Suzanne Lundvall Podcasts

  • I detta avsnitt träffar vi Mattias Svärd som är lärare i svenska och idrott och hälsa på Kvarnskolan i Jakobsberg. Kvarnskolan är en av de skolor i Järfälla kommun som är med i det praktiknära forskningsprojektet ULF. ULF står för Utbildning, Lärande, Forskning.

     

    Projekt syftar till att skapa samarbete mellan lärare och forskare för att utveckla den praktiknära undervisningen. Mattias Svärds

    forskning gör han tillsammans med forskaren på GIH, Gymnastik- och idrottshögskolan, Suzanne Lundvall. Mattias forskar och djupdyker kring

    friluftsliv och utevistelse. Bakgrunden till projektet är utmaningen i att undervisa inom området i och möjligheter att utveckla undervisningen kring

    friluftsliv. Lyssna på Mattias när han berättar vad han kommit fram till.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Det är äntligen dags att börja diskutera ämnet Idrott och Hälsa i skolan i Tyngre Träningssnack. Till vår hjälp har vi Professor Suzanne Lundvall från Göteborgs Universitet.

    Det blir en väldigt intressant diskussion kring ämnets historia, utveckling och saker som är intressant att fundera på inför framtiden.

    På Tyngre Träningssnacks instagram kan du hitta bilder relaterat till detta (och tidigare) avsnitt.

    Hålltider

    00:00:00 Wille har haft covid-19 00:01:48 Gudiol har låga förhoppningar att han ska klara sig 00:08:28 Veckans gäst, Professor Suzanne Lundvall 00:13:05 Idrottsundervisningen bör kanske förändras när barnen blir äldre 00:15:19 Vad är syftet med idrott och hälsa som ämne? 00:18:09 Suzannes forskning på ämnet idrott och hälsa 00:23:06 Ämnet skiljer sig åt ganska mycket mellan olika länder i världen 00:27:11 Ämnets utveckling i Sverige över tid 00:32:11 Hur övergången till ämnet idrott och hälsa har påverkat undervisningen 00:38:36 Idrotten behöver introducera eleverna för mycket men allt måste inte vara med under alla skolår 00:41:21 Ska idrottslektionerna i sig försöka förbättra hälsan genom det som görs för stunden? 00:44:11 Kan man inte integrera en del av hälsodelen i andra ämnen? 00:47:44 Hur mäter man om hälsodelen blir uppnådd under utbildningen? 00:49:45 Problemet med att ungdomar inte känner sig trygga 00:54:51 Hur får vi ungdomar att gilla rörelse så de fortsätter med det även när de inte har skolidrott senare 01:05:59 Synen på nivågruppering på idrottslektionerna 01:14:29 Hade det räckt med godkänt eller icke godkänt i idrott och hälsa? 01:19:49 Ska eleverna få betyg efter deras insats istället för deras kunskap? 01:24:16 Vem är det som bestämmer vad som ingår i ämnet idrott och hälsa?