Maria Bohlin Podcasts
-
Saman Abduka undervisar ofta elever som är nyanlända till Sverige och jobbar på ett sätt där elevernas tidigare erfarenheter kommer alla elever tillgodo, och i flera olika ämnen.
Saman Abduka är lärare i Matematik för grund- och gymnasieskolan, samt företagsekonomi för gymnasieskolan. Saman har från början en lärarutbildning från Irak, som han i Sverige kompletterat med både en Ekonomi-examen på universitetet, samt examen från lärarutbildningen.
Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.
-
Camilla Askebäck Diaz använder flitigt sin lärplatta och projektor i undervisningen. Här berättar hon om sitt arbete och vi fokuserar sedan på tre favoriter som kan effektivisera undervisningen i klassrummet.
Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.
Här hittar du verktygen och apparna som nämns i samtalet:
Canva - https://itunes.apple.com/app/id897446215 Mentimeter - www.mentimeter.com Kahoot - www.getkahoot.comDu ännu fler tips och mer inspiration på www.livetsgladapussel.se
-
Samtal med Mia Smith om hur man kan använda internet, digitala verktyg och appar i sin språkundervisning. Mia Smith är språklärare i engelska och tyska för grundskolans senare åldrar samt gymnasiet.
Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.
Mer om Mia Smith och hennes tips kan du läsa på miasklassrum.wordpress.com
-
Hög elevaktivitet är en förutsättning för att kunna arbeta formativt. Patricia Diaz, lärare i engelska och spanska på Mikael Elias Gymnasium i Stockholm, berättar om några enkla digitala verktyg som kan användas för att stimulera och engagera eleverna och samtidigt höja elevaktiviteten i klassrummet.
Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.
-
Samtal med Erik Sigurdsson som har forskat om genus inom trä- och metallslöjden. När eleverna får välja slöjd så sker fortfarande den traditionella uppdelningen i 80 procent av fallen att flickor väljer syslöjd och pojkar väljer träslöjd. På vilket sätt lever gamla föreställningar om mansfostran kvar i trä- och metallslöjdsalen, och vilka erfarenheter görs när dagens elever möter denna miljö?
Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.
-
Samtal med betygsforskaren Alli Klapp kring frågor om betyg, betygssättning och bedömning i skolan. Hur tolkar vi betyg, och vilken typ av kunskaper och förmågor mäter vi med betyg? Alla har vi erfarenheter av betyg på något sätt, och betygen har också större betydelse här i Sverige jämfört med andra länder.
Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.
-
Ett samtal om källkritik i undervisningen. Ett mycket levande, och dagligen aktuellt angreppssätt, i att leta, undersöka och dra slutsatser. Det menar Ylva Pettersson, gymnasielärare i bland annat historia som samtalar med Helena Dal från Statens Medieråd.
Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.
-
Ett samtal med de tre finalisterna till Guldäpplet 2015.
Cecilia Johansson, ämneslärare i svenska och historia, årskurs 7–9 på Helenelundsskolan i Sollentuna och fil. lic. i historia.
Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad, förstelärare i svenska/språkutveckling/IKT
Tülay Gürgün, legitimerad modersmålslärare i turkiska, mediepedagog och skolbibliotekarie, Grindtorpsskolan, Botkyrka kommun
Den slutliga vinnaren presenteras senare, i oktober 2015 på Skolforum. Du kan lyssna på vinnarna i Lärarpodden #29
Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.