Nasaret Podcasts
-
Pausa får besök av entreprenören Stina Qubti som grundat second hand-kedjan Busfrö. Om att göra något i ditt lilla och om lyckan att hitta rätt second hand-plagg. Det blev också ett samtal om en miljömedveten yngre generationen, Greta Gris och om två män från Nasaret.
-
Dick Harrison, professor i historia vid Lunds universitet har skrivit boken Jesus som är en populärvetenskaplig bok om Jesus som historisk person. Boken ingår i en serie - världens dramatiska historia - som tar upp olika stora gestalter i historien.
Vad menas egentligen med "historiens Jesus"? Ibland används uttrycket i kontrast till "trons Kristus" och får då en klang av att betyda "den verklige Jesus" emedan "trons Kristus" med nödvändighet förstås som en förvanskning.
Men som den amerikanske bibelforskaren John P Meier har konstaterat så är detta en dålig förståelse av begreppet. Meier föreslår därför snarare distinktionen "den verklige Jesus" och "historiens Jesus" där den senare kan förstås som "historikerns Jesus": den information om Jesus som vi kan säkerställa med historievetenskapliga metoder, och den verklige Jesus syftar på den Jesusbild vi hade kunnat erhålla om vi hade levt i hans närtid.
Meier presenterar ett antal kriterier för att säkerställa material i evangelierna som historiska och vissa av dessa kan man se att Dick Harrison använder sig av.
De grundläggande fakta om Jesus som Harrison menar är historiskt säkerställda är bland annat:
- han växte upp i Nasaret i Galiléen.
- han döptes av Johannes döparen
- han predikade, samlade lärjungar och utförde handlinger som uppfattades som helanden
- han predikade om Guds rike
- han förrådes av Judas
- han korsfästes
- hans grav befanns några dagar efter hans död vara tom
I vårt samtal presenterar vi de fem huvudsakliga kriterier som John P. Meier menar att historikern kan använda sig av för att undersöka om material i evangelierna troligen går tillbaks till Jesus, eller möjligen uppkommit senare i traderingen.
Det viktigaste av dessa kriterier är "pinsamhetskriteriet" som helt enkelt säger att uppfattningar som var pinsamma för den tidiga kyrkan och evangelisterna är troligen inte ett resultat av evangelisternas tillägg utan går tillbaka på en historisk händelse. Det betyder förstås inte att allt som inte är pinsamt är ett tillägg av evangelisterna: kriteriet är ett positivt kriterium - det vill säga det används för att belägga att något är historiskt - och inte ett negativt kriterium (som skulle kunna användas för att utesluta att något är historiskt). -
De första anhängarna till den ”nya” religionen som följde mannen från Nasaret fick utstå skarp kritik av judiska skriftlärda och våldsam förföljelse av blodtörstiga kejsare. Kejsar Nero gjorde det till en konstform att ta livet av kristna inför massorna på Colosseum eller när helst han behagade. Från denna våldsamma start är seklen få tills världens mäktigaste imperium inte bara accepterade kristendomen utan rentav gjorde den till ny statsreligion. Under samma tidsperiod kom brottet att bli totalt mellan de hednakristna som inympats i Gudsfolket och deras judiska rötter. I takt med att kyrkan växte explosionsartat förkastades den numera judiska minoriteten. Retoriken bland biskopar och kyrkofäder blev alltmer hatisk när myten om Kristusmördarna blev doktrin och den kristna antisemitismen institutionaliserad.
-
Samtal kring Jesu predikan i Nasaret (Luk. 4). Medverkande: Paulus Eliasson, Berno Vidén, Hans Lindelöw.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Jesus från Nasaret, som i kristendomen kallas för Jesus Kristus, sägs enligt kristen tradition vara Guds son. Jesus liv, död och återuppståndelse är den centrala berättelsen inom kristendomen och ligger till grund för många av de kristna högtiderna, så som påsken, julen och Kristi himmelsfärdsdag.
-
Isaac Bashevis Singer, den judiske författaren och Nobelpristagaren i litteratur, skrev att i förhållande till djuren "är alla människor nazister; för djuren är det ett evigt Treblinka". Kan nazisternas våld mot judar jämföras med vårt våld mot djur? Kan förintelseläger som Treblinka liknas vid våra slakterier? I Djurens förintelse utforskar Pelle Strindlund och Henrik Wig Singers jämförelse. De visar att argumenten som nazisterna använde för sitt storskaliga dödande av judar - vi arier är mer värda än judarna och har därför rätt att döda dem - är identiska med dem vi använder för vårt storskaliga dödande av djur. Stora likheter finns även i hur de två ideologierna organiserar sitt våld: fabriksmässigt dödande enligt löpande band-principen.Nazisterna menade att så länge deras dödande skedde "humant" och utan lidande var det oproblematiskt, och de själva kunde rentav betrakta sig som goda. Idag hävdar många detsamma om djurens död, då "human slakt" har blivit ett vedertaget begrepp. Att människans behandling av djur är dålig anser många,men kanske har vi inte förstått hur dålig? Djurens förintelse är en bok som inte lämnar någon oberörd. Djurens förintelse är skriven av Henrik Wig och Pelle Strindlund och utgiven på Karneval Förlag 2016. Denna ljudbok är inspelad 2017-2018. Inläst av Hannah Bratt, Markus Tufvesson, Sophie Nanne, Josefin Lindberg, Anna Johansson och Fredrik Lidén. Inläsningen av denna ljudbok har gjorts ideellt och utan vinstsyfte. Ljudboken har gjorts med tillstånd från såväl förlag som författare. Se mer om boken på www.djurensförintelse.se
-
Skådespelaren och regissören Juliano Mer-Khamis sköts till döds när han var på väg hem i sin bil den 4 april. I knät hade han sin lille son och bredvid honom i bilen satt barnvakten Radia.
Hon såg mördaren innan han öppnade eld mot bilen. Juliano satt i bilen ihjälskjuten med sitt tio månaders barn i knät.Juliano var född i Nasaret, med judisk mamma och palestinsk kristen pappa. Han medverkade i över 30 filmer och ledde ett teater- och kulturcentrum i Jenin kallat Frihetsteatern. Teatern som räddade barnen från flyktinglägren i Jenin.Negar Josephi har besökt Frihetsteatern i Jenins flyktingläger i Västbanken. Teatern som befinner sig i chock efter dödsskjutningen.