Sveriges Tidskrifter Podcasts
-
Är svenska medier för dåliga på att bevaka lant- och skogsbruksfrågor? Vad händer på Ny Teknik Group? Och vad var egentligen Småfolket för tidskrift? Svaren finns i nya avsnittet av Publicistpodden.
I det 141:a avsnittet av Publicistpodden har programledare Jonas Nordling gett Thomas Mattsson ledigt, men Helle Klein är som vanligt med och berättar om när Sveriges Tidskrifter nyligen mötte kulturminister Parisa Liljestrand.
Dessutom har vi bjudit in Camilla Olsson och Maria Gramer från Land Lantbruk och Land Skogsbruk för att höra mer om deras granskning av hur svenska nyhetsmedier bevakar skogs- och lantbruksfrågor.
Jonas Nordling har också hälsat på hos Ny Teknik Group och pratat med den relativt nyblivne ägaren Thomas Peterssohn om vad en medieveteran som han ser i detta förlag. Helle Klein avslöjar också om hur nära hon var att köpa en av Peterssohns nuvarande titlar.
Avslutningsvis får vi veta allt om arbetarrörelsens barntidning Småfolket som gavs ut 1978-1984. Kent Vilhelmsson från ETC, som har tittat närmare på Småfolkets historia, kom till studion och tog med den första chefredaktören Ulla Tengling, som fick Stora journalistprisets hedersdiplom för sin insats. Tillsammans berättar de hur Småfolket bland annat retade upp Astrid Lindgren, hur den bojkottades från väntrum och varför den lades ner.
God lyssning!
Frågor eller synpunkter?
Kontakta Jonas Nordling på [email protected] -
I årets sista avsnitt snackar vi Bonniers bud på Readly, stoppade annonser och om att robotarna nu tar över på riktigt. Och så bjuder panelen på framtidshopp.
I det 139:e avsnittet av Publicistpodden samlar programledare Jonas Nordling åter sina panelister Helle Klein, chefredaktör och vd för Dagens Arbete samt ordförande för Sveriges Tidskrifter, och Thomas Mattsson, senior advisor på Bonnier News och ordförande för Utgivarna. På årets sista agenda står:
Domen mot Theodor Engström och Thomas Mattsson sent funna film på gärningsmannen Kulturministerns öppning för nya tag kring mediestödet Dagstidningarnas textkamp mot SVT AI-journalistikens återkomst Bonnier News bud på Readly Sekos Kina-annons och varför Expressen inte publicerade Utgivarutmaningar kring just annonser IFJs siffror över döda och fängslade journalister Hoppfulla spaningar inför 2023 från Thomas Mattsson och Helle Klein.God lyssning!
Frågor eller synpunkter?
Kontakta Jonas Nordling på [email protected] -
I nya avsnittet av Publicistpodden snackar vi om brister i åtalet mot Almedalsmördaren och om branschens tandlösa grundlagsförsvar. Dessutom kritiserar Helle Klein Stora Journalistpriset.
I det 137:e avsnittet av Publicistpodden har programledare Jonas Nordling sällskap i studion av Helle Klein, vd och chefredaktör på Dagens Arbete och ordförande i Sveriges Tidskrifter, samt Thomas Mattsson, senior advisor Bonnier News och ordförande för Utgivarna.
Avsnittet spelades in måndagen den 14 november och på agendan stod:
Missnöjet med den pågående rättegången mot Theodor Engström. Ändringen av grundlagen som riksdagen inom kort ska rösta om för andra gången. Och som kommer att ändra den svenska tryck- och yttrandefriheten. Bonnier News stora förändringar i sin säljorganisation. Thomas Mattsson berättar om tankarna bakom. Aftonbladets nedläggning av magasinen Söndag, Klick! och Härligt hemma. Årets Per Wendel-pristagare. Och så självklart årets stora journalistprisgala, dit bara en av panelisterna är bjuden.Dessutom berättar Helle Klein om varför hon sagt upp sig från sitt nuvarande arbete och lämnar mediebranschen efter 30 år.
God lyssning!
Frågor eller synpunkter?
Kontakta Jonas Nordling på [email protected] -
I väntan på en ny regering radar Publicistpodden upp några hårda mediepuckar som ligger och väntar. Och så blir panelen lite osams.
Det 134:e avsnittet av Publicistpodden är inspelat morgonen tisdagen 4 oktober. Programledare Jonas Nordling gästas av Thomas Mattsson, senior advisor på Bonnier News och dessutom ordförande för Utgivarna, samt Helle Klein, chefredaktör och vd för Dagens Arbete och ordförande för Sveriges Tidskrifter.
Vi inleder med att gratulera Helle Klein som nyligen utsetts till Årets Medieamazon, och ber en av juryledamöterna, Thomas Matsson berätta lite om priset.
