Tilde Björfors Podcasts
-
Hur behåller vi engagemang och nytänkande i etablerade organisationer? Hur kan vi dagligen återerövra lusten, nyfiken och engagemanget i vår organisering. Tilde Björfors, Grundare av Cirkus Cirkör och Professor i nycirkus samtalar med Karin Olsson, samordnare av utveckling och styrning på RFSU om Cirkörs ledord “uppkäftigt engagemang”, “solidarisk individualism” och “kvalitativ galenskap” och hur cirkusens discipliner kan inspirera till ett mer kreativt och samhällsförändrande ledarskap inom civilsamhället.
-
Allting snurrar och loopar i Philip Glass nya cirkusopera Circus Days and Nights, efter Robert Lax poem med samma titel. Vi såg världspremiären i regi av Cirkus Cirkörs Tilde Björfors streamas från Malmö Opera 29 maj 2021. Cecilia Djurberg och Loretto Villalobos ställer sig tveksamma till om detta verkligen är en helt ny genre, som påstås i marknadsföringen, men njuter av både musik och cirkusromantik.
Circus Days and Nights
Musik: Philip Glass
Libretto: David Henry Hwang, Tilde Björfors, baserat på dikter av Robert Lax
Regi & koncept: Tilde Björfors
Scenografi & kostym: Magdalena Åberg
Ljus: Ellen Ruge
Koreografi: Methinee Wongtrakoon/Simon Wiborn
Föreställningsfoto: Mats Bäcker
Mer info: https://www.malmoopera.se/circus-days-and-nights-streaming -
För nycirkus är berättelsen och budskapet lika viktiga som halsbrytande nummer.
Nycirkuskompanier strävar efter att skapa helhetsupplevelser och blandar gärna olika konstnärliga uttryck i viljan att beröra sin publik.
Men hur står sig nycirkusen som konstform idag? Vilka berättelser och politiska budskap lyfter nycirkusen fram? Och hur förnyas nycirkusen?
Möt Tilde Björfors – Konstnärlig ledare och grundare av Cirkus Cirkör. -
Premiär! En ny podd av kritiker om scenkonst. Med Cecilia Djurberg och Loretto Villalobos. Ljudtekniker: Emil Lörelius, Ljudteknikerpoolen
I första avsnittet nämner vi följande verk och uppsättningar:
Den kaukasiska kritcirkeln av Bertolt Brecht
Min mamma är en drake av Thomas Lindahl och Irena Kraus efter en bok av Pija Lindenbaum på Kungliga Operan
Loranga, Masarin och Dartanjang av Barbro Lindgren i regi av Sally Palmquist Procopé, Orionteatern
Suzanne Osten: Medeas barn av Per Lysander och Flickan mamman och soporna dramatiserad av Erik Uddenberg på Unga Klara, filmen Flickan mamman och demonerna
Medea av Euripides, bearbetning & regi: Viktor Tjerneld, Uppsala stadsteater
Medea av Daniel Börtz Regi Stefan Larsson, Kungliga operan
Medea – it’s a classic av Nadja Hjorton på Mdt Sthlm, musik av Britta Persson
Borders av Tilde Björfors, Cirkus Cirkör/Malmö Stadsteater
Mamman av Åsa Lindholm efter Maxim Gorkij, regi och dockor: Erik Holmström, Teater Tribunalen, musik av Dror Feiler
Dinosauria av Nils Poletti på Turteatern
Inneboende av Anders Carlsson, Institutet
Äldreomsorgen i Övre Kågedalen av Nikanor Teratologen, bearbetning och regi Nils Poletti, Turteatern
Conte d’Amour av Anders Carlsson, regi Markus Öhrn, Institutet/Nya Rampen
Winterreise av Elfriede Jelinek, regi Christina Ouzounidis på Teater Galeasen och i regi av Melanie Mederlind på Helsingborgs stadsteater
Kejsaren av Portugallien av Selma Lagerlöf, regi och dramatisering, Josefin Ankarberg Moment Teater