Adobe Podcasts

  • Hedgefondförvaltarna Sandquist och Syding på Antiloop diskuterar effekterna av en potentiell pivot av Kinas ledare Xi Jinping. Hur sannolikt är det att landet tar lite mindre hårt på smittspridningen i landet, och vad skulle det ha för implikationer på världsekonomin och olika tillgångspriser?

    Syding tar upp några spaningar från rapportperioden där det natten till idag kom ut svaga Q3-rapporter från teknikföretag som Alphabet, Microsoft och Spotify, samtidigt som svenska verkstadsföretag som Assa, Alfa Laval, Boliden och Sandvik har en bra börsdag.

    Betyder de svaga annonsintäkterna i tekniksektorn (se tidigare även Snapchat och Adobe) att reklamköparna redan håller hårt i plånboken för att man ser recessionen komma rusande nästa år? Vad betyder det för sannolikheten för att det nuvarande börsrallyt snart är slut? Vad betyder det för en pivot från Fed? Kan man hitta ledtrådar i pensionskaoset i UK för när man kan tänkas hitta rätt signal och rätt datum för en botten på björnmarknaden? Syding utvecklar en idé om detta.

  • När är det rätt att vara generalist eller specialist och vad är det som avgör vilket spår man ska man välja. Det är en fråga som alla marknadsförare har ställt sig någon gång.

    Men något det sällan pratas om. Samt vad det faktiskt innebär att vara generalist eller specialist. För att svara på det så bjöd jag in Arash Gilan som är vd och medgrundare till byrån Viva Media.

    Och det är något han har funderat en hel del över.

    Både för sin egen karriär och hur han och Viva Media tänker kring generalister och specialister, samverkan mellan dessa och hur man har organiserat sig.

    Oavsett om du är i början av din karriär som marknadsförare eller har jobbat ett antal år så kommer du att kunna ta med dig en hel del insikter om hur du tänker kring din egen karriär. Och hur du blir en bättre specialist eller generalist.

    Om gästen
    Arash Gilan är vd och medgrundare till byrån Viva Media som kombinerar mediaköp, reklam och varumärke samt performance. Han är även författare och har skrivit tre böcker. Get Digital or Die Trying, Apparnas Planet och den senaste En Djävel på e-handel.

    Arash skriver även löpande artiklar och krönikor på Breakit samt en del för Resumé och Dagens Media. Han driver också VD-podden där han pratar med ledare, experter och experter om bolagsbyggande.

    Som om inte det vore nog så är han också en populär föreläsare.

    Om avsnittet
    Arash och jag pratar i avsnittet om vad skillnaden är mellan generalister och specialister inom marknadsföring och när det är rätt att specialisera sig eller inte. Samt faktorerna som avgör det för oss marknadsförare.

    Han går bland annat igenom vad det innebär att vara generalist respektive specialist. Och vilken roll de båda fyller inom såväl en byrå som i en marknadsorganisation. Samt vad som kännetecknar riktigt bra generalister och specialister.

    Men också vad en T-profil är, fördelarna med det och när det är rätt.

    Du får dessutom höra om:

    Vad det finns för olika typer av specialister
    Hur man bör tänka som ny i branschen
    För- och nackdelar med båda sidorna
    Riskerna med att specialisera sig för snabbt
    Hur man blir en riktigt bra generalist
    Eller en vass specialist för den delen
    Varför du ska hålla dig nära pengarna

    Och en massa mer intressant…

    Inte minst många bra insikter, råd och karriärtips för oss marknadsförare. Och han förklarar också hur Viva Media har tänkt kring generalister och specialister samt hur de har strukturerat sig.

    Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget. Där hittar du självklart länkar till VD-podden och Arash böcker. Och han har även skickat med ett antal länkar och boktips för dig som vill fördjupa dig i frågan om generalister och specialister.

    Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

    Länkar
    Arash Gilan på LinkedIn
    Viva Media (webbsida)
    VD-Podden (podcast)
    Apple Podcasts / Spotify

    Get Digital or Die Trying av Arash Gilan, Jonas Hammarberg (bok)
    Adlibris / Bokus

    Apparnas planet: människans roll i en digital värld av Arash Gilan, Jonas Hammarberg (bok)
    Adlibris / Bokus

    En djävel på e-handel av Arash Gilan, Nic Staeger (bok)
    Webbsida / Adlibris / Bokus

    Ogilvy on Advertising av David Ogilvy (bok)
    Adlibris / Bokus

    Reinventing organizations av Frederic Laloux (bok)
    Adlibris / Bokus

    What Is A T-Shaped Marketer - Digital Marketer (artikel)

    The return of the generalist marketer - Marketing Week (artikel)

    Step aside, specialist: return of the marketing generalist - Adobe (artikel)

    Should you be a Marketing Specialist or a Generalist? - Marketing Done Right (artikel)

    Are You a Marketing Generalist or Specialist? - Earnworthy (artikel)

    Tidsstämplar
    [3:55] Om skillnaden mellan en generalist och specialist inom marknadsföring. Samt vilken roll de båda fyller inom såväl en marknadsorganisation som byrå.

