Martin Fröst Podcasts
-
Den ryska "segerdagen" den 9 maj, som markerar segern över Nazityskland 1945, är traditionellt en av årets stora högtider för folkligt firande, men på senare år också en allt mer politiserad dag.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
REPORTAGE: MÖT VÄRLDSSTJÄRNAN MARTIN FRÖSTI kväll är det premiär för mästerklarinettisten Martin Fröst och hans nya föreställning XODUS på Konserthuset i Stockholm – en föreställning som beskrivs som ett allkonstverk, där musik, texter, och bilder av konstnären Jesper Waldersten vävs samman till en helhet. Vår reporter Kicki Möller har träffat honom under en hektisk arbetsvecka hemma i Stockholm.
VECKANS ORD: TEAMVarje vecka väljer någon på kulturredaktionen ett ord som på något sätt kan ringa in den tid vi lever i. Den här veckan ser Felicia Frithiof hur vi på alla plan i livet avkrävs tydliga lojalitetsförklaringar. Veckans ord är "team".
ESSÄ: KRISTOFFER LEANDOER OM KIERKEGAARDDen 5 maj fyller Nordens enda tänkare med en självklar plats i den internationella filosofihistorien år – Søren Kierkegaard föddes för 209 år sedan. I dagens OBS-essä läser författaren Kristoffer Leandoer sin morfars marginalanteckningar i Søren Kierkegaards "Dagbok" och finner två människor vars intellektuella vägar korsas, på väg i olika riktningar i livet.
Programledare: Eskil Krogh Larsson
Producent: Felicia Frithiof -
Med sina föreställningar där musik vävs samman med både text och bild har Martin Fröst gjort det till sitt signum att tänja på den klassiska konsertformen.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
P1 kulturs reporter Kicki Möller träffade mästerklarinettisten Martin Fröst en hektisk vecka hemma i Stockholm inför premiären av föreställningen XODUS.
Producent: Eskil Krogh Larsson
-
Konsten är full av beskrivningar av svåra psykologiska trauman, såsom flykt, krig och svält. Exempelvis skrevs och uruppfördes Olivier Messiaens Kvartett till tidens ände 1941 i ett tyskt fångläger. Men vad är ett trauma och när leder ett trauma till posttraumatiskt stressyndrom? Och finns det några likheter mellan de kval som en musiker kan genomgå när hen med krav på perfektion ställs inför en konsertpublik och ett trauma? Finns det ett överlevnadsvärde i att reagera starkt på ett trauma och att återuppleva det gång på gång? Vad spelar upplevelsen av tiden för roll i Messiaens stycke och i lidandet för en person med posttraumatiskt stressyndrom? Detta, och frågor kring hur PTSD kan behandlas eller till och med förebyggas, avhandlas med Maria Bragesjö, psykolog och forskare vid Karolinska Institutet och Martin Fröst, klarinettist och dirigent.