Avsnitt
-
I dag skal vi tale om forskelle og ligheder mellem at skrive til unge og til voksne. Meget er jo det samme, men mÄske er der alligevel nogle temaer, der hÞrer mere til i den ene sfÊre end i den anden, og hvad med sprog, indpakning, salgskanaler? Vi vender det hele. Til sidst fÄr I et tip fra os hver, og sÄ kaster vi os endnu en gang ud i at lÊse fem sider fra en skrivende lytter. Den rÞde redaktÞrpen er lÞftet til hug, men vi bestrÊber os pÄ ogsÄ at vÊre rare og konstruktive, og vi hÄber, det ogsÄ er givende for jer, der lytter med.
Om et Þjeblik er det sommer, sÄ nyd det, venner, skriv og lÊs og hyg jer rigtig godt, og sÄ lyttes vi ved lige pludselig!
Kh. Lise og Anne Cathrine
-
Det bÊredygtige forfatterliv? Det lange seje trÊk? I hvert fald: I dag skal vi tale om, hvordan man ikke bare udgiver en enkelt bog eller to, men bliver ved og ved over tid. Undervejs er der én, der gÄr i falset, og en anden, der finder en ny, smuk metafor for sit skriveliv. Det bliver mÄske lidt tungt hist og pist (fordi penge, branche, streaming osv.), men vi hÄber, I stadig kan mÊrke glÊden.
Og til sidst sker der faktisk noget sjovt! Vi har nemlig lÊst fem siders tekst fra en lytter og giver feedback direkte ud i Êteren. Lad os vide, om det fungerer - sÄ kan det vÊre, vi gÞr det igen.
Rigtig god fornĂžjelse med Bogskaberiets lĂŠngste afsnit til dato!
Kh. Anne Cathrine og Lise -
Saknas det avsnitt?
-
Ho ho ho, venner, sÄ er det lige straks jul! Bogskaberiet smutter snart pÄ juleferie, men inden da: à rets sidste afsnit! Det er et marathon, sÄ er I advaret, men det var altsÄ sÄ lÊnge, det tog. Lise er nemlig endnu en gang trukket i redaktÞrdragten og gennemgÄr AC's manus til romanen à bent udsagn med sin rÞde pen, og den slags tager tid! Vi hÄber, det er interessant med sÄdan et blik ind i redigeringsrummet - selvfÞlgelig med det forbehold, at vi ikke nÄr at tale om det hele, og at Lise jo faktisk ikke er redaktÞr. Men vi synes selv, hun er ret skrap til at lade som om.
Vil man ikke have afslÞret for meget om handlingen i à bent udsagn, skal man nok spole lidt. Men ellers velkommen til en lidt sÄrbar episode, hvor vi stiller svÊre spÞrgsmÄl og lÊgger alt fra tvivl til uvidenhed Äbent frem pÄ skrivebordet.
TAK for i Är, og som altid tak for at lytte med derude! Det er vi meget glade for, at I gÞr. Vi ses til meget mere bogsnak i 2026!
KĂŠrlige nissehilsner, Anne Cathrine og Lise -
KÊre sÞde lyttere, velkommen til en episode optaget live pÄ Godsbanen i à rhus. Bogskaberiet var nemlig blevet inviteret til at deltage i Skrivefestivalen af Linda fra Det Poetiske Kvarter, og det blev en virkelig fin dag.
Vi ser samtalen som en slags bouillonterning proppet med tanker og tips fra tidligere episoder og med fokus pÄ den sÄrbare, spÊndende tid, hvor man er ved at vÊre fÊrdig med sit fÞrste manuskript og skal til at sende det ud i verden pÄ jagt efter et forlagshjem.
Det giver sÄ god energi at mÞde nogle af jer, der lytter med, og vi vendte hjem fra à rhus fulde af lyst til at podde. Tak til alle, der kom!
