Avsnitt
-
Fabian Åhlin och Ann Ericsson från Fortum gästar Attrahera Rekrytera Podden, där vi pratar om hur man bygger ett Employer Brand från grunden. Vad är viktigt att tänka på? Hur börjar man? Och varför är ett starkt Employer Brand en framgångsfaktor för hela organisationen?
Fabian och Ann delar med sig av sina erfarenheter av att utveckla Fortums Talent Acquisition- och Employer Branding-arbete, där de har genomfört flera stora och inspirerande förändringar. Tillsammans har de över 30 års erfarenhet av att skapa starka Employer Brands och ger konkreta tips och insikter kring hur du kan ta dig an denna utmaning.
Som alltid blev det ett inspirerande samtal där du som lyssnar får mängder av värdefulla tips för att utveckla ditt Employer Brand och Talent Acquisition-arbete!
-
Suzanna Schwarz, som jobbar med verksamhetsutveckling på Försvarets Materielverk, gästar Attrahera Rekrytera Podden för att prata om skillnaden mellan ett corporate brand och ett employer brand. Är de verkligen så olika, eller kanske mer lika än man tror? Suzanna, som kombinerar en bakgrund inom kommunikation och psykologi med erfarenheter från organisationer som Karolinska Institutet, Core Workers och Länsstyrelsen Stockholm, delar sina tankar om hur företag kan bygga ett enhetligt varumärke.
Vi pratar om vad som krävs för att fläta samman en organisations olika brand till ett starkt helhetskoncept och vad man bör tänka på för att skapa en varumärkesidentitet som attraherar både medarbetare och kunder. Som alltid blir det en spännande diskussion fylld med tips och idéer du kan ta med dig i ditt arbete.
-
Saknas det avsnitt?
-
PR-drottningen Edit Künstlicher gästar Attrahera Rekrytera Podden för att dela sina bästa insikter om hur företag kan använda PR för att stärka sitt Employer brand. Med över 25 års erfarenhet från mediebranschen, där hon både byggt upp företag och drivit framgångsrika koncept, förklarar Edit vad PR egentligen är och hur det kan fungera i samklang med employer branding för att attrahera rätt talanger. Hon bjuder på konkreta tips och reder ut både do’s and don’ts för att få ut det mesta av PR-arbetet.
Edit, som även synts på SVT och TV4 i varumärkesfrågor, erbjuder en unik inblick i hur PR kan skapa en arbetsplats som engagerar både internt och externt. Det här avsnittet är ett måste för dig som vill ta ditt employer branding-arbete till nästa nivå!
-
Therese Gustafsson, Head of Site Operations på Grant Thornton, gästar Attrahera Rekrytera Podden, där vi pratar om kontorets roll i Employer Branding. Hur skapar man en arbetsplats som känns så inbjudande att medarbetarna verkligen vill vara där, även när distansarbete blivit norm? Therese delar sina bästa tips för att bygga en miljö som stärker trivsel, engagemang och sammanhållning och förklarar hur kontoret kan bli en naturlig och värdefull del av företagets identitet. Som alltid blev det en bra diskussion där du som lyssnar får tips och trix på hur just ditt kontor kan locka medarbetarna tillbaka och sticka ut ur mängden. -
I det senaste avsnittet av Attrahera Rekrytera Podden gästas jag av Martin Solaja, en expert inom digital rekrytering och karriärhemsidor. Tillsammans dyker vi djupt in i varför en välfungerande karriärhemsida är avgörande för att attrahera rätt talanger och bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke. Vi diskuterar också fördelarna med att ha ett integrerat rekryteringssystem (ATS) på karriärsidan och hur det kan förenkla ansökningsprocessen både för kandidater och rekryterare. Martin delar dessutom värdefulla tips och trix för dig som just nu jobbar med att förbättra eller skapa en karriärsida – vad du bör fokusera på, och vilka misstag du absolut vill undvika. Ett måste-lyssna för alla som vill ta sin karriärhemsida till nästa nivå! -
Hur uppdaterar du ditt befintliga EVP? Carolina Emanuelson, Talent acquisition och Employer Branding Lead på Apoteket AB delar med sig av sina bästa tips hur du kan uppdatera och anpassa ditt nuvarande Employer Value Proposition(EVP).
I avsnittet pratar vi om varför det är viktigt att hålla sitt EVP levande och att vara relevant för olika målgrupper. Carolina delar med sig av sina egna upplevelser och betonar hur ett flexibelt EVP kan locka både nuvarande och framtida medarbetare. Slutligen lyfter hon att det är viktigt att hela företaget är delaktiga och att det måste spegla kulturen och kärnvärdena som finns inom organisationen.
