Avsnitt
-
Henrik har opplevd noe ingen vil oppleve: Han har sittet i fengsel. Hvordan er det egentlig?? Vi får vite hvordan det er å føle at politiet er ‘fienden’ i stedet for noen som skal hjelpe deg, og hvordan systemet kan skape fengselsfugler av mennesker som kanskje egentlig bare trengte litt hjelp. Henrik forteller også hvordan en gitar han fikk i fengselet forandret alt, og hvordan man lager noe bra ut av livet selv når livet ikke bare gir deg bra ting 💪🏼💪🏼
-
Jepp, dette er første gangen i Generasjonspoddens historie at du kan SE oss på Spotify eller YouTube 🎉 Vi starter også en ny serie i dag - ‘Lesesirkel’ - der vi deler bøker (eller andre lure ting vi har sjekket ut) med hverandre og dere. Denne gangen har Chloé lest boken ‘Ikke tro på alt du tenker’ og deler triks hun har lært for å få en pause fra bråkete og slitsomme tanker. Vi finner også ut at Kim’s bestemor prøvde å finne opp TikTok i 1930 og kommer med et genialt forslag til å oppdatere FN 🕊️🇺🇳
-
Saknas det avsnitt?
-
I dag har vi besøk av Victoria som er YouTuber, influenser og en av Kim’s Farmen-kompiser. Det viser seg at Victoria er ekstremt god på å manifestere den virkeligheten hun ønsker seg, og hun deler et par syke eksempler på det. Hun har skrevet bok om kjærlighetssorg, men… var det egentlig kjærlighet hun sørget over? Hva var det med Farmen som pirket borti en usikkerhet hun trodde hun var kvitt? Og hvordan forandret det livet hennes da hun bestemte seg for å drite i om andre syntes hun var teit? Sist men ikke minst diskuterer vi også hva som er irr med taco og hva man kan gjøre for å bli tatt seriøst selv om man er søt, ung og kvinne…
-
I denne reisebrev-episoden diskuterer vi forskjellen mellom farer i jungelen og i storbyen. Kan man feks. klage til en ape over at den krenker ditt safe space? Vi får høre hvordan jentene opplever etterdønningene etter apartheid i Sør-Afrika, og om afrikanere har andre rasisme-briller enn nordmenn. Kim forteller hvordan det er å være på full TV-blast med Farmen etter mange år som isbitselger, hvordan øynene hans spiste lys på nyttårsaften og om da han ble kalt n-ordet. Og blir man kulere eller kjedeligere av å bli eldre?
-
Heidi og Kim ble kjent på Farmen der Heidi står frem som Spilleren med stor S, og vi spør: Er det egentlig mulig å være sleip i spill, men samtidig snill i livet? Vi får vite hvorfor Heidi gråt første kvelden på Farmen, og hvordan hun taklet ensomheten da hun gikk på folkehøyskole ved å bokstavelig talt SY seg en mann(!).
Heidi forteller hvorfor hun ikke vil ha barn og lurer på om det automatisk betyr at hun disser Kim som HAR fått barn, bla. Chloé som sitter rett foran henne. Vi svarer på om det er noe vits i å være høflig med Chat GPT og hva man putter i julekalenderen til en kjøttmeis. Og til slutt får vi jammen meg en heidundranes (men samtidig trivelig) debatt mellom en veganer, en pescetarianer og en kjøtteter…
-
I denne episoden gir Chloé og Vivian rapport fra Sør-Afrika. Hvordan er det å gå tur i skogen når skogen er jungel og man plutselig er et bytte? Er det sant at alt bare er kaos i Afrika, eller er det positive ting som skjer? Hva er ‘the deadly dozen’ og er det uetisk å dra på krokodillefarm?
Og apropos FARM får vi vite hva Kim syntes var det kjipeste med å trekke seg fra FARMEN og vi får eksklusiv inside-information om den hemmelige Farmen-sangen Kim laget da han var der - som ble klippet bort!!
-
Isak og Kim ble kjent på Farmen - og ble enige om én ting: Når vi kommer hjem må Isak besøke Generasjonspodden!