Rigtig god fornĂžjelse med dagens afsnit, skriv godt derude, og vi lyttes ved.Kh. fra Lise og Anne Cathrine
-
... rettigheder, selvfÞlgelig! Ophavsrettigheder, udlandsrettigheder, rettigheder til film og tv, retten til at skifte mening og vÊre besvÊrlig - vi dÊkker hele spektret fra hÄrde kontraktuelle paragraffer til de blÞdere rettigheder, det ogsÄ er vigtigt at vÊre sig bevidst. Undervejs kommer vi forbi en tÊrteanalogi, der lÞber en smule af sporet, men vi bilder os ind, det giver mening alligevel. HUSK, vi er absolut ikke jurister, sÄ lÊs jeres kontrakter grundigt og sÞg hjÊlp om nÞdvendigt. God lytning derude!
Kh. Anne Cathrine og Lise
-
Hej venner, sÄ er Bogskaberiet tilbage efter en skÞn sommerferie! Vi taler om, hvordan det gÄr med vores bogprojekter, om slutspurter, omslag og taglines, og i den forbindelse skal vi da lige omkring, hvor meget sÄdan en bogforside egentlig betyder. Samtalen kommer ogsÄ forbi det at holde en skriveworkshop og den vigtige Þvelse at pitche sin bog for et publikum, og sidst, men ikke mindst, besvarer vi endegyldigt det klassiske spÞrgsmÄl: Skal man lÊse, hvis man vil skrive? ;-)
Rigtig god fornĂžjelse & velkommen tilbage fra ferie til os allesammen,kh. Anne Cathrine og Lise
-
Heldigvis er det fuldt ud muligt at kloge sig pÄ noget, man ikke selv har helt styr pÄ, sÄ i dag skal vi snakke om det sunde forfatterliv. Vi taler om puder i lÊnden og chins i stuen, og sÄ kommer vi forbi en masse rÄd og erfaringer om den mere mentale side af skrivetilvÊrelsen. Og sÄ skal vi selvfÞlgelig ogsÄ tippe lidt og hÞre om hinandens skriveprojekter. Vi hÄber, I har lyst til at lytte med - god sommer derude, venner!
Kh. Lise og Anne Cathrine
-
Hej venner! I dette afsnit tager vi temperaturen pÄ bogbranchen og taler om nogle af de ting, der fylder: vigtige samtaler om magt & sexisme, arbejdsmiljÞ, kunstig intelligens, streaming og meget mere. Det var ikke den letteste episode at optage, sÄ vi hÄber, I vil tage godt imod og bÊre over med os, hvis vi er lidt lange i spyttet. Som altid TAK for at lytte med og tak for de spÞrgsmÄl og sÞde beskeder, I sender bagom. Bliv endelig ved med det. Vi ses derude! Kh. Lise og Anne Cathrine
-
SÄ kan det ellers nok vÊre, I bliver inviteret med ind i skrivehulen! I dette afsnit har Lise nemlig taget redaktÞrbrillen pÄ, mens AC lÊgger sig selv og sit manus op pÄ slagtebÊn.. plotdoktorbriksen. SÄ lyt med, hvis I vil hÞre et forsÞg pÄ en gennemgang af plottet til AC's nye roman og en ordentlig snak om karakterer, vendepunkter, sidehistorier og barndomstraumer. Lad vÊre med at lytte, hvis det lyder som en kÊmpe spoiler ;-) Romanen findes kun som et fÞrste udkast, og meget skal nok Êndre sig, fÞr den forhÄbentlig en dag udkommer som bog. Men det var virkelig sjovt for os at gÄ praktisk i kÞdet pÄ nogle af de elementer, vi har talt mere teoretisk om i tidligere afsnit. ForhÄbentlig er det ogsÄ spÊndende at lytte med.