-
Hur fungerar det med Employer Branding inom den offentliga sektorn? Dagens gäst är Linus Holmgren Head of Employer Branding inom Nacka kommun. Vi pratar om employer branding inom offentlig sektor, där Linus betonar vikten av att samarbeta mellan olika avdelningar och att verkligen visa på det värde och den meningsfullhet som arbetet inom offentlig sektor innebär.Ytterligare lyfter vi frågan om kommuner är förberedda inför den kommande pensionsboomen. Hur ser rekryteringsbehovet ut framåt och står dagens kommuner rustade för detta? Linus avslutar med ett budskap om att alla kan bidra till förändring och att det är viktigt att vara modig och nyfiken. Då kommer man långt. Det här avsnittet vill ni som vanligt inte missa!
-
I detta avsnitt, tillsammans med Malin Brandt-Lundin från SEB, pratar vi om vikten av content och ambassadörskap samt hur dessa delar bygger organisationers Employer brand. Under avsnittet betonar vi vikten av äkthet, engagemang och att målgruppsanpassa innehållet för att nå framgång. Vi utforskar även kraften i rätt content för att behålla och engagera befintliga medarbetare. Vi landade i att de anställdas röst är mer trovärdig än organisationens och att det därför är viktigt att ge dem rätt verktyg för att skapa content. Håller du med oss?
-
I detta avsnitt av Attrahera Rekrytera Podden träffade jag Linn Halmstrand. Vi gick igenom Recruitment Marketing och hur det skiljer sig från Employer Branding. Linn betonade att rekryteringsmarknadsföring handlar om att fånga potentiella kandidaters uppmärksamhet med äkta innehåll. Hon påpekade också att det är viktigt att visa företagets personlighet och bygga förtroende. Utan det kan det bli svårt att locka till sig ny talang.
-
Vem äger egentligen Employer brandingen och inom vilket affärsområde bör Employer branding ligga? Tillsammans med dagens gäst, Emil Adén, Country Manager Sverige på Universum, grävde vi i ämnet. Vi diskuterade vilka avdelningar som bär ansvaret för Employer brandingen. Dessutom delade Emil med sig av praktiska råd och insikter för du kan stärka mandatet för Employer branding och framgångsrikt navigera i denna blandning av kommunikation, marknadsföring och HR. Vem äger Employer branding enligt dig?
-
I detta podcastavsnitt gästas jag av LinkedIn-experten Linda Björck, grundare av Smartbizz. Vi diskuterar LinkedIn och hur man kan använda plattformen inom Employer Branding. Vi utforskar hur företag kan engagera sina medarbetare på LinkedIn och varför det är viktigt för varumärket. Linda delar sina bästa tips för de som vill förbättra sin närvaro på LinkedIn. Hennes råd är att våga posta, återanvända och skryta. Hur använder du LinkedIn idag?
För dig som vill fördjupa dig ytterligare delade Linda med sig av ett par intressanta länkar som du kan kika närmare på:
https://smartbizz.se/linkedin-andrar-algoritmer-sa-har-kommer-dina-inlagg-fa-synlighet/
https://business.linkedin.com/marketing-solutions/my-company-tab
https://business.linkedin.com/content/dam/me/business/en-us/elevate/Resources/pdf/official-guide-to-employee-advocacy-ebook.pdf
https://business.linkedin.com/content/dam/me/business/en-us/talent-solutions/products/pdfs/turning-employees-into-brand-advocates.pdf
-
I detta avsnitt gästas jag av Carl-Johan Hamilton, grundare av Ants och Techrekpodden. Vi pratade om hur AI spelar en nyckelroll inom Employer Branding och hur de kan påverkar dagens rekryteringslandskap. Carl-Johan delar insikter om hur AI kan skapa mer personliga kandidatupplevelser samtidigt som han lyfter fram vikten av att bevara den mänskliga interaktionen. För de som vill ta steget in i AI-driven Employer Branding understryker han behovet av att balansera teknologi med äkthet för att behålla företagets unika röst och kultur. Vi riktar även blicken framåt och utforskar hur AI förväntas skräddarsy rekrytering ännu mer och forma framtida strategier inom Employer Branding.
(Texten är givetvis skriven med ChatGPT under inspelningen)
-
Begreppet Employee branding har ökat i popularitet, Men vad menas egentligen med det och hur skiljer det sig från Employer branding? För att reda ut frågan tog jag hjälp av Charles Sinclair, grundare av Oddwork och Life Inside. Charles har en omfattande erfarenhet inom Employer branding, och tillsammans utforskade vi dess två olika begrepp, inklusive bästa praxis och de senaste trenderna inom Employee branding.
