Peter Hesslin Podcasts

  • Klarnas förlängning av kredittiden till 30 dagar samt avskaffade av uppläggningsavgifter, oändliga krediter och påminnelseavgiften sände en chockvåg i betalbranschen i Sverige.

    Klarna, som dominerar betalmarknaden i Sverige, vill göra konsumentkrediter mer kundvänliga. Frågan är dock om det är e-handlarna som ska betala för Klarnas generositet i framtiden?

    I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd på Klarna och Peter Hesslin, e-handelschef Postnord. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Postnord eTalk.

    Klarna har synts mycket i nyhetsflödet i höst. För svensk e-handel är det de förändrade kreditvillkoren för kunder som använder Klarna. Men även köpet av prisjämförelsetjänsten Pricerunner för nio miljarder kronor kommer att förändra svensk och internationell e-handel.

    Sebastian Siemiatkowski är väldigt tydligt i intervjun att Klarna aldrig kommer att bli en marknadsplats, men det kommer att vara möjligt att köpa synlighet i Klarna-appen i framtiden.

  • Hästsportskedjan Hööks firar 90-årsjubileum med stark tillväxt och goda resultat. För den renodlade fackkedjan Hööks är vanliga butiker fortfarande centrala även om e-handeln växer. Därför går Hööks mot strömmen genom att bygga ut butiksnätet, eftersom tillväxten i butiksledet är fortsatt stark – pandemi till trots.

    En viktig orsak till den positiva utvecklingen är att Hööks för tio år sedan utökade satsningen på egna varumärken. Något som ligger väl i tiden med tanke på dagens trend med många framgångsrika D2C-varumärken.

    I detta avsnitt av podden Ehandelstrender besökte programledaren Urban Lindstedt Viared utanför Borås för att samtala med Joachim Höök, CEO på Hööks samt Peter Hesslin, e-handelschef Postnord. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Postnord eTalk.

    Hööks öppnade fem butiker i år och räknar med att bygga ut ytterligare fem butiker nästa år trots att e-handeln växer snabbare. Även om besökarna har minskat under pandemin konverterar besökarna bättre än tidigare.

    Idag är 20 procent e-handel och Joachim Höök tror inte att den andelen kommer att öka allt för mycket de närmaste åren.

    Berättelsen om Hööks börjar redan 1931 som ett litet sadelmakeri i Eksjö. Sedan dess har företaget utvecklats och 1976 startades Hööks Hästsport AB av Bengt Höök. Hööks omsätter över 500 miljoner SEK och har cirka 400 engagerade medarbetare. Sedan 2019 ägs Hööks av Jula Holdingkoncernen.

  • Anders Halvarsson startade Netonnet redan år 1999, han engagerade sig senare i Ellos och Junkyard, för att 2017 bli delägare och vd för Scandinavian Photo. Anders Halvarsson är en doldis som använder radiohandlarens blick för försäljning till att utveckla mogna e-handelsbolag.

    I Scandinavian Photo identifierade han personalens djupa kunskaper om produkterna, men processerna och erbjudandet till kunderna hade inte hängt med i en allt mer prispressad värld.

    I detta avsnitt av podden Ehandelstrender eTalk samtalar programledaren Urban Lindstedt med Anders Halvarsson, vd för Scandinavian Photo och investerare samt Peter Hesslin, e-handelschef Postnord. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Postnord eTalk.

    Efter att han lämnade Netonnet har Anders Halvarsson investerat i och utvecklat bolag som Ellos, Junkyard och Teenage Enginering och idag är han vd för Scandinavian Photo och en aktiv investerare. Från att ha varit en superkändis inom e-handel har valt att bli doldis, för att hushålla med sin tid.

    I Scandinavian Photo såg en ett bra bolag med repor i lacken. Det starka varumärket hade tillåtit bolaget att behålla sin omsättning trots att inte hade koll på alla sina processer och sitt erbjudande till kunderna.

    Scandinavian Photo vågar ta betalt för frakt. I en bransch med magra marginaler måste man visa värdet på frakten. I en bransch med tunna marginaler är det ärligare mot kunderna att ta betalt för frakten än att lägga fraktkostnaderna på produktpriserna.

