Kungliga Musikaliska Akademien Podcasts
-
Människorna åkte in till städerna i en helt ny omfattning för så där 200 år sedan. När urbaniseringen och industrialismen tog verklig fart vid 1800-talets början beblandade sig människorna med varandra, buffades och knuffades, klättrade och gjorde klassresor. Det var också då som romanen, så som vi känner den idag, föddes. Mångröstad och detaljrik, som staden själv.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Men plötsligt är inte städerna längre självklara magneter för lycksökare och klättrare – klimat-kris och terrorhot, pandemi och segregation urholkar stadens position som alltings sjudande ursoppa.
I dag hör vi ett långt kulturreportage där du får möta urbanhistorikern Håkan Forsell, författarna Pooneh Rohi och Daniel Gustafsson, litteraturvetaren Lisbeth Larsson och dramatikern Sasha Marianna Salzmann. När reportern Jenny Aschenbrenner undersöker vad det är som händer med staden och hur det syns i romanerna.
SAMTAL: OPERANS FRAMTID I SVERIGEImorgon drar Mötesplats Opera igång. Det är första gången alla delar av operasverige finns representerade på ett tvådagarssymposium arrangerad av Kungliga Musikaliska Akademien med anledning av deras 250 års jubileum. Tanken är att forskare, sångare, operachefer, studenter, dirigenter, tonsättare, librettister, regissörer och allmänheten ska mötas och diskutera operan idag och operan i framtiden. Men vilka utmaningar står operan inför?
Susanne Rydén, preses för Musikaliska Akademin kommer till programmet och svarar.
ESSÄ: VART TOG MÖRKRET VÄGEN1812 fick London världens första gasverk, och redan nästa år kunde Westminster Bridge stoltsera med en sensationell nymodighet: permanent gatubelysning.
Under århundradet som följde lystes världen upp, och det ogenomträngliga mörker som i alla tider hade ramat in vår tillvaro, fick ge vika.
Vad gjorde det med oss? Och var tog allt detta mörker vägen? Det frågar sig poeten Erik Lindman Mata i dagens Obs-essä.
Programledare: Lisa Wall
Producent: Saman Bakhtiari -
Kungliga Musikaliska Akademiens historia innehåller både kungamord och krig i Afghanistan och uppmärksammas på 250-årsdagen. Och kvinnliga rösträttskämpar använde sin sångröst för att bli hörda.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Kungliga Musikaliska Akademien fyller 250 år och firar stort trots pandemin. Vetenskapsradion Historia undersöker akademiens historia som innehåller allt från kungamord till krig i Afghanistan, men som också gjorde svenskt musikliv till en riksangelägenhet.
Vi uppmärksammar också sångerna som bar fram den kvinnliga rösträtten. Marita Rhedin undersöker den kvinnliga rösträttskämparnas kampsånger, varav många inte hörts sedan kvinnorna för hundra år sedan första gången röstade.
Dessutom svarar Dick Harrison på en lyssnarfråga om hur våra fördomar mot våra grannfolk förändrats genom historien. Men också hur grannfolken sett på svenskarna.
Programledare är Tobias Svanelid.
-
KOMPOSITÖR, 48 år. Född i Vladivostok, bosatt i Stockholm och Italien. Debuterar som Sommarvärd.
Alla Sommarprat finns att lyssna på i Sveriges Radio Play.
Kompositören Victoria Borisova-Ollas berättar i sitt Sommar om hur tonsättaren gör för att förmedla sina inre bilder till lyssnaren. Om minnen från barndomens Ryssland och om sommaren som blev hennes sista utan piano.
Victoria Borisova-Ollas började spela piano som sexåring men hennes relation till instrumentet var inte helt självklar utan delvis påtvingad av en ”ambitiös mor”
"Pianot följde oss på semestrarna utanför staden som en hund. Eller en katt. Eller en elefant snarare! Knappt hade man packat upp väskan på datjan så kom det flyttgubbar bärandes på monstret."
Hennes Sommar i P1 är en resa in i den klassiska musiken. Hon talar om Tjajkovskij som ”fenomenal på natur- och årstidsskildringar” och franske tonsättaren Debussy som ”en riktig mästare i att måla upp bilder med sina toner”.
"Hans verk för piano är ett långt galleri som är generöst fyllt med porträtt- och landskapsmålningar."
Victoria Borisova-Ollas poängterar i sitt Sommarprogram ”vikten av att alltid komma ihåg att vår samtid hänger ihop med historien” och ger musiken en framträdande plats i sin berättelse.
Om Victoria Borisova-OllasInternationellt efterfrågad tonsättare som skrivit musiken till operan Dracula med uruppförande på Kungliga Operan i Stockholm förra året. Har komponerat flera orkesterverk, symfonier och konserter, bland annat Angelus på beställning till Münchens 850-årsjubiléum.
Utbildad vid Tjajkovskijkonservatoriet i Moskva, Royal Collage of Music i London och Musikhögskolan i Malmö. Ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien och medlem i Föreningen Svenska Tonsättare.
Mottagit flera priser, som Expressens pris Spelmannen, Rosenbergpriset och Musikförläggarnas pris.
Inspirerad av konst, litteratur och religiösa texter. Älskar tystnaden.
Producent: Anna-Karin Larsson