Palma Podcasts
-
Bättre sent än aldrig - nu är säsongens andra avsnitt här!
☀️Annikas förrymda pergola
☀️Bittes nya vurm för bakning
☀️Palmatrafiken
Och massor av annat som vi inte minns just nu.
---------------------------------------------------------------
SPORTBRÖD/FILMJÖLKSLIMPA
1 limpa:
2,5 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1,5 dl rågsikt
0,25 dl vetegroddar
1,25 dl rågkross
0,5 tsk salt
2 tsk bikarbonat
0,5 liter fil/kefir
1 dl mörk sirap
Blanda allt i en bunke, blanda väl med elvisp. Häll smeten i en smord limpform. Grädda längst ner i ugnen 1,5 timmar på 175 grader. Låt svalna på galler under bakduk.
---------------------------------------------------------------
Info om eventet i Palma som Annika pratar om:
The designer Isabel Gomila and the artist Ottilia Sitkey have made an fashion collaboration and are inviting you to this special event held at the new store of Isabel Gomila on C/Bosseria 8
(Same street as Benetton in old town)
There will be art, fashion, music, DJ, snacks, drinks and beautiful kimonos!
Welcome to pass by 17-23
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Nytt år och vi alla är tillbaka på svensk mark. Systrarna har bråkat om Victorias utseende i Palma och berättar om när de skulle besöka Crydz på mallorca som slutade i katastrof. Kan nyårslöften vara de mest privata som finns och hur ska man ta de när någon föreslår ett löfte åt dig?
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Säsongens sjunde och sista avsnitt! Vi pratar om:
✅ Luciafirandet i katedralen i Palma
✅ Klimakterieknas
✅ Magkänslor
✅ Varför Bitte har fimpat sitt Twitter-konto
✅ Och bjöd Annika på hembakat som hon lovat ....?
Plus mycket mer!
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Vi är äntligen i fas med veckorna och uppdaterar er och varandra på livet i stort och smått. Patricia har kommit fram till en sak hon inte gillar och Karro tipsar om säkert åtta matställen i Palma.
Karoline Pettersson och Patricia Strenius pratar om glädje, sorg, besvikelser och särskilt stolta ögonblick. Kort och gott om livet, och hur vi i gränslandet mellan kost och träning kan hitta fler kraftfulla källor till lycka.
Du som lyssnar på vår podcast får gärna betygsätta den på Apple Podcasts - lämna gärna en recension. Då blir podden mer synlig för andra plus att vi värdar blir glada.
-
Äntligen är vi tillbaka och veckans avsnitt blev inte riktigt som vi tänkt oss, inte heller vistelsen i Palma. De råder delade meningar om en situation som uppstått på semestern. Vems sida är du på?
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Utrikeskrönikan 28 juli 2022
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Berlin, torsdag.
När temperaturerna kröp upp mot 40-gradersstrecket i Tyskland förra veckan rapporterades om en stor skogsbrand, sjunkande vattennivåer och en kvällstidning fick sätta rubriken: I dag är det varmare här än på Mallorca.
Det är ju så att inga européer förhåller sig till den spanska partyön såsom tyskarna. Förra året landade fler tyskar på Mallorca än britter, skandinaver, fransmän, italienare och belgare tillsammans. Och sommaren 2022 ser förstås inte annorlunda ut.
Palma fylls av de så kallade Ballermanngängen. Det är unga vuxna med partyhattar, paraplydrinkar och färgglada solglasögon; tänk svenska ungdomar på Ibiza, fast tyskar på Mallis. Med charterflygen landar också en alldeles egen musikgenre – Ballermanschlagern – som kan beskrivas som en slags disco-schlager-pop.
Ni anar säkert att årets stora Ballermanhit är ett samtalsämne som undviks av de lågmälda landsmän som väljer att stanna hemma över sommaren, men i juli 2022 kan ingen välja att titta åt ett annat håll. För årets stora Ballermanhit ”Layla” har blivit en fråga på regeringsnivå och tvingat fram en sedlighetsdebatt där alla verkar vilja delta.
Nog för att Ballermanlåtarna brukar heta ”Jag söp hela dagen” eller ”Jag har skitit i tunnelbanan”, men den här gången utspelar sig sången på en bordell. Den tre minuter och tio sekunder långa låten består till stora delar av orden ”la-la-layla”, men den text som i övrigt hinner sjungas har upplevts som så provocerande att ansvariga för stadsfestivalerna i Düsseldorf och Würzburg har bestämt sig för att bannlysa låten. ”Vi kan bestämma vad vi vill lyssna på, och vi vill inte höra den här låten”, sa de.
Motreaktionerna lät inte vänta. Ledarsidor satte ned foten mot upplevd överdriven politisk korrekthet och artisterna som gjort låten, DJ Robin och Schürze, sa att de inte förstod kritiken alls. Justitieminister Buschmann tog tid från skissande på nya coronarestriktioner till att påpeka att han anser att man kan tycka illa om musik utan att förbjuda den. Düsseldorf och Würzburg försvarade sig med att det inte rörde sig om någon lagligt bindande bannlysning av låten.
I helgen rapporterade tidningen Welt att fyra barer på Mallorca som frekventerats av tyska besökare stängts av myndigheterna, efter att ha serverat alkohol till minderåriga och efter stängningstid.
