Panagora Podcasts
-
Sydkorea är världens femte största e-handelsmarknad och sydkoreanerna är intresserade av tydliga nordiska varumärken. Sydkorea är den perfekta inkörsporten till Kina och Japan, eftersom koreanska influencers påverkar konsumenter i hela regionen.
Men bered dig på att ompröva gamla sanningar om lokalisering när du vill lyckas i Sydkorea. Och du kanske måste titta på köpdatan på ett nytt sätt när du vill utröna den koreanska efterfrågan.
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Moon-Suck Song, vd och medgrundare av den digitala byrån Panagora. Han har insiderinformation om hur den sydkoreanska marknaden fungerar.
Det finns ett intresse för skandinaviska varumärken i Sydkorea, men där europeiska varumärken är minimalistiska kräver koreanerna att det syns vilket varumärke det handlar om. Det är en materialistisk kultur där man gärna vill visa upp sina varumärken för världen.
E-handeln i Sydkorea, med 51 miljoner invånare, har kommit mycket längre än den svenska marknaden. 2020 omsatte koreansk e-handel 136 miljarder dollar.
Här är det andra marknadsföringskanaler som gäller än i Europa, med undantag för Instagram som också är populärt i Sydkorea. Den viktigaste kanalen är portalen Naver som både är sökmotor och en klassisk portal. Här använder man också lokala meddelartjänster som Kakao.
Moon-Suck Song rekommenderar att e-handlare främst säljer från sina egna nätbutiker framför att utnyttja de lokala marknadsplatserna.