Oliver Lundgren Podcasts

  • Hur kan vi nyttja digitaliseringen på bästa sätt för framtidens skola? Oliver Lundgren är vd på Skolon, som är en plattform för att samla digitala utbildningstjänster i ett och samma gränssnitt för lärare och elever. I det här avsnittet diskuterar vi pandemins digitaliseringsskjuts för utbildningssektorn och den på många håll blomstrande svenska edtech-sektorn. // Programledare: Christian von Essen // Inspelat i Kitchen Studio på Roslagsgatan 23 i Stockholm. // Läs mer på hejaframtiden.se och nufattarjag.se.

  • Edtech och framtidens lärande med denna smarta person. Han har startar bolaget Skolon som vill möjliggöra digitalt lärande för alla. Vill du lära dig mer om skolsystemets digitalisering och möjligheter på under en kvart? Då ska du lyssna på dagens avsnitt med en inspirerande entreprenör.

    Glöm inte prenumerera och följ oss på instagram

  • Vad innebär den digitala skolan? Enkel fråga, men med en mängd olika svar: Det kan vara digitala verktyg i klassrummet, administrativa stöd till lärarna eller undervisning som inte är beroende av tid och plats. Oliver Lundgren, CEO på Skolon, om den svenska skolan mål att bli bäst digitaliserad i världen. Men skolan är heterogen; en del har kommit långt inom vissa områden, medan de står still inom andra - och vice versa.




    Om avsnittet:



    Målgrupp: allmänhet, ledning, it-folk, lärare, studenter, management, anställda, myndigheter, politiker



    Lär dig: digitala verktyg, digitalisering, digitala skolan, svenska skolans status




    Skolans strategi



    Notera att digitalisering i sig inte är ett ändamål, utan det övergripande syftet är att eleverna får en bättre undervisning och lär sig mer. Särskilt nära våra mål är vi emellertid inte, men vi är på väg. Den nationella digitala strategin och handlingsplanerna finns där, men har inte nått ut och genomförts än, digitala läromedel saknas, GDPR-frågan är inte helt löst, nya roller behöver skapas, det finns inte tillräckligt med tid och resurser till verksamhetsutveckling i skolan osv.



    Analog och digitalt i den digitala skolan



    Ofta är en digital - analog hybrid att föredra. Varför inte behålla “det som alltid har fungerat”? Geografi och samhällskunskap är tydliga exempel på ämnen där digitaliseringen kommit långt. Ingen sitter och bläddrar i gamla kartböcker utan detaljer och med fel namn och gränser eller papperstidningar som trycktes igår, utan kartan är i princip live och mångfacetterad, precis som omvärldsnyheterna i samhällskunskapen. Idag kan eleverna testa alla möjliga fordon eller musikinstrument i VR, där skolan bara behöver lägga nån tusenlapp på utrustningen. I framtiden kommer AI att hjälpa till att individanpassat utbildningsmaterialet, för att på så sätt optimera lärandet för eleven. 



    Lyssna på Olivers tankar om var den digitala skolan är på väg!



    Oliver Lundgren, Jonas Jaani (23:09)



    Videoversion av avsnittet:




    https://youtu.be/d1Dkbn851lU




    Länkar / mer information:



    Branschrapport 2020: Marknadsöversikt och branschbarometer över svensk edtech – en bransch mitt i stormens öga



    Nationell handlingsplan för digitalisering av skolväsendet



    Forskningen inom kunskapsområdet EdTechLnu



    Digitalisering - Här finns information och stöd för dig som arbetar med digitalisering i förskola, skola och vuxenutbildning.



    Sverige är ledande i att använda och utveckla den digitala teknologi som möjliggör och stärker det livslånga lärandet och oss som kunskapsnation.



    För skolan - Genom digitala lektioner och fortbildning av lärare bidrar Internetstiftelsen till att höja den digitala kompetensen i den svenska skolan.







    Alla avsnitt av digitaliseringens podcast Effekten:



    https://www.effekten.se/avsnitt



    Vi finns där du hittar dina övriga poddar:



    https://www.effekten.se/prenumerera/



    Apple Podcasts



    Google Podcasts



    Spotify:




    https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm
    https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm