Svenska Filminstitutet Podcasts

  • Äntligen är SAQMI Play tillbaka med ännu en episod om queer svensk filmhistoria. Denna gång får ni möta regissörerna Nina Bergström och Sander C. Neant Falk i ett generöst samtal kring arbetet med filmen som de gjorde tillsammans. Filmen blev legendarisk och var den första lesbiska dokumentären som gick upp på svenska biografer över hela landet. De var unga eldsjälar som stred för sin film, de åkte på världsturné, vann priser och de blev arbetströtta. Följ med in i ett härligt rum av skratt och glädje kring en snart 30 år gammal film som håller än i dag.

    Den 3 maj 2022 bjöd SAQMI och Doc Lounge in till nypremiären av Sveriges första lesbiska dokumentärfilm - Väninnor - Berättelser från garderoben!Slutsåld föreställning på Folkteatern i Göteborg och underbar stämning med båda regissörerna på plats. Lesbiska hits serverades av Linda Gester och rummet formligen vibrerade queerhet. Efter filmvisningen följde ett samtal mellan Nina Bergström (Oslo) och Sander C. Neant Falk (Sthlm) modererat av Anna Linder, SAQMI (Gbg).

    Om filmen Väninnor - berättelser från Garderoben:

    De är fem kvinnor i åldrarna 60 till 85 år och de är lesbiska. De har levt med rädslan att vara annorlunda och med risken att förskjutas av vänner, släktingar och arbetskamrater.

    I åratal har de smugit med sina känslor; dubbelliv har varit deras vardag. Någon av dem har aldrig tidigare talat om sin homosexualitet ens med sina närmaste. Med stark närvaro och sprängkraft berättar de fem kvinnorna om sina liv och om sin förbjudna kärlek. Tidstypisk musik, pressklipp, arkivbilder och privata fotografier illustrerar deras berättelser i denna varmt innerliga dokumentärfilm.

    Väninnor hyllades av kritikerkåren när den fick sin premiär under mitten av 90-talet, men har sedan dess varit otillgänglig för publiken. Nu har filmen äntligen digitaliserats och får lov att återta den framskjutna plats i queerhistorien den så väl förtjänar. Filmen har digitaliserats med stöd av Svenska Filminstitutet.

    Om de medverkande (English):FRIEDA was born in Vienna in 1924, but was brought up in the Sovjet Union. As a young woman she was constantly fallling in love with other women, but when she came to Sweden after the war, she tried hard to be as women should. Frieda ended up living a married family life for more than 30 years.

    ”I wasn’t homosexual. No, I was just an odd sort, always falling in love with girls, or women. That was all” 

    KERSTIN was born in 1926 in Stockholm. She worked as a schoolteacher for almost 40 years, until 1981, when she changed career and was ordained priest in the Swedish Church. Almost all her life Kerstin has managed to keep her relationships with women secret from both friends and relatives.

    ”We belittle God when we think He forbids some people to love eachother. Love closeness and understanding is something we all need, and you shrink as a human being if you don’t have someone to love.

    ELLEN was born in 1932 in Germany. She was brought up in a danish fosterhome during the war. Elen and her foster-sister, Ulla, fell in love with each other. Their relationship lasted for 40 years, even though Ellen had a child, got married and moved to Sweden.

    ”It wasn’t love in my case. He didn’t love me either, for that matter. What I wanted was to secure my child’s future; economically.”

    BOEL was born in 1933 and brought up in an intellectual milieu in Stockholm. Early in life she married the man she loved. In the seventies Boel got involved with the women’s movement. It was during that time she met women who lived a lesbian life.

    ”People are inclined to see us as cousins or sisters, instead of lovers. That is probably because women generally don’t count as sexual beings, other than in relation to men.

    ABBE was born in 1925 in the swedish countryside and brought up in a strictly religious fosterhome. Abbe always knew she was different. Loneliness, longing and self-loathing was part of her everyday life for years, until she finally met other women who was ”like that”.

    ”Then they were going to have a meeting… Women like that, only. In one place! And I thought – Oh my God, how will that look like? What on earth have I gotten myself into!?”

    Fakta om filmen:Titel: Väninnor – berättelser från garderobenRegissör: Sander C. Neant Falk & Nina BergströmMedverkande: Abbe Österberg, Boel Matthis, Ellen Lindström, Frieda Lööv och Kerstin HammarstenFilmfotografer: Lisa Hagstrand och Maria Hammar TurosProducent: Anna G MagnúsdottírLand: Sverige, barntillåten. Språk: svenska. Längd: 53 minBiografpremiär på Zita, Folkets Bio i Stockholm, 25 oktober 1996.

    Biografier:Nina Monika Bergström, född 30 maj 1962 i Karlstad, är regissör, manusförfattare, skådespelare och animatör för film och teater. Svensk men numera bosatt i Norge. Bergström är utbildad skådespelare med bakgrund som skådespelare och regissör för teater. Debuterade som filmregissör, manusförfattare, klippare, musikkompositör med dokumentärfilmen Väninnor – berättelser från garderoben (1996). Studerade animation och konst vid Graphic Studio 1998-2000. Arbetade därefter i 15 år som regissör och animatör med långfilm och tv-serier i Norge, vilka mottagit flertalet priser och nominationer såsom Emmy Award, Amandaprisen, och Annecy Cristal. Bergström gick Mästarklass i berättande vid Stockholms dramatiska högskola 2013 där hon också arbetade som lektor. Sedan 2018 arbetar hon som högskolelektor vid Høgskolen i Innlandet, avdelning Digital konst. Bergströms film, Pappa (2016) mottog Nordic Docs Honourable mention och är inköpt av Nasjonalbiblioteket i Oslo.

    Filmografi: 1996 – Väninnor – berättelser från garderoben – dokumentärfilm, 2003 – Open Dance Company – videoverk,  2005 – Elias den lille redningsskøyta – tv serie, 2006 – Slipp jimmy fri – bio film, 2007 – Elias og Kongeskipet – bio film, 2007 – Knerten og Lillebror – bio film, 2008 – Elias – tv serie, 2009 – Alias Belle Gunnes  – videoverk, 2010 – Trolljegeren – bio film, 2012 – Blekkulf – tv serie, 2016 – Pappa – dokumentärfilm, 2019 – Tori Wrånes – videoverk, 2022 – Who Do We Think We Are – tv serie (in progress).Sander C. Neant Falk är dokumentärfilmare, klippare, konstnär och pedagog verksam sedan 90-talet efter utbildning på filmskolan ESRA i Paris, dokumentärfilm på Nordens Biskops Arnö och Konstfack. Neant Falk har regisserat, producerat och till stor del fotat och klippt sina tre långa dokumentärer som visats på biograf, SVT och vunnit flera priser på internationella filmfestivaler. Filmen Du ska nog se att det går över belönades med en Guldbagge för bästa dokumentär och fick hedersomnämnande av internationella filmkritikerförbundet FIPRESCI. Filmen Väninnor – berättelser från garderoben hyllades av kritiker och var den första lesbiska dokumentärfilmen som gick upp på svenska biografer. Båda filmerna ingår i Svenska Filminstitutets satsning på viktig svensk film som digitaliseras under 2021. 2005-08 studerade Neant Falk som filmare på Konstfack för att utforska ett mer experimentellt förhållningssätt till film, foto, video och klippning. Resultatet blev konstfilmen Your Mind is Bigger than All the Supermarkets in the World som fick fina recensioner och visades i fullsatta salonger på Folkets Bio. Sedan 2017 varvar Neant Falk egna konst och kortfilmsprojekt med arbete som terapeut med fokus på skapande processer och arbete som värd och konstpedagog på Konsthall C i Stockholm.Filmografi: 1996 – Väninnor – berättelser från garderoben – dokumentärfilm, 2003 – Du ska nog se att det går över, dokumentärfilm, 2010 – Your Mind is Bigger than All the Supermarkets in the World, dokumentärfilm, 2011 – Nine Speeches on Violence by Three Wise Men, konstfilm

    Extra tips för er som vill veta mer om lesbisk filmhistoria:→ PODD: SAQMI PlayI samband med nypremiären av Väninnor – berättelser från garderoben släpptes ett längre samtal med Sander C. Neant Falk.

