Avsnitt

  • : گفت‌وگوی احمد غلامی با حسین مصباحیان 

    هابرماس علیه هابرماس

    اواخر سال گذشته هم‌زمان با درگذشت یورگن هابرماس گفت‌وگویی با حسین مصباحیان درباره اندیشه‌های این متفکر آلمانی انجام دادیم. هابرماس از نسل دوم متفکران مکتب فرانکفورت است که بعدها تلاش کرد با نگاهی انتقادی به بنیان‌گذاران این مکتب، تئودورآدورنو و ماکس هورکهایمر از آنان فاصله بگیرد. مصباحیان باور دارد از دو منظر ایده‌ها و رویکردها می‌توان اندیشه‌های یک متفکر را ارزیابی کرد. آنچه برای او بیشتر اهمیت دارد رویکردهای یک متفکر و اندیشه‌هایی است که قابلیت تحقق اجتماعی دارند و قادرند جامعه را تحت تأثیر قرار داده و موجب تغییرات اساسی شوند. مصباحیان با این صورت‌بندی سراغ هابرماس می‌رود و با ذکر ایده‌های درخشان این متفکر رویکرد او به مدرنیته، «مدرنیته ناتمام» را نقد می‌کند؛ خاصه بحث مهم «همه‌شمولی» که قرار بوده مانعی جدی بر سر راه «خاص‌گرایی» باشد. بحث‌های حسین مصباحیان درباره متفکری که در دوره اصلاحات به ایران آمد و بسیاری از چهره‌های سیاسی و فکری اصلاح‌طلب تحت تأثیرش بوده‌اند، نکات تازه‌ای در بر دارد. اینکه از هابرماس چه چیزهای می‌توانیم یاد بگیریم و چه چیزهای نباید یاد بگیرم، مروری بر تجربه تاریخی ماست.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • صبر استراتژیک چین به سر آمده؟

     

    سیاست خارجی چین بر اساس صبر و سکوتِ استراتژیک بنا شده است. چینی‌ها باور دارند باید توی تاریکی نشست و روشنایی را پایید و بعد از آن است که با تحلیل دقیق می‌توان وارد ماجرا شد. اما گاه بحران‌ها فرصت تعلل بیش از حد را نمی‌دهند و چین ناگزیر است مانیفست سیاست خارجی خود را کنار بگذارد و وارد معرکه شود. بدون خیس شدن نمی‌توان به دریا زد. اینک زمانه آن است که چین وارد معرکه شود و به دلیل نیازش به انرژی یک طرف ماجرا باشد. این یک طرف ماجرا به‌عنوان کشوری قدرتمند می‌تواند میانجی مناسبی برای برقراری صلح میان ایران و آمریکا باشد.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • گفت‌وگوی احمد غلامی با محمدحسین شریف‌زادگان

    مکانیسم ماشه و سناریوهای پیش رو

    روزهای پیش‌رو، روزهای تعیین‌کننده‌ای است. مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا و سررسید مکانیسم ماشه، کشور را در موقعیت حساسی قرار داده است. موقعیتی که مسئولان کشور را وامی‌دارد با نگاهی دقیق و همه‌جانبه و به دور از هرگونه موضع‌گیرهای غیرعقلانی، به سمت گره‌گشایی از روابط ایران و آمریکا و به تبع آن به سوی دنیا گام بردارند. شاید این فرصت باقی‌مانده برای احیای روابط با آمریکا و اروپا‌ست؛ البته اگر اراده‌ای برای این اتفاق از سوی ایران و طرف‌های مقابل وجود داشته باشد. شاید گفت‌وگو با چهره‌های سیاسی و کسانی که از دور دستی بر آتش دارند ولی مسائل ایران را از نزدیک دنبال می‌کنند، بتواند ابعادی نامکشوف از این مسئله را بگشاید. به همین مناسبت، با محمدحسین شریف‌زادگان، اقتصاددان و استاد دانشگاه شهید بهشتی که سابقه وزارت در وزارتخانه تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی را نیز دارد، به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

    برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید: 

    [email protected]

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • فرخ نگهدار:

