Gant Podcasts
-
I detta avsnitt där vi träffar Peter Beckius som är CEO på Matsmart. Detta är ett bolag som omsätter nästan en miljard kronor och som under de senaste åren har tagit in nästan lika mycket i kapital. Matsmart är ett bolag som räddar matvaror från att kasseras genom att köpa upp varulager som håller på att gå ut i datum eller av annan anledning riskerar att slängas. De rider på två stora och aktuella trender i e-handelssverige just nu vilka är låga priser och hållbarhet.
I intervjun får du veta mer om Matsmarts E-handelsresa, om hur deras affärsstrategi ser ut, om hur de marknadsför sig, om deras avancerade robotlager och om hur Peter tror att framtiden för dagligvaror på nätet kommer att se ut.
Peter har formellt varit VD sedan juni 2022, men har under det gångna året agerat COO och tillförordnad VD. Peter har en gedigen e-handelsbakgrund från bland annat modeföretaget Gant och även från H&M.
Matsmart grundades redan 2013 av tre entreprenörer som ville rädda perfekt mat som kastades helt i onödan. Under 2020 omsatte de 500 miljoner och gjorde nästan 100 miljoner i förlust. 2021 omsatte de drygt 700 miljoner och för 2022 förväntas de nå strax under en miljard i omsättning. De förväntas dock fortsatt att göra en medveten förlust. Bolaget finns i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland och UK. Matsmart ägs av grundarna samt till en stor del av ett antal olika investmentbolag.
Medverkande: Peter Beckius
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel -
Musiken finns överallt omkring dig, men det är inte du som väljer den. I butiken, hos tandläkaren och till och med i dina egna hörlurar har andra räknat ut vad som får dig att shoppa, koppla av och aldrig stänga av ljudet.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Ofta är musiken noga utvald för ett särskilt syfte. Med rätt musik ökade försäljningen av milkshakes med 15 procent på McDonalds. Klädkedjan Gant sålde 30 procent mer med en så kallad varumärkesnära musik, och kunderna stannade också längre i butiken.
Även när du lyssnar via streamingtjänster är det andra som väljer vad du ska lyssna på. I en tid av tillgänglighet och överflöd har utbudet blivit för stort och oöverblickbart. Och när vi inte längre orkar göra aktiva val har andra börjat göra det åt oss.
I programmet medverkar etnologen Elin Franzén, Roger Adolfsson, digital strateg på skivbolaget Naxos och före detta spellisteredaktör på Spotify, Rasmus Fleicher, forskare i ekonomisk historia, Ola Sars, vd på streamingtjänsten Soundtrack your brand och Anders Ekström, vd på Music in brands.
En P2 dokumentär från 2021 av Po Tidholm.
-
Nina Lindvall är vd på Interflora sedan 2018, som är en del av en världsorganisation med 110 butiker helt i egen regi och 560 medlemsbutiker i Sverige. Interflora är en snart 100-årig organisation som sedan starten 1923 har levererat blommor samma dag till sina kunder, samma sak som idag sker via e-handeln. Innan Nina klev in i blombranschen så jobbade hon med modeföretag i roller som CMO på Gant, vd på Rodebjer och modechef på Åhlens.
Anmäl dig till Arash nyhetsbrev https://bit.ly/3v0RbJy och få koll på det senaste inom ledarskap, tech och marknadsföring.