Avsnitt

  • ”Det absolut viktigaste är nu att ni sätter er i säkerhet. Ni ska inte vara stressade över pengar, semesterdagar eller ledigheter. Vi kommer att betala full lön oavsett om ni har möjlighet att jobba eller inte.”

    Detta var David Holender och ledningens budskap till sina kollegor på plats i Ukraina när kriget bröt ut den 24 februari 2022. Detta budskap upprepades om och om igen. Det viktigaste var personalens möjlighet att sätta sig i säkerhet. Hela bolagen slöt upp för att stötta kollegorna i Ukraina och efter en vecka var produktionen uppe i full fart igen.

    Min gäst i vårens sista poddavsnitt av #beyondwork är David Holender som är VD och en av tre medgrundare av Vaimo, som hjälper företag att ta fram digitala e-handelslösningar. Vaimo har verksamhet i 14 länder varav ett är Ukraina. I podden berättar David om att leda sin personal genom en kris – ett krigsutbrott. Han berättar om hur de tänkte kring kommunikation, säkerhet, löner, ekonomi, produktion och hur de hanterade den stora mängd beslut som behövde tas under de första dagarnas intensiva kris.

    David är en riktig ”people leader”. Han har stenkoll på affärsmodellen och den ekonomiska uppföljningen samtidigt som han är en värderingstung ledare som förstår vikten av att ta hand om sin personal och sätta deras säkerhet och välmående framför de ekonomiska resultaten när det krävs.

    Vi hann med två lyssnarfrågor och i svaren berättade David ännu mer detaljerat kring hur de jobbat med just med kriskommunikationen och hur de för första gången tagit politisk ställning som företag.

    Här finns det saker att lära sig! Häng med och hör hur David resonerar kring att leda i kris. Podden spelades in onsdagen den 8 juni 2022. Podden har sedan klippts och publicerats där poddar finns den 12 juni. Vill du få mejl när nästa poddavsnitt släpps så prenumera på vårt nyhetsbrev. Vill du att vi ska fortsätta producera poddar och nyhetsbrev men slippa lyssna på reklam så tecknar du en betalprenumeration på nyhetsbrevet.

    Hålltider:00.00 - I första delen samtalar David och jag38:23 - Här tar vi några av de frågor som kommit in i förväg på LinkedIn och InstagramI studion:Gäst: David Holender, VD på Vaimo Producent och jingel: Anne Skoug ObelPoddvärd: Siri Wikander



    This is a public episode. If you would like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit beyondwork.substack.com
  • ”Den frågan många ställer sig nu. Rätt eller fel är… hur får vi tillbaka folk till kontoren? Det är en intressant fråga, men sen om det är rätt fråga eller inte…. Det kan man fundera på.”

    Så inleder Tommie Cau i senaste avsnittet av podden #beyondwork där vi resonerar kring framtidens kontor. Vi pratar om hur kontoret mår efter pandemin, fem möjliga scenarier för framtidens kontor och vad vi behöver göra nu för att våra kontor ska skapa ännu mer affärsnytta. Tommie Cau är medgrundare av Future Work Labs som hjälper organisationer att tänka smart kring arbetslivet och sina kontor.

    Det här är de fem framtidsscenarierna som Tommie resonerar kring i podden:

    * 3:2 hybrid - några dagar med kontor och några dagar på distans

    * On-demand – hela arbetsstyrkan arbetar på distans men träffas ibland

    * Satellite – komplement till huvudkontoret i områden där många bor

    * Community – ett kontor där medarbetarna lever hela sina liv 24/7

    * Scale up – kontoret för företag som växer snabbt och i vågor

    Vi hade också två riktigt bra lyssnarfrågor. Den ena handlar om hybridkontoret är ojämställt där Tommie fäller den odödliga kommentaren ”Roten till problemet är att chefen är på kontoret”. Den andra frågan handlar om hur vi säkerställer lärande mellan juniora och seniora medarbetare i de nya kontorslösningarna.

    Stort tack för era frågor som hjälper oss att skapa innehåll som matchar vad ni vill veta mer om! Fortsätt fråga och tänka högt i kommentarsfältet!

    Här finns det saker att lära sig! Häng med och hör hur Tommie resonerar kring framtidens arbetsplats. Podden spelades in tisdagen den 3 maj. Podden har sedan klippts och publicerats där poddar finns. Vill du få mejl om nästa livesändning så prenumera på vårt nyhetsbrev. Vill du att vi ska fortsätta producera poddar och nyhetsbrev men slippa lyssna på reklam så tecknar du en betalprenumeration på nyhetsbrevet.

    Hålltider:00.00 - I första delen samtalar Tommie och jag 18.40 - Här börjar Tommie gå igenom de fem scenarierna för framtidens kontor35:53 - Här tar vi några av de frågor som kommit in i förväg på LinkedIn och InstagramI studion:Gäst: Tommie Cau, medgrundare till Future Work Labs Producent och jingel: Anne Skoug ObelPoddvärd: Siri Wikander



    This is a public episode. If you would like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit beyondwork.substack.com
  • Saknas det avsnitt?

    Klicka här för att uppdatera flödet manuellt.

  • I det här avsnittet pratar vi med Katarina Önell, Client Director på Kantar Sifo om kultur, innovation och data. Katarina berättar bland annat om en fabrik i Brasilien där alla medarbetarna har mandat att trycka på röda knappen och stoppa produktionslinan om de anser att kvaliteten sjunker. Detta tillsammans med gemensamt ansvar för förbättringar har gett en positiv utveckling på innovation, kvalitet och lönsamhet.

