Avsnitt
-
Denna gång tar vi podden live och diskuterar kreativitet och de rum som skall stödja kreativt arbete. Det blir ett samtal som för oss från kreativitet som process till hur vi upplever rum som stödjer kreativitet. Med en naturlig utgångspunkt i forskning tar vi oss vidare till nobelpristagare och skärningspunkter för kreativitet till rummet vi sitter i och dess utformning.
Även denna gång spelar Martin några fantastiska låtar, Anders svävar ut i forskiska* och Anna håller den röda tråden genom sin varsamma hand och sätt att vara.
Litteraturen i denna podd hittar ni nedan:
Medicieffekten, Frans Johansson
Spaces for innovation, Jennie Andersson Schaeffer
Creativity, Mihaly Csikszentmihalyi
Handbook of Creativity, Robert J. Sternberg (Editor)(*ett språk som forskare använder som kan vara obegripligt att förstå)
-
Kan innovation systematiseras och vad menas med systematiskt innovationsledning? Denna gång ger vi oss i väg på ett samtal om system, systematik och det systemiska via Vasaloppet och skidåkning till en nya internationella standard för att leda och organisera innovation (ISO56002). Och så landar vi (som vanligt) i ett samtal som berör både stora och små frågor i arbetslivet och livet i stort.
Visst är det spännande med frågor, det är dessa (frågorna) som är drivkraften i våra samtal men som vi också tycker man bör ägna mer tid åt. Om vi stannar upp i frågan vi ställer oss fördjupas den och blir mer betydelsefull och vi förstår fler nyanser av frågan som vi sedan kan ge oss i kast med att identifiera alternativa svar på. Det är kanske därför (att stanna i frågan) det behövs en vägledande standard för systematiskt innovationsledning, för att säkerställa att vi stannar i frågan...
För visst är det svårt att låta bli att leta lösningar direkt när en utmaning/problem eller bara en möjlighet uppenbarar sig.
Till vår hjälp denna gånga har vi två texter.
Anders Wikström har skrivit några rader om innovationsledning och kvalitetsledning som ni kan läsa här.
Och så har Mats Magnusson och Magnus Karlsson, båda forskare inom innovation skrivit ett bokkapitel om en systemansats till innovationsledning som ni kan läsa här
-
Saknas det avsnitt?
-
Vad har städning av skrivbord med skapandet av musik att göra? I dagens avsnitt fördjupar vi oss i begreppen kultur och klimat samt hur vi kan balansera våra förutsättningar för innovation, produktivitet och välmående. Vad saknas i våra organisationer idag och hur påverkar det allt vi behöver åstadkomma i våra organisationer idag och vara förberedda inför morgondagen. Vi bjuder er på ett samtal via Annas städning av skrivbord till Martin's musikskapande där dessa exempel beskriver den balansering som behövs för att skapa långsiktig hållbarhet. Det handlar alltså inte bara om att finna balans mellan de faktorer som skapar förutsättningarna utan att över tid balansera dessa faktorer.
V utgår från två texter denna gång där Anders har skrivit den ena "Att balansera förutsättningar för välmående, innovation och produktivitet" där olika faktorer beskrivs för att skapa framgång i det vi vill åstadkomma samt skapa långsiktig hållbarhet i våra organisationer. Samt en HBR-artikel "The hard truth about innovative cultures" där bland annat kontrasten mellan intolerans för inkompetens samt tolerans för att göra fel är en viktig utgångspunkt. För Anna blir detta både "blommigt" och "agenda" på samma gång och Anders bjuder på insikter från IDEO.
Länkar till artiklarna:
The hard truth about innovative cultures, Gary P. Pisano
https://hbr.org/2019/01/the-hard-truth-about-innovative-culturesAtt balansera förutsättningar för välmående, innovation och produktivitet, Anders Wikström
https://www.dropbox.com/s/ucnbztjc4en0vgi/Balansera%20v%C3%A4lm%C3%A5ende-innovation-produktivitet.pdf?dl=0Välkomna!
-
Inför detta avsnitt blev vi uppmanade att ha ett samtal runt "klokskap" från vår gäst Anneli Lie. Och jo visst dyker vi ner i klokskap och vänder runt på det i vanlig ordning. Vi hamnar i den psykologiska trygghet som krävs för att kunna vara kloka tillsammans med andra och vilka förutsättningar som behöver finnas på plats. Vi har djupdykt i en artikel från NYTimes om hur Google identifierade framgångsfaktorer för deras team och vilka verktyg som behövs för att kunna prata om dessa faktorer som ofta är abstrakta och svåra att sätta ord på då de berör våra känslor.
