The Marketing AI Show Podcasts

  • Sedan ChatGPT lanserades i slutet av 2022 har det hänt otroligt mycket inom AI. Och jag har medvetet väntat att ta upp det i podden för det går så snabbt.

    Men nu går det inte att vänta längre och jag vill lära mig mer om hur det kommer att påverka marknadsföring så att vi tillsammans kan ligga i framkant av utvecklingen. Så jag bjöd in Arash Gilan igen.

    Men den här gången för att prata AI.

    Något han experimenterar mycket med och som han skriver en hel del om. Arash har också följt utvecklingen av AI och maskininlärning under många år.

    Det här avsnittet är för dig som dels vill få en bättre förståelse kring hur AI kan komma att påverka marknadsföring som disciplin och bransch. Samt vad det kan betyda för marknadsförare, marknadsavdelningar och byråer.

    Om gästen
    Arash Gilan är vd och medgrundare till byrån Viva Media som kombinerar mediaköp, reklam och varumärke samt performance. Han är även författare och har skrivit tre böcker. Get Digital or Die Trying, Apparnas Planet och En Djävel på e-handel.

    Arash har studerat AI och skriver löpande artiklar och krönikor om AI och marknadsföring på Breakit. Han har dessutom ett nyhetsbrev där han varje vecka delar med sig av det viktigaste inom AI.

    Som om det inte vore nog så driver han också VD-podden och är en populär föreläsare.

    Om avsnittet
    Arash och jag pratar i avsnittet om hur AI kommer att påverka oss marknadsförare och hur vi arbetar med marknadsföring. Bland annat vilka områden inom marknadsföring som han ser kommer att påverkas mest och vad många marknadsförare missar kring AI.

    Samt varför Arash ser AI mer som elektricitet snarare än en teknik.

    Du får dessutom höra om:

    7 sätt som AI kommer hjälpa oss att bli smartare
    Konkreta exempel på hur Viva Media använder AI
    Hur våra roller som marknadsförare kan förändras
    Vilka kompetenser som kommer att påverkas mest
    Vad han menar med att AI kan bli som snabbmat

    Och hur du som marknadsförare verkligen kan anamma AI. Plus en massa mer…

    Arash levererar också ett helt gäng med spaningar.

    Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget. Efter länkarna finns också tidsstämplar så att du enkelt kan hitta olika sektioner i intervjun.

    Länkar
    Arash Gilan på LinkedIn
    Viva Media (webbsida)
    VD-Podden (podcast)
    Apple Podcasts / Spotify

    Get Digital or Die Trying av Arash Gilan, Jonas Hammarberg (bok)
    Adlibris / Bokus

    Apparnas planet: människans roll i en digital värld av Arash Gilan, Jonas Hammarberg (bok)
    Adlibris / Bokus

    En djävel på e-handel av Arash Gilan, Nic Staeger(bok)
    Adlibris / Bokus

    Arashs artiklar och krönikor om AI på Breakit (artiklar)

    AI – Från dröm till verklighet (whitepaper)

    AI inom marknadsföring med Arash Gilan och Sara Öhman (webinar)

    AI med Arash (nyhetsbrev)

    The Rundown (nyhetsbrev)

    The Marketing AI Show (podcast)
    Apple Podcasts / Spotify

    Marketing Against The Grain (podcast)
    Apple Podcasts / Spotify

    AI ger oss innovation med superkrafter. Vad vi kan förvänta oss 2023 och framåt - Judith Wolst (artikel)

    I lost everything that made me love my job through Midjourney over night - Reddit (artikel)

    Verktyg
    ChatGPT
    Midjourney
    Adobe Firely
    Dall-E 2

    Tidigare avsnitt med Arash
    Digitalisering: Arash Gilan #22
    Generalist vs Specialist: Så väljer du väg som marknadsförare #96

    Tidsstämplar
    [2:56] Om varför marknadsföring är ett av de områden som tidigt påverkas av utvecklingen inom AI. Och vi pratar en del om Google.

    [7:11] Vad Arash tycker att marknadsförare missar kring AI och vad det innebär för marknadsföring.

    [9:16] Vilka områden inom marknadsföring han ser kommer påverkas mest och varför. Och varför det är viktigt att anamma AI snabbt.

    [16:02] Om data, attribution och ekonometri samt AI kommer att kunna hjälpa oss med det. Vi kommer att bli datadrivna på riktigt.

    [21:01] Tar upp konkreta exempel på hur man använder olika AI-verktyg på Viva Media.

    [23:24] Etik,