Paletten Podcasts


  • Vi rapporterar direkt från Venedigbiennalen!
    Närmare bestämt en liten park strax utanför huvudutställningen ”The milk of dreams”.
    Och vi har gäster. Sinziana Ravini och Fredrik Svensk från konsttidskriften Paletten hjälper oss att förstå vad denna märkliga tillställning egentligen handlar om.
    ”Survival of the fittest”, tycker Sinziana.
    Men det är mycket annat i görningen också.
    Projektet att bryta den europeiska, manliga dominansen i konstvärlden fortsätter och kanske har biennalen lyckats för första gången. Den är i alla fall mer konsekvent än någonsin. Mellan 70-80 procent av konstnärerna är kvinnor och många är ickebinära. Konsten har hämtats från stora delar av världen.
    Men dessutom från det undermedvetna.
    Någon sorts längtan efter andlighet och förtrollning har förvandlat årets biennal till en surrealistisk tillställning. Det är som en biennal kurerad av slöjdföreningen tillsammans med Peter Pan och en viktoriansk opiumätare.
    Det är alldeles för lite robotar och politisk dokumentärkonst.
    Clemens får gå helt in i Schamanrollen för att kunna hantera det.
    En teori vi testar är att hela den här andliga vågen startade med att Hilma af Klint återupptäcktes.
    En annan teori vi har är att postmodernismen är tillbaka.
    Dessutom spelar vi lite Biennalbingo.
    Kategorierna ”Looked better on instagram” och ”Definitely for sale at Art Basel” ger poäng.

    Med: Ulrika Stahre, Clemens Poellinger, Sinziana Ravini och Fredrik Svensk
    Producent: Martin Aagård


  • Är det bra att man får tycka vad man vill om konst?
    Det är inte helt självklart.
    I det här avsnittet gästas podden av Fredrik Svensk. Han är kritiker och konstteoretiker och har skrivit mycket om vad han kallar konstens ”vithet”.
    Vad händer när modern konst möter människor som helt enkelt vill veta vad den föreställer? Eller som tycker att konsten ska ha en moral? "Primitiva människor" som inte kan eller vill tolka konsten fritt hursomhelst.
    Alltsedan kulturpolitiken skapades på 30-talet så har konstens publik delats in i ”civiliserade” och ”ociviliserade” betraktare. I ”vita” och ”ickevita”. En fullvärdig medborgare ska ha åsikter inte bara om politik utan även om estetik.
    Det blir en djuplodande diskussion där vi pratar om grälet kring Vita havet på Konstfack, skällsordet ”identitetspolitik” och hur Fredrik inledde sin undersökning när han insåg att han själv i grund och botten vantrivdes i konstrummet.
    Clemens Poellinger har flytt det svenska konstrummet helt och hållet. Han sitter på en kyrkogård i Nice och rapporterar från de där små europeiska museerna över berömda konstnärer som ärligt talat inte alltid är jättespännande.
    Men i Nice finns i alla fall en postmodernistisk borg.
    Och det är kul.

    Med
    Ulrika Stahre – konstredaktör Aftonbladet
    Clemens Poellinger – konstredaktör Svenska Dagbladet
    Fredrik Svensk – konstkritiker i Aftonbladet och Art Forum. Ansvarig utgivare och chefredaktör för Paletten. Lärare i konstteori vid HDK-Valand, Göteborgs universitet. 

    Producent
    Martin Aagård


    Texter som diskuteras i podden: 
    Vithetens konstkritiska organinisationsprincip, del 1. 
    https://paletten.net/artiklar/vithetens-konstkritiska-organisationsprincip-del-1

    Kritik av den urbana konsten (Vithetens konstkritiska organinisationsprincip, del 2). 
    http://www.tidskriftenordobild.se/ordoblogg/category/kritik-av-den-urbana-konsten