Har podcasts hjälpt till att popularisera vissa nischer?
Det är ingen hemlighet att flera föredrar att ta del av information via digitala kanaler än de traditionella sätten i pappersform idag. Podcast är en av de mest populära kanalerna. Det har blivit ett kraftfullt verktyg för att nå ut till en större publik.
Med hjälp av nischade podcasts kan individer och företag lättare nå ut med sitt budskap, skapa förtroende och bygga relationer med dig som lyssnare. I den här artikeln ska vi titta närmare på varför podcasts har blivit så populära som marknadskanal.
Poddar om allt från casinospel till matlagning
Oavsett om du är intresserad av spel som roulette eller har ett intresse för teknik, så finns det poddar inom de flesta ämnen idag. Allt från iGaming och olika sporter, till matlagning och utbildning.
Vi är många som älskar att ha radion i bakgrunden när vi kör bil, lagar mat, städar, åker buss eller tar en lång promenad. Ljudet i bakgrunden kan vara ett skönt sällskap.
Podcasting gör intåg i Sverige
Radion har länge varit det största massmediet för oss. Men som med allt annat så har radion påverkats av den tekniska utvecklingen, vilket har lett till att den på senare tid har tappat lyssnare.
Nu väljer vi istället att lyssna på olika podcasts, där vi själva kan bestämma vad vi vill lyssna på samt när och hur vi vill göra det. Valfriheten har gjort att vi inte längre behöver begränsa oss till det traditionella radiolyssnandet.
Podcaster har därför blivit en självklar del i effektiva marknadsföringsstrategier för den som vill nå ut till en nischad publik. I Sverige dröjde det fram till 2010 innan podcasts började få ett allt större genombrott.
I Sverige ökar lyssnarskaran ständigt och exempelvis Sveriges Radio kan ha över en halv miljon lyssnare per vecka. I USA är det hela 62 miljoner som lyssnar på poddar varje vecka. Detta visar kraften och möjligheterna med podcasting.
Podcasting som marknadskanal
Det finns många fördelar med att använda sig av podcasts som marknadskanal. Det är bland annat ett bra sätt att driva engagemang, bygga en större följarbas, bygga sitt varumärke samt nå ut med sitt budskap.
Det är dessutom väldigt enkelt och billigt att komma igång med podcasting, vilket gör att du som lyssnare inte heller behöver lägga ner stora summa pengar för att ta del av information som du är intresserad av. Här är tre fördelar med podcasting:
Valfrihet
En podcast erbjuder dig som lyssnare möjligheten att själv bestämma när, var och hur du vill lyssna. Det enda du behöver är en stabil internetanslutning samt en enhet som du kan lyssna på, som till exempel en dator, mobil eller ipad.
Användarvänligt
Det är billigt och smidigt att producera podcasts vilket betyder att det också blir billigare för dig som konsument. Internetanvändningen är större än någonsin idag och det kräver inte så mycket investering för att skapa ett digitalt innehåll.
Relationsskapande
Att lyssna på podcasts kan skapa ett högre förtroende hos dig som lyssnare än om du till exempel enbart läser texter. Genom en podcasts kan du höra podcastsdeltagarnas röster och få en mer personlig bild av företaget.
En effektiv marknadsföringsstrategi
Fördelarna med podcasting för att nå en nischad publik många. En podcast kan vara en otroligt effektiv komponent i företagets marknadsföringsstrategi. Dessutom ger det dig som lyssnare mycket värde i form av ett engagerande digitalt innehåll som du kan ta del av när och var du vill.
En undersökning från 2022 visade att poddar når 32 procent av svenskarna på veckobasis. Statistiken visar även att lyssnandet bara fortsätter att öka sedan tidigare mätningar. 79 procent av de som lyssnar på poddar varje vecka sade att de lyssnade på mellan 1–5 stycken podcasts regelbundet.
Det stora utbudet av poddar gör att det blir väldigt enkelt för dig att hitta en podd som passar dina preferenser. Du hittar allt från poddar med kända röster som till exempel Alex och Sigges podcast till poddar om specifika ämnen som Rättegångspodden.