market Podcasts
-
I Detaljhandelspoddens 69e avsnitt gästas vi av Mikael Sydner, reporter på Market. Vi följer upp en trendspaning som Market publicerade i september 2021och kan konstatera att mat på nätet försvann och riskkapitalet tog slut men annars är det många trender som fortfarande håller.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Ett av de mest omdiskuterade ämnena just nu är tveklöst de stigande priserna, inte minst i dagligvaruhandeln. En som har stenkoll på just matpriser är Ulf Mazur, vd på jämförelsetjänsten Matpriskollen.se. I det nya avsnittet av Insiktspodden gästar han för att prata om Resumés granskning av hur de stora matkedjorna jobbar med prismarknadsföring, som genomförts i samarbete med Market och Dagligvarunytt.
-
Ulrika blev sjuk efter Venedigbiennalen och har legat hemma och tittat på tv. Så hon fick äntligen se den omtalade dokumentären ”The Andy Warhol Diaries” på Netflix, där en AI-generad röst läser upp den mytomspunne New York-konstnärens berättelser om sitt vardagsliv.
Och mot alla odds så kommer det fram lite nyheter.
Till exempel att han var smygkristen – i den östkatolska traditionen. Något han aldrig pratade öppet om.
Ulrika blir faktiskt mer intresserad av Warhol än hon någonsin varit.
Är det bara för att den utspelar sig när New York fortfarande var en farlig stad? Då det var livsfarligt att besöka Alphabet city och hela stan höll på att gå i konkurs?
Men nej, det är mer än nostalgi det handlar om.
Vi grottar ner oss i konstnären som tyckte tv var verkligare än livet självt och ställer den oundvikliga frågan år 2022: vad tycker vi egentligen om hans konst?
Visst är han fortfarande beundrad av konstvärldens Bruce Springsteen-män, men är den fortfarande meningsfull?
Till slut börjar vi se Warhol överallt.
Finns det inte några spår i Annika von Hausswollfs utställning ”Pink drill” på Andrehn Schiptjenko?
Kanske till och med i Åsa Cavalli-Björkmans första utställning på Thielska galleriet som handlar om ”hemmet” – ett högaktuellt ämne i dessa flyktingtider. En utställning som låter konsten krocka med det högborgerliga Thielska hemmets overkliga praktfullhet.
Sen ser vi fram emot fler konstmässor! Hur kommer Documenta i Kassel och Berlinbiennalen att klara de stenhårda tyska kritikerna? De älskar verkligen att klubba ner allt med sina akademiska batonger.
Dessutom pratar vi om Helene Schmitz, Sirous Namazi, Theresa Traoré Dahlberg, Ulla Wiggen och konstmässan Market på Liljevalchs, där man verkligen får se galleristerna i säljartagen.
En weekend med både kritstrecksrandigt och champagne.
Med konstredaktörerna Ulrika Stahre och Clemens Poellinger
Producent: Martin Aagård
En podcast från Aftonbladet och Svenska Dagbladet
-
Det här avsnittet sponsras av Developers Bay. Anna Leijon intervjuar Olga Stern. Olga är CTO på Tangy market som är en marknadsplats som möjliggör investeringar i musik. Problemet som de löser är egentligen att artisterna vill ha betalt nu, medan låtar traditionellt sätt genererar intäkter mer över tid via royalties och andra intäktsströmmar. Det som är extra fint med Tangy market, tycker jag, är att de vill demokratisera musikbranschen genom att låta alla få möjligheten att investera i låtar och på så sätt även crowdfunda och följa sin artist i en helt ny dimension. Olga har tidigare varit IT-konsult, backend-utvecklare och hon grundade även tjänsten Genews, bland annat. In och lyssna på det senaste avsnittet av Techskaparna med Olga och Tangy market som båda är superinspirerande och intressanta!