    Filmen visades som en del av SAQMI:s serie Cherry Pic, nummer 4 i ordningen, och anordnades tillsammans med Doc Lounge Göteborg. Visningen presenterades i samarbete med Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen, Folkteatern, FilmCloud och ABF.

    "Cherry Pic är kvällen som framhäver de lokala pärlorna och dammar av de nationella klassikerna. I denna serie visar vi er de svenska queerfilmerna ni absolut måste se.Cherry Pic is all about picking out local gems and dusting off national classics, bringing you the queer Swedish films you absolutely need to see".

    Credits SAQMI Play:Producent: Anna LinderDesign och kod: Vincent OrbackKomposition: Amanda LindgrenInspelat live av Folkteaterns teknikerKlipp och mix: Silas Lilo JensenAnsvarig utgivare: Anna LinderSAQMI Play produceras med stöd avKulturrådet och Göteborgs stad.

  • Det är mycket för ledare nu. Vi är i efterdyningarna av en pandemi och på väg in i en energikris i spåren av kriget i Ukraina.
    Och hur blir det med leveranskedjorna, räntorna, börsen och inflationen? Vilken typ av lågkonjunktur har vi framför oss?
    Ovanpå allt det här dessutom en skenande klimatkatastrof …

    Så hur ska chefer leda nu? Vad behöver ledare fokusera på? Vilka kompetenser och förmågor behöver chefer vässa – hos sig själva och medarbetare?

    Möt Novares vd Fredrik Hillelson, HR-experten Siri Wikander och Chefakademins Cissi Elwin i en underhållande och oumbärlig spaning om ledarskapet som behövs framåt. De är inte alltid är helt överens (till exempel om scenarioplanering).

    "Kommunikation är viktigare än någonsin", konstaterar Fredrik Hillelson.

    Se samtalet som video här!

    Fredrik Hillelson är grundare och vd för Novare Executive Search som är ett av Sveriges största företag inom chefsrekrytering. Han har bakgrund som marinofficer och har varit utlandspersonalchef på Scania, personaldirektör på Accenture Sweden och personaldirektör på Investor.

    Siri Wikander är HR-konsult och föreläsare inom digitalt samarbete och lärande i sin roll som People Growth Expert på Beyond Talking. Hon har bakgrund inom HR och ledarskapsutveckling och har bland annat jobbat som Head of Talent Management på Axfood, som Head of People and Culture på Hemfrid och Director of People Growth för Scandic Hotels. Hon är också krönikör i tidningen Chef.

    Cissi Elwin är vd på Chefakademin. Hon har bakgrund som journalist, tv-producent och tv-programledare. Hon har bland annat varit chefredaktör för tidningen Chef, för ICA-kuriren och vd för Svenska filminstitutet.

  • I sin första dokumentärfilm; Väninnor – berättelser från garderoben som gjordes tillsammans med Nina Bergström 1996 porträtterade Sander C. Neant Falk lesbiska i åldrarna 60 till 85 år. Filmen blev den första lesbiska dokumentären som gick upp på svenska biografer. I nästa dokumentär satte Sander videokameror i händerna på queera tonåringar som filmade sina liv. Det blev guldbaggebelönade Du ska nog se att det går över. En pärla till film, som numera går att se via bibliotekens streamingsajt Cineasterna.Ytterligare några år senare gjorde Neant Falk den meditativa konstfilmen Your Mind is Bigger than All the Supermarkets in the World, efter att ha studerat på Konstfack. 