  • Eton Shirts har gått från en lång tradition att enbart sälja via återförsäljare till att börja sälja direkt till konsumenterna via egna butiker och nätet. Och med 50 olika storlekar för bästa passform finns det utmaningar med att sälja på nätet.

    Sin långa historia till trots innoverar Eton med skjortor on-demand och nya sätt att hjälpa nätkunderna att hitta rätt storlek.

    I detta avsnitt av podden Ehandelstrender eTalk samtalar programledaren Urban Lindstedt med Erik Hedlund, Strategy and Business Transformation Director på Eton Shirts samt Peter Hesslin, e-handelschef Postnord. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Postnord eTalk.

    Premiumvarumärket Eton Shirts har tillverkat världens bästa skjortor i 90 år med bas i Gånghester utanför Borås. Med 50 olika storlekar och passformer är det en utmaning att guida e-handelskonsumenterna till rätt storlek. Efter att ha testat olika tredjepartslösningar för att hjälpa konsumenterna att välja rätt storlek har Eton utvecklat en egen lösning som bygger på maskininlärning och enkelhet.

    Eton Shirts arbetar också med on-demand produktion av skjortor i Baltikum för att alltid kunna tillhandahålla de flesta varianter av deras skjortor till kunderna.

    Familjeföretaget Eton Shrits grundades för mer än 90 år sedan i Gånghester utanför Borås. Fortfarande ligger huvudkontoret och originalfabriken på samma plats som företagets allra första skjorta syddes.

    Eton är ett globalt premiummärke som säljs hos flera stora återförsäljare som bland annat Harrods, Selfridges, Nordstrom, Saks Fifth Avenue, Bloomingdales och Le Bon Marché. Eton har även en global e-handelsbutik samt 50 egna fysiska butiker i världens olika storstäder som New York, Los Angeles, London, Stockholm, Malmö, Köpenhamn och Frankfurt.

  • ICA Gruppen driver sedan fyra år innovationshubben ICAx som testar olika framtidsinriktade projekt och tjänster. Det kan handla om automatiserad paketutlämning, obemannade butiker eller att fundera på vilken roll framtidens fysisk butiker ska fylla.

    E-handeln är en motor för förändring inom dagligvaruhandeln. Men framtiden handlar lika mycket om vilken roll den fysiska butiken ska få för kunderna – kanske både hälsocoach och inspiratör.

    I detta avsnitt av podden Ehandelstrender eTalk samtalar programledaren Urban Lindstedt med Lotta Wollentz, head of Strategy på ICAx och Peter Hesslin, e-handelschef på Postnord. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Postnord eTalk.

    ICAx är en innovationshub för hela ICA Gruppen. De arbetar för alla ICA:s bolag med research, digitala utvecklingsprojekt, strategiska samarbeten med andra företag och investeringar i start-ups.

    ICAx testar för närvarande automatiserade utlämningsskåp hos flera ICA-handlare med gott resultat för att snabba upp utlämningen hos på ICA. Preliminära resultat visar att kunderna gärna väljer de automatiska skåpen när de får välja.

    ICA testar också att låta kunder handla efter öppningstid med hjälp av en app som används för att låsa upp butiken samt skanna varor och betala.

  • Med tiden har e-handeln fått kundvänliga betalsätt och smidiga e-handelsplattformar. Det lämnar kvar leveransen som den mest smärtsamma delen av ett nätköp - där varken kunden eller e-handlaren har kontroll.

    Fraktkassan Ingrid har ambitionen att lösa upp denna smärtpunkt både i fråga om vilka fraktalternativ som presenteras för kunden och att förbättra upplevelsen av fraktspårningen.
    Bättre kontroll över frakten gör det också möjligt att sänka e-handlarens kostnader.

    I detta avsnitt av Ehandelstrender eTalk samtalar programledaren Urban Lindstedt med Anders Ekman, COO och medgrundare, Ingrid.com och Peter Hesslin, e-handelschef Postnord. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Postnord eTalk.

    En studie vid Stockholms universitet som gjorts i samarbete med fraktkassan Ingrid visar att optimerat antalet leveransalternativ ger högre konvertering. I nästa steg förbättrar en tydlig och kundvänlig tracking av försändelsen kundupplevelsen. Och slår fast att hemleveranser ökar konverteringen.

