Niklas Delmar Podcasts

  • I dagens avsnitt diskuterar vi boken "Extreme Ownership" av Jocko Willink som handlar om ledarskap och ansvar. Vi diskuterar den främst utifrån ett personligt och organisatoriskt perspektiv - dvs. hur kan jag som privatperson tillämpa den i mitt privatliv och i min karriär.

    Ett perspektiv som vi har haft i många är att man kan "leka leken" att man är ansvarig för allt som händer och inte händer i ens liv. Inte för att det nödvändigtvis är sant eller ens rätt, utan för att man då får möjligheten att ställa sig frågan: "Vad kan jag göra för att få det resultat som jag önskar?"

    Det som är spännande med Jockos bok är att han tar det hela till en annan nivå. Vi har i dagens avsnitt förmånen att diskutera med två vänner Helena Roth och Niklas Delmar.


    Tack än en gång för denna veckan,

    Jan och Caroline

    -------

    Länkar:

    Helena Roths hemsida TankespjärnNiklas Delmars hemsida HejengagemangVåra bästa länkar (börja här)Kommentera, fråga eller läs om avsnittet i forumetReklam: Spirecta - verktyget för en välmående ekonomiReklam: RikaTillsammans-programmet

    -------

    Reklam: Sponsra eller stöd RikaTillsammans via Patreon

    Om du stödjer oss får du förutom vår stora tacksamhet även bland annat:

    mängder av extra-material,allt ordinarie material utan reklamtips och struktur för en bättre ekonomi,inbjudningar till olika event samtett fåtal tips på spekulationer till Lär- och lekhinken

    Tack till dig som följer och sponsrar oss och därmed gör RikaTillsammans möjligt.

    Läs mer om vår community →

    -------

    Disclaimer / Tänk på: Allt sparande är förknippat med risk. Dina investeringar kan både öka och minska i värde. I värsta fall kan det hända att du förlorar hela ditt insatta kapital. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida avkastning. Alla våra avsnitt är allmän information, ska inte ses som finansiell rådgivning eller ensamt utgöra underlag för investeringsbeslut. Läs mer i våra villkor och ansvarsbegränsning.

    -------

    Innehållsförteckning

    00:00:00 - Intro00:04:25 - Extreme ownership00:09:11 - Att ta ansvar00:12:50 - Allt vi gör handlar om relationer00:17:58 - Förmedla din plan00:20:44 - Be om hjälp00:26:03 - Ensam är inte stark, tillsammans är starkare.00:29:43 - När har vi lyckats?00:32:31 - Cover and move00:39:53 - Ett ömsesidigt beroende00:46:49 - "Om jag bara hade bra medarbetare då hade allt fungerat"00:55:31 - Decentralized command01:03:47 - Brist på tillit och på delegerat ansvar01:08:20 - Vikten av en tydlig riktning01:13:36 - Ta en princip i taget

    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Nominera till årets LinkedIn-profil

    Nu är det dags att nominera till årets LinkedIn-profil.

    Det var en jämn kampanj mellan förra årets finalister:

    David Stavegård, Frida Spikdotter, John Mellkvist plus Emma Egnell, Niklas Delmar och Johan Book.

    Till slut stod David Stavegård som vinnare!

    Så här går det till:

    Den 23 november startar nomineringen. Du nominerar i ett inlägg på Tomas Tränkner's profil.

    Därefter utser vi fyra finalister. Vilka dessa är kommer du få reda på i Linda Björck's livesändning den 3/12. En omröstning (poll) startar därefter på Lindas profil och den 9/12 koras årets vinnare som också erbjuds att medverka på en av Linda's livesändningar.

    Gå nu in på Tomas Tränkner's profil och nominera till årets LinkedInprofil.

    Det innebär att du gärna får nominera och sedan rösta fram årets LinkedIn-profil.

