Richard Strauss Podcasts
-
Eva Dahlgren började sin långa artistkarriär på det sena 70-talet ett 20-tal album och åtskilliga priser senare kommer nu första delen av vad hon kallar memoarer under konstruktion: "Instrumenten".
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Eva Dahlgren är gäst i dagens program.
HÖR PRISADE UKRAINSKA REGISSÖREN OLEG SENTSOV DIREKT FRÅN FRONTEN
En av Europas mest uppmärksammade filmregissörer, ukrainske Oleg Sentsov är inte bara omtalad för sina filmer – sedan ett halvår tillbaka strider i den ukrainska armén mot den ryska invasionen. I november skulle han ha besökt Stockholm filmfestival för att ta emot pris – men kriget kom emellan. Vi har fått tag på regissören vid fronten.
LAXROSA FÖRLÖSNING PÅ BONNIERS KONSTHALL
Konstnärsduon Cooking Sections undersöker världen med utgångspunkt i maten vi äter. På Bonniers Konsthall presenterar de projektet "Undamming Rivers", som kretsar kring den odlade laxens levnadsbetingelser. Mårten Arndtzén ser konst som bjuder på psykologisk förlösning snarare än klimatkamp.
OPERA OM OPERA I ARIADNE PÅ NAXOS
Igår var det premiär för Richard Strauss metaopera Ariadne på Naxos på Kungliga Operan i Stockholm. Eric Schüldt har sett den.
ESSÄ: BESATTHETEN AV ATT BERÖRA FÖRLAMAR TEATERN
Berördhetens centrala position inom teatern kan ses som ett anti-intellektuellt fenomen, där känslan står höjd över kritik, analys och kunskap. Det menar teaterforskaren Kent Sjöström i dagens essä.
Programledare: Lisa Wall
Producent: P1 Kultur -
Ja ALLA har hört den maffiga starten, men sen då? Välkommen till Filosofiska rummet i P2 där vi lär dig allt du behöver veta om både Nietzsches filosofiska text och Richard Strauss tonsättning av densamma!
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Programledare: Johan Korssell och Clara Törnvall.
Johans rekommenderade inspelning blev Herbert von Karajan och Berlinfilharmonikerna från 1973 på Deutsche Grammophon.
-
Operasångerska. Född och bosatt i Stockholm. Debuterar som Sommarvärd.
Alla Sommarprat finns att lyssna på i Sveriges Radio Play.
Från att som barn känna sig som en grå liten mus som inte vågade tala inför klassen, till att bli en internationellt berömd operastjärna – i Sommar i P1 berättar Nina Stemme om sin resa.
I programmet berättar Nina Stemme om hur arbetet och förberedelserna inför att hon ställer sig på de internationellt mest ansedda operascenerna, och går djupt in i rollerna. Som i fallet med t.ex. Salome i Richard Strauss opera med samma namn: ”Det känslomässiga och intellektuella arbetet går i vartannat hela tiden. Under repetitioner med regissör och pianist, ibland även med dirigent låter jag tankar och känslor komma till mig, registrerar, lägger på hög i bakhuvudet.”
Hon berättar om sin resa från att vara blyg som barn, inte våga sjunga eller tala inför klassen till att bli stjärnsångerska som intar de stora scenerna runt om i världen.
Nina Stemme beskriver också om sina möten med, och syn på, patriarkala strukturer och konstnärskulter inom operavärlden. Och hur hon har valt bort attraktiva erbjudanden för att få livet som helhet med familjen att fungera. Nina Stemme resonerar också kring bilden av sin konstform. Till exempel ”operadöden”: det som ibland ses som en patriarkal bestraffning när en ung kvinnlig rollfigur får sätta livet till i en opera: ”När min rollperson dör på scenen så ser jag henne inte som ett offer utan mer som en symbol för företeelser som behöver försvinna i vårt samhälle. Eller snarare något vi som publik skulle kunna ta ställning till och bearbeta inom oss.
Om Nina StemmeVärldsberömd sopran som uppträtt på alla stora operascener. Gjorde under våren bland annat succé i Chicago som Elektra i Strauss opera. Hyllades för en enastående sångteknik och en scenisk närvaro som väckte starka känslor. ”Hennes karriär är i ett magiskt ögonblick”, skrev en av kritikerna.
Är känd för djupt personliga tolkningar av komplexa hjältinnor. Andra framstående rollprestationer är som Isolde, Brünnhilde och Kundry, alla ur operor av Richard Wagner.
Har utnämnts till världens bästa operasångerska och är fullbokad flera år framåt. Har bland annat fått Birgit Nilsson-priset, världens största musikpris inom klassisk musik, och är hovsångerska.
Producent: Eric Schüldt
-
Kritcirkeln är tillbaka! Vi blickar tillbaka på scenkonståret 2017, då trenden med teaterbearbetningar av böcker var stabil, och så pratar vi om årets första premiärer, som båda råkar bli på Dramaten: Häxorna och Tartuffe. Och så ser vi Eirik Stubos Oidipus/Antigone, när vi ändå är på Dramaten.
Med Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg
Kreddlista på sånt vi pratar om i avsnittet:
Houellebecq! Institutet, Siriusteatern och Teaterhögskolan i Helsingfors, på STOFF-festivalen http://institutet.eu/productions/houellebecq/
Främlingsleguanen av Martina Montelius på Teater Brunnsgatan fyra
Hamlet av Jens Ohlin och Hannes Meidal Teater Galeasen
Häxorna av Roald Dahl, manus David Wood, regi Alexander Mørk-Eidem,, Dramaten
Swede Hollow av Ola Larsmo, regi Alexander Mørk-Eidem, Dramaten
Århundradets kärlekskrig av Ebba Witt-Brattström på Kulturhuset Stadsteatern och Vattnäs konsertlada
Half life av Sharon Eyal och De l’origine av Olivier Dubois, Kungliga Baletten
Max+ : Untitled Black av Sharon Eyal/Gai Behar och Max av Ohad Naharin, Göteborgsoperans danskompani
NINA - Materialize Sacrifice av Jo Kamamori, Noism1 (Japan) på City Contemporary Dance Festival, Hongkong
Cullbergbalettens 50-årsjubileum på Dansens hus, Eurydike är död av Birgit Cullberg
Mental states of Sweden in Dance av Mattias Andersson och Cullbergbaletten
Nicht Schlafen av Alain Platel, Les Ballets C de la B på Dansens Hus
Dancing on the front porch of heaven - Odes to love and loss av Ulysses Dove med Stockholm 59 North på Orionteatern
The Wonderful and the Ordinary av Gunilla Heilborn, I samarbete med Theater Im Bahnhof, på Dansens hus
Orionteatern: Arise Amazons av Karin Victorin och Rebecka Tiger, Hålet av Mattias Fransson, Automata av Erik Holmström/Malmö Dockteater
Dracula av Victoria Borisova-Ollas på Kungliga Operan och SVT Play
Tartuffe av Molière, regi Staffan Valdemar Holm, Dramaten
Elektra av Richard Strauss med libretto av Hugo von Hofmannsthal efter Sofokles, regi Staffan Valdemar Holm, Kungliga Operan
Oidipus/Antigone av Sofokles i regi av Eirik Stubø på Dramaten
Gunilla Brodrejs lista på "10 sceniska grepp som teatrarna måste sluta med 2018", Expressen Kultur 17 januari: https://www.expressen.se/kultur/10-sceniska-grepp-teatrarna-maste-sluta-med-2018/