    Katarina är senior konsult och hjälper organisationer runt om i världen att mäta och samköra data från medarbetarundersökningar med olika affärsdata.

    Det här är några saker Katarina lyfte:

    * Innovation behöver inte vara storslagen och disruptiv. Innovation handlar också om finslipning och dagliga förbättringar.

    * De organisationer där man har lyckats att förflytta sin kultur så har ledningen varit tydlig med den nödvändiga förflyttningen och sedan har man jobbat in kulturförflyttningen i allt man gör och sedan följt upp.

    * Före pandemin försökte vi bryta silos. Under pandemin har vi blivit mer produktiva men vi har jobbat nästan som i sugrör och minskat vårt samarbete med andra avdelningar.

    Här finns det saker att lära sig! Häng med och hör hur Katarina resonerar kring kultur, innovation och data. Podden spelades in måndagen den 7 mars. Podden har sedan klippts och publicerats där poddar finns. Vill du få mejl om nästa livesändning så prenumera på vårt nyhetsbrev. Länkar i kommentarsfältet.I studion:Gäst: Katarina Önell, Client Director på Kantar SifoProducent och jingel: Anne Skoug ObelPoddvärd: Siri Wikander



    This is a public episode. If you would like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit beyondwork.substack.com
  • Nytt poddavsnitt av #beyondwork ute!I det här avsnittet pratar vi med Joakim Thulin som är insiktsanalytiker på Berghs School of Communication om hur man förhåller sig till trender för att hitta mönster som underlättar beslut.

    Joakim gav tre konkreta tips för analysera trender:

    * Växla i din trendspaning mellan ett kort, medel och långt perspektiv för att göra den bredare och mer effektiv.

    * Rör dig mentalt mellan den lilla och den stora världen: i det nära lilla eller i det stora globala.

    * Jobba med trendkort. Ta megatrenderna och sortera upp dem. På X-axeln huruvida trenderna har liten-stor påverkan och på Y-axeln om trenderna har nu-längre fram påverkan på organisationen.

    Vi pratade om att hålla koll på trenderna som är i en brytningstid och inte dra för stora växlar på det för snabbt. Det här tar jag själv med mig in i arbetet med framtidens arbetsplats. Vi är i en brytningstid och vi behöver prova oss fram en tid med vad vi faktiskt vill och behöver ha våra kontor till. Här finns det saker att lära sig! Häng med och hör hur Joakim resonerar och förhåller sig till trender för att hitta mönster som underlättar beslut. Poddinspelningen livesändes på Youtube i måndags och då fanns möjlighet att ställa frågor till Joakim. Podden har sedan klippts och publicerats där poddar finns. Avsnittet inleds med 30 minuter samtal och sedan 20 minuter frågestund. I studion:Gäst: Joakim Thulin, insiktsanalytiker på Berghs School of CommunicationProducent och jingel: Anne Skoug ObelPoddvärd: Siri Wikander#beyondwork #media #communicationskills



    This is a public episode. If you would like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit beyondwork.substack.com
  • I det här avsnittet pratar vi med krishanteraren och mediatränaren Jeanette Fors-Andrée om hur man undviker de vanligaste misstagen i krishantering. Jeanette har nyligen kommit ut med en bok som heter “Äg din agenda” som går igenom de vanligaste delarna i ett krisförlopp med faktiska exempel och tips.

    Vi pratar om #intervallmetoden där man jobbar i 20-minutersintervaller och varvar analys i grupp med handling. Under liveinspelningen av podden så hade lyssnarna många frågor om detta.

    Vi pratar också om hur man bygger förtroende och hur man synkar den interna och externa kommunikation. Vi får tips om hur man äger den mediala agendan och formulerar kraftfulla och värderingstunga budskap.

    Här finns det saker att lära sig! Häng med och hör vad Jeanette har lärt sig under sina många år som krishanterare.

    Hålltider:

    * 00.00- I första delen samtalar Jeanette och jag

    * 28.17 - Ett urval av alla frågor som kom in från de som deltog i livesändningen av poddinspelningen på Youtube

    * 35.02 - Här tar vi några av de frågor som kommit in i förväg på LinkedIn och Instagram

    I studion:

    * Gäst: Jeanette Fors-Andrée, kriskommunikatör och mediatränare

    * Producent och jingel: Anne Skoug Obelf

    * Poddvärd: Siri Wikander

    Vill du få mejl när det är dags för nästa livesändning av poddinspelningen?

    Prenumerera på #beyondworks nyhetsbrev på beyondwork.substack.com/subscribe



    This is a public episode. If you would like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit beyondwork.substack.com
  • I det här avsnittet av #beyondwork podcast pratar vi hur man på Dagab har satt ledarskapet i fokus och implementerat ett verktyg som heter Ledarfeedback där medarbetarna får säga om ledaren använder ett ledarbeteenden för lite, för mycket eller lagom. Under de senaste åren har medarbetarna gett sina chefer högre och högre betyg. Ledarna utvecklas och medarbetarna är nöjda. Här finns det saker att lära sig! Häng med och få reda på hur Katarina och kollegorna gjorde och vad de har lärt sig.

    Rättelse: I inledningen råkar jag säga fel e-handel. Jag borde ha sagt mat.se och inget annat.

    I studion: Poddvärd: Siri Wikander Gäst: Katarina Olsson Andersson, HR-chef på Dagab Inköp & Logistik ABProducent och jingel: Anne Skoug Obelf

    Powered by: Beyond talking



    This is a public episode. If you would like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit beyondwork.substack.com