    [8:06] Vad det innebär att vara specialist och att specialisera sig inom marknadsföring.

  • Have you ever wondered how to create loyal customer relationships? – Well, look no further! Today we’ve invited the earth mother of digital experiences. If you haven’t heard about Adobe I’d have to guess you’ve been hiding under a rock for many years. Their services have become a game changer when it comes to creating digital content. A great customer experience is the key to getting loyal customers, but it’s not as easy as it sounds. The digital transformation has really turned things around and customers expect a lot more from the brands when it comes to personalized shopping. Still without invasion of their privacy – it’s a fine line and it´s not easy to know which side of the line you stay on. To help us straight out all the question marks, we’ve invited the digital wizard Franck Attia, MD at Adobe Nordics, what Franck doesn’t know about creating unique customer experiences Is probably not worth knowing…

  • Reklam för Coeli Global AB. Ibland är det svårt att föreställa sig hur stora vinster vissa bolag gör. Henrik tar upp exemplet med Apple vars kassaflöde räcker till att köpa hela SEB, Handelsbanken, Swedbank, Sandvik och Assa Abbloy. Varje år.

    I dagens avsnitt intervjuar vi fondförvaltarna Andreas Brock och Henrik Milton från fonden Coeli Global. Vi pratar om läget i världsekonomin, deras tro om att vi borde vara i vändningen, att det finns tydliga tecken på att globaliseringen kan vara över, hur stort Apples rörelseresultat egentligen är, deras nya småbolagsfond med en förväntad målavkastning på 15-20 % över en konjunkturcykel och inte minst vadet vi slog 2018 när de besökte oss för första gången.

    Jag är en stor fantast av passiva globala indexfonder med låga avgifter och rekommenderar dem i tid och otid. Därför uppskattar jag relationen med Andreas och Henrik som på många sätt står i diametralt andra ringhörnan, man ska alltid ha relation med dem som tycker motsatt mot en själv. När jag säger att man borde köpa hela höstacken, så säger de att deras jobb är att hitta nålarna.

    När jag vill ha 10 000+ bolag i portföljen vill de ha max 30. När jag säger att man ska ha så låga avgifter så ligger de över snittet, och så vidare. När de besökta oss första gången 2018 slog vi till och med vad och startade en tävling mellan deras fond och en indexfond. Ledningen har växlat under åren och målgång är februari 2023.

    De tog även upp sin nya småbolagsfonden ”Coeli Global Small Cap” vilken ska bygga på samma principer som deras stora globalfond. Det är en kombination av ”champions” som är välkända stora bolag vars omsättning och vinst växer med 15 % om året, exempel är Microsoft, Adobe, Apple m.fl. Just den här tillväxten av omsättning och vinst vilket borde över tid ge att även aktiekursen borde öka med liknande.

    Vi hoppas att du uppskattar avsnittet!

    Jan , Caroline, Andreas och Henrik

    PS. Prenumerera gärna på Coelis nyhetsbrev (även om du redan gjort det tidigare behöver du anmäla dig igen), för att få listan på bolagen i deras nya fond i oktober: https://coeli.se/global/

    Det är kostnadsfritt för dig och bidrar även till sponsring för oss.


    -------

    Disclaimer / Tänk på: Allt sparande är förknippat med risk. Dina investeringar kan både öka och minska i värde. I värsta fall kan det hända att du förlorar hela ditt insatta kapital. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida avkastning. Alla våra avsnitt är allmän information, ska inte ses som finansiell rådgivning eller ensamt utgöra underlag för investeringsbeslut. Läs mer i våra villkor.

    Detta avsnitt innehåller reklam, läs mer i vår annonspolicy.