    برخی در جنگ بی‌شرمانه طرف دشمن بودند

    داوود حشمتی: جنگ ۱۲ روزه اخیر ایران و اسرائیل، نقطه اوج فشارهای اقتصادی و سیاسی بر ایران بود که واکنش اجتماعی گسترده و همبستگی ملی بی‌سابقه‌ای ایجاد کرد؛ اما پس از پایان جنگ، همبستگی به سرعت کمرنگ شد و شکاف‌های داخلی برجسته شدند. فرخ نگهدار در گفت‌وگو با «شرق» معتقد است تقویت قدرت دفاعی کشور و ایجاد گفت‌وگوی ملی میان دولت، نیروهای سیاسی و منتقدان، به ویژه گروه‌هایی که در انتخابات مشارکت نکردند، ضروری است تا این همبستگی اجتماعی حفظ و به سرمایه‌ای پایدار تبدیل شود. او تأکید دارد برخورد مثبت با منتقدان دلسوز، به رسمیت شناختن آنها و پرهیز از بهره‌برداری جناحی، کلید ایجاد آشتی ملی و تقویت بنیه دفاعی و اجتماعی کشور است.

    برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید: 

    [email protected]

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • گفت‌وگوی احمد غلامی با علیرضا رجایی

    تکوین دولت‌ سرمایه‌داری در ایران؟


    دولت پزشکیان در شرایط ویژه‌‌ای روی کار آمد. معمولا دولت‌هایی از این دست با بحران‌های ناخواسته‌ای روبه‌رو هستند و دولت چهاردهم نیز از این قاعده مستثنا نیست. خاصه اینکه مسعود پزشکیان با شعار «دولت وفاق» سعی دارد تمام طیف‌های سیاسی و فکری کشور را درگیر حل مسائل و مشکلات کشور کند. این رویکرد در گام‌های نخستین امید و دلگرمی بسیاری در میان سیاسیون به وجود آورد؛ امیدی که رفته‌رفته با گذشت زمان رنگ باخت و اکنون پیش از هر چیز موجب انتقاداتی شده که دامان دولت پزشکیان را گرفته است و آنان ناگزیرند برای منتقدان و مطالبه‌گران پاسخی درخور فراهم کنند. در گفت‌وگو با علیرضا رجایی به بحث درباره دولت وفاق و مهم‌تر از آن دولت‌داری و نقش دولت‌های بعد از انقلاب پرداخته‌ایم. رجایی باور دارد دولت‌های جمهوری اسلامی هر یک لحظات خاصی از وضعیت کشور و حکومت را نمایندگی می‌کنند. او درباره دولت هاشمی، احمدی‌نژاد، خاتمی، روحانی و پزشکیان سخن گفته و ویژگی هر یک را به‌ اختصار برمی‌شمارد.

    برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید: 

    [email protected]

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • جامعه پس از جنگ نیازمند امید به زندگی است

    دکتر امیرحسین جلالی ندوشن، روانپزشک، از جامعه پس از جنگ می‌گوید:


    ریحانه جولایی- در روزهایی که صدای آژیر جنگ فروکش کرده اما سایه‌اش هنوز بر جان و ذهن مردم سنگینی می‌کند، جامعه‌ ایران وارد مرحله‌ای از «تعلیق روانی» شده که ادامه‌ی آن می‌تواند به فرسودگی مزمن بینجامد.

    دکتر امیرحسین جلالی ندوشن، روان‌پزشک و پژوهشگر حوزه‌ی سلامت اجتماعی، در این گفت‌وگو از بحران‌های انباشته، بیگانگی عاطفی مردم با سیاست‌ورزان، و مرز شکننده‌ی امید و خستگی روان جمعی سخن می‌گوید.

    در این گفت‌وگو تلاش کرده ایم فراتر از کلیشه‌های رایج در رابطه با ریشه‌ها و راهکارها صحبت کنیم.

    برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید: 

    [email protected]

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • ترومای یک جنبش سرکوب‌شده

    گفت‌وگوی احمد غلامی با سعید لیلاز درباره کودتای 28 مرداد

    تاکنون درباره ابعاد مختلف کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بسیار سخن گفته‌اند، اما درباره اینکه این کودتا چه تأثیری بر سیاست، فرهنگ و جامعه ایران داشته، بحث چندانی نشده است. بعد از کودتای ۲۸ مرداد، سرخوردگی شدید در جامعه ایران خاصه در میان روشنفکران به وجود آمد. اگر بخواهیم تصویری دقیق از این سرخوردگی را لمس کنیم، شاید هیچ نوشته‌ای به‌اندازه رمان «داستان یک شهر» احمد محمود پاسخ‌گوی این نیاز نباشد. اغلب آثاری که در زمینه ادبیات، جامعه‌شناسی و اندیشه در دهه چهل منتشر شدند، تحت تأثیر فضای یأس‌آلود و غم‌بار این کودتا بوده‌اند.گریز از تحقیر و وهن ارزش‌های انسانی فقط با دگرگونی بزرگی در حد یک انقلاب امکان‌پذیر بود. اینکه برخی باور دارند انقلاب اجتناب‌ناپذیر بود هدف‌شان تغییر همین وضعیت بوده است. اما داستان کودتای ۲۸ مرداد به اینجا ختم نمی‌شود و این واقعه همچنان در تاریخ، سیاست و حتی رفتارهای اجتماعی ما نقش ایفا می‌کند. زخمی که هنوز ما را به بیمناکی از آینده و هراسانی از هر نیرویی واداشته که خارج از اراده ما می‌تواند سرنوشت ما را تغییر دهد. این یعنی ترومای به‌جامانده از یک کودتا. چه آن را به‌عنوان یک کودتا بپذیریم و چه نپذیریم، حوادث تاریخی فارغ از خوشایند ما کار خودشان را می‌کنند. در سالروز کودتای 28 مرداد، با سعید لیلاز در این باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

    برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید: 

    [email protected]

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • زنگزوری که من می‌شناسم

    گفت‌وگوی احمد غلامی با رحیم رئیس‌نیا درباره تاریخچه زنگزور

    وقتی از محیطی که در آن زندگی می‌کنیم یا از آن خاطره داریم صحبت می‌کنیم، تفاوت جدی دارد با وقتی کسی به‌عنوان کارشناس و تحلیلگر سیاسی از آنجا می‌گوید. رحیم رئیس‌نیا رابطه‌اش با قفقاز، آذربایجان و ارمنستان از جنس دیگری است؛ آن مناطق را با عشق زیسته و در فراز و فرودهای زندگی جاری مردم آن دیار مشارکت داشته است، اختلافاتشان را از نزدیک لمس کرده و در دوستی‌ها و خوشی‌های آنان سهیم بوده است. او همچون تحلیلگران سیاسی نیست که دستی از دور بر آتش دارند و بر مبنای دانش و مشاهداتشان نظر می‌دهند، بلکه بخشی از همان مردم است و به زبان آنان سخن می‌گوید. رئیس‌نیا آثار و مقالات بسیاری درباره جنبش‌های این مناطق که بر سیاست داخلی ایران در دوره مشروطه مؤثر بوده‌اند، نوشته و منتشر کرده است. او پیش از اینکه گذرگاهی به نام زنگزور وجود داشته باشد، از مشکلات آذربایجان و نخجوان و ارمنستان اطلاع داشته است. شاید آنچه برای رحیم رئیس‌نیا اهمیت فراوانی داشته باشد این نکته است که جریان‌های سوسیالیستی دوره مشروطه از آنجا سرچشمه گرفته و موجب تحول در دیدگاه‌های سیاسی روشنفکران آن دوره شده است. با رحیم رئیس‌نیا درباره تحولات اخیر در این منطقه و تفاهم و صلح ارمنستان و آذربایجان و مسئله زنگزور گفت‌وگو کردیم که بخش‌هایی از این گفت‌وگو به خاطرات او از منطقه اختصاص دارد.

    برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید: 

    [email protected]

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • ایران چه نباید بکند؟

    گفت‌وگوی احمد غلامی با اردوان امیراصلانی

    بعد از جنگ ۱۲ روزه، کسی انتظار نداشت اتفاق تازه‌ای در منطقه خاورمیانه بیفتد. اما با توافق دولت ارمنستان و آذربایجان برای صلحی پایدار و ایجاد گذرگاه ترامپ در منطقه زنگه‌زور، معادلات پیچیده‌تر شد. روسیه که در جنگ با اوکراین در تلاش بود پای ناتو را از آنجا قطع کند، اینک با جبهه‌ای تازه روبه‌رو شده است. در این معادلات جدید، نقش ایران اهمیت بسیاری دارد و شرایط برای کشور روزبه‌روز دشوارتر می‌شود. با دکتر امیراصلانی درباره این تغییرات به گفت‌وگو‌ نشسته‌ایم.

    برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید: 

    [email protected]

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • میهن‌دوستی دموکراتیک

    دولت-ملت‌ها پدیده‌ای مدرن هستند و این تفکر نقطه‌ مقابل تفکری است که دولت-ملت را تداوم هویت قومی و فرهنگی ما می‌داند. اختلاف این دو نگرش می‌تواند به دو نوع میهن‌دوستی بینجامد: یکی میهن‌دوستی افراطی یا ناسیونالیسم اقتدارگرا و دیگری میهن‌دوستی گشوده به‌ سوی تجربیات و فرهنگ‌های تازه و به‌ تعبیری ناسیونالیسم دموکراتیک. مردم ایران هر دو نوع ناسیونالیسم را تجربه کرده‌اند؛ نمونه اقتدارگرایی آن را در حکومت پهلوی اول و نوع دموکراتیک آن را در دوره محمد مصدق. بدیهی است که وقتی از ناسیونالیسم دموکراتیک سخن به میان می‌آید، باید از انقلاب مشروطه نیز سخن گفت؛ انقلابی با جریان‌های سیاسی و فکری متفاوت که درصدد بودند تاریخ ایران را دگرگون کنند. همه این طیف‌ها یک انگیزه مشترک داشتند: عشق به ایران و رهایی آن از جهل و بیماری و خرافه. اگرچه مشروطه به خواسته‌های بنیادی خود نرسید، مفاهیمی در این دوره در اذهان مردم و نخبگان حک شده که تا امروز مطالبه بی‌قیدوشرط آن وجود دارد؛ مفاهیمی مانند حکومت قانون، مجلس، آزادی و حقوق ملت. گیرم مطالبه این مفاهیم در دوره‌هایی دچار اوج و حضیض شده باشد اما هرگز انکار نشده و در زمینه تاریخ ایران رسوب کرده و نهادینه شده است. اینک بعد از جنگی کوتاه‌مدت با اسرائیل، بحث میهن و میهن‌دوستی دوباره احیا شده است. دراین‌باره با علیرضا بهتویی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه سودرتورن سوئد، گفت‌وگو کرده‌ایم.

    برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید: 

    [email protected]

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • مهرزاد بروجردی، تحلیلگر و استاد علوم سیاسی در گفت‌وگو با «شرق» انگیزه حملات اخیر اسرائیل علیه ایران را حس انتقامِ نتانیاهو می‌خواند و معتقد است ما با دو رهبر آمریکا و اسرائیل روبه‌رو هستیم که به نظر می‌رسد هر کدام انگیزه‌های خودشان را برای درگیر شدن در مسئله حمله به ایران داشتند. او البته باور دارد که مواضع تانیاهو و ترامپ یکسان نیستند و تأکید می‌کند که این دو کشور منافع یکسانی ندارند و ما نباید دام تحلیل‌هایی بیفتیم که معتقدند این دو کشور در جریان حمله به ایران مشارکت تام داشتند و یکسان هستند. بروجردی می‌گوید نتانیاهو طولانی‌ترین دوران زمامت را به‌عنوان نخست‌وزیر در اسرائیل داشته و سعی کرده سیاست را در اسرائیل به نفع خودش رقم بزند، در حالی که پنج سال است درگیر اتهامات قضایی است و با حرفه‌ای بودنِ وکلایش تاکنون توانسته دم به تله ندهد و در رابطه با اتهامات فسادی که با آن روبه‌روست محکوم نشود. بنابراین می‌شود فهمید که نتانیاهو هم به‌خاطر مسائل شخصی خودش و هم به دلیل ضربه روانی که جنگ هفتم اکتبر به آنها زد، نسبت به ایران حس انتقام دارد. بنابراین به‌گفتۀ بروجردی، نتانیاهو می‌تواند انگیزه جدی برای ادامه جنگ داشته باشد، ترامپ البته با نتانیاهو یکسان نیست، اما او هم با در نظر گرفتن عامل فرصت‌طلبی سیاسی می‌خواست که از این فرصت استفاده کند و با حملات یک روزه‌اش به ایران مدعی شود که آمریکا به کمک اسرائیل آمده تا ایران ناگزیر به شکست شود.

