Svea Solar Podcasts
-
I dagens avsnitt av Påjobbetpodden möter vi fyra representanter från HR-teamet på Svea Solar, vinnarna av årets upplaga av Human Growth Award! Lyssna på Linn Aschberg, Marcus Brosjö, Anna Klingborg och Emma Wallgren som berättar om bolagets framgångsfaktorer, värderingar och solar-as-a-service. Missa inte detta!
-
Denna vecka kör vi en repris av toppenavsnittet Marcus Brosjö! Tidigare ansvarig för rekryteringen på HiQ och Klarna, och i dagsläget Global Head of People and Culture på solenergibolaget Svea Solar. Huvudtemat i podden är mätbar rekrytering. Vi går igenom varför man ska mäta sin rekrytering, hur du kommer igång och vad som är viktigt att mäta.
Vi får även höra Marcus tankar om reject reasons och Talent Acquisition som framtidsyrke.
Vi är åter med en ny gäst samt ett nytt avsnitt nästa vecka!
Är ditt företag i behov av IT-kompetens, hör av dig till [email protected] eller läs mer om hur vi arbetar på ants.se
-
As we are digitalizing the energy grid and rethinking our services QA plays a key role. Listen to Erik and Cecilia as they describe the very varying life of a tester and the many QA career routes at Svea Solar.
For more information: Careers at Svea Solar
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
People at Svea Solar are not simply employees - they’re Power Shifters. Listen to Erik, Louise and Pontus as they give a glimpse of how they spend their days to fix the planet in a culture where brilliant people come and create good vibes.
For more information: Careers at Svea Solar
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Rollen som Installatör i det snabbväxande bolaget Svea Solar ger dig många utvecklingsmöjligheter. Möt Alexander och Linus som tillsammans ger dig en inblick i vardagen som Installatör och den variation rollen innebär. Här välkomnas du in i ett nytänkande serviceyrke med nöjda kunder och planeten i fokus.
Läs mer här: Careers at Svea Solar
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
As we are digitalizing the energy grid and rethinking our services, product owners at Svea Solar can have a huge impact on the future of the energy industry. Erik and Philip give their version of the brilliance, pace and friendliness of all their colleagues.
For more information: Careers at Svea Solar
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Gustav och Tanja jobbar med sälj på Svea Solar och berättar mer än gärna hur bra de trivs och hur det är att sälja skräddarsydda solenergi-lösningar i en glödhet marknad med högt fokus på teamwork.
Läs mer här: Careers at Svea Solar
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Idag gästas vi av Erik Martinson från Svea Solar. Vi får höra om Eriks resa och hur idén till Svea Solar väcktes, och vad han har lärt sig om entreprenörskap och företagande längs vägen. Företagt har haft en enorm tillväxt och Erik ger sina bild av hur de lyckats skala upp och de arbetar för att skapa ledare inom organisationen.
Vi får även höra om solcellsbranschen och den decantralisering av energi som just nu pågår samt några framtidsspaningar på området.
Är ditt företag i behov av IT-kompetens, hör av dig till [email protected] eller läs mer om hur vi arbetar på ants.se
Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
-
Mål är viktiga för att skapa en gemensam riktning för såväl företag som marknadsteam och de är helt avgörande för att kunna arbeta datadrivet.
Men alla som varit med och tagit fram mål vet att processen kan vara allt annat än enkel. Jag bjöd därför in Jesper Åström igen för att gå igenom hur man sätter bättre mål och hur man tar fram rätt KPI:er.
Att ta fram och definiera mål är svårt. Inte minst marknadsmål.
Det som verkar som en enkel övning övergår lätt i diskussion om allt från vad som är ett bra mål till hur man ska mäta det och vilka aktiviteter, kampanjer eller projekt som ska genomföras. Och det gäller i allra högsta grad inom marknadsarbetet.
Därför var det så intressant att få prata med Jesper som har lång erfarenhet av att sätta mål och arbeta datadrivet. Och han håller även workshops i just målsättning och att sätta mål.
Om gästen
Jesper Åström är en digital taktiker och en av Sveriges främsta experter på growth marketing som bland annat har varit med och skapat ett flertal framgångsrika byråer. Och som konsult har han arbetat med företag, varumärken och lanseringar över hela världen.
Med start i januari 2022 så går Jesper in som growth marketing lead på solenergibolaget Svea Solar. Vid sidan av uppdrag så delar han även mängder med intressant innehåll kring marknadsföring och har även startat Facebook-gruppen Growth Hackers Sweden.
Längre ner hittar du länkar till några av hans projekt och innehåll. Och där hittar du även en länk till avsnitt 49 då vi pratade digital taktik.