    Vi frågar oss också hur många leveransskåp Sverige kan klara av. Dessutom diskuterar vi svårigheterna med att få de olika logistikaktörerna att samordna leveranserna den sisa kilometern.

  • Förra året var en viktig vändpunkt för bokhandeln Adlibris som vände två år av rekordförluster till vinst. Vändningen beror på renodlingen av produktutbudet tillsammans med ökad efterfrågan pga pandemin. Efter luftiga idéer om att bredda sortimentet är Adlibris helt fokuserad på att sälja böcker igen.

    Adlibris har också tagit stora steg för en mer inspirerade nätbutik. Med hjälp av nya smarta verktyg kommer varje användare att presenteras för ett allt bättre urval av Adlibris 13 miljoner titlar.

    I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Jonas Karlén, CEO på Adlibris samt Peter Hesslin, e-handelschef på Postnord. Detta avsnitt är ett betalt samarbete mellan Ehandelstrender och Postnord eTalk.

    Adlibris tidigare satsning på att bredda sortimentet misslyckades, eftersom många av de nya segmenten fungerade dåligt i logistikflödena tillsammans med böcker. Det resulterade i problem med leveranserna av böcker. Under 2018 och 2019 landade de sammanlagda förlusterna på 350 miljoner kronor.

    Den tidigare vd-n fick gå och Jonas Karlén som tidigare varit vd för Viaplay och Linas Matkasse tog över. Sedan såldes flera av de nya produktsajterna av. Och 2020 kom vändningen med ett rörelseresultat på 50 miljoner kronor samtidigt som omsättningen ökad med 19 procent till 2,7 miljarder kronor.

  • Framtidens e-handelsplattform är ett ekosystem av integrerade funktioner. E-handelns tekniska ekosystem ger idag nya möjligheter att bygga ett nytt varumärke snabbt och effektivt. Från de första stegen på entreprenörsresan med billiga saas-lösningar som kan lanseras på några veckor till optimerade lösningar som klarar extrem höga trafiktoppar.

    E-handelsplattformarnas historia har gått från pionjärernas dyra hemmabyggen, till standardiserade saas-lösningar för någon tusenlapp i månaden, till dagens tekniska ekosystem där olika tjänster och funktioner enkelt integreras via API-er för högsta flexibilitet och kapacitet.

    I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Christian Zanders, head of ecommerce och partner hos Wellstreet investerare i tech och e-handel, samt Peter Hesslin, e-handelschef på Postnord. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Postnord.

    Christian Zanders byggde sin första nätbutik 1995, vilket blev grunden för den framgångsrika e-handelsplattformen Jetshop. Han har lämnat Jetshop och är idag partner och e-handelsansvarig hos investeringsbolaget Wellstreet. Han har engagerat sig mycket i plattformen Brink Commerce som Wellstreet har investerat i.

    Vi pratar bland annat om varför de flesta svenska e-handelsplattformar aldrig tagit steget ut på den internationella marknaden.

  • Med en tillväxt inom svensk e-handel på 16 procent under andra kvartalet är det tydligt att det inte finns någon gräns för hur stor e-handeln kan bli - en ny verklighet har tagit form. Även mogna segment som böcker och media växte snabbt under andra kvartalet, enligt E-barometern Q2.

    Redan om nio år kan e-handeln tagit 40 procent av detaljhandeln, tror Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

    I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Carl Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker hos Postnord samt Peter Hesslin, e-handelschef hos Postnord. Ehandelstrender eTail är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Postnord.

    Vi pratar också om att andelen e-handlare som alltid erbjuder fria returer har ökat från 16 till 22 procent, senaste året. Vi kan konstatera att returerna är en viktig del av e-handeln eftersom provrummet flyttat hem. Men e-handlarna borde kunna hitta sätt snabba på returprocessen för att snabbare kunna sälja returnerade varor.

    Inom last mile identifierar E-barometern en trend att leveransboxarna ökar med flera olika aktörer på marknaden.

  • Didriksons har de senaste åren målmedvetet etablerat sina egna digitala kanaler, trots att de ser sig som ett återförsäljare varumärke. Men e-handelns främsta syfte är att bygga varumärke – inte konkurrera med återförsäljarna.

    Det förekommer exempelvis inga tidsbegränsade erbjudande hos Didriksons.com. Återförsäljarna har också med tiden accepterat Didriksons nätbutik eftersom den är tydlig med sitt syfte.