    مهرزاد بروجردی، نویسنده کتاب «روشنفکران ایرانی و غرب»، در رشته‌های علوم سیاسی و جامعه‌شناسی در دانشگاه بوستون تحصیل کرده است و هم‌چنین دانش‌آموختۀ رشته روابط بین‌الملل است و هم‌اکنون نایب رئیس دانشگاه علم و فناوری میزوری و رئیس کالج هنرها، علوم و آموزش این دانشگاه است.

    برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید: 

    [email protected]

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • گفت‌وگوی احمد غلامی با پرفسور سعید محمودی- بخش اول

    آتش‌بس برای طرفین الزام‌آور است


    از لحاظ حقوقی نباید در مورد الزام‌آور بودن آتش‌بس تردید کرد، علتش هم این است که نخست‌وزیر اسرائیل و وزرخارجه ایران هر دو این مسئله را تأکید کرده‌اند و حرف آنها از لحاظ حقوق بین‌الملل الزام‌آور می‌شود. اما تأکید می‌کنم که برداشت کلی من این است که اسرائیل حقوق بین‌الملل را کنار گذاشته، نه‌فقط به خاطر جنگ علیه ایران بلکه از خیلی وقت پیش، کوچک‌ترین اهمیتی نه برای افکار دنیا و نه انتقادات و نه قواعد بین‌المللی قائل است. چون خیالشان راحت است که هر تعداد نقض حقوق بین‌الملل یا جنایت صورت بگیرد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و تحریمی نخواهد شد. نه از طرف سازمان ملل به‌خاطر حضور آمریکا در شورای امنیت و نه حتی کشورهای اروپایی که عکس‌العمل‌شان در مورد جنگ اخیر مایه خجالت جمعی بود.

    برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید: 

    [email protected]

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • پشت پرده جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل | روایت علی لاریجانی از سناریوی آمریکا و تل‌آویو


    در این ویدئو، علی لاریجانی مشاور رهبری، جزئیاتی بی‌سابقه از جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه ایران را فاش می‌کند؛ از نقش آمریکا و اسرائیل در طراحی حمله، تا تهدید به ترور رهبری و پاسخ ایران. چگونه طرح سرنگونی نظام ؟ نقش رهبری، سپاه و مردم در تغییر معادلات چه بود؟

    برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید: 

    [email protected]

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • گفت‌وگوی احمد غلامی با سعید لیلاز

    من کاسب صلح هستم


    سعید لیلاز تجلی تناقضات بیشترِ ما ایرانیان است. هم ضد سرمایه‌داری و طرفدار عدالت اجتماعی و طبقه کارگر است، و هم از خصوصی‌سازی و احترام به مالکیت خصوصی و سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند. هم موافق مذاکره با آمریکا است و هم معتقد است آمریکایی‌ها غیرقابل اعتمادند، از این‌رو یکی از نگرانی‌های او این است که ممکن است این یک تله از طرف آمریکایی‌ها باشد، یعنی ایران و آمریکا به لحاظ ژئوپلتیک نتوانند با هم بسازند که شواهد هم همین را نشان می‌دهد. به همین دلیل، یک توافق تاکتیکی را قابل حصول‌تر می‌داند تا توافق جامع. در عین حال لیلاز باور دارد که بهترین روش بازگشت به مردم و مصالحه و مذاکره با مردم است، همچنین راهکار تقویت اقتصادی و نظامی را مؤثر می‌داند. سعید لیلاز خود را کاسب صلح می‌خواند و می‌گوید: «من شخصا نانم در صلح است و از تحریم هیچ سودی نبرده‌ام. من کاسب صلحم، کاسب تحریم نیستم. این هم که می‌گویند کاسبان تحریم، به نظر من کاسب صلح یا تحریم فرقی ندارند. این تصور بسیار خام و احمقانه‌ای است که برخی‌ها مطرح می‌کنند که می‌گویند کاسبان تحریم نمی‌گذارند! چراکه اگر صلح شود همان کاسبان سابق تحریم صف اول واردات از آمریکا خواهند بود. بنابراین کاسب تحریم و کاسب صلح نداریم».

    برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید: 

    [email protected]

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • گفت‌وگوی احمد غلامی با حسین مرعشی

    ایران نیاز به تغییر راهبرد دارد



    حسین مرعشی از تغییر راهبرد می‌گوید، اینکه زمانه آن فرا رسیده است که همچون دوران پس از جنگ که هاشمی‌رفسنجانی فصل تازه‌ای در سیاست‌ورزی به نام سازندگی ایجاد کرد، اینک نیز راهبردی تازه در پیش گرفت. راهبردی که موجب توسعه اقتصادی ایران شود تا از رقبای جدی خود در منطقه عقب نماند. حسین مرعشی نگاه متفاوتی به مسئله هسته‌ای دارد، او باور دارد ایران در دانش هسته‌ای به مرحله‌ای رسیده است که می‌تواند درباره کم و کیف آن گفت‌وگو کند. از این‌رو معتقد است با در نظر گرفتن شرایط امروز و ضعف‌ها و قدرت‌هامان باید به میز مذاکره و مهم‌تر از آن به نتیجه مذاکرات نگاه کرد. از نظر او اجماع جدی پشت این مذاکرات است و بنابراین در پایان مذاکرات همه نهادهای دولتی و جناح‌های سیاسی باید از نتایج حاصله آن حمایت کنند. در عین حال مرعشی معتقد است توافق باید آغاز یک تغییر راهبرد محسوس باشد. او همچنین در مورد مفهوم وفاق در دولت پزشکیان معتقد است که وفاق در سطح سیاست‌های کلان باشد؛ وفاقی که از قانون اساسی بیرون می‌آید و مثبت است. با این حال مرعشی از لزوم انسجام در سیاست‌ها و رویکردهای دولت نیز می‌گوید و اینکه دولت باید در کارش صلابت و انسجام داشته باشد.

    برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید: 

    [email protected]

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • گفت‌وگوی احمد غلامی با محمدرضا تاجیک و فیاض زاهد

    پزشکیان آمد برخی پرونده‌ها را ببندد


    در آستانه گذشت یک سال از دولت آقای پزشکیان، در برنامه «برخورد» نشست‌هایی درباره بررسی و تحلیل عملکرد دولت با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران سیاسی و اقتصادی تدارک دیده‌ایم. در این برنامه، با محمدرضا تاجیک و فیاض زاهد به گفت‌وگو نشسته‌ایم. همه اتفاق‌نظر دارند که دولت پزشکیان، دولتی برآمده از بحران است، اما دکتر تاجیک معتقد است دولت‌ها ماهیتا بحران‌زا و بحران‌زی هستند؛ یعنی این‌طور نیست که دولتی برآمده از بحران باشد، این دولت برآمده از بحران نیز خود بحرانی را ایجاد می‌کند که منجر به دولت بعدی می‌شود؛ این توالی تاریخ ما‌ست. با‌این‌حال، دکتر تاجیک حُسن دولت پزشکیان را در این می‌داند که درواقع کاری نمی‌کند و می‌گوید: «در شرایط کنونی، حسن دولت فعلی این است که آن چیزی که باید انجام بدهد تجلی پیدا کرده در آن چیزی که نمی‌کند... یعنی آتشفشان جامعه را فعال نمی‌کند، به تضادهای اجتماعی دامن نمی‌زند و تضادهای منطقه‌ای و بین‌المللی را تشدید نمی‌کند». فیاض زاهد معتقد است دولت پزشکیان روی کار آمد تا برخی از پرونده‌ها را با ضمانت و امنیت ببندد. از نظر او، پزشکیان به ساختار سیاسی حاکم این فرصت را داد که بتواند به طرق مسالمت‌آمیز، بخش‌های زیادی را برای پیگیری مطالبات راضی کند.

    برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید: 

    [email protected]

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • گفت‌وگوی شرق با علی بیگدلی، کارشناس مسائل اروپا

    ترامپ می‌خواهد اروپا را گوشمالی دهد


    مهسا مژدهی: علی بیگدلی استاد دانشگاه کارشناس مسائل اروپا معتقد است که ترامپ نوعی نگاه تحقیرآمیز نسبت به رهبران اروپایی دارد و این جزئی از سبک کاری اوست. او می‌گوید بلاتکلیفی که ترامپ با رفتارهای غیرقابل پیشبینی خود ایجاد کرده، باعث دلسردی اروپا شده. اما حتی این دلسردی و اختلافات هم با توجه به نیازی که اروپا به رابطه با ایالات متحده دارد، باعث نمی‌شود تا کشورهای اروپایی قید آمریکایی‌ها را بزنند. البته علی بیگدلی تاکید می‌کند که ترامپ ضد هر نوع نهادی است که این مساله می‌تواند برای نهادهای گوناگون از جمله اتحادیه اروپا و ناتو خطرآفرین باشد. بیگدلی در مورد رویکرد اروپا و آمریکا به جنگ اوکراین می‌گوید به نفع همه طرف‌هاست که این جنگ هر چه زودتر پایان پیدا کند. این کارشناس مسائل اروپا اعتقاد دارد که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بدش نمی‌آید که اروپایی‌ها را از معادلات بین‌المللی کنار بگذارد.

    برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید: 

    [email protected]

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • برخورد: گفت‌وگوی احمد غلامی با عباس عبدی و شهاب طباطبایی

    چه کسانی از قطار دولت پیاده خواهند شد؟


    کمتر از یک سال از عمر دولت پزشکیان می‌گذرد و شاید این مدت کوتاهی برای واکاوی و ارزیابی عملکرد یک دولت باشد. اما شرایط کشور به‌گونه‌ای پیش می‌رود که هیچ فرصتی برای جلوگیری از خطا را نباید از دست داد. دیگر شیوۀ آزمون و خطا در دولت‌ها امکان‌پذیر نیست و کشور در شرایطی به سر می‌برد که هر تصمیم شتاب‌زده و غیرعقلانی می‌تواند منجر به بحرانی جدی شود. از این‌رو برای پیشگیری از هر خطا و اشتباه جبران‌ناپذیری، ناگزیر باید از نظرات کارشناسان و مردم در عرصه عمومی استفاده کرد. با عباس عبدی و شهاب‌الدین طباطبایی درباره عملکرد دولت در این دوره کوتاه اما پرشتاب به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

    برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید: 

    [email protected]

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • سایه سنگین ریسک سیستماتیک بر بازارهای مالی ایران


    با شکل‌گیری وقفه در مذاکرات میان ایران و امریکا، فعالان بازارهای مالی در داخل بار دیگر در وضعیت شوک و سردرگمی قرار گرفته‌‌اند.


    شهرمحمدنیا، کارشناس بازارهای مالی، معتقد است بازارهای مالی در ایران، به علت تاثیر گستره کامودیتی‌ها، بشدت تحت‌تاثیر بازارهای جهانی هستند.


    او با تحلیل اخبار سیاسی و اخرین گزارشات اقتصادی جهان، احتمالات برای ارزش دلار و اونس جهانی را پیش‌بینی‌ میکند و معتقد است که بازارهای داخلی، به ویژه بازار سرمایه، حالا دیگر تنها تحت تاثیر ریسک‌های سیتماتیک است و تحلیل‌های بنیادی در مقطع فعلی چندان قابل اتکا نیستند.

    برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید: 

    [email protected]

    See omnystudio.com/listener for privacy information.

  • هادی خانی، معاون وزیر اقتصاد در گفتگو با شرق به مهمترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های مطرح شده پیرامون fatf می‌پردازد. او در پاسخ به مسائلی مانند اینکه آیا fatf مانع مراودات ایران و گروه های محور مقاومت می‌شود یا آیا ایران با تصویب fatf اهرم قدرت خود را در مذاکرات با آمریکا از دست می‌دهد، پاسخ داده و می گوید که هیچ یک از این نگرانی ها درست نیست و هم اکنون کشورهای محور مقاومت عضو FATF هستند و البته پیوستن ایران به این نهاد هیچ تاثیر منفی در مذاکرات ایران و امریکا ندارد.

    برای پیشنهادها و تبلیغات در پادکست فارسی با ما در ارتباط باشید: 

    [email protected]

    See omnystudio.com/listener for privacy information.