    I det här avsnittet av SAQMI Play möter vi Sander C. Neant Falk, dokumentärfilmare, klippare, konstnär och pedagog verksam sedan 90-talet efter utbildning på filmskolan ESRA i Paris och dokumentärfilm på Biskops Arnö Nordens Folkhögskola i ett samtal med Malin Holgersson och Anna Linder.Avsnittet har fått stöd av Göteborgs Stads kulturnämnd - Projektstöd Pronto

    Biografi:Sander C. Neant Falk är dokumentärfilmare, klippare, konstnär och pedagog verksam sedan 90-talet efter utbildning på filmskolan ESRA i Paris, dokumentärfilm på Nordens Biskops Arnö och Konstfack. Neant Falk har regisserat, producerat och till stor del fotat och klippt sina tre långa dokumentärer som visats på biograf, SVT och vunnit flera priser på internationella filmfestivaler. Filmen Du ska nog se att det går över belönades med en Guldbagge för bästa dokumentär och fick hedersomnämnande av internationella filmkritikerförbundet FIPRESCI. Filmen Väninnor – berättelser från garderoben hyllades av kritiker och var den första lesbiska dokumentärfilmen som gick upp på svenska biografer. Båda filmerna ingår i Svenska Filminstitutets satsning på viktig svensk film som digitaliseras under 2021. 2005-08 studerade Neant Falk som filmare på Konstfack för att utforska ett mer experimentellt förhållningssätt till film, foto, video och klippning. Resultatet blev konstfilmen Your Mind is Bigger than All the Supermarkets in the World som fick fina recensioner och visades i fullsatta salonger på Folkets Bio. Sedan 2017 varvar Neant Falk egna konst och kortfilmsprojekt med arbete som terapeut med fokus på skapande processer och arbete som värd och konstpedagog på Konsthall C i Stockholm.

    Filmografi: 1996 – Väninnor - berättelser från garderoben - dokumentärfilm, 2003 - Du ska nog se att det går över, dokumentärfilm, 2010 - Your Mind is Bigger than All the Supermarkets in the World, dokumentärfilm, 2011 - Nine Speeches on Violence by Three Wise Men, konstfilm, The Cleansing Ceremony med Nya Konstnärsklubben, 2018-Om filmerna:

    Väninnor - berättelser från garderoben, 1996, 53 minDe är fem kvinnor i åldrarna 60 till 85 år och de är lesbiska. De har levt med rädslan att vara annorlunda och med risken att förskjutas av vänner, släktingar och arbetskamrater.I åratal har de smugit med sina känslor; dubbelliv har varit deras vardag. Någon av dem har aldrig tidigare talat om sin homosexualitet ens med sina närmaste. Med stark närvaro och sprängkraft berättar de fem kvinnorna om sina liv och om sin förbjudna kärlek. Tidstypisk musik, pressklipp, arkivbilder och privata fotografier illustrerar deras berättelser i denna varmt innerliga dokumentärfilm.Väninnor hyllades av kritikerkåren när den fick sin premiär under mitten av 90-talet, men har sedan dess varit otillgänglig för publiken. Nu har filmen äntligen digitaliserats och får lov att återta den framskjutna plats i queerhistorien den så väl förtjänar.Regissör: Sander C. Neant Falk & Nina BergströmMedverkande: Abbe Österberg, Boel Matthis, Ellen Lindström, Frieda Lööv och Kerstin HammarstenFilmfotografer: Lisa Hagstrand och Maria Hammar TurosProducent: Anna G MagnúsdottírBiografpremiär: Zita, Folkets Bio i Stockholm, 25 oktober 1996. Land: Sverige, barntillåten. Språk: Svenska. Längd: 53 minFestivaler i urval:1997: 13 Festival Internacional de Cine de mar del Plata, Argentina, Verzaubert Film Festival, Germany, Vancouver International Film Festival, Canada, Images et Nations – Montreal Lesbian & Gay Film Festival, Canada, 21 st san Francisco International L&G Film Festival, USA, OUTFEST- Los Angeles Gay & Lesbian Film Festival, USA, Seattle International Film Festival USA, New York Lesbian & Gay Film Festival, USA, Boston Lesbian & Gay Film Festival, USA, Skeive Filmer – Oslo Lesbian & Gay Film Festval, Norway, Gothenburg Film Festival, Sweden.