    I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Petra Sabo är Head of DTC Business på Didriksons samt Peter Hesslin, ehandelschef på Postnord. Detta avsnitt är ett betalt samarbete mellan Ehandelstrender och Postnord.

    Återförsäljarna är inte intresserade av att bygga Didriksons varumärke, hävdar Petra Sabo, men de är intresserade av starka varumärken som det finns en stor efterfrågan på från konsument.

    Didriksons vill berätta sin historia och visa hela vårt produktsortiment i den egna nätbutiken. Här finns också möjligheter att introducera nya produktkategorerier som återförsäljarna sällan är intresserade av och lära sig mer vad konsumenterna efterfrågar.

    Pandemin har ökat intresset för både funktionskläder och e-handel. Och under årets första sex månader ökade den egna e-handeln med 400 procent.

    Just nu är det störst fokus på internationell expansion i Europa med lansering flera nya marknader. Didriksons e-handel finns i dag tillgängliga för slutkonsumenter i Norge, Finland, England, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Österrike, Estland, Lettland och Litauen. Senast ut var Frankrike, Italien, Spanien och Tjeckien.

  • Bekväma betalningar är en central del av kundupplevelsen för e-handelskunderna. Men betaltjänsten Qliros spammande av delbetalningskunder gör det tydligt att det dessutom krävs en omsorg om både relationerna till slutkunder och e-handlare för att underlätta transaktionerna.

    Efter Svenska Dagbladets granskning av betaltjänsten Qliros aggressiva marknadsföring av blancolån mot sina e-handelskunder är e-handelsbetalningarna åter i fokus. Samtidigt sticker Klarnas vd Sebastian Siematkowiski ut hakan genom att presentera en vision om att slopa delbetalningar, förlänga betaltiderna och flytta avgifterna från slutkund till handlarna.

    I detta avsnitt av Ehandelstrender eTalk samtalar programledaren Urban Lindstedt med Patrik Müller, e-handelsexpert på betalföretaget Nets och Peter Hesslin, e-handelschef på Postnord. Ehandlstrender eTalk är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Postnord.

    Vi pratar betaltrender inom näthandel där Swish blir ett allt viktigare betalsätt i checkouten. Och hur resebranschens kollaps gjort att kortbetalningar backat till förmån för faktura och Swish. Däremot är Patrik Müller tveksam till kryptovaluternas betydelse inom e-handeln. Så länge vi inte får vår lön i kryptovalutor kommer de knappast få någon betydelse in e-handeln.

    Vi tror också att kunderna säkert uppskattar om Klarna flyttar över avgifterna från slutkund till e-handlare, men tvivlar på att ambitionen kommer att stärka relationen mellan e-handlare och Klarna.

    Vi spekulerar också hur julhandeln kommer att utvecklas i år med tanke på förra årets extrema tillväxt och varubristen. Patrik tror på +15 procent medan Peter är lite mer försiktig.

  • Nelly.com har under året vässat sitt varumärke, öppnat ett nytt robotlager i Borås samt blivit ett mer datadrivet företag. Under första halvåret har festmodesajten hittat tillväxten samt förbättrat sin lönsamhet. Optimismen är påtaglig på kontoret i Knalleland i Borås.

    Kristina Lukes tillträdde som vd för Nelly.com i mars 2020 mitt i pandemin med ett uppdrag att relansera ett stagnerande varumärke och effektivisera processer. I år har Nelly.com vänt en negativ utveckling och tjänar pengar igen.

    I Ehandelstrender eTalks samtalar programledare Urban Lindstedt med Kristina Lukes som är CEO Nelly.com och Peter Hesslin, e-handelschef Postnord. Ehandelstrender eTalk är ett betalt samarbete mellan Ehandelstrender och Postnord.

    Nelly.com är fab för tjejer i åldrarna 15-25 år. Det präglar också miljön på kontoret på Knalleland i Borås där toaletterna kallas glam station och hundratals stilar fotograferas varje dag.

    Efter många år av stagnation och misslyckade utlandssatsningar är Nelly.com tillbaka med ett tightare varumärke och mera fokuserad målgrupp. Samtidigt har lagret flyttats från Falkenberg och automatiserats för att klara Nellys nästa tillväxtresa.