Gutta har bromance og Chloé får bli med. Isak er skuespiller, men liker seg best bak kulissene og unngår kjendisfest. Hvorfor det? Vi snakker om hvordan det er å vokse opp med to hjemland - og bli behandlet som utlending i begge. Hvilket perspektiv gir det på vinterdepresjon når man sammenligner det med borgerkrig? Hva er det med både Isak og Kim som gjorde at de ble forvekslet med jenter da de var små? Hvordan er det å dra på hytta på bygda i Somalia, hvem er landsbyens Michael Jackson og hva ruser de seg på? Og sist men ikke minst: Er kamelmelk digg?? 🐫
-
I dag snakker vi med Sølje som bla. er mamma, skuespiller (omtaler seg selv som den ‘strenge bohemen’!) og har forsvart div. kontroversielle meninger i debatter. Hvordan føles det å bli kansellert? Vi spør om det er ‘senderen’ eller ‘mottakeren’ som skal få bestemme når et ord eller uttrykk er krenkende, og om debatt er konstruktivt.
Vi lurer på om tenåringsjenter kler seg sexy uten å mene det, og hva Kim syntes når hans døtre begynte med det. Chloé spør Sølje hvorfor en 12-åring ikke kan ha blonde-bh. Er høyhelte sko seksuelt? Og er gen z så krenk-bare som man skal ha det til?
-
En dag fikk vi en telefon av Angst-ringen Moss der de lurte på om vi ville komme på besøk på Angst-Café, og det ville vi selvfølgelig!
Chloé har hatt angst og deler noen av sine opplevelser fra barne- og tenårene. Kim mener han har mindre peiling på angst, men begge to (og andre medlemmer i ringen!) stiller opp i impro rollespill om hvordan man kan hjelpe, og ikke hjelpe noen med angst. I dagens mediebilde hører man ofte om folk som har angst, men hva betyr det egentlig? Hvordan kan man hjelpe seg selv og ikke minst - hvordan kan vi være der for hverandre?
Og en aldri så liten Cæsar-bonus blir det på slutten av episoden når Angst-ringen griper mikken og vi blir intervjuobjekter 😝
-
Kasper studerte forretningsjuss i Køben, med dress og gymkropp. Han hadde gode karakterer og stø kurs mot 'hjørnekontoret med store vinduer'. Men så en dag på et kjøpesenter skjedde det noe som endret alt.
I denne episoden spør vi om hvordan man kan vite om en indre stemme er sabotasje eller ekte intuisjon og om det går an å steppe ut på dansegulvet uten å ta seg en drink først.
Kasper har hatt 'suksess' med sosiale medier, men finnes det egentlig noen måte å bruke dem på sånn at de tjener oss i stedet for at vi tjener dem? Og sist men ikke minst: Kan meditasjon være en vei ut av prestasjonspresset uten at vi bare blir nye ‘achievere’ i åndelig forkledning?
-
Norsk-finske Philip vokste opp i sommerparadiset Åland (øy mellom Sverige og Finland), men skolen var et lite helvete. Løsningen? Da han var 16 år dro han hjemmefra for å bli profesjonell tennisspiller! Hvordan gikk det? Hva lærte tennisen ham om livet? Hvordan blir man rampegutten på skolen selv om man vokser opp i ‘paradis’? Og hvorfor mener han (som har en fot i begge leire) at svenskene lykkes så godt med alt fra popmusikk til entreprenørskap?
Philip og Chloé deler også noen tanker om partnerskap og hvilke forventninger man egentlig skal ha til rollen som far, mor, osv. - er meningene deres tradisjonelle eller utradisjonelle?
-
Norges første hippie?
I dag tar vi generasjonskonseptet helt ut med datter>far>bestefar i samme pod. Jan Kolstad er bestefaren til Chloé, og på begynnelsen av 60-tallet hadde han forvillet seg helt fra lille Norge til hippiebevegelsens vugge i Haight-Ashbury i San Fransisco. Hvordan havnet han der? Hva lette han etter som han ikke fant på vestkanten i Oslo? Og hva var egentlig hippiefilosofien før håret, slengbuksene og klisjéer om krig og kjærlighet tok over?
Og ikke minst hvordan var det å bli far til Kim og broren hans? Dagens episode gir deg svaret, så turn on, tune in, drop out… 🌈⭐️✌🏾
-
Når noen trenger trøst, hva trenger de egentlig? At vi føler tristheten sammen med dem, eller at vi muntrer dem opp? Og hva med folk som bevisst eller ubevisst, melker sin egen tristhet for å få sympati fra både seg selv og andre? Og hvordan kan du avsløre en manipulatør som bare vil ha energien din?
