Göran Nygren Podcasts

  • ”Det som är alarmerande ur ett skolperspektiv är att skolan idag fungerar segregerande. Istället för att motverka sociala orättvisor så skapar den faktiskt [social orättvisor] genom sitt sätt att vara organiserad och strukturerad.”

    I veckans avsnitt gästas vi av etnologen och kulturantropologen Göran Nygren, verksam vid Uppsala Universitet. Han har på ett eller annat sätt jobbat med skolfrågor i över 20 år. Förra året disputerade han med avhandlingen ”Jag vill ha bra betyg - en etnologisk studie om höga skolresultat och högstadieelevers praktiker”. Hur kan etnologin hjälpa oss att bygga framtidens skola? Vi diskuterar bland annat huruvida mängden examinerande moment i dagens skolsystem faktiskt göder elevernas lust att lära sig. Vi pratar även om hemmets betydelse för elevernas inlärning och varför detta går stick i stäv med vad skolkommissionen rekommenderade år 1946.

    Citat från Göran Nygren:

    ”Det som är alarmerande ur ett skolperspektiv är att skolan idag fungerar segregerande. Istället för att motverka sociala orättvisor så skapar den faktiskt [social orättvisor] genom sitt sätt att vara organiserad och strukturerad.”

    ”Eleverna upplever en konstant stress på grund av en ständig examinationsnärvaro!”

    ”Om vi har ett utbildningssystem som skapar elever som faktiskt inte tycker att kunskap är roligt – det tror jag är förödande i ett långsiktigt perspektiv!”

    ”För att få höga resultat idag så måste man lägga ner väldigt mycket skolarbete i hemmet.”

    Om du vill kommentera, ställa frågor eller föreslå ämnen och intervjupersoner är du välkommen att mejla per(a)kornhall.se eller ingela.netz(a)gmail.com.

    Läs mer om podden Kornhall & Netz och programledarna på Arena Idés webbsajt, https://arenaide.se/kornhall-netz/

    Arena Idé är en progressiv, partipolitiskt obunden tankesmedja med fokus på arbetsmarknad, ekonomisk politik, välfärd och demokrati. Vi är en ideell förening och finansieras av fackföreningsrörelsen. En del av Arenagruppen.

  • Höga betyg i skolan kräver omfattande hjälp hemifrån, ibland så mycket att det blir fusk. Den slutsatsen drar etnologen Göran Nygren i sin nya doktorsavhandling. Elever som inte får hjälp hemma är i princip chanslösa i betygsjakten, säger han.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Det handlar enligt Göran Nygren om ett avancerat stöd från föräldrar som ofta har akademisk utbildning, ett stöd som blivit allt viktigare när mer av skolarbetet numera görs hemma.

    Följde högstadieelever i klassrummet

    Genom djupintervjuer och genom att följa högstadieelever i skolan har han gjort sin doktorsavhandling vid Uppsala universitet, för att ta reda på hur högpresterande elever får sina toppbetyg.

    Elever utan mycket hjälp hemifrån är närmast chanslösa i betygsjakten, menar Göran Nygren.

    Programledare: Thomas Heldmark
    [email protected]

    Producent: Lena Nordlund
    [email protected]