Mediesverige Podcasts
-
På Institutet för mediestudiers årsboksseminarium tar vi tempen på några centrala områden för den svenska journalistiken:
Hur många kommuner saknar en lokalredaktion? Ökar eller minskar ägarkoncentrationen i Mediesverige? Historisk återhämtning för reklamintäkterna till journalistik, men håller den i sig? Ett förändrat medielandskap, men vem betalar för journalistiken? Förslaget till nytt mediestöd, vad säger forskarna?Några av slutsatserna från årsboken
Redaktionsdöden i landets kommuner har stannat av. Samtidigt fortsätter ägarkoncentrationen öka och i nästan varannan kommun finns det nu bara ett mediehus representerat – och då är alla medieslag och små enmansredaktioner inräknade. Trots att reklamintäkterna till journalistik gjorde en historisk återhämtning efter pandemin, ser prognosen framåt dyster ut. Hos yngre konsumenter märks en betalningsvilja för journalistik på nätet.I panelen:
Jan Helin, mediedirektör SVT Carl-Johan Bergman, chef redaktionell verksamhet, Bonnier News Local Leo Wallentin, datajournalist på J++ och nyhetssajten Newsworthy Martin Ahlquist, redaktionschef och stf ansvarig utgivare SvD Olle Lidbom, medieanalytiker, kommunikationschef Norstedts Marie Nilsson, vd Mediavison -
Vid millennieskiftet hade mer än hälften av svenskarna fått tillgång till bredband och internet, vilket öppnade för snabba och genomgripande förändringar. I boken 101 händelser som förändrade Mediesverige påminner analytikern Olle Lidbom, känd från Mediepodden och bloggen Vassa eggen, om nya initiativ, kreativa grepp och urdåliga affärer från de gångna 20 åren. För gamla medieföretag har det varit en tid av prövningar, för nya internetbolag en guldålder, för enskilda läsare, lyssnare och tittare en tid av nya möjligheter. Etablerade maktstrukturer har förändrats i grunden: på gott och ont. Olle Lidbom samtalar med programledaren PJ Anders Linder.
-
Efter en höst av konkursspekulationer ser nu Sveriges största lokaltidningskoncern säljas till Norge. Vi ringer upp och pratar med Robert Rosén som avslöjade att Mittmedia-koncernen ska säljas till Schibsted-kontrollerade Polaris och försöker förstå varför affären sker nu och vad den betyder för Mediesverige. Dessutom pratar vi om varför Bonniers leasar ut Veckorevyn och går igenom de mest delade postningarna på Instagram, Twitter och Facebook.