Printz publishing Podcasts
-
En regning torsdag begav sig Ewa och Ofelia för att träffa Anna Levahn och Christoffer Holst (på telefon) på Printz publishing i en underbart vacker lokal på Riddarholmen (Norstedts). Det regnade småspik vilket gjorde Ofelia extra glad eftersom hon fick inviga sitt ultrafina paraply. Vi hade en härlig stund tillsammans med Anna och vi pratade om allt, Printz, omslag, feelgoodfestivalen, mat och vin.
Böcker som vi tog upp var bland annat:
En dag av David Nicholls
Livet efter dig av Jojo Moyes
Den glömda kokboken av Christoffer Holst
Kallbaderskan bland fjällen av Karin Härjegård
Puben vid floden av Veronica Henry
Den sista hemligheten av Lucy Diamond
Hemligheternas bibliotek av Janet Skeslien Charles
Dagboken jag faktiskt skrev av Jessika Devert -
Feelgood är en genre som växer, men i takt med att fler hittar till de mysiga relationsromanerna har det blivit allt svårare att skilja dem åt.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Har du någonsin försökt köpa en bok åt en kompis och tänkt: Jag köper något ur den där bokserien som hen gillar – den som alltid har en snirklig titel och en kvinna på omslaget. Men när du väl står i bokhandeln inser du att det är ganska många böcker som stämmer in på den beskrivningen. Du blir osäker på vilket det var hen hade läst. Då är du inte ensam. Du har troligt hamnat mitt bland feelgood-böckerna.
BOKHANDEL SKOJAR OM OMSLAGENBokhandeln i Eksjö har tagit fasta på att omslagen är så lika och skapat en hel hylla med böcker där omslagen visar kvinnor klädda i historiska kläder som vänder sig bort.
”När människor fattar snabba beslut, så är det kanske bra att boken ser ut som man tänker sig”, säger Nina Johansson i bokhandeln i Eksjö. Samtidigt berättar hon att kunder råkat köpa böcker de redan läst för att alla omslag är så snarlika.
BOKFÖRLAGEN VILL BOKEN SNABBT SKA KÄNNAS IGENBokförlagen vill att en ny feelgood-roman ska smälta in bland alla andra – inte minst av kommersiella skäl.
”Vi har ett så kort ögonblick då vi har läsarens uppmärksamhet och då måste det vara lätt att känna igen en stil”, säger Anna Levahn, sälj och marknadsansvarig på Printz publishing.
FORMGIVARE VILL TÄNJA GRÄNSERNAMen Sofia Scheutz, som formgett feelgood-omslag sen genren etablera sig i Sverige, tycker att omslagen snart nästan är identiska. Kanske kan man våga tänja på gränserna, tycker hon.
"Man vill ju inte som formgivare göra en kopia av någonting annat", säger hon.
Ett reportage av Amanda Lindström och Lovisa Buvhammar.