Kim forteller om da han hadde kjærlighetssorg i London og gråt i 3 måneder. Ble han kvitt depresjonen? Chloé forteller om sine knuseperioder og vi lurer på om gen z-ere har overbevist hverandre om at de blir syke av alt.
-
Han gjør som han vil!
Da Kim var 3 år gammel fikk han en morsom lekekamerat som het Thorleif. Thorleif var 25 år gammel, kunststudent og kjente mammaen til Kim. I dag er Thorleif mest kjent som grunnlegger av Strykejernet kunstskole, og på mange måter hele strøket rundt Brenneriveien og jazzklubben Blå i Oslo. Thorleif har alltid vært flink til å bryte regler, men når er det slemt å bryte regler og når er det bare gøy? Går det an å være en ærlig tyv? Og kan man lære noe nyttig av å leke kannibal?
-
Chloé har sett den kritikerroste TV-serien ‘Adolescence’, som setter alvorlige problemer på agendaen. Vi lurer på hvorfor det gir automatisk cred å fortelle om kjipe ting. Og hjelper det egentlig? Sosiale medier får mye av skylden for alt som er galt i verden. Men hva om det er noe annet som er problemet? Og ikke minst, hva er LØSNINGEN på alt dette? Og om du ikke fikk det med deg; Spoiler alert!
PS: denne podden ble spilt inn før hovedkarakteren i Adolecence ble yngste Emmy-vinner noensinne. Dystopi = cred…?
-
Kan musikk redde verden?
Kjetil er musikklæreren til Chloé og musikkprofessor med analytisk OG emosjonell tilnærming. Vi diskuterer rytmer i propaganda, om det er sant at folk i fattige land er rike nok på livsglede og hva som var ABBA’s hemmelige våpen. Vi prøver også å svare på spørsmål som: Hvorfor er glad norsk musikk så ofte harry (rai rai)? Hva betyr sigma boy? Kan Kjetil fra Jazzverdenen lære seg å digge tekno? Og kan musikk faktisk redde verden?
-
JONAS FELDE SEVALDRUD.
Veien ut av bobla🫧
Hva kan man gjøre for å få unge menn ut av ekkokamrene på internett? I dag møter vi Jonas, som bidrar med foredrag, gratis klemmer i parken og påskeegg til bestemor - blant annet. Han har master i psykologi og skal skrive bok. Vi lurer på hvorfor ekkokamre er så fristende? Kjennes det godt å bli radikalisert? Og blir pedofile mindre pedofile av at vi hater dem?
Chloé lurer på hvorfor Kim var så dårlig til å gå på foreldresamtaler og Jonas forteller hvordan en kjærlighetssorg var begynnelsen til at han fant veien ut av sin EGEN boble og ble en ny og helere person.
NB. Pga. tekniske problemer har Chloé veldig dårlig lyd i denne episoden:/!
-
Chloé lurer på hvorfor hun nesten aldri har sett Kim gråte. Er det fordi han skal være tøff og sterk? Må det være sånn? Er det dumt at det er sånn eller har det en hensikt å ‘skåne’ barna fra følelsene sine? Kim forteller om dinosauren som fikk ham til å gråte foran de kule vennene sine mens han satt i den latterlig billige loftsleiligheten sin i Oslo en gang på slutten av 80-tallet. Kan noe av svaret finnes ved å sammenlikne Kurt Cobain og opplevelsen av å brøle i mammas favn når man er to år og har fått skrubbsår på kneet? Let’s find out…
-
EMMA YOLANDA DE JONG.
Magiske møter og fraser som knaser✨
I dagens episode møter vi Emma, som går på Westerdals for å lære seg å bli kreativ. Men, kan man egentlig være kreativ på kommando? Vi lurer på om Emma føler seg som en amerikaner, og om det går an å kjenne et menneske man aldri har møtt før.
Og i disse dager: hva er forskjellen på SMS og email? Og ikke minst; hva betyr ‘Alef’ og hva er FRASER SOM KNASER?
-
Mens dere venter på neste episode av den nye sesongen til C og K får dere en liten godbit fra C sitt lille side-prosjekt.
Jeg (C) og min gamle roomie sitter i en taxi fra Grünerløkka på vei til Kolsås for å se på teater i noen sitt hus. Jeg tar sjansen på å spørre henne om hun tar friheten sin på alvor eller om hun begrenser seg selv.
Og vi må selvfølgelig spørre taxi sjåføren også - som ender opp med å bli en viktig gjest!
- Visa fler