Strossle Podcasts
-
En diskussion kring mediers bild i samhällsdebatten har under senaste veckan härjat. Är det rimligt och förvänta sig att en tidningsprenumeration är en förutsättning för att hänga med i diskussioner och fakta och varför är det i sådana fall frivilligt? Olle och Emanuel analyserar argumenten och den rollförändring som tidningsredaktionerna kastats in i.
En Facebook-grupp har fått ekonomiskt stöd och söker en journalist till att rapportera kring integrationsfrågor. Bakom satsningen står flera aktörer, bland andra rockbandet Kent.
Partner till podden är Burt, Strossle och TCO.
-
Appen Musical.ly har ett starkt fäste bland yngre målgrupper men har i traditionella medier fått relativt lite uppmärksamhet. Mediepodden utforskar populära svenska konton, varav några kan klassas som giganter, med följare i miljonantal.
De nya bestämmelserna kring hantering av personuppgifter träder snart i kraft och Emanuel rapporterar från ett seminarium där ämnet avhandlas, likväl som rustning inför framtiden.
Hearken försöker genom att ge allmänheten inblick göra journalistiken mer transparent. Konceptet är inte helt obeprövat men satsningen verkar seriös och kan vara ett sätt att minska avståndet mellan journalist och läsare. Mediepodden siar kring en ny standard för transparent rapportering.
Partner till podden är Burt, Strossle och Mediedagarna.
-
Facebooks tjänst "Instant Articles" symboliseras av en blixt och rullades under stora former ut, i samarbete med flera av världens största publicister. Men slog den ned med samma kraft och styrka som logotypen den symboliseras av? Mediepodden pratar igenom Facebooks affärsmodell, nätverkets relation till medier och framförallt resultatet tjänstens användare sett. Dessutom har Mediepodden talat med flera svenska köpare för att se hur tjänsten fungerat på den svenska marknaden.
Dessutom spekuleras det i satsningen Wikitribunes slagkraft och nya siffror kring förtroende för medier kontra privatpersoner diskuteras.
Partner för podden är Strossle och Meltwater.
-
Twitter-nuggets, SKAM-modeller och Springare-grupper. I Mediepoddens vårstädning diskuteras många av de fenomen som stundtals fått sitta i baksätet under de senaste veckornas tyngre debatter. Peter Springares uttåg ur sin supportgrupp har rört upp känslor - men hur många är de verkliga användarna och vet alla ens att de är med i gruppen?
Under terrordådet rapporterade många svenska medier besöksrekord på sina hemsidor och framförallt Aftonbladets webb-teve visar enorma siffror. Vad gör att de fått övertaget över SVT:s webbsändningar?
Partner för podden är Burt och Strossle.