Johannes Puonti Podcasts

  • Våren har rivstartat med en omikronvåg utan dess like men detta stoppar inte oss från att utforska logistikvärldens ständiga utveckling.

    P.O. har deltagit i ett seminarie hos Port of Hamburg för att prata om framtiden kring digitalisering och automatisering av transportsystemet. En covidsjuk Nina har scoutat potentiella poddgäster under ett digitalt besök på Sweden Innovation Days och gjort empiriska studier av vaccinationslogistik.

    Vi får också höra hur en biblioteksrensning på Chalmers och P.O.’s senaste online-beställning får oss att inse att vi fortfarande använder våra datorer som om det vore 1999.

    Vill du att vi pratar på ert event, kör Q&A med era anställda eller modererar en konversation? Skriv ett mail till [email protected] så löser vi detta. Det går också bra att maila frågor, tankar och funderingar som du vill att vi tar upp i podden.

    Redigering, mix och master av https://littlecabincreatives.com
    Foto: Cheyenne Olander
    ________

    Avsnittet presenteras i samarbete med Extenda Retail som skapar mjukvara för unika, personaliserade kundupplevelser och samtidigt optimerar de bakomliggande processerna på lagret och i butik.

    I dagens intervju presenterar Thomas Staven (CPO) och Johannes Puonti (Client Executive) hur NYCE.LOGIC WMS involverar sina kunder i arbetet med roadmap och utveckling av produkten och därmed möjliggör både kortsiktiga lösningar men även långsiktig strategiskt samarbete.

    Extenda Retail har varit ledande inom mjukvaruutveckling i över 40 år, och idag används lösningarna i över 35 länder. Sedan hösten 2018 stöds det nya varumärket Extenda Retail av STG Partners, ett amerikanskt investmentbolag med lång erfarenhet av framgångsrika investeringar i tech-bolag. Med sitt huvudkontor i Stockholm har Extenda Retail en stark närvaro i Norden med flera kontor i övriga Europa. Upptäck mer på hemsidan eller följ bolaget på LinkedIn. Du kan också ladda ner deras trendstudie här.

  • I veckans avsnitt möter vi Annika Lidne, VD och grundare av Dramatify som fungerar som ett ERP-system för film- och TV-produktion. Vi får höra om de största utmaningarna med att hantera stora produktioner av rörlig bild, filmbranschens flaskhalsar och vad som skiljer Dramatify från sina konkurrenter.

    Vad är det egentligen som gör den svenska Melodifestivalen så himla bra? Stämmer det att Annika var bland de första i Sverige med att introducera sociala medier? Hur kommer våra film- och serievanor att påverka framtidens produktioner?

    Allt detta och mycket mer hör du i veckans avsnitt av Logistikpodden.

    Höjdpunkter i veckans avsnitt:
    12:05 Vad skiljer ett startup från andra typer av företag?
    14:34 Annika berättar om hur idén till Dramatify föddes
    22:24 Hur fungerar Dramatify i praktiken?
    28:29 Filmproduktionernas flaskhalsar
    34:00 Hur film och serier konsumeras idag
    42:19 Därför är svenska Melodifestivalen är en produktion i världsklass
    _______________________

    Avsnittet presenteras i samarbete med Extenda Retail som skapar mjukvara för unika, personaliserade kundupplevelser och samtidigt optimerar de bakomliggande processerna på lagret och i butik.

    I dagens intervju presenterar Birgitta Haegerstrand och Johannes Puonti samarbetet mellan de båda marknadsledande bolagen PostNord TPL och NYCE.LOGIC WMS, och vi hör Birgitta berätta om vad som fick PostNord TPL att välja NYCE.LOGIC som sin strategiska samarbetspartner.

    Extenda Retail har varit ledande inom mjukvaruutveckling i över 40 år, och idag används lösningarna i över 35 länder. Sedan hösten 2018 stöds det nya varumärket Extenda Retail av STG Partners, ett amerikanskt investmentbolag med lång erfarenhet av framgångsrika investeringar i tech-bolag. Med sitt huvudkontor i Stockholm har Extenda Retail en stark närvaro i Norden med flera kontor i övriga Europa. Upptäck mer på hemsidan eller följ bolaget på LinkedIn.

    Vill du veta mer? Kontakta NYCE.LOGICs Client Executive, Johannes Puonti, 073 365 67 36

    Redigering, mix och master av https://littlecabincreatives.com

  • Trots att pandemin varit jobbig så har den lärt oss massor om att bygga resiliens och anpassa logistiken.

    Det verkar dessutom som att det finns ett ännu större hot som kommer att innebära mer ihållande utmaningar för våra försörjningskedjor - nämligen klimatförändringar.

    Efter en kort tids Netflixfördjupning och återhämtning har P.O. och Nina återvänt för att bevaka nya händelser på logistikhimlen..

    Detta och mycket mer hör du i veckans avsnitt av Logistikpodden.

    Och vill du ha mer att sätta tänderna i så kan du läsa den nya Chalmers-rapport ‘Logistik i vårdbyggnader’ som Nina skrivit tillsammans med arkitekten Göran Lindahl.

    Vi berättar också om vinnaren i vår tävling, där vi lottade ut Håkan Thörnströms nya bok ‘Thörnströms Kök 1997-2021’.

    Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev för att delta i framtida tävlingar och evenemang!

    _______________________

    Avsnittet presenteras i samarbete med Extenda Retail som skapar mjukvara för unika, personaliserade kundupplevelser och samtidigt optimerar de bakomliggande processerna på lagret och i butik.

    I dagens intervju presenteras deras marknadsledande Warehouse Management System NYCE.LOGIC som adderar värde och möjliggör för både kort- och långsiktig vinst.

    Extenda Retail har varit ledande inom mjukvaruutveckling i över 40 år, och idag används lösningarna i över 35 länder. Sedan hösten 2018 stöds det nya varumärket Extenda Retail av STG Partners, ett amerikanskt investmentbolag med lång erfarenhet av framgångsrika investeringar i tech-bolag. Med sitt huvudkontor i Stockholm har Extenda Retail en stark närvaro i Norden med flera kontor i övriga Europa. Upptäck mer på hemsidan eller följ bolaget på LinkedIn.

    Vill du veta mer? Kontakta NYCE.LOGICs Client Executive, Johannes Puonti, 073 365 67 36

    Redigering, mix och master av https://littlecabincreatives.com

    Foto: Cheyenne Olander