Philip Glass Podcasts
-
Låt oss prata om det antika arvet och hur de kristna försökte radera det från historien. Och om Phillip Glass och Akhenaton, och om hur det kom sig att Christer vägrade ha slips under en utekväll på herrklubben Sällskapet.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Vi tar avstamp i Clive Barkers novell “The Forbidden” från 1985 för att diskutera årets stora vattendelare i skräckgenren, och alla tre filmer som ledde upp till den. Tomas analyserar stilnivån i inledningsmeningen i “The Forbidden” utan att besvära sig med att först citera den (“Like a flawless tragedy, the elegance of which structure is lost upon those suffering in it, the perfect geometry of the Spector Street Estate was only visible from the air”) och Lars hatar att behöva dra rasistkortet. Det är ett smutsigt jobb, men någon måste göra det. Citera “The Forbidden” alltså. Vi pratar också om: Cabrini Green, Books of Blood, In the Flesh, The Inhuman Condition, seriemördaren Dean Arnold “Candyman” Corll, Anders Fager, Svarta Madame, Bloody Mary, Kroken, Stephen King, Danse Macabre, M.R. James, David F. Sandberg, Lights Out, Fantasy Tales, Snuskpelle som du kanske eller kanske inte minns från de sovjetiskt intimhygieniska skolplanscherna, Predator, Terminator, Robocop, Alien, John Everson, Nightwhere, His House, Bernhard Rose, Virginia Madsen, Inception, Tony Todd, Fantomen på operan, Frankenstein, Freddy Krüeger, Hellraiser, Altered States, Boyz N the Hood, Dracula, The Mummy, Omen, Ted Raimi, Nightbreed, Guy Fawkes, Bonfire Night, The Entity, Nia DaCosta, Jordan Peele, Philip Glass, Råslätt, Get Out, Us, Motorsågsmassakern, Sagan om ringen, Hereditary och Halloween. Nostalgi, löst tyckande och akademisk analys. Snacket fortsätter i Patreon om de äldre uppföljarna Candyman: Farewell to the Flesh och Candyman: Day of the Dead.
-
Allting snurrar och loopar i Philip Glass nya cirkusopera Circus Days and Nights, efter Robert Lax poem med samma titel. Vi såg världspremiären i regi av Cirkus Cirkörs Tilde Björfors streamas från Malmö Opera 29 maj 2021. Cecilia Djurberg och Loretto Villalobos ställer sig tveksamma till om detta verkligen är en helt ny genre, som påstås i marknadsföringen, men njuter av både musik och cirkusromantik.
Circus Days and Nights
Musik: Philip Glass
Libretto: David Henry Hwang, Tilde Björfors, baserat på dikter av Robert Lax
Regi & koncept: Tilde Björfors
Scenografi & kostym: Magdalena Åberg
Ljus: Ellen Ruge
Koreografi: Methinee Wongtrakoon/Simon Wiborn
Föreställningsfoto: Mats Bäcker
Mer info: https://www.malmoopera.se/circus-days-and-nights-streaming