    Awards:OUTstanding Documentary Feature Award 1997Award from the Grand Jury of OUTFEST Los Angeles Gay & Lesbian Film Film Festival, The RFSU Award 1997RFSU; the National Swedish Organisation for Health and Sexual Education, Tupilak Culture Award 1997, Tupilak; the Association for Scandinavian Homosexual Culture, The Pink Room Prize 1997 Award given by the Swedish National Lesbian & Gay Association The Homosexual Rose of 1996, Award from Gothenburg Lesbian & Gay Association.

    Du ska nog se att det går över, 2003, 74 minDet var när My blev kär i Scully i Arkiv X som hon förstod att hon gillade tjejer. Ingen annan fick veta så klart. För hur ska man som 14-åring berätta för hela släkten och kompisarna att man är lesbisk? Fast hur ska man kunna låta bli?

    "Finns du tjej som dras till både killar och tjejer?" Som fjortonåring satte regissören Cecilia Neant-Falk in en kontaktannons i tidningen OKEJ 1985. Det kom svar från hela landet. Femton år senare satte hon in samma annons igen. My, Joppe och Natalie var tre av de 80 tjejer som svarade...

    "Du ska nog se att det går över" har spelats in under 4 år och är resultatet av ett unikt projekt med material direkt från tonårsgarderobens dunklaste vrår. My, Joppe och Natalie har låst dörren, slagit på kameran och berättat allt. Om mamma och pappa som inget vet, om NO-läraren som säger att det är fel i generna på homosexuella, om att bo i ett samhälle där alla vet allt om alla. Om Fucking Åmål, fast på riktigt! Om att växa upp som homoagent i en heterovärld.

    Filmen är ett djärvt collage av tekniker och medier som DV-cam, gamla arkivbilder och Super 8 vilka ackompanjeras av ett digert soundtrack med artister som Stina Nordenstam, Ani Di Franco och Eva Dahlgren. Åskådaren bjuds in i ett brokigt tonårs-landskap av rädsla, ilska, utanförskap, men framförallt av mod och lust. Det handlar om att våga lita till sin egen vilja och känsla. Att ta den på allvar även när det betyder att trotsa omgivningen och dess konventioner.IDE MANUS REGI: Cecilia Neant-Falk MEDVERKANDE: Natalie Durbeej, Johanna "Joppe" Svensson, My Sörensson REGIASSISTENTER: Joakim Rindå, Åsa Ekman, Jenny Sahlström FOTO: Cecilia Neant-Falk & Camilla Hjelm, Astrid Askberger KLIPP: Josef Nyberg & Cecilia Neant-Falk FINKLIPPNING: Berit Ljungstedt LJUD: Marcus Sötterman GRAFISK FORM: David Giese PRODUCENT: Cecilia Neant-Falk / Riot Reel AB I SAMPRODUKTION MED: Mette Heide / Team Production ApS (Danmark), Ulla Simonen / Kinotar OY (Finland), SVT Dokumentär, Film i Värmland, YLE TV1 MED STÖD AV: Svenska Filminstitutet / Filmkonsulent Göran Olsson / Hjalmar Palmgren, Det Danske Filminstitut, Konstnärsnämnden, Folkhälsoinstitutet, AVEK, Nordisk Film- & TV Fond LÄNGD OCH FORMAT: 74 min, 35 mm(1:1.33), VHS, färg, Dolby SR LJUD: Dolby SR DISTRIBUTION: Folkets bio COPYRIGHT RIOT REEL 2003Festivaler i urval:2003: Gothenburg Film Festival, Sweden, Outfest, Los Angeles, USA, Kombat Queer & Feminist Film Festival, Stockholm, Sweden, Berlin Lesbian Film Festival, Germany, Hamburg Lesbian & Gay Film Festival, Germany, Bergen Film Festival, Norway, Nordische Filmtage Lübeck, Germany, Mix Brasil, Brazil 2004: Melbourne Queer Film Festival, Australia, Festival International de Films de Femmes de Créteil, France, London Lesbian & Gay Film Festival, UK, Hot Docs, Toronto, Canada, Queer Zagreb, Croatia, Brussels Pink Screens, Belgium, Inside Out Toronto Lesbian and Gay Film and Video Festival, Canada, Barcelona International Women's Film Festival, Spain.