Som sagt så har vi dykt ner i en artikel från NYTimes som ni hittar här:
https://www.nytimes.com/2016/02/28/magazine/what-google-learned-from-its-quest-to-build-the-perfect-team.htmlMen vi återvänder också lite till den psykologiska tryggheten och en nyligen publicerad HBR-artikel av Amy C. Edmondson och Mark Mortensen som ni hittar här:
https://hbr.org/2021/04/what-psychological-safety-looks-like-in-a-hybrid-workplace -
Att tänka olika är en stor styrka för att både förstå problem och lösa dessa. Dock innebär det att tid behöver investeras på att låta olikheter få ta plats och komma till nytta. Vi diskuterar hur det är möjligt att skapa olikheter hos sig själv, det som går under benämningen "diversity of the mind" men även de olika paradoxer som olikheter mellan människor faktiskt för med sig. Och vad missar vi ofta i att lyfta in i olikheter i våra organisationer.
Till vår hjälp har vi bjudit in Anneli Lie, och provar på att föra samtalet mellan fyra personer istället för tre. Annelie bjuder på egna erfarenheter gällande olikheter, där "tågresan" är extra spännande.
Till vårat stöd i detta avsnitt har vi naturligtvis några artiklar som hjälper oss spänna upp rymden runt olikheter.
Diversity of the mind, Nel Mostert
The forgotten dimension of diversity, Paul Ingram
The paradox of diversity management, creativity and innovation, Nigel Basset-Jones
-
Med fokus på omstart så gräver vi oss ner i en artikel från Harvard Business Review som heter ”Learning from the future” där ett antal verktyg och metoder redogörs för att kunna fortleva och överleva i turbulenta tider. Är det nödvändigt att starta om och vad betyder det för mig och min organisation? Vi slår ett slag för scenario-planering som verktyg för att bygga upp minnen av tänkta scenarios i framtiden, dessa minnen är starka signaler till vårt beslutsfattande. Och, jodå det går att skapa minnen av framtiden. Något som vår svenska hjärnforskare David Ingvar skrivit om…
Vi funderar över om detta är något för alla eller bara de stora organisationerna, kanske ska vi inför nyår göra ett antal scenarios för att underlätta vårt individuella beslutsfattande under 2021. Hur tänker du göra inför 2021, vänta och se eller ta tag i framtida scenarios redan nu så att du kan stå rustad när situationer uppkommer som påminner om dina scenarios?
Fördjupning och lästips:
Learning from the future, J. Peter Scoblic
https://hbr.org/2020/07/learning-from-the-futureLearning from the future, David Ingvar
https://www.academia.edu/7827329/Re_reading_Memories_of_the_futureFärdplan svensk industri
https://www.ri.se/sites/default/files/2020-05/F%C3%A4rdplan%20rapport%20final2.pdfAffärsplan Eskilstuna – framtiden
https://affarsplaneskilstuna.se/wp-content/uploads/2017/08/Affarsplan-ESKILSTUNA-20170511-3.pdfOm Charles Sanders Peirce,
https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Sanders_PeirceOm ”Abduction”
https://en.wikipedia.org/wiki/Abductive_reasoningLite djupare om abduktion och hur det används inom design och innovation av Kees Dorst
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0142694X11000603Resan till månen, John F Kennedy
Snabbspåret https://www.youtube.com/watch?v=th5A6ZQ28pE
Långa spåret https://www.youtube.com/watch?v=QXqlziZV63k -
Vad är framgång och vad definierar förnyelse är några av de saker vi diskuterar i detta avsnitt. Men varför är det så svårt att förnya en organisation och vad är det vi behöver lära oss att hantera för att lyckas? Vi fördjupar oss i en artikel i MGMT där Mattias Axelson (forskare vid Handels i Stockholm) beskriver hur han uppfattar läget samt vad man kan göra för att uppnå framgångsrik förnyelse. Enligt Mattias finns det två aspekter som är av vikt, dels nivå av komplexitet och dels organisatoriskt sammanhang. Detta leder till ett ramverk för att möjliggöra förflyttning. För all förnyelse behöver utgå från ett nuläge. Men vi kommer även in på hur dagens organisationer leds och styrs och hur det påverkar framgångsrik förnyelse...
Naturligtvis lämnar vi er med nya frågor, kanske något utropstecken och en hel del att fortsätta fundera på. Men vi ger också några handfast tips på hur man kan ta nästa Tage och vill ni veta mer så finns några referenser nedan.
