Magnus Jakobsson Podcasts
-
Fredric Thunholm är strategichef och copywriter på mediebyrån Wavemaker i Stockholm. Han har vunnit fin-priset Guldskrift för en annons om en som sväljer en avokadokärna, och han skriver både sunt och strunt på sin blogg, som heter Tänk på döden. Fredric från Fristad utanför Borås trodde aldrig att han skulle plugga på Berghs, men se det kom han att göra, 1997 till 1998 för att vara exakt. Under karriären har han jobbat på Jung von Matt, Young & Rubicam, Public Speaking och Klarna. I avsnittet hör du Fredric prata om:
varför alla borde läsa Bibeln, Oscar Wilde – och ryska författare på vilket sätt som copywriting är “motsatsen till konst” varför det (för honom) skaver att sälja vad en powerpoint-story är och varför du inte alls behöver “kill your darlings”I Copypodden intervjuar Mattias Åkerberg en radda av Sveriges bästa copywriters. Mattias är copywriter och UX-writer sedan över 15 år, och är aktuell som författare till Copyboken.
Och du … nu kan du provläsa (och förhandsköpa) Copyboken!
I avsnittet hör du Fredric läsa annonsen “Till dig som lever”. Uppdragsgivare: Papercut. Copywriters: Fredric Thunholm och Magnus Jakobsson. Vinnare av Guldskrift 2019.
Böcker och författare som Fredric tipsar om i avsnittet: Bibeln, Skogsliv vid Walden (Henry David Thoreau), Oscar Wildes De Profundis, Balladen om fängelset i Reading samt hans essäer (och biografin om honom skriven av Richard Ellmann), Tiden second hand samt Bön för Tjernobyl (Svetlana Aleksijevitj), Den första kretsen (Alexander Solzjenitsyn – “otrolig verkligen, kanske den största läsupplevelsen!),
Copypodden är inspelad hos TMP Media Group i Göteborg och Stockholm. Och det är Oskar Nyström på Studio Nyström som har klippt, fixat och ljudsatt varenda sekund av det här poddavsnittet. Fotografen heter David Einar, och jobbar på Linkin i Linköping. Tack för att du lyssnar, sprider och ger podden en kort recension + schysst betyg på Apple Podcaster!
-
Daniel Vaccino är copywriter och creative director på Oatly i Malmö*. Han berättar om sin krokiga väg in i reklambranschen, att det är toppen om någon blir arg, och att copywriters och cowboys har ett och annat gemensamt. Du hör också Daniel Vaccino snacka om:
Varför Oatly är en bråkig lillebrorsa (och vilken som är deras största utmaning) Hur han bråkar om sina formuleringar (utan att dö på kuppen) Varför du bör se till att vara sämst där du jobbar Hur det är att skriva loss ihop med en annan begåvad copywriter Att ta rygg på andra och stjäla mycket (utan att det märks)I Copypodden intervjuar Mattias Åkerberg en radda av Sveriges bästa copywriters. Mattias är copywriter och UX-writer sedan över 15 år, och är aktuell som författare till Copyboken, som du kan förhandsköpa redan nu.
I avsnittet hör du Daniel läsa sin annons “Hur pratar du med din 58-åring om mjölk?” (Pappahjälpen för Oatly).
Folk som Daniel namedroppar i avsnittet: Lisa Vaccino, Ida Backman, Jan Cederquist, Jack Hansen, Christer Wiklander, Magnus Jakobsson, Olle Langseth, Tove Eriksen Hillblom, Oskar Pernefeldt, Linus Bronge och Joakim Khoury.
Kampanjer som Daniel namedroppar i avsnittet: Pappahjälpen för Oatly, Har du moms, eller? för Apotek Hjärtat, Ölavtalet för Norrlands Guld, Du nya du fria för Försvarsmakten, Inte för alla för Bonniers Konsthall, och Det är mycket nu för Försvarsmakten.
* Numera jobbar Daniel Vaccino som creative director på Åkestam Holst Syd i Malmö.
***
Copypodden är inspelad hos TMP Media Group i Göteborg och Stockholm. Och det är Oskar Nyström på Studio Nyström som har klippt, fixat och ljudsatt varenda sekund av det här poddavsnittet. Fotografen heter David Einar, och jobbar på Linkin i Linköping. Tack för att du lyssnar!