    -------

    Innehållsförteckning

    00:00:00 - Intro00:06:03 - En ny småbolagsfond00:09:55 - Se positivt på 202300:15:01 - Vad gör man när man börjar tvivla?00:22:42 - Världens finaste företag00:30:47 - Hävstång och belåningar00:38:05 - Svenska företag har flyttat sin produktion från Sverige00:44:01 - Globaliseringen är över00:50:24 - Varför behövs en småbolagsfond?00:55:30 - Anmäl er till nyhetsbrevet!01:01:22 - Det finns en stor risk i att inte ta någon risk01:03:59 - Småbolagsfonden kommer bestå av 30–50 bolag

    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Vi måste filtrera våra intryck i olika stora portioner. En del människor kan konsumera ett konstant flöde av nyheter i kristider medans andra måste titta bort, välja bort och aktivt söka efter andra intryck. Idag får vi själva skapa dessa "filterbubblor" genom aktiva handlingar. I morgondagen har vi andra sorters filter att ha hänsyn till. Det handlar om hur vi kommer att bli en del av Metaverse - denna hypade och och omtalade kommande revolution.


    Om du tror att du inte kommer bli påverkad av Metaverse så tror du nog fel. Lite klumpigt sagt kan det sägas att "Metaverse" är nästa version av Internet". Det stämmer bara till en viss del. Revolutionen kommer nästan vara lika stor, men det finns också mycket som skiljer. Den kommer förändra sättet vi umgås på och formerna för hur och var vi arbetar. Den kommer att skapa en ny form av ekonomi och behov. Den kommer ställa till stora problem för både lagefterlevnad och den personliga integriteten. Om du fortfarande inte riktigt förstår vad Metaverse försöker bli så kan det här podd-avsnittet vara en bra början. Vi börjar från början. I en grotta för mycket länge sedan och en vision om när drömvärlden flyter ihop med den verkliga världen, och alldeles strax sägs det att vi är där. Åtminstone om vi skall lyssna på Micsosoft, Apple, Facebook, Adobe, IBM, Epic, Huawei, Samsung, Philips, och ja - alla andra stora leverantörer som kraftsamlar för att bygga om vår värld. När verkligheten möter det virtuella. Överallt. 

    Support till showen http://supporter.acast.com/utsiktspodden.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Det pratas mycket om förstapartsdata och hur viktig den är för att lyckas med marknadsföring idag. Inte minst digital sådan.

    Tekniska begränsningar, lagstiftning och ökade krav på köp- och användarupplevelser har gjort den än viktigare. Så jag bjöd in martech-experten Kristoffer Stenbeck från Adobe för att lära mig mer om förstapartsdata och dess roll inom modern marknadsföring.

    Ett viktigt ämne för marknadsförare att ha en grundläggande förståelse för.

    För genom att arbeta smart med förstapartsdata så kan vi göra allt från att utveckla annonsering och e-postmarknadsföring till att skapa bättre kundresor och personliga upplevelser över olika kanaler.

    Men det blir snabbt komplext och det gäller att navigera rätt kring olika typer av data från olika källor och kanaler. Och kombinera dessa för att skapa en bättre bild av kunder eller användare.

    Om gästen

    Kristoffer Stenbeck är solutions consultant och en martech-expert på amerikanska teknikjätten Adobe. Där arbetar han med att hjälpa större företag och varumärken att lyckas med sin data, teknik och plattformar.

    Kristoffer är utvecklare och systemvetare i grunden och har lång erfarenhet av martech och CRM, både som CRM-utvecklare och konsult. De senaste åren har han fokuserat på framförallt marknadsföring.

    Om avsnittet

    Vi pratar i avsnittet om förstapartsdata, vad det är och varför det är så viktigt att ha koll på idag som marknadsförare. Och skillnaderna mellan första-, andra- och tredjepartsdata. Kristoffer går också igenom hur vi arbetar smartare med förstapartsdata i marknadsföring och bryter ner silos mellan kanaler.

    Du får dessutom hör om bland annat:

    Typer och källor av förstapartsdata
    Vad många marknadsförare missförstår
    Viktiga saker att tänka på vid insamling
    Värdet av att kombinera förstapartsdata
    System och teknik för att hantera den
    Exempel på hur förstapartsdatan kan användas
    Värdet i att skapa experiment för att testa

    Kristoffer delar även ett antal exempel på hur företag och marknadsförare som är duktiga arbetar med förstapartsdata och aktiverar den i sin marknadsföring. Han levererar även ett gäng med värdefulla spaningar.

    Missa inte att kolla in grafiken nedan som ger en översikt över allt från källor och typer av data till destinationer och användningsområden.

    Och för dig som vill fördjupa dig ytterligare kring förstapartsdata, teknikplattformar och hur man navigerar i en värld utan kakor så hittar du ett gäng med bra länkar. Inklusive en länk till Adobes årliga Digital Trends-rapport.