Fördjupning och lästips:
Dold Potential - att skapa innovativa affärer - 2020, Mattias Axelson - http://mgmt.imit.se/#dold-potential
Dold potential - Så skapas innovation utanför kärnaffären - 2020, Mattias Axelson - https://www.mattiasaxelson.se/dold-potential
The systems approach to innovation management - 2019, Mats Magnusson och Magnus Karlsson - https://innovationmanagementsystem.com/portfolio-items/the-systems-approach-to-innovation-management/
-
I en värld som blir allt mer komplex behöver vi bli bättre på att förstå och hantera komplexitet i vår vardag. Det handlar många gånger om beslutsfattande och hur det fungerar. Samtidigt som vi individer kan behöva befinna oss i ovisshet under tiden det tar för ny kunskap att utvecklas, för är en situation komplex kan vi inte förlita oss på det vi redan vet vi behöver ny kunskap!
Vi diskuterar en modell (The Cynefin model) för beslutsfattande som kan beskrivas som en modell för förståelse av vilken typ av agerande som behövs beroende på situation. Situationer behöver landa i ovisshet för att sedan förstås utifrån fyra områden; enkel, komplicerad, komplex eller kaos. Detta styr sedan vårt beslutsfattande och de tillvägagångssätt som skapar värde i den specifika situationen.
Vi diskuterar och fördjupar området men öppnar upp för flera frågor än vad vi ger svar på, tror vi...
Fördjupning och lästips:
A Leader’s Framework for Decision Making by David J. Snowden and Mary E. Boone
https://hbr.org/2007/11/a-leaders-framework-for-decision-makingThe Cynefin framework short video bt David J. Snowden
https://www.youtube.com/watch?v=N7oz366X0-8The innovation Journey by Andrew H. Van de Ven
https://www.amazon.com/Innovation-Journey-Andrew-Van-Ven-ebook/dp/B000WBG6SW -
I tredje avsnittet har vi valt att prata om "reflection in/on action". Det handlar alltså om hur vi som professionella reflekterar under tiden vi agerar, samt vad det innebär för oss som ledare i form av att leda sig själv och andra. Begreppet "reflection-in-action" kommer från MIT-professorn Donald Schön och beskrivs välformulerat i hans bok "The reflective practitioner - how professionals think in action" från 1983 och ses av många som en banbrytande bok om reflektion. Vi kommer tillbaka till ett tidigare avsnitt om vikten av att kunna formulera och ställa kraftfulla frågor. Visst har Schön fått kritik kopplat till sin teori, men vi tycker ändå att det finns viktiga lärdomar att sprida vidare till våra lyssnare.
Vad skiljer det ogenomtänkta, oreflekterade och oplanerade "knowing-in-action" från "intuition-in-action" och "reflection-in-action" kan man fundera över. Vi diskuterar begreppen och ger exempel på hur vi använder oss av de i olika sammanhang och vad det får för konsekvenser.
Fördjupning och lästips:
https://infed.org/mobi/donald-schon-learning-reflection-change/
https://www.amazon.com/Reflective-Practitioner-Professionals-Think-Action/dp/0465068782
https://hbr.org/1977/09/double-loop-learning-in-organizations
https://en.wikipedia.org/wiki/Donald_Schön
-
I vårt andra avsnitt behandlar vi området Powerful Questions, eller kraftfulla frågor. Hur kan man använda dem och varför? Vi diskuterar kring begreppet och visar på exempel. Vi flyter också utanför ämnet ett par gånger och spelar Martins musik. Vi hänvisar till addingminds.se och efterlyser exempel på kraftfulla frågor. Håll till godo med poddavsnitt nr 2 önskar Anders, Anna och Martin!
Lästips:
Handlingsstark, så maxar du ditt och andras engagemang. Joakim Ahlström
The business case for curiosity, https://hbr.org/2018/09/curiosity#the-business-case-for-curiosity
-
I vårt första avsnitt fokuserar vi på "värde" och hur man kan definiera värde. Vi fördjupar oss i de olika element som värde består av, allt utifrån våra egna erfarenheter kompletterat med vad forskningen säger om värde.
Visste du t.ex. att det finns flera än 30 värde-element, har du koll på vilket värde som du skapar för dina kunder/användare?
Vill du lära dig mera om värde och vilka element som man kan bygga värde inom så finns artikeln från Harvard Business Review här: https://hbr.org/2016/09/the-elements-of-value
Om du inte nöjer dig med den information finns mera här: https://media.bain.com/elements-of-value/#
Och är du intresserad av vad som gäller för B2B så kan du kika in här: https://media.bain.com/b2b-eov/