en inblick in D2C-bolagets tillväxt internationellt, breddnigen mot fler produkter och konsten att hålla bruttomarginalen uppe. Paul tar oss också på en resa från e-handelns vagga genom finanskrisen fram till dagens e-handelsmarknad som bedöms växa i många år till. I detta avsnitt agerar också Joel Falck vikarie för Magnus.
01:30 Internationell marknad
04:30 D2C modellen håller priset nere samtidigt som lönsamheten är hög
07:30 Friluftskläder med stil
10:00 Kunderna, och de 550 000 kundrecensionerna, är en viktig del av utvecklingen av bolaget
12:00 Från byxor till bredare sortiment
20:30 Återförsäljare inget för oss
21:30 Amazon utgör ett bra komplement till vår huvudaffär och en möjlighet att visa upp delar av utbudet till nya målgrupper
24:00 E-handelns utveckling, från återförsäljare på nätet till D2C
28:00 Tuffa tider för enskilda bolag men den digitala transformationen accelererar i svagare tider och lyfter e-handeln på sikt
37:30 Konsten att hålla bruttomarginalen uppe
43:00 Viktigaste nyckeltalen att bevaka
Paul hittar ni här:
linkedin.com/in/paul-fischbein-92790a4
och RevolutionRace här:
www.revolutionrace.se
Joel Falck
linkedin.com/in/joel-falck-6a6016b
Jonas Arnberg
linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I Detaljhandelspoddens 97e avsnitt gästas vi av Andreas Karlsson, inköpschchef på Blomsterlandet. Vi diskuterar Pelargoner, säsongsvariation, omnikanal och att Blomsterlandet planerar för fler butiker.
Innehåll:
02:30 Lågkonjuktur, dyr frakt, svag krona och svängigt väder skapade tuffa förutsättningar för 2023
04:30 Snittblommor och odling framför större trädgårsprojekt
08:30 Utmaningen med säsongsvariation
12:00 Liveshopping som kunskapsspridning
14:00 Omnimöjligheter med brett sortiment online och service och pickup i butik
17:30 Inköp och trender
21:00 EMV med hög kvalitet
24:10 E-com Ready leveranser sparar tid, pengar och klimat
28:30 Handeln kommer starkare ur krisen
31:30 Ambitionen är att bygga fler butiker
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I Detaljhandelspoddens 96e avsnitt gästas vi av Alexander Moström, medgrundare till Blugiallo. Vi får en inblick i skräddat premiummode. Fördelarna med onlineaffären, det nya ”hemmet” och hur data skapar de perfekta passformerna.
Innehåll:
02:00 Skräddat herrmode under hemmajobb och lågkonjunktur.
05:00 Omställning under pandemin, från kostym till chinos.
07:30 Prishöjningar och marknadsföring av lyxsegmentet är strategiskt rätt, men med färre nya kunder som följd.
12.30 Med bra data skapas stora möjligheter för vår second hand affär, Giallo pages
14.30 Stora investeringar har sänkt lönsamheten men 2024 når vi svarta siffror
17:00 Skräddat online, hur fungerar det?
22:30 Premium ja, men livstidsvärdet på ett plagg kan ligga lägre än fast fashion
23:30 Nu öppnar vi upp vår butik ”hemmet” för att kunna låta varumärket blomma ut för fullt
28:00 Ännu större potential i skräddat dammode
32:30 AI och data höjer kundernas köpupplevelse
40:30 Personalisering är framtiden
Alexander Moström hittar ni här:
linkedin.com/in/alexander-moström-43881635
Och Blugiallo här:
https://blugiallo.se
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I Detaljhandelspodden 95e avsnitt gästas vi av Ulf Mazur, VD och grundare av Matpriskollen. Vi får en insyn i dagligvaruhandelns prisstrategier, konsekvenserna av matprischocken och förflyttningen mot lågpris. Vi lär iss att smågodis och grönsaker får människor att byta butik och att Riksbanken inte kan slappna av, nu stiger matpriserna igen.
Innehåll:
1:00 Från direktreklam i brevlådan till app i telefonen
2:30 Priskampanj på biff, godis och grönsaker förflyttar kundströmmar
04:30 Vad kostar en liter mjölk? – Matpriskollen lanserar ett nytt prisverktyg för branschen
10.00 Matprisinflationen tar fart igen
17:00 Lågprisaktörerna vinnare på lågprischocken, men också på sikt
19:00 Allivsbutikens lönsamhet utmanas
22:00 Investera i personal istället för låga priser?
26:00 Marknadsledaren tar prisfajten
29.30 Kampanj och EMV växer
30.30 Nya strategier för leverantörernas prissättning
34.30 Stort ansvar vilar på dagligvaruhandelns jättar att måna om långsiktighet, mångfald och självförsörjning
37.30 Mat på nätet kommer att lyfta!
40:00 Centrallager smartaste modellen för e-handelslogistiken
43.30 Lyft fram hållbara varor!
Ulf Mazur hittar ni här:
linkedin.com/in/ulfmazur
Ladda ner nya appen – Butikskollen här:
https://b2b.matpriskollen.se/butikskollen
Besök vår hemsida:
https://www.detaljhandelspodden.se/
Jonas Arnberg
https://www.linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
Magnus Ohlsson
linkedin.com/in/magnus-ohlsson-1a7ab911
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Vi säsongsstartar med en av retails tyngsta chefer, Meta Persdotter på CBS. Vi pratar pris, kampanj och konsumentbeteende, försöker reda ut KFs organisation och lär oss att Coop har landets billigaste matkasse online.
Innehåll:
01.30 CBS-chefen röstar för lägre ränta
03.30 Lågpris tar andelar och Extra tar fajten
08.00 Mer kampanj och EVM (COOPs egna varumärken)
11.30 Pristoppen bedöms vara nådd men vi lever i en komplex tid för retail och inget är säkert
13.00 CBS är KFs största förening med 200 COOP-butiker från Norra Uppland till Linköping
18.30 Vem är Coop?
21.00 Kooperationen idag
23.30 Använd din medlemsmakt
30.00 Entreprenörskap hos franchisetagarna lyfter Coop
32.00 Coop lyfter online med Stora Coop som e-handelshubb
36.00 Lägre pris på hållbara varor är vägen framåt
38.30 Bra men tuff relation till leverantörerna
41.00 Leverantörerna satsar mer på lågpris, men vilken plats får de i hyllan?
43.00 Marknadsandelen växer från dagens 17,5 procent till 20+!!
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I Detaljhandelspoddens 93e avsnitt gästas vi av Eva Karlsson, VD Houdini Sportswear, och Nanna Gelebo, partner BCG. Vi får insikter i Houdinis nya affärsmodell som har högre bruttovinst än den vanliga affären och vi lär oss om hur uthyrning ger en ny relation till kunden.
Innehåll
3.00 Stora i Japan och snabb tillväxt i Kina
7.45 Störst hos återförsäljare men egna kanalerna växer snabbast
13.45 Hyr, prenumerera och köp begagnat i Houdini Circle
15.00 Begagnat som instegsprodukt
18.00 Houdinichefen talar gott om Shein!
19.15 Paradigmskifte pågång mot tillverkning av mer högkvalitativa produkter
23.45 Houdini Circle tar oss från transaktion till relation
29.30 Ökad bruttovinst i uthyrning
37.00 Nycklar till en cirkulära affären
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
- Visa fler