I avsnitt 133 gissade vi vem som skulle bli ny kulturminister, men eftersom regeringsbildningen verkar dra ut på tiden så kan vi ännu inte utse vem av oss som vann. Såvida inte Thomas kan bekräfta om Helles gissning på honom är korrekt?
Den kommande regeringen, och dess regeringsunderlag, har i alla fall påmints om att de måste ta tag i mediestödets framtida utformning. Och att delar av branschen inte är helt nöjda med den utredning som Mats Svegfors genomfört. Remisstiden är nu slut, och Thomas Mattsson har förstås läst alla yttranden. Det uppstår dock en viss friktion mellan panelisterna under denna punkt.
Vi spekulerar även i hur den tillträdande regeringen ska förhålla sig till statens ägande i Telia, och vad det innebär för mediebranschen.
En annan fråga som den nya regeringen också måste sätta tänderna i är hur EUs upphovsrättsdirektiv ska implementeras i Sverige. Tidningsutgivarna, TU har dock redan börjat bygga en organisation för att ta betalt av techjättarna. Och den som ska leda detta arbete är Expressens förre vd Bengt Ottosson. Thomas Matsson berättar mer om vad detta handlar om.
Och så fyllde Günter Wallraff 80 år häromdagen. Vad har poddens medarbetare för relation till honom? Vi får bland annat veta att Expressen försökte värva honom.
19 oktober är det som bekant Tidskriftsdagen och den kommer ledas av Unn Edberg, publisher Vi media, och Nicklas Hermansson, grundare och chefredaktör NomoFomo. Vi har ringt upp Nicklas och får höra lite närmare om vad som kommer att hända.
Och så avslutar vi med att kommentera resterande prisklasser till tidskriftsgalan:
Årets Design, Årets Grepp, Årets Omslag, Årets Tidskrift Fackpress och Årets Tidskrift Populärpress.
Frågor eller synpunkter?
Kontakta Jonas Nordling på [email protected] -
Mediebranschens eftervalsdebatt är i full gång, och Publicistpodden vill förstås också bidra. Men vi lanserar även en het lista över kulturministerkandidater.
Det 133:e avsnittet av Publicistpodden, är inspelat morgonen tisdagen den 20 september. Programledare Jonas Nordling har via länk med Thomas Mattsson, senior advisor på Bonnier News och dessutom ordförande för Utgivarna, samt Helle Klein, chefredaktör och vd för Dagens Arbete och ordförande för Sveriges Tidskrifter.
Inledningsvis får vi en spontan spaning från senaste INMA-mötet i Köpenhamn häromveckan.
Men framför allt: sen sist har vi som bekant haft ett val, och nu haglar som vanligt alla analyser om varför det gick som det gick och vem som tar vem. Och Publicistpodden vill förstås också vara med och lira lite. Så: vad finns det att säga som inte redan är sagt? Och framför allt har någon sagt något extra intressant efter valet som panelisterna har studsat inför?
Ja, och så ska en ny regering bildas och då uppstår ju även den klassiska möjligheten att spekulera i statsrådsposter med mera. Och eftersom det här är en mediepodd så spekulerar panelen vem som ska ta kulturministerposten. På listan finns såväl väntade som mer oväntade namn. Såväl Mats Svegfors som Thomas Mattsson lanseras som dark horses.
Avslutningsvis uppmärksammas även de första nomineringarna till Tidskriftspriset, och panelen funderar lite över vad dessa kan säga om hur branschen mår.
God lyssning!
Frågor eller synpunkter?
Kontakta Jonas Nordling på [email protected] -
Domen mot Estoniadykningen, Bulletin-VDn:s nya tidning och dissekering av riksdagspartiernas mediepolitik. Det är sånt vi hanterar i nya avsnittet av Publicistpodden.
I detta avsnittet, som spelades in på eftermiddagen måndagen 5 september, gästas podden av Helle Klein, chefredaktör och vd för Dagens Arbete och ordförande för Sveriges Tidskrifter, samt av Thomas Mattsson, senior advisor på Bonnier News och dessutom ordförande för Utgivarna.
I podden avhandlas följande:
Under måndag förmiddag kom besked om att de två män som genomförde dykningar vid Estonias vrak under arbetet med en dokumentärfilm 2019 fälls av Göteborgs tingsrätt för brott mot den speciella lagen om gravfrid vid Estonia.
Dykningarna gjordes med en robot och ledde som bekant till att Estoniakatastrofen utreds på nytt. Henrik Evertsson fick dessutom stora journalistpriset 2020 för denna granskning. Men nu är alltså han och ytterligare en person dömda, och vi diskuterar effekterna av domar mot journalister. Samma dag lanserades även den nya tidningen Nongrata som enligt uppgift ska bestå av en nyhetsredaktion, en ledarredaktion och en podcastavdelning. Vd och chefredaktör för den nya tidningen är Jannik Svensson, som kanske är mest känd för att ha varit vd för Bulletin när denna ökända publikation gick i konkurs i våras.