    Awards:Guldbagge Award for Best Documentary 2003 (Swedish national film award), FIPRESCI Special Mention, Sydney Film Festival, 2003, Prix AFJ (Association des Femmes Journalistes), Festival International de Films de Femmes de Créteil, 2004, Torino Audience Award 2004, Torino Gay & Lesbian Film Festival, Italy, Torino Jury´s Special mention 2004 Torino Gay & Lesbian Film Festival, Italy, FIPRESCI (Fédération Internationale de la Presse Cinématographique), Awarded A Special Mention to: Don’t You Worry It Will Probably Pass/ Du Ska Nog se att Det Går Över by Cecilia Neant-Falk (Sweden 2003) "For its fresh vision of adolescence and its generosity in granting the right of authorship to its subjects". / Jury member B. Ruby Rich

    YOUR MIND IS BIGGER THAN ALL THE SUPERMARKETS IN THE WORLD - Some guidance for a lost Westerner, 2010, 73 minCecilia: Åh, jag har stora frågor till dig!Upul: Hur stora? Som Mount Everest?Cecilia: Ska jag ta den största förstUpul: Ja, ja…Cecilia: Vad är meningen med livet?Upul: Oj…!

    2004 reser regissören och konstnären Cecilia Neant Falk till Nilambe Buddhist Meditation Centre på Sri Lanka, där hon möter meditationsläraren Upul Nishanta Gamage. Sedan dess har Cecilia återvänt till Nilambe varje år, alltid med kamera och mikrofon. Det pågående samtalet mellan Cecilia och Upul, som äger rum varje eftermiddag kl. 16.30 tar oss med på en existentiell resa. 

    Här får Cecilias frågor – om rastlöshet, tid, minne, relationer, lycka, depression, Upuls jordnära svar från ett buddhistiskt filosofiskt perspektiv. Deras röster ackompanjeras av det tropiska landskapets fåglar och insekter i en rofylld filmsekvens med en skog, ett berg och en trädgård.

    Your Mind is Bigger than all the Supermarkets in the World är en 73 minuters stillsam resa där den största dramatiken är de tankegångar som sätts igång inom betraktaren. En film som ger energi och öppnar sinnet för nya tankebanor.

     "Som i en själslig dusch kliver jag in i salongen där Neant Falks film visas, låter ögat vila mot den grönskande bergssluttningen. Jag hör vindens sus och ser ett grässtrå beröras av en pust, i fjärran en bil som letar sig fram längs bergets fot. Genom Upul Nishantas lugna ord hör jag snart också något mer: mina egna djupa andetag, påminns om min egen puls. Tillsammans med den övriga publiken delar jag en stunds vila och med ny höjd i tankarna möter jag världen utanför igen.” Joakim RindåPremiärdatum: 7 mars 2010 Regissör & manus: Cecilia Neant Falk Land: Sverige (inspelad på Sri Lanka) Produktionsår: 2010 Produktionsbolag: Riot Reel & Bokomotiv AB Medverkande: Medtiationsläraren Upul Nishanta Gamage & Regissören Cecilia Neant Falk Längd: 73 min Producenter: Cecilia Neant Falk & Freddy Olsson Foto: Johan Rydberg & Cecilia Neant Falk Ljudmix: Owe Svensson Copyright: Cecilia Neant Falk Genre: Experimentell dokumentär Bildformat: 16:9, Färg Ljudformat: 5.1 Språk: engelska Textningsspråk: svenska & engelsk Översättning: Agneta Wirberg Textmakarna Distribution: Folkets  Bio AB