    Fördjupa dig här:

    Intervju med David Stavegård, avsnitt 109

    Förra årets finalister

    David Stavegård medverkar i Linda Björck's live

  • Nominera till årets LinkedIn-profil

    Nu är det dags att nominera till årets LinkedIn-profil.

    Det var en jämn kampanj mellan förra årets finalister:

    David Stavegård, Frida Spikdotter, John Mellkvist plus Emma Egnell, Niklas Delmar och Johan Book.

    Till slut stod David Stavegård som vinnare!

    Så här går det till:

    Den 23 november startar nomineringen. Du nominerar i ett inlägg på Tomas Tränkner's profil.

    Därefter utser vi fyra finalister. Vilka dessa är kommer du få reda på i Linda Björck's livesändning den 3/12. En omröstning (poll) startar därefter på Lindas profil och den 9/12 koras årets vinnare som också erbjuds att medverka på en av Linda's livesändningar.

    Gå nu in på Tomas Tränkner's profil och nominera till årets LinkedInprofil.

    Det innebär att du gärna får nominera och sedan rösta fram årets LinkedIn-profil.

    Fördjupa dig här:

    Intervju med David Stavegård, avsnitt 109

    Förra årets finalister

    David Stavegård medverkar i Linda Björck's live

  • I dagens avsnitt pratar vi om utnämningen och vinnaren av årets LinkedInprofil.

    I slitet på 2020 kom vi på att vi ville utse årets LinkedInprofil. Det blev många nominerade och finalisterna var John Mellkvist, Frida Spikdotter, Emma Egnell, Niklas Delmar samt David

    Stavegård. Över 1000 personer röstade och vinnaren fick 42% av rösterna. Grattis till David Stavegård!

    Gå in och följ finalisterna, de bidrar på sitt sätt till ett intressant flöde på LinkedIn.

    David tror att hans framgång beror på att han har publicerat 130 videos, varje torsdag. Att ha en regelbundenhet är en av nyckelfaktorerna. Sedan har det visat sig att personer är intresserade av excel. Det skapar engagemang och väcker känslor men även frustration.

    Från början var tanken att skriva en bok, och hade hört talas om en dansk som fått 50,000 nedladdningar. När David hörde talas om detta ville han också nå 50.000. Då började han spela in videos och efter 3 uppladdade videos hade han nått över 50.000 visningar.

    Ingredienserna i att bygga ett varumärke är att våga vara smal och göra det intressant.

    Vilka övriga ingrediens behövs för att lyckas? David fäller in energi och humor. Det ska vara så proffesionellt på LinkedIn och kostym. Faktum är att när han har slips på sina thumbnails får han färre visningar!

    Han har dessutom ett bra intro och sedan kör han direkt tipset. Allt för att fånga uppmärksamheten.

    Under våren kommer David även att göra en satsning på Youtube.

    Hur mycket tid ska man lägga på LinkedIn och hur lång tid lägger du på varje video?

    I början tog det väldigt lång tid och nu tar det ca en timme per video.

    Hur ska David utveckla och hålla kvar LinkedIn 2021?

    Under 2021 kommer han att jobba lite bredare, han har lite olika engagemang på gång där han kommer plocka in andra människor som kan bidra med content.

    David har producerat en video varje vecka sedan juni 2018 och det har gett otroligt mycket. Uppdragsförfrågningar, insikter gällande vilka problem andra har och vänskaper är några av de sakerna som han har fått.

    Dessutom har David startat eget förtag under den här tiden och det är den enda anledningen till att han startade sitt företag. Hans varumärke stärktes och bestämde att han skulle starta eget företag.

    Davids bästa tips är att börja! Kör regelbundet och förvänta dig inte underverk på en gång. Gör det du brinner för!