Men de festglada unga tyskarna behöver kanske inte oroa sig. När jag i måndags eftermiddag tog en S-Bahn ut till sjön Wannsee läckte Ballermannhits ur min grannpassagerares hörlurar hela vägen till stranden. På stadsfestivalen i Düsseldorf bröt allsång ut till en instrumental version av Layla.
Och förra veckan var det varmare i Tyskland än på Mallorca.
Dennis Jörnmark, Berlin
[email protected] -
I det här avsnittet får ni höra ALLT om Melinas superplanerade lyzzbröllop i Palma.
Förutom att Ellinor berättar om sina förväntningar på P vad gäller ring och bröllop, så ställer Ellinor Melina mot väggen och Melina berättar allt om det man inte har fått veta innan…
Tex:
Vad kostade slottet?Förväntade hon sig en stor diamantring? Blev hon besviken? Vad ångrar hon? Var hon verkligen helt nöjd med Bianca och Benjamin som toast masters? Vilka uppträdde egentligen? Hur länge behövde Melina spara till bröllopsbudgeten?Och hur i hela friden kunde dem boka bröllopet och välja brudfölje - UTAN att ens vara förlovade?Melina bjöd inte alla hon "borde" bjuda, blev det bråk? Och varför anlitade inte Melina och Jacob La Perla till att servera maten?
Detta och mycket mer får ni höra i veckans magiska men roliga avsnitt!
.
Kan ni inte vänta till nästa torsdag eller vill ställa en lyssnarfråga? Gå in på Instagram och följ Ellinor och Melina på:
@ingabeigamorsor
@melina.criborn
@ellinorlofgren
.
‘Inga Beiga Morsor’ är producerad av Silverdrake Förlag via Acast
www.silverdrakeförlag.se
Klippare:
Patrik Sundén
@patriksunden
Redaktör:
Marcus Tigerdraake, [email protected]
@marcustigerdraake
Koordinator:
Victoria Tigerdraake, [email protected]
@victigerdraake
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Podden om Hantverksbira fick nöjet att besöka microcervecería Borrego Guacho som ligger i Palma på Mallorca. Vi fick en pratstund med Juan. Tillsammans med sin kusin och 3 vänner startade de bryggeriet i augusti 2021. Tyvärr är ljudkvaliteten rätt usel på grund av allt brus i bryggeriet. Som lite extra krydda på moset var Juan ingen fena på engelska. Poddarnas kunskaper i spanska lämnar också en hel del övrigt att önska... Förhoppningsvis finner ni ändå det lyssningsbart. Vill ni hoppa över intervjun med Juan klickar du dig fram till 31:51 där provningen början. Cheers!
-
Glad fredag! Kafferepet är tillbaka och bjuckar på det senaste inom skvaller. Det blir konstiga släktingar, helt vanliga killar, halvnakna tjejer, rotfrukt, Robin Hood och mycket annat.
Har du ett skvaller som fler borde få höra? Maila det till [email protected]
Missa inte vår månatliga systerpodd Cigarrummet. Bli prenumerant på www.underproduktion.se/cigarrummet
8:17 - Killar är killar
13:06 - Finnen och fingret i Tyskland
19:40 - Det glömda dödsbudet och grattis på 40-årsdagen
25:00 - Tjejresa till Palma
30:45 - Farbror Håkan
38:38 - Jobbiga ljud
42:36 - Everything I do
26:38 - Kattpsykos
52:46 - Jag hade bara potatis hemma
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Tillbaka från semestern och det blir en kortare recap från Palma. Sol, fylla & ett rån.... Och vad har Malin egentligen att avslöja?
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Amazing days with amazing people! This episode is about the superimportant topic work-life balance, what is it? How do we reach it? And what is balance in life?
With us we have a very special guest who not only is one of of the best marketing and branding experts in the world... He is also our friend.
Julian Stubbs, who is English but lives in Stockholm, Sweden, is an international brand strategist and has worked with brand and identity projects for clients such as Stockholm, where he was involved with creating the positioning of the city as The Capital of Scandinavia. His book Wish You Were Here documents this work as well as the issues involved in major place branding projects. Julian headed the team that worked with Technicolor, the Hollywood movie company, where he helped develop a completely new visual identity for this world famous brand. Julian has also worked with the Nobel Peace Prize Concert, which involved both the development of a new identity as well as digital and social media work.
Co-Founder of UP THERE, EVERYWHERE
Julian is also one of the founders of UP THERE, EVERYWHERE the global cloud based brand and communications consultancy, which today has over 160 people. UP was founded in Stockholm and New York in 2011. Julian has worked extensively with destination and place marketing, life sciences, healthcare, and larger corporate clients. A consultant, writer, and strategist. Julian spends a good deal of his time traveling in his work. In a typical year, he travels about 120 days working with clients in North America and Europe.
Julian Stubbs - Brand Planning Consultant
Brand planning expertise
In addition to client branding work, Julian lectures and gives seminars at a number of academic and industry venues each year, and contributes to numerous publications, as well as several industry blogs. Having jumped the fence from agency to the client side more than once, he is a firm advocate of the experience.
Julian Stubbs offers his clients over 20 years of marketing and branding experience in what he terms “high involvement” areas.
Personal passions
Besides brand planning and marketing strategy, Julian’s passions include first and foremost his family, the family dog London, reading (mostly history) as well as following his beloved Liverpool Football Club (YNWA). -
Liv Strömquist och Caroline Ringskog Ferrada-Noli