Marie-Louise Ekman Podcasts
-
Snedtänkt drar igång höstsäsongen med ett samtal inför publik på Värnamo filmfestival. Kalle Boman har jobbat med de flesta av den svenska filmens excentriker: Bo Widerberg, Roy Andersson, Marie-Louise Ekman, Ruben Östlund. Samt dubbat Djungelboken.
-
Ständigt aktuell konstnär och kulturpersonlighet som rör sig fritt mellan olika konstformer. Ett program där hon får umgås med dem hon inte umgås med annars.
Alla Sommarprat finns att lyssna på i Sveriges Radio Play.
Kraftöverföringen mellan två människor- Han är den finaste människa som jag har mött. Han är snygg,han är vacker och elegant.
Det säger Marie-Louise Ekman när hon pratar om sin man Gösta och om den svåra tiden när han blev sjuk.
- Från en dag till en annan så var verkligheten overklig. Helt plötsligt så var den ena av oss sjuk. Mycket sjuk. Det som vi i början trodde var behandlingsbart kanske inte var det. Man fick helt enkelt se. Vi satt hos kirurgen på Huddinge sjukhus som allvarligt berättade att chansen för att inte överleva en operation var femtio procent.
Och om man överlevde den så var det vissa som inte överlevde första veckan kanske. Var Gösta villig att ta denna chans. Hans svar var otvivelaktigt ja.
- Viljan. Att inte visa. Sin innersta mening. Styrde allt vi gjorde.
Om Marie-Louise EkmanKonstnär, filmare, regissör, författare, 75 år. Född och bosatt i Stockholm. Tidigare Sommarvärd 1977, 1986, 1987, 1993, 1999 och 2008.
Konstnär och kulturpersonlighet som rör sig fritt mellan olika konstformer och ständigt aktuell. Har varit chef för Dramaten och rektor på Konsthögskolan i Stockholm.
I en retrospektiv utställning på Moderna Museet 2017 visades nära 350 verk ur hennes rika produktion av måleri, skulptur, textil och film. Året efter kom den hyllade boken Få se om hundarna är snälla ikväll med anteckningar från maken Gösta Ekmans sista sjukdomstid.
Gjorde 2019 kostym och scenografi till Carmen och Boléro i en bejublad uppsättning på Parisoperan, i regi av Mats Ek.
Orsakade lyssnarstorm med sitt Sommar 1977 som inleddes med orden ”Det här är pissråttan själv som talar” och läste högt ur hatbrev.Det här är mitt sätt att få umgås med dom människor som jag inte får umgås med annars.
Producent: Håkan Lahger
-
Kalle Lind och kulturdiversearbetaren Agnes Fred pratar om svensk filmhistorias näst rikaste verk. Namn som nämns: Marie-Louise Ekman, Alfred Hitchcock, Pauline Kael och George Martin.
-
Det svåra tvåhundratrettioförsta avsnittet med konstnären Marie-Louise Ekman. Vi pratade om disciplin, Hello Baby, att bli intervjuad av oförberedda och slappa journalister, skilsmässor, det psykiska slitaget som skådespeleri innebär, drömmen om ett längre liv, lust, att inte göra någonting, sovmorgnar, vart Sverige är på väg, och givetvis en hel del om huruvida människor var mer gränslösa på 70-talet.Producent David MehrDistribution Acast
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
K1 Det mörka rummet. Frilansjournalisten och doktorn i konstärlig gestaltning Per Zetterfalk möter Suzanne Osten, Ernst Billgren och Marie Louise Ekman och samtalar om skapandet av konst. Hur vet en konstnär att han eller hon är på rätt väg? Var går gränsen mellan intuition, avsikt och slump? I Det mörka rummet berättar Zetterfalk om sin forskningsväg mot den färdiga avhandlingen om konstnärligt skapande.
Vad innebär det att skapa konst? Det mörka rummet handlar om de ytterst svåråtkomliga konstnärliga vägvalen mellan intuition, avsikt, slump, tradition och de olika ramverk som institutioner av skilda slag – alltifrån teatrar till film-, TV- och radiohus – utgör.Ernst Billgren säger i programmet: "Så mycket i valet och väljandet och hur man känner och tycker - är automatik. Så många jobbar med den biten i konsten, åsikterna, de drillar sina åsikter till de är j-ligt korrekta. Jag undrar vad som finns där bakom? Vilka andra egenskaper kan konst ha? Eller är det bara en stor isdansshow och så ska folk hålla upp siffror?"Per Zetterfalk arbetar i spänningsfältet mellan konst, forskning och media. I fjol disputerade han som Dramatiska Institutets förste doktorand inom ett nytt fält mellan konst och vetenskap.Eller som Suzanne Osten säger i programmet: "Finns det överhuvudtaget ett tredje område mellan konst och forskning? Det finns en ängslan, en otrolig ängslan... kanske för att det här är ett nytt område."Syftet var att spegla vägen från ambition till verk och fånga det unika. Resultatet blev en avhandling om konstnärlig gestaltning, Inter esse, och en film om Lars Noréns skapande, Kall.Inter esse är latin och betyder ”mellan det som är”. Att söka detta är lite som att jaga sin egen skugga. Man är i det man jagar.Det mörka rummet är Per Zetterfalks radiodebut. Medverkar gör Ernst Billgren, Marie-Louise Ekman och Suzanne Osten.Se vidare