-
Att Employer Branding och rekrytering hänger ihop är en självklarhet, men hur ska man tänka när man jobbar med dessa frågor? Varför är det viktigt att balansera båda aspekterna? Vilka konsekvenser kan uppstå om man förbiser någon av dem? För att besvara dessa frågor bjöd jag in Josefin Malmer, grundare av Home of Recruitment och värd för Rekryteringspodden. Josefin är en passionerad "rekryteringsnörd" som öppet delade med mig sina hjärtefrågor, som hon kämpar med varje dag. Hur kan vi tillsammans stärka rollen som Talent Acquisition-partner?
-
Att identifiera och använda rätt KPI:er inom Employer Branding är en avgörande del av att skapa en framgångsrik kompetensförsörjningsstrategi. I det här avsnittet gästades jag av Daniel Wägerth, som har lång erfarenhet inom marknadsföring och statistik. Vi pratade om att välja de perfekta KPI:erna som passar dina specifika mål och att inte vara rädd att prova något nytt. Vi gick också igenom de KPI:er inom Employer Branding som du helt enkelt inte får missa. Slutligen delade Daniel med sig av ett klokt och slagkraftigt ordspråk: "What gets measured gets done".
-
Att ta fram ett Employer Value Proposition (EVP) kan vara en lång och ibland energikrävande process. Efter att du har utvecklat ditt EVP återstår en viktig del: att kommunicera det till både medarbetare och potentiella kandidater. I detta avsnitt har jag haft äran att ha Hampus Bagewitz som gäst, grundare av bolaget Jobcast. Hampus delade med sig av värdefulla insikter om hur du kan skapa ett starkt EVP som verkligen sticker ut. Trots detta ställdes vi inför den slutgiltiga frågan: Är ett EVP verkligen nödvändigt i alla sammanhang?
-
Det är viktigt att en VD engagerar sig i Employer branding oavsett organisation. Har du inte rätt personer på plats kommer det vara svårt att uppnå de ekonomiska målen. I avsnittet bjöd jag in Erik Martinson och Hanna Mannberg på Svea Solar som har ett delat VD:skap med lika mycket mandat. Vi pratade om vikten av ett bra ledarskap och att people-agendan måste vara högst upp på tapeten oavsett ekonomiskläge. Samt hur deras samarbete fungerar och den feedback dem har fått genom att dela på ansvaret. Är detta starten på något nytt?
Det är avgörande för en VD att engagera sig i Employer Branding, oavsett organisationens storlek. Utan rätt personer på plats blir det utmanande att nå ekonomiska mål. I det här avsnitt hade jag glädjen att välkomna Erik Martinson och Hanna Mannberg från Svea Solar, som delar på VD-rollen med lika mycket mandat. Vi utforskade betydelsen av starkt ledarskap och att prioritera people-agendan oavsett ekonomisk situation. Dessutom diskuterade vi deras samarbete och den feedback de har fått genom att dela på ansvaret. Är detta starten på något nytt inom VD-rollen? Missa inte detta spännande avsnitt!
-
Anna Quant är en blivande stjärna inom Employer Branding och har verkligen fingertoppskänsla för branschen. Jag hade nöjet att bjuda in henne för att diskutera de trender hon ser framkomma under 2023. Vi utforskade ämnen som förmåner för anställda och vilka sociala medier som är mest relevanta just nu för Employer Branding. Dessutom tog samtalet oss in på ämnet Artificiell Intelligens (AI) och ChatGPT. Frågan som uppstod var om dessa teknologier är här för att stanna eller om vi bör vara försiktiga?
-
Hybridarbete har verkligen blivit det nya sättet att arbeta. Men hur ska man tänka när man implementerar hybridarbete och vilka risker och fallgropar finns det som man bör se över? För att få insikter om detta bjöd jag in entreprenören och föreläsaren Tommie Cau. Tommie har flera års erfarenhet av att jobba med Employer Branding och har de senaste åren hjälp bolag att hitta nya arbetssätt för att landa i en hybridform med framtidstro. Är hybridarbete här för att stanna?
-
I det här avsnitt har jag äran att ha med mig två fantastiska gäster: Lisa Skinner Källström och Daniel Gelin. Lisa är Chief Human Resources Officer på Teamtailor och har över 15 års erfarenhet inom HR. Tillsammans utforskade vi HR:s roll när det kommer till Employer Branding och diskuterade vem som egentligen har huvudansvaret för detta område - är det marknadsavdelningen eller HR? Dessutom fördjupade vi oss i hur man attraherar tech-profiler, och Lisa delade generöst med sig av sina bästa lärdomar.
- Visa fler