Nina van den Brink Podcasts
-
Förra veckan hade Dostojevskijs "Brott och straff" premiär på Dramaten. Men under Rysslands krig mot Ukraina har röster höjts för att omvärdera de ryska klassikerna. Hur sätter man upp "Brott och straff" i dag?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Teaterkritiker Maria Edström och Fredrik Wadström, medarbetare på kulturredaktionen och tidigare Rysslandskorrespondent, har båda sett pjäsen och samtalar om hur vi ska förhålla oss till rysk litteratur mitt under brinnande krig i Europa. Intervju också med Dramatenchefen Mattias Andersson, om hur nationalscenen resonerat kring uppsättningen.
AUGUSTPRISVINNAREN NINA VAN DEN BRINK OM MAJA EKELÖFMaja Ekelöfs bok "Rapport från en skurhink" riktigt skakade om Sverige då den vann första pris i Rabén och Sjögrens romanpristävling som Bästa politiska roman 1970. Maja Ekelöf blev rikskändis över en natt och boken en modern klassiker. Nina van den Brink har arbetat på sin biografi i fyra år. Reportage av Katarina Wikars.
REPORTAGE: STAND UP I KAIROI Egypten växer den mycket unga stand up-scenen. Komedi, satir och skämtkultur är djupt förankrad i den arabiska och egyptiska världen. Men 2022 års Egypten styrs av en militärdiktatur, där yttrandefriheten är kraftigt begränsad. Vad får man egentligen skämta om i dagens Egypten? Reportage av Edgar Mannheimer.
ESSÄ: OM FARAN MED BEKVÄMLIGHETBekvämlighet är ett ord med stark positiv värdeladdning för de flesta av oss. Men kanske är det just vårt behov av och krav på komfort, som håller på att försätta oss i en situation som är allt annat är behaglig. Över detta funderar journalisten och författaren Eva-Lotta Hultén i dagens OBS-essä.
Programledare: Lisa Wall
Producent: Felicia Frithiof -
Under onsdagen kom beskedet att författaren Kristian Lundberg är död. Han har beskrivits som en förnyare av arbetarlitteraturen från genombrottet med Yarden, men också som en Malmöpoet. Vad blir det litterära arvet?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Vi blickar tillbaka på Kristian Lundbergs författarskap i ett samtal med litteraturforskaren Magnus Nilsson, författaren Per Engström och skådespelaren Mattias Linderoth, som gestaltade "Yarden" på teaterscenen.
REPORTAGE: TILLBAKA TILL SKURHINKEN"Rapport från en skurhink" skakade om Sverige när den vann första pris i Rabén och Sjögrens romanpristävling som Bästa politiska roman 1970. Den var skriven i dagboksform av Maja Ekelöf som var en medelålders städerska från Karlskoga i Värmland och hon blev rikskändis över en natt och boken en modern klassiker. Nu kommer den första biografin om Maja Ekelöf, "Jag har skurat nog många golv". Journalisten Nina van den Brink har arbetat på den i fyra år, och kulturredaktionens Katarina Wikars har träffat henne för ett reportage om hur vi ser på romanen och städerskans roll i dag.
ESSÄ: OM UNDANTAGSTILLSTÅNDETS LOCKELSEVissa miljöer och platser tycks utöva en särskild dragningskraft på människan. Inte sällan handlar det om olika slags undantagstillstånd. Det kan handla om nostalgin hos den som gjort värnplikt och som nu tänker tillbaka på en tillvaro som tycks ha varit mindre komplicerad. Och på 1800- och 1900-talen tycks tillvaron på sanatorierna ha inspirerat flera författare till litterära mästerverk. Men vad handlar den här längtan om, egentligen? Det funderar skribenten och kriminologi-forskaren Maria Andersson Vogel på i dagens essä från OBS.
Programledare: Lisa Wall
Producent: Felicia Frithiof -
Vad vill Fjodor Dostojevskij egentligen med sin roman ”Anteckningar från källarhålet” (i nyöversättning: ”En underjordisk dagbok”)? I sista avsnittet av Karantänpodden pratar Nina van den Brink och Mats Holm om den sista delen av romanen och funderar över hur villkoren för den kärlekshistoria som nästan inträffar ser ut. Och är romanen verkligen nihilistisk?
-
Källarmannen i Fjodor Dostojevskijs verk ”Anteckningar från källarhålet” är en av litteraturens stora gestalter. Från ett tillstånd av självvald isolering utformar han sina idéer om livet och mänskligheten. Nina van den Brink, kulturredaktör, och Mats Holm, reporter, läser och diskuterar vad det ryska mästerverket har att säga oss i tider av mer påtvingad isolering.