Så fungerar affiliate marketing i poddar

Vad är affiliate marketing? Konceptet är enklare än man kan tro. Det går ut på att göra reklam genom ett partnerskap, affiliation på engelska. Den som är en affiliate fungerar som en slags återförsäljare. Affiliates sprider budskapet från en annonsör, till exempel genom att prata om en produkt i ett podcast-avsnitt. Annonsören betalar för den här marknadsföringen genom att ge podcast-utgivaren en viss provision av försäljningen som genereras.

Bästa nischerna för affiliate-marknadsföring

Det finns flera lukrativa nischer inom affiliate marketing, där båda parter blir gynnade av samarbetet. Men vad som är lönsamt beror helt på vad målgruppen vill ha. Har du en podd som handlar om att leva klimatsmart så vill lyssnarna knappast höra reklam för en ny sportbil som drivs på bensin.

Vilket område av produkter eller tjänster på marknaden som är bäst att marknadsföra beror inte bara på lyssnarnas intressen. Ålder, var de bor någonstans, inkomst och behov är faktorer som alla spelar in. En nisch som fått raketfart i affiliate marketing senaste åren är underhållning på nätet. Däribland online casino och iGaming, streamingtjänster och ljudböcker.

Andra nischer som håller sig starka är:

·       Ekonomi och finans

·       Mode och skönhet

·       Teknik

·       Resor

·       Hälsa och fitness

·       Kärlek och relationer

Affiliate marketing i poddar

Att marknadsföra sig genom affiliate marketing är smidigt, tack vare att annonsören använder en återförsäljare som sprider reklamen. Det gör att man slipper ansvaret, samtidigt som försäljningen kan rulla på automatiskt. Det finns flera affiliate-nätverk där affiliates och annonsörer blir sammankopplade.

I en podcast kommer programledaren att ge lyssnarna en rabattkod eller länk som de kan använda för att köpa från annonsören. Ju fler lyssnare som en podd har, desto större chans finns det att folk köper produkten eller tjänsten. Särskilt om målgruppen passar väl in på det som marknadsförs – då behövs kanske inte ens en stor mängd lyssnare för att nå bra resultat.

Göra reklam naturligt i en podcast

Om programledaren i podden lyckas väva in reklamen på ett naturligt sätt ökar sannolikheten att lyssnarna ska bli intresserade. En podcast som har ett bra rykte, med personligheter och röster som lyssnarna gillar, har ett betydligt försprång när det gäller att inge förtroende.

Om du driver en podd är det viktigt att marknadsföra rätt sorts saker. Annars riskerar du att tappa trovärdighet och i värsta fall även förlora lyssnare. Rekommendationen måste uppfattas som genuin! Om du gör reklam för en produkt eller tjänst utan att ha en aning om hur den fungerar, och bara läser en text innantill, kommer lyssnarna inte att gilla det.

Välja rätt målgrupp för affiliate marketing

Vill du marknadsföra dig genom affiliate marketing, bestäm först vilken din huvudsakliga målgrupp är. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma kunder som du i nuläget har! Om vill utöka din målgrupp och hitta nya kunder, till exempel om du lanserat en ny produkt eller ett nytt erbjudande, så är affiliate marketing ett utmärkt sätt.

Välj en podd där lyssnarna består av personer som du tror kan få upp ögonen för det du har att erbjuda. Tack vare att det redan finns en etablerad målgrupp som lyssnar på podden så blir det enklare för dig att få genomslag.