    Och efter länkarna hittar du självklart också tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

    Länkar



    Kristoffer Stenbeck på LinkedIn
    Adobe Experience Cloud webbsida
    Adobe på LinkedIn https://www.linkedin.com/company/adobe/
    Adobe på Facebook
    Adobe på Instagram

    Adobes stora årliga Digital Trends rapport [PDF-rapport]
    Prepare to navigate cookieless marketing - Adobe [e-bok]
    Dive deep into today’s customer data platform insights - Adobe [e-bok]

    First-Party Data Expands to Unleash Greater Campaign Effectiveness with New Adobe Analytics and Advertising Cloud Integration - Adobe [artikel]
    How data is shaping the future of marketing and customer experience - Adobe [artikel]
    A marketer’s conundrum: Balancing personalisation and privacy to deliver trust-based customer experiences - Adobe [artikel]
    The shift to cookieless will change marketing forever: 5 reasons to get there ahead of the competition - Adobe [artikel]
    A tale of two perceptions: Readiness for a cookieless future, then and now - Adobe [artikel]

    Tidsstämplar

    [4:12] Kristoffer börjar med att gå igenom varför förstapartsdata är så viktigt och de tre makrotrender som driver på utvecklingen.

    [7:03] Vi pratar om vad förstapartsdata är och vad som skiljer det från andraparts och tredjepartsdata. Kristoffer tar även upp ett antal olika exempel på vad förstapartsdata kan vara.

    [9:40] Kristoffer fortsätter och går igenom några av de vanligaste kä...

  • Den här veckan diskuterar vi gamla pixliga retrospel i ny tappning, Photoshop i molnet, hur digital speldistribution påverkar återförsäljarledet, reklammissen från Sony och så tittar vi närmare på Tele2.0 och deras nya affärsmodell. En fullsmockad teknikvecka, i vanlig ordning!

    Tele2.0
    http://array.se/nyheter/tele2-slopar-alla-bindningstider-och-borjar-med-oppet-kop/

    Android One not off to the greatest start
    http://www.talkandroid.com/226903-android-one-not-off-to-the-greatest-start
    http://www.digitaltrends.com/mobile/android-one-sales-stutter-in-india/

    Sony plockar ned sitt senaste reklamklipp
    http://array.se/nyheter/sony-plockar-ned-sitt-senaste-reklamklipp/

    Sony and Microsoft are giving you games, and GameStop isn't happy
    http://www.polygon.com/2014/11/21/7265337/sony-and-microsoft-are-giving-you-games-and-gamestop-isnt-happy

    Photoshop i Chrome - Adobe och Google samarbetar
    http://www.theverge.com/2014/11/21/7256819/adobes-got-photoshop-working-in-chrome-but-its-not-here-yet

    Skaparna av Maniac Mansion vill göra ett nytt lika pixligt äventyr
    https://www.kickstarter.com/projects/thimbleweedpark/thimbleweed-park-a-new-classic-point-and-click-adv

  • Nästan alla tillverkare fuskar med benchmarks, Facebook erbjuder gratis wifi mot check-in, Chrome OS i Win 8, WOW-film 2015, Adobe ordentligt hackat, FBI slår till mot Silk Road, Nexus 5-dokumentation läcker, och mycket mer i veckans show! Utgiven: Oct 08, 2013

  • FB-vänner hjälper vid loginproblem, Budget-Galaxy på G, Adobe uppdaterar Creative Cloud, Spotify köper Tunigo, PVZ 2 på G, Win 8 passerar 100 miljoner, Nintendo har det tufft, kilot glider, Hangout får RDP, och mycker mer i veckans show! Utgiven: May 07, 2013

  • Full redovisning av Google I/O 2012, Amazon köper kartor, Adobe skippar mobilflash, Facebook strular till det med mailen, Sony goes OnLive, Microsoft bötar, Amazon EC2 går ner, iPhone fyller 5 och mycket mer i veckans proppfulla avsnitt av Slashat.se! Utgiven: Jul 03, 2012

  • Google Drive lanseras, Telia tar extra betalt för VOIP, Facebook AB på G, Gmail gick ner, Facebook köper patent från Microsoft, Konsoller drar ström, Pebble toppar Kickstarter, Adobe visar Creative Suite 6, iPhone 5 i Liquid Metal, det och mycket mer! Utgiven: Apr 24, 2012

  • Apple presenterar iPhone 4S, HTC erkänner säkerhetshål, Chrome nära slå FF, Galaxy Tab på cykeln? Spotify bryter guld med FB, Zune död, Sean Parker joinar Twitter, Amazon presenterar Kindle Fire, Podradiopriset 2011, Adobe presenterar nytt och mycket mer! Utgiven: Oct 04, 2011