    David hittar du på LinkedIn samt hans hemsida www.stavegard.se

    Fördjupa dig här:

    https://smartbizz.se/arets-linkedinprofil-2020/ https://smartbizz.se/linkedin-listar-sina-top-voices-2020/https://linkedinpodden.se/podcast/top-voices-linkedin/

    Här hittar du LinkedInpodden:

    Börja prenumerera på podden redan nu:

    Spotify

    Podcaster

    Följ LinkedInpodden i sociala medier

    Facebookgruppen

    Instagram

    Youtube

    Följ gärna Linda Björck och Tomas Tränkner på LinkedIn samt prenumerera på nyhetsbrevet.

    Vill du sponsra oss?

    Ta kontakt med Linda eller Tomas!

    Ge oss feedback!

    Vad ska vi prata om framöver?

    Kommentera här nedanför och om du gillade avsnittet, ge oss en kort rekommendation!

  • Ombytta roller i veckans avsnitt, Beata Wickbom är vår gäst och HejEngagemangs Niklas Delmar är programledare. Niklas och Beata har ett samtal om ständigt lärande, om utveckling, om beslutsamheten att designa inte bara sitt arbetsliv utan hela sitt liv för maximal utväxling. De resonerar kring potentialen de ser i svenska organisationer och företag, om medarbetarskap […]

    The post 55. Beata Wickbom – Engagemang för att designa sitt liv appeared first on HejEngagemang.

  • I detta avsnitt möter du Niklas Delmar, en av medgrundarna till HejEngagemang. Niklas har under flera år arbetat med att bygga starka team i tider av stora förändringar. Hans styrka är att se potentialen i varje individ och organisation. Forskningen visar att engagemang korrelerar starkt både med individens eget välbefinnande och organisationens lönsamhet och omsättning. Att […]

    The post 14. Niklas Delmar – Kraften i ett starkt medarbetarengagemang appeared first on HejEngagemang.

  • Engagemang handlar inte om att hoppa och studsa utan om att vara närvarande, att sammankoppla sig med andra och med sitt syfte. Niklas Delmar vet hur engagemang skapar hälsa och prestation.

    Engagemang kan kännas stort och krävande men det går att vara engagerad dygnet om. Man kan till exempel vara engagerad i sin sömn utan att det kräver energi, det snarare ger kraft.

    Förutsättningar för engagemang på arbetsplatsen är att man känner tillhörighet och tillit både till organisationen och kollegorna. Att man har inflytande och känner sig delaktig. Samt att man upplever att man utvecklas. Då växer engagemanget som i sin tur skapar välbefinnande och produktivitet.

    Tillhörighet + syfte = engagemang

    Till detta hör förstås ett tydligt varför, ett "stora P och lilla p" som Niklas Delmar beskriver det, där bokstaven p står för engelskans "purpose". Det stora P:et är organisationens syfte som måste funka med individens syfte, lilla p. Annars är det svårt att känna engagemang.

    Niklas Delmar är en av grundarna till rörelsen Hej engagemang som finns till för att sprida insikterna om de här kopplingarna. Idén fick han när han insåg att den svenska ekonomin rullade på som tåget, fast den psykiska ohälsan samtidigt ökade. Mer engagemang handlar i grund och botten om att vi människor behöver varandra och att det är en avgörande faktor för att vi ska må bättre.

    Ett exempel på engagemang är att se människor där man är. Vare sig det är någon som ser ledsen ut på bussen, någon som tigger utanför mataffären, sitter i kassan i nämnda mataffär eller är någon man möter på gatan eller i korridoren på jobbet.

    Vår samarbetspartner Skandia har en hälsoapp, Virgin Pulse, som har skapat engagemang för hälsa på flera företag. Den ingår för Skandias försäkringskunder med fler än 30 anställda. Syftet med appen är inte nödvändigtvis att träna mer utan att få pepp i att få till de där små förändringarna som över tid gör så stor skillnad. Ta trapporna? Äta mer vegetariskt? Promenera på lunchen? Användare vittnar om de positiva effekterna de upplever av att utmana sig i vardagliga hälsovanor.

    Läs mer på Skandia.se/virginpulse


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.