    Extra material:Trailer: Your Mind is Bigger than all the Supermarkets in the World

    Sveriges Radio - Människor och tro: Kvartsamtal med Cecilia Neant Falk. Publicerat fredag 5 februari 2010 kl 15.48.

    Credits SAQMI Play:Producenter: Anna Linder och Malin HolgerssonDesign och kod: Vincent OrbackKomposition: Amanda LindgrenKlipp och mix: Malin HolgerssonAnsvarig utgivare: Anna LinderSAQMI Play produceras med stöd avKulturrådet och Göteborgs stad.

  • Året är 1968. Skådespelaren och regissören Mai Zetterling har lyckats ta sig till en roll bakom kameran i en väldigt mansdominerad bransch och hon har redan legat bakom två vattendelare till filmer. Snart är det dags för hennes tills nu enda öppet feministiska verk Flickorna att ta plats på biodukarna. Det visar sig strax att även den här filmen ska dra åt sig en storm av kritik.

    Kvinnans Plats är historiska berättelser från Stockholms Kvinnohistoriska där inbjudna historiker och forskare berättar om kvinnors vanliga och ovanliga livsöden – med staden som fond. Den här berättelsen är framtagen av Stockholms Kvinnohistoriska i samarbete med Svenska Filminstitutet, Nordic Women in Film och Filmarkivet.se.


    Avsnittets producent Marcel Pacheco intervjuar Mariah Larsson, professor i filmvetenskap och Christina Olofson, regissör och producent.


    Exekutiv producent: Tove Leffler. Producerad av Soundtelling.


    För att läsa mer på samma tema, besök www.kvinnohistoriska.se/kvinnansplats.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.


  • Alla verkar jubla över att mångfaldskraven lyfts från Svenska Filminstitutet. Äntligen är konsten fri igen! Men vem minns Guldbaggegalan för tio år sedan? Och vem såg årets upplaga? Joan Didion var inte den enda tongivande skribenten som dog i december förra året. Även bell hooks lämnade efter sig ett textarv som med fördel kan appliceras på allt från modern feminism till barnuppfostran. Bland mycket annat.

  • Moa har läst de nya riktlinjerna för Svenska Filminstitutet och noterar att Kulturdepartementet gett en liten julklapp åt barnen.

    Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

    Kristofer förklarar äntligen varför han avskyr ordet "kult" men får inte medhåll. Nanna berättar om sin sejour i radiohuset och vad som sägs där om Pete Davidson och undergångsfilmen Don't look up.

    Dessutom: SVT:s serie om Haijbyaffären sågas, Alexandra Pascalidou firar nyår med sexbrottsanklagade Mr Big, och författaren Joan Didion har gått bort.

  • Redan som liten blev hon introducerad till det stora samtalet runt middagsbordet och förstod snart vikten av att ta utrymmet som bjöds. Med ett stort rättvisepatos och en värderingsstyrd kompass har hon utvecklat ett framgångsrikt ledarskap inom kultur och idéburen sektor. Krigaren i henne har länge varit en trogen följeslagare för att ta sig an livet. Möt Anna Serner, avgående VD för Svenska Filminstitutet. #mittledarskap @mittledarskap

  • I detta avsnitt samtalar jag med Anna Serner, VD för Svenska Filminstitutet fram till nu i september, då hon går vidare efter 10 år i rollen.