I samband med lanseringen berättar Svensson även för tidningen Journalisten att han nyligen utsatts för flera mordhot, varav åtminstone ett har en koppling till starten av den nya tidningen.
Ledarsidan i Nongrata beskrivs som ”oberoende banjohöger” och bland krönikörerna återfinns bland andra Paolo Roberto och den dömde trippelmördaren Ricard Nilsson, som också är delägare.
Och detta kan vi förstås inte låta bli att prata lite om. Vi återvänder också lite kort till turerna kring Arbetaren som seglade upp mitt under förra avsnittet. Men framför allt: Valdagen närmar sig som bekant och det är dags att även Publicistpodden tar sitt samhällsansvar. Åtminstone ur ett medieperspektiv. För kanske finns det någon bland väljarna som väljer parti utifrån deras mediepolitik? Finns det i så fall någon synlig skillnad mellan partierna? Tidningen Journalisten gjorde ett förtjänstfullt försök häromdagen att ställa den traditionella valenkäten till partierna just kring mediefrågorna. Och sedan tidigare finns en mycket informativ genomgång om partiernas åsikter i Sveriges Tidskrifters valmanifest. Men Jonas Nordling saknar någon kunnig som sätter svaren i en kontext och vänder sig därför till sina gäster. Hur skiljer sig svenska partiers mediepolitik från varandra i verkligheten?Och så blir det diskussion om den klassiska dilemmafrågan: Kan journalister, demokratins riddare, själva rösta?
God lyssning!
Frågor eller synpunkter?
Kontakta Jonas Nordling på [email protected] -
Hatet och hoten mot journalister fortsätter, men vad behöver egentligen göras? Det diskuterades nyligen i Almedalen och du kan höra allt i denna podd.
Att journalister utsätts för hot och hat är ett accelererande problem för mediebranschen och i förlängningen också för samhället och demokratin, och säkerhetskostnaderna för mediebolagen ökar markant.
Hur påverkar detta den journalistiska bevakningen av samhällsviktiga frågor? Finns det rädsla för hot och hat på redaktionerna? Vågar frilansare ta sig an vilka frågor som helst? Hur kan polisens inrättade demokrati- och hatbrottsgrupper bidra till förändringen? Kommer förslaget om straffskärpning vid brott mot journalister göra någon skillnad?
Detta diskuterades vid ett seminarium som anordnades av Sveriges Tidskrifter under årets Almedalsvecka under ledning av publicistpoddens programledare Jonas Nordling.
I panelen ingick:
Oscar Björkenfeldt, doktorand Lunds universitet på näthat, självcensur och yttrandefrihet Ulrika Hyllert, ordförande Journalistförbundet Helle Klein, ordförande Sveriges Tidskrifter och chefredaktör/vd Dagens Arbete Brit Stakston, mediestrategGod lyssning!
Frågor eller synpunkter?
Kontakta Jonas Nordling på [email protected] -
I detta avsnitt kan du höra en paneldiskussion från Almedalen om medierna, demokratin och stöd till tidskrifterna. Gränsen mellan tidskrifter och dagspress suddas ut samtidigt som mediestödet upprätthåller de gamla genregränserna. Hur ska medborgarnas rätt till samhällsviktig journalistik tillgodoses? Hur kan framtidens mediestöd moderniseras och anpassas efter dagens medielandskap och digitala vanor? Vilken roll har tidskrifternas nyhetsjournalistik för demokratin? Vilket stöd behövs till medier i framtiden? Under årets Almedalsvecka anordnade Sveriges Tidskrifter en paneldebatt kring dessa frågor under ledning av Helle Klein, ordförande Sveriges Tidskrifter och chefredaktör/vd Dagens Arbete. I panelen medverkande: Hans Ekström, vice ordförande konstitutionsutskottet, Socialdemokraterna Amanda Lind, tidigare kulturminister, Miljöpartiet Linda Modig, talesperson i konstitutionella frågor, Centerpartiet Erik Ottoson, ledamot konstitutionsutskottet, Moderaterna
God lyssning!
Frågor eller synpunkter?
Kontakta Jonas Nordling på [email protected] -
Publicistpodden avslutar säsongen med en namnkunnig mediepanel i Visby, mitt under Almedalsveckan.
Under rubriken ”Är mediebranschens chefer tillräckligt bra?” samlade programledare Jonas Nordling en utökad poddpanel för att diskutera branschens ledarskapsutmaningar live i Almedalen.
