Reitan Podcasts
-
1964 öppnade Ole och Margit Reitan självbetjäningsbutiken Reitans Snarkjøp i Havstein i Trondheim. Efter första dagen stängde de butiken med en omsättning på 25,50 NOK. Där och då var det nog få som anade att det här var början på ett nytt imperium. Idag har flera välkända varumärken köpts upp av Reitan så som Pressbyrån och 7-Eleven och de har idag en omsättning på ca 104 mdr NOK och finns i sju länder(!).
Företaget har under många år haft fokus inställt på tillväxt men sedan några år sedan har Reitan siktet tydligt inställt på hållbarhet som affärsstrategi... Men hur driver man egentligen hållbarhet inom convenience? Är det möjligt att skapa lönsamhet genom hållbarhet och hur driver man hållbarhet digitalt?
För att få svar på våra frågor har vi bjudit in Anna Wallenberg, VD på Reitan Convenience i Sverige och därmed även ansvarig för Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige. Hon vill sätta en ny standard för hållbarhet, och vi vill självklart ta reda på vad det innebär...
-
Anna Wallenberg är vd för Reitan Convenience Sweden, som är franchisegivare för 400 Pressbyrån- och 7-Eleven-butiker över hela landet. För att undersöka hur man i praktiken kan skapa en kiosk som svarar upp till bolagets hållbarhetsmål, har experimentbutiken PBX utvecklats. Där testas hållbara lösningar i allt från kaffeleverantörer och byggmaterial, till andel växtbaserad mat och hur personalens kläder produceras. På så sätt kan Reitan rulla ut nya initiativ successivt för att göra skillnad på riktigt. Vi fick ett kort snack med Anna under Nordic Future Food på Kistamässan. // Programledare: Christian von Essen // Läs mer på hejaframtiden.se och framtidenshallbara.se // Missa inte nästa nummer av vårt magasin Framtidens hållbara matsystem, som kommer ut med distribution i DI 30 juni 2022.