Det viser sig pludselig, at der er gÄet endnu et Är, sÄ GOD JUL og GODT NYTà R derude, som altid TAK for at lytte og dele podcasten med andre bogvenner, og vi snakkes ved til nÊste Är!Kh. Anne Cathrine og Lise
-
I denne episode fokuserer vi pÄ det udadvendte forfatterarbejde. Det, der handler om at tale om vores bÞger og skriveliv, hvad end det er som foredrag for skoleelever eller interview pÄ en festival. Vi kommer forbi vores egne erfaringer, ogsÄ med onde nerver og forskellige forsÞg pÄ at finde den optimale forberedelse, og til sidst i afsnittet venter som altid et par gode tips. Der er helt sikkert mange flere kreative mÄder at formidle sin bogglÊde pÄ end dem, vi kommer omkring her (hej romankoncerter og klaverspil og udklÊdning og aaalt muligt andet godt!), men nu har vi i hvert fald taget hul pÄ emnet. Vi hÄber, I har lyst til at lytte med!
God skrivelyst derude! Kh. Lise & Anne Cathrine -
Vi er tilbage efter en dejlig lang sommer, og denne gang tager vi en runde 'SpÞrg mig om alt'. Vi kommer forbi SOME-strategier, rÄd til yngre versioner af os selv, det gode plot, vores stÞrste (forfatterrelaterede) frygt og meget mere. SÄ skal vi selvfÞlgelig ogsÄ hÞre, hvordan sommeren har vÊret, og til sidst er der tips og svar pÄ et lytterspÞrgsmÄl om foredrag. Vi hÄber, I har nydt ferien og er klar pÄ at lytte med derude!
Kh. Anne Cathrine og Lise
-
Hvordan bliver man egentlig forfatter? Det er der sikkert lige sÄ mange svar pÄ, som der er skrivende mennesker. Men her fÄr I vores vej lige fra billedbÞgerne, over de fÞrste udgivelser og frem til i dag. Og selvom der er forskel pÄ vores historier, er der ogsÄ nogle sjove ligheder, f.eks. holdt vi begge to en slags skrivepause gennem tyverne, fÞr vi fandt hjem til bÞgerne igen. Vi hÄber, vores snak kan inspirere - om ikke andet viser den i hvert fald, at afslag og modstand kan vÊre en helt normal del af rejsen henimod at blive forfatter.
Rigtig god lytter derude og dejlig sommer, til vi hĂžres ved igen!Kh. Anne Cathrine og Lise
-
Velkommen til en episode, hvor vi giver et indblik i vores skriveliv her og nu. Der sker nemlig en masse forskelligt med udgivelser, bogrejser, foredrag, ideer til hjemmesider og meget mere, sÄ vi tÊnkte, det kunne vÊre sjovt at tage et lille snapshot af det hele. Rigtig god fornÞjelse med snakken, hvor vi slutter med at introducere muligheden for at stille os et spÞrgsmÄl, som vi svarer pÄ i slutningen af nÊste afsnit. TAK som altid for at lytte og dele og heppe, det er vi meget glade for. God skrivelyst derude!
Kh. Lise og Anne Cathrine -
.. om livet som forfatter, dengang vi begyndte. For selvom der stadig er meget, vi ikke ved, har vi trods alt skrabet nogle erfaringer til os i de Är, der er gÄet, siden vi debuterede. Dem deler vi ud af i dagens episode, som f.eks. kommer forbi sÞde kollegaer og forlagsvalg, og som ogsÄ har nogle guldkorn med fra jer lyttere. Tak for dem, og tak for at lytte, dele og fortÊlle om podcasten til andre skrivevenner. Rigtig god fornÞjelse og god skrivelyst derude!
Kh. Anne Cathrine og Lise -
à rets sidste episode! Om et emne, vi egentlig ikke helt forstÄr, vi ikke har talt om endnu: karakterer! De hjerter, der banker i vores historier. For hvad er en god karakter? Hvordan lÊrer vi dem at kende? Skal de nÞdvendigvis udvikle sig over tid, og hvordan er det nu med bikarakterer og antagonister? Alt det og meget mere snakker vi om i et afsnit, der nok mere kommer fra skrivebordet end fra teoribogen. Vi hÄber, det kan inspirere.
