Sirous Namazi Podcasts
-
När Sirous Namazi var nio år bröt sig en mobb in i hans barndomshem i Iran och totalförstörde allt i lägenheten. Nästan 40 år senare väcktes idén att med familjens hjälp återskapa hemmet. Hur såg sakerna de hade en gång ut? Sirous egna minnen var grumliga, men de äldre syskonen och föräldrarna var ofta tvärsäkra – och nästan aldrig eniga. Var handfatet grönt eller lila? Hur stor var spegeln? I serien 12.30 har han utifrån familjens teckningar och beskrivningar återskapat objekten i barndomshemmet från grunden. Nu visas delar av det omtalade verket igen på Thielska galleriet i en utställning som problematiserar begreppet hem. Konstnärskapet träffar Sirous Namazi inför öppningen av utställningen i ett samtal om minnets mekanismer, rädslan för sentimentalitet, att göra konst av sin historia och hur en bilden av en balkong med en parabol kan vara ett självporträtt.
Avsnittet är producerat av Sofia Curman tillsammans med Tomas Rajnai och Jens Nielsen.
-
Ulrika blev sjuk efter Venedigbiennalen och har legat hemma och tittat på tv. Så hon fick äntligen se den omtalade dokumentären ”The Andy Warhol Diaries” på Netflix, där en AI-generad röst läser upp den mytomspunne New York-konstnärens berättelser om sitt vardagsliv.
Och mot alla odds så kommer det fram lite nyheter.
Till exempel att han var smygkristen – i den östkatolska traditionen. Något han aldrig pratade öppet om.
Ulrika blir faktiskt mer intresserad av Warhol än hon någonsin varit.
Är det bara för att den utspelar sig när New York fortfarande var en farlig stad? Då det var livsfarligt att besöka Alphabet city och hela stan höll på att gå i konkurs?
Men nej, det är mer än nostalgi det handlar om.
Vi grottar ner oss i konstnären som tyckte tv var verkligare än livet självt och ställer den oundvikliga frågan år 2022: vad tycker vi egentligen om hans konst?
Visst är han fortfarande beundrad av konstvärldens Bruce Springsteen-män, men är den fortfarande meningsfull?
Till slut börjar vi se Warhol överallt.
Finns det inte några spår i Annika von Hausswollfs utställning ”Pink drill” på Andrehn Schiptjenko?
Kanske till och med i Åsa Cavalli-Björkmans första utställning på Thielska galleriet som handlar om ”hemmet” – ett högaktuellt ämne i dessa flyktingtider. En utställning som låter konsten krocka med det högborgerliga Thielska hemmets overkliga praktfullhet.
Sen ser vi fram emot fler konstmässor! Hur kommer Documenta i Kassel och Berlinbiennalen att klara de stenhårda tyska kritikerna? De älskar verkligen att klubba ner allt med sina akademiska batonger.
Dessutom pratar vi om Helene Schmitz, Sirous Namazi, Theresa Traoré Dahlberg, Ulla Wiggen och konstmässan Market på Liljevalchs, där man verkligen får se galleristerna i säljartagen.
En weekend med både kritstrecksrandigt och champagne.
Med konstredaktörerna Ulrika Stahre och Clemens Poellinger
Producent: Martin Aagård
En podcast från Aftonbladet och Svenska Dagbladet