Om avsnittet
Vi startar avsnittet med att Jesper förklarar varför det är så viktigt att sätta mål, både generellt och inom marknadsföring. Jesper berättar sedan vad som kännetecknar ett bra mål och hur man kommer fram till ett sådant.
Han går efter det igenom de olika delar ett mål består av och vad det finns för olika system och metoder för att arbeta med mål. Jesper tar oss sedan igenom den process han rekommenderar för att ta fram mål och KPI:er.
Och vad som är viktigt när det kommer till mätning och uppföljning.
Du får dessutom höra:
Varför mål ska vara mänskliga och beskrivna i vanligt språk
Vikten av att sätta rätt typ av KPI:er för att lyckas
Och varför vi bör sätta färre men mer ambitiösa mål
Jesper ger även mängder med exempel och förklarar hur man gör processen med att sätta mål enklare. Samt varför vi borde släppa fokuset på datum och kalendern.
Det finns som vanligt länkar till de resurser som nämns i avsnittet här nedan. Jesper har bland annat samlat ihop ett antal resurser kring de olika system för målsättning som vi tog upp i avsnittet.
Här nedan finns dessutom en grafik som visar hur mål och KPI:er hänger ihop. Och efter länkarna hittar du självklart också tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.
Länkar
Jesper Åström på LinkedIn
Jespers YouTube-kanal
Jespers webbsida
Facebook-gruppen Growth Hackers Sweden
What is an OKR? Definition and Examples (artikel)
What Is A Balanced Scorecard? (artikel)
OKRs and Balanced Scorecard: What's the difference? (artikel)
Google Ventures workshop: Lean Analytics (video)
How to write SMART goals (artikel)
Hyper Island Toolbox (resurser)
After Action Review* (artikel)
* notering från Jesper. “Det här tycker jag är viktigare än själva målen.”
Self Determination Theory* (artikel)
* Kombinera med AAR.
Brian Balfour: Building a Growth Machine / Growth Loops (video)
Tidsstämplar
[4:40] Jesper inleder med att förklara varför det är så viktigt att sätta bra mål och vad som kännetecknar ett bra sådant. Han förklarar också varför tydliga mål och KPI:er är avgörande för att kunna arbeta datadrivet.
[9:18] Vi igenom vad ett bra mål består av och hur mål och KPI:er hänger ihop. Jesper delar även ett antal exempel för att illustrera hur man kan tänka, inte minst för att hitta rätt typ av KPI:er.
[14:41] Jesper ger sin syn kring olika system och metoder för att sätta och arbeta med mål. -
Att solenergin har stor potential i Sverige är vi överens om, men hur påverkar den variabla energikällan egentligen elnätet? I det här avsnittet möter vi Johanna Dahlberg, ansvarig för segmentet förnybart på Hitachi Energy som berättar mer om det här. Gästar gör även Simon Ahlin, chef för B2B på Svea Solar som beskriver tekniken i solcellsparkerna. Visste du till exempel att solcellspanelerna blir mer effektiva i ett kallare klimat? Det och mycket mer i det värmande avsnittet om solenergi!
-
I premiäravsnittet för säsong 8 gästas vi av Marcus Brosjö, tidigare ansvarig för rekryteringen på HiQ och Klarna, och i dagsläget Global Head of People and Culture på solenergibolaget Svea Solar. Huvudtemat i dagens podd är mätbar rekrytering. Vi går igenom varför man ska mäta sin rekrytering, hur du kommer igång och vad som är viktigt att mäta.
Vi får även höra Marcus tankar om reject reasons och Talent Acquisition som framtidsyrke.
Är ditt företag i behov av IT-kompetens, hör av dig till [email protected] eller läs mer om hur vi arbetar på ants.se
-
På sju år har Svea Solar växt från 0 till 1,3 miljarder kronor i omsättning. Företaget är störst på marknaden för solcellsinstallationer. Inte minst tack vare ett återförsäljaravtal med Ikea. Grundaren Erik Martinson beskrivs som en av Sveriges mest spännande entreprenörer med stora visioner. Målet är att inom ett par år vara störst i Europa inom solceller och sedan ska världen erövras. Vansinne eller inte? Erik utsågs nyligen till årets supertalang av Nova Talent och det här avsnittet berättar han om varför det är så viktigt att växa snabbt, varför de inte har egna fabriker för tillverkning av solpaneler, laddboxar och batterier, om det stora rekryteringsbehovet som finns framöver, om hans bästa tips till att som funderar på att investera i solceller och köpa en elbil, om tekniktrender och utmaningar. Och mycket mera.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.