Rabie Salem Podcasts
-
Att lansera e-handel på flera marknader samtidigt har blivit allt vanligare hos svenska e-handlare, när man tidigare betade av en marknad i taget. Idag finns det exempel på aktörer som lanserar på 40 marknader på ett bräde.
Posterbutiken Posterton lanserade på åtta marknader samtidigt i december 2020 med lokaliserat innehåll. Strategin är att växa fort för att få synlighet hos Google. I dagarna har de lanserat i Belgien och Österrike och i nästa steg ska de testa i resten av EU med en engelskspråkig sajt. Visionen att bli en av de största posterbutikerna.
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Mattias Skog, vd och grundare av Posterton samt Rabie Salem vd för översättningsbyrån Contentor. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och översättingsbyrån Contentor.
Vid senaste nyemissionen i november 2021 värderades Posterton till 100 miljoner sek. När Mattias Skog valde att starta posterbutiken Posterton fanns det redan 40 konkurrenter på den svenska marknaden. Men Mattias såg möjligheter att bygga företaget annorlunda än konkurrenterna och han hade stora insikter på marknaden efter att ha varit vice vd på konkurrenten Poster Store i 1,5 år.
Postertons lanserade direkt i Sverige, Finland, Danmark, Frankrike, Spanien, Tyskland, Nederländerna och Polen. Nyligen gick de in i Belgien och Österrike för att snart lansera i resten av EU. -
Innehåll är ofta en flaskhals för snabbväxande e-handlare som utökar sortiment och expanderar till nya marknader. Men med en smart innehållsstrategi går det att översätta snabbare och till en tiondel av kostnaden.
En innehållsstrategi ger dig ramverket för att kunna prioritera mellan olika typer av innehåll som statiska presentationstexter, kategoritexter och produkttexter för maximala intäkter. Då kan du växa snabbare till lägre kostnad.
I detta avsnitt pratar programledaren Urban Lindstedt med Rabie Salem, vd på språkleverantören Contentor. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Contentor.
Den som inte förstår innehållets betydelse kommer att ha svårt att lyckas utomland. En innehållsstrategi ska inte vara komplicerad. Det handlar om att identifiera innehållets syfte, hitta rätt tonalitet för målgruppen och prioritera vilket innehåll man ska lägga mest tid och kärlek på. Statiska presentationstexter och kategoritexter är viktigare än produkttexter, och produkttexter om storsäljare är viktigare än mindre populära produkter som kanske får nöja sig med maskinöversatta texter. Inom e-handel gäller ofta pareto-regeln, att 20 procent av produkterna ger 80 procent av intäkterna.
Det är viktigt att ditt varumärkes tilltal behålls vid översättning till nya språk och marknader. SEO är ytterligares en viktig aspekt vid innehållskapande. Det också är lämpligt att ha en content manager som kan ta ansvar för butiken följer ramverket.
Contentor arbetar också med API-er för att förenkla administrationen av översättningar av nytt innehåll. Vissa kunder har tom automatiserade system som automatiskt skickar över texter för översättning.