Tak for i Är, god jul, godt nytÄr OG pÄ genhÞr i 2024!Juleskrivekarma fra Lise og Anne Cathrine
-
Hej venner! Om et Þjeblik er der Bogforum - mÄske vi ses? Men inden da kan vi lige nÄ en omgang dos and don'ts, som vel egentlig kan oversÊttes til: nogle gode rÄd og erfaringer om alt muligt skriverelateret fra os til jer. MÄ man f.eks. sende til flere forlag ad gangen? Hvad gÞr man, nÄr (!) man fÄr en dÄrlig anmeldelse? Og hvorfor skal I ikke gÞre som Lise, hvis nogen rÊkker jer en kontrakt og en kuglepen? Rigtig god lytter derude, som altid TAK for, at I er der, og masser af god skrivekarma.
Kh. Lise og Anne Cathrine -
Det er efterhÄnden to et halvt Är siden, vi sidst tog et kig pÄ vores skriverutiner, og nu er det tid igen. Noget har Êndret sig, andet roder stadig, sÄ lyt med, nÄr vi kommer omkring hÞjtlÊsning af egen tekst, intense skriverejser, hede kaffedrÞmme og meget andet godt. For egentlig er det her jo kernen af det hele: det er sÄdan, bÞger bliver til. OgsÄ selvom det nogle gange kan vÊre svÊrt at forstÄr, isÊr nÄr en af os afslÞrer, at hun egentlig ikke skriver sÊrligt meget pÄ sine skrivedage.
Vi hÄber, I har styr pÄ rutinerne derude, og ellers har vi som altid et par tips til sidst. God lytter, god skrivevind, og vi hÞres ved!Kh. Anne Cathrine og Lise
-
Sà er Bogskaberiet tilbage fra barselspause! Lise er pÄ plads over for AC i studiet, og det er bare dejligt. I dag taler vi om, hvor meget ens oprindelige idé kan have Êndret sig, nÄr man stÄr med den fÊrdige bog i hÄnden. Eller sÄdan er det i hvert fald for os, ogsÄ selvom vi har meget forskellige mÄder at skrive teksterne frem pÄ. Vi taler ogsÄ om nogle af de mennesker, der kan pÄvirke ens idé, herunder redaktÞrer, og om, hvornÄr og hvordan det egentlig giver mening at bruge dem. Til sidst er der tips, og pÄ den mÄde er alt igen, som det plejer - aaah! Rigtig god lytter derude!
Kh. Lise og Anne Cathrine -
Hej venner, sÄ er det sommer! Og det er ogsÄ tid til det forelÞbigt sidste afsnit med en spÊndende boggÊst, fÞr Lise og AC vender frygteligt tilbage. Der er fÊlles intro, og sÄ er vi sÄ heldige at have et interview med selveste Jesper Wung-Sung, der gavmildt fortÊller om sine skriverutiner, herunder hvordan han arrangerer sine ideer i et sindrigt system for at sikre, at den rigtige bog lander i den rigtige form pÄ det helt rigtige tidspunkt. Vi er sÄ glade for, at Jesper havde lyst til at dele ud af 25 Ärs ophobet forfattervisdom, og vi hÄber, I fÄr noget med, I kan bruge derude. Hav den bedste sommer, og sÄ lyttes vi ved pÄ den anden side af ferien! Kh. og masser af skrivemojo, Lise og Anne Cathrine
-
Hej venner! Her kommer endnu en episode med en sÊrlig gÊstevÊrt, nemlig Pia Konstantin Berg, der er aktuel som manusforfatter pÄ filmen Bytte bytte baby. Vi taler om alt det arbejde, der ligger inden sÄdan en film, om at pitche, tackle afslag, drikke kaffe, krydse fingre, redigere, samarbejde med en masse forskellige mennesker og til sidst se sit vÊrk pÄ det store lÊrred. Lise er tilbage i introen, juhu, og sÄ glÊder vi os til snart at optage nogle episoder i det gode, gamle format.
Rigtig god fornÞjelse og tak til Pia for at dele sÄ gavmildt ud!Kh. Lise og Anne Cathrine
- Visa fler