I panelen ingick:
Ann Henriksson, vice ordförande Sveriges Tidskrifter och vd LRF Media Helle Klein, ordförande Sveriges Tidskrifter samt chefredaktör och vd Dagens Arbete Thomas Mattsson, ordförande Utgivarna och senior advisor Bonnier News Hanna Stjärne, vd Sveriges TelevisionVi fick också en analys av första halvan av årets Almedalen och om det fanns några ”snackisar”.
Har Almedalen överlevt pandemin? Når vi upp i valårs-pulsen? Hur fungerar upplägget med halvdagar?God lyssning!
Frågor eller synpunkter?
Kontakta Jonas Nordling på [email protected] -
Ebba Busch, Elle-galan och SR:s översättare. Beefen med Svegfors och så kampen mot SLAPP-stämningar. Några av ämnena i senaste avsnittet av Publicistpodden.
I det 124:e avsnittet av Publicistpodden samlar programledaren Jonas Nordling åter the classic line up: Helle Klein, chefredaktör för Dagens Arbete och dessutom ordförande för Sveriges Tidskrifter, samt Thomas Mattsson, senior advisor på Bonnier News.
I dagens avsnitt diskuteras:
Senaste nytt från mediefronten för kollegerna i Ukraina Ebba Busch och Ellegalan Ebba Busch och Sveriges radios översättare Sveriges tidskrifters beef med Mats Svegfors Swebb-TV och Öppna kanalen Skyddet av svenska medier i valtider BBC:s iscensättande av sitt eget försvinnande EU-kommissionens stopp för SLAPP-stämningar Effekterna av Kanadas skatteavdrag för köp av digitala nyheterFrågor eller synpunkter?
Kontakta Jonas Nordling på [email protected] -
Kriget i Ukraina präglar förstås även detta avsnitt av Publicistpodden. Men bjuder även på en insiderrapport från DI Media Summit.
I det 120:e avsnittet av Publicistpodden gästas programledare Jonas Nordling av Helle Klein, vd och chefredaktör Dagens Arbete samt ordförande för Sveriges tidskrifter, och Thomas Mattsson, senior advisor vid Bonnier News.
Händelserna i Ukraina står naturligtvis i centrum, och då specifikt medieperspektiven. Och dessa är många, allt ifrån blockering och censur, dödade och skadade journalister till alla de insatser som nu vidtas av svenska medier för att stötta de ukrainska kollegerna.
Utöver detta rapporterar Thomas Mattsson från insidan av DI Media Summit, där den svenska mediegräddan deltog häromdagen.
Dessutom berörs de senaste siffrorna från Orvesto, och Dagens Arbetes ambitiösa poddsatsning på gräv.
Frågor eller synpunkter?
Kontakta Jonas Nordling på [email protected] -
Kriget i Ukraina påverkar oss alla, och i detta avsnitt av Publicistpodden fokuserar vi därför på effekterna av detta.
I det 119:e avsnittet av Publicistpodden gästas programledaren Jonas Nordling av Thomas Mattsson, senior advisor på Bonnier News, samt Helle Klein, chefredaktör och vd på Dagens Arbete samt ordförande för Sveriges Tidskrifter. Tillsammans diskuterar de effekterna av Rysslands attack på Ukraina och framför allt medieaspekterna kring kriget.
Bland annat berörs den gamla klyschan om att Sanningen är krigets första offer och hur det märks i denna konflikt. Men även den solidaritetsvilja som uppstått inte minst hos medieorganisationer världen över. Dessutom diskuteras den negativa utvecklingen för ryska journalister att kritiskt granska makten, och hur det ryska journalistförbundet nu kritiseras allt hårdare. Avslutningsvis kommer även rollen för svensk public service upp, inte minst synen på deras roll i krigstider.
Frågor eller synpunkter?
Kontakta Jonas Nordling på [email protected] -
Här är det första avsnittet under nya namnet Publicistpodden men det 107:e totalt sett sedan Tidskriftspodden startade. Hösten har rivstartat och vi gör nedslag i Afghanistan och USA samt diskuterar lanseringen av Vogue Scandinavia och hur tungt ett pappersmagasin egentligen kan bli.
Ur innehållet:
Podden byter namn för att spegla det bredare anslaget Journalisternas situation i Afghanistan – hundratals anställda hos de internationella mediebolagen hämtas hem, men vilka blir kvar? Förväntningarna inför Tidskriftspriset 2021 Styckköp av artiklar - framtidens melodi? Vogue Scandinavia – En tung lansering både bildligt och bokstavligt Techjättarnas roll gentemot medierna - en “damned if you do, damned if you don’t”-situation?Medverkar i avsnittet gör Helle Klein, vd och chefredaktör för Dagens Arbete och ordförande i Sveriges Tidskrifter, Thomas Mattsson, ordförande i Utgivarna och Senior advisor på Bonnier News. Programleder och klipper gör Fredrik Wass, omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter.
Frågor eller synpunkter?
Kontakta [email protected].