    Anna har gjort en fascinerande förändringsresa med Filminstitutet och har ofta tagit tydlig ställning för det hon tror på. Bland hjärtefrågorna finns arbetet för ökad inkludering och jämställdhet i filmbranschen och i samhället i stort.

    I dagens samtal talar vi om Annas reflektioner från resan med Filminstitutet och hennes tankar kring att driva förändring och utveckling. Vi fördjupar oss också i vad som driver Anna, vad som får henne att stå kvar i de frågor hon tror på även när det blåser, och vad hon tror är viktigt att utveckla i framtidens ledarskap.

    Jag beundrar verkligen Anna för hennes mod och för hennes övertygelse och jag är verkligen tacksam för att vi fick till det här inspirerande samtalet vid denna speciella tidpunkt i Annas karriär.

    Jag önskar god lyssning!

    //Carl

    Läs mer om podden:

    www.carllindeborg.com/podcast

    https://youtu.be/gEYZjWPth9Q

    Ta del av de senaste poddnyheterna:

    www.instagram.com/carllindeborg

    Kolla in våra program, kurser och upplevelser

    www.carllindeborg.com

    www.lindeborgs.com

  • VD SVENSKA FILMISTITUTET, JURIST, 53 år. Född och bosatt i Stockholm. Debuterar som Sommarvärd.

    Alla Sommarprat finns att lyssna på i Sveriges Radio Play.

     Anna Serner berättar om sitt jämställdhetsarbete inom svensk film - som fick ordentlig fart med en PR-kupp i Almedalen. Hon pratar om #metoo, om kvotering och om varför jämställdhet är nödvändigt för en fri och kvalitativ film:

    Kan vi verkligen nå högsta möjliga kvalitet om halva befolkningen står utanför?

    Som VD på Svenska Filminstitutet har hon varit ledande i arbetet med att omdefiniera kvalitetsbegreppet inom film för att kvinnor ska bedömas på samma sätt som män. Och hon kan idag konstatera att kampen har fått effekt: svensk film får högst snittbetyg någonsin av svenska kritiker.

    En av Anna Serners starkaste filmupplevelser på senare tid är Belleville Baby av Mia Engberg. Filmen öppnade upp ”en ocean av minnen” hos henne. Bland annat av när hon tre år gammal hamnar ensam i ett tomt rum utan möjlighet att ta sig ut, en händelse som hon tror kan ligga till grund för den katastrofångest hon lider av ännu idag.

    Anna Serner berättar även om när hon är 17 år och hennes far begår självmord. Detta har fyllt på hennes katastrofångest och hon har kämpat hårt för att besegra hjärnspöket att kanske även hon skulle behöva gå den vägen.

    Till min dotter Emma vill jag därför säga: jag lovar att inte välja döden före livet, vad det än kostar mig.

    Producent: Helena Groll

    Anna Serner talar om självmord i sitt Sommar-program. Om du själv eller du som anhörig behöver hjälp eller råd kan du bland annat vända dig hit:

    MIND självmordslinjen

    https://mind.se/hitta-hjalp/sjalvmordslinjen/

    Suicide Rescue

    http://suiciderescue.se/har-kan-du-fa-hjalp/

     Suicide Zero

    https://www.suicidezero.se/hjalp

     Nationella hjälplinjen

    https://www.1177.se/Stockholm/Om-1177/Om-Hjalplinjen/?ar=True

  • Det svåra hundraåttiosjunde avsnittet med VD:n för Svenska Filminstitutet - Anna Serner. Vi pratade om ”lilla gumman”-attityden, mentorer, kungahuset, kvotering i bolagsstyrelser, att kunna delegera, det arga etablissemanget, reklambranschen, kritik, public service, detalj- och helhetsperspektivet, romska tiggare, filmbranschen, att vara styrelseproffs och givetvis en hel del om varför man inte ska fucka med en motherfucker.Avsnittet presenteras av KIA.Redaktör och redigering: Lovisa Ohlson. Distribution: Acast. (För Android här! Och i App store här!)

    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.