Kronans Apotek Podcasts
-
Hannes Hasselrot som är VD på Kronans Apotek gästar podden Framtidens E-Handel och delar med sig av hur det är att komma till Stockholm från en liten ort, hur viktigt det är att våga vara vuxen, och begreppet enad handel och vad det innebär.
13:00 min - Snackar finanskrisen och vad den hade för påverkan på innovationer inom handel.
17:00 min - Hur rekryterar de stora retailbolagen sina VD poster år 2022?
21:00 min - Hur såg visioner och missioner ut, och vilka typer av förmågor behövde man tidigare vs nu?
25:20 min - Hur ser apotekshandeln ut idag?
35:45 min - Kundvärde!
39:00 min - Fastigheter och dess förändringar i hur man tillämpar ytorna, och det viktiga fokuset på mötesplatser.
42:15 min - Hur kommer den fysiska världen förändras och vad kommer Metaverse ha för roll?
Här hittar du Hannes:
https://www.linkedin.com/in/hannes-hasselrot-a72bb632/?originalSubdomain=se
Följ Björn på LinkedIn
https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/
Följ Framtidens E-handel på LinkedIn
https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/
Besök vår hemsida & Instagram
https://www.framtidensehandel.se/
https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/
Sponsor
https://www.treyd.se/sv/
Tusen tack för att du lyssnar!
Support till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I detta specialavsnitt gör vi en fördjupning i SEO-arbetet på nätapoteket MEDS. Med oss i Intervjun har jag den prisvinnande SEO-experten Daniel Larsson som är SEO-chef på företaget.
Nätapoteket MEDS har fler Googlesökningar på sitt varumärke än någonsin, enligt SEO-byrån Bonzers nya rapport. I sin analys av de 100 största e-handelsbolagen i Sverige har Bonzer valt att lyfta MEDS som skolexempel – då MEDS som sökord har ökat med 196 procent på två år. I intervjun får ner höra mer om hur MEDS arbetar med onpage, offpage och teknisk SEO för att nå framgångar inom området.
Daniel har lång erfarenhet av innehållsskapande från bland annat rollen som Content Manager på Schibsted och som fristående konsult och skribent för några av Sveriges största tidningar inom hälsa och skönhet. Innan MEDS var han på Kronans Apotek och hade rollen som SEO & Content Manager, där han under 2020 belönades med Svenska SEO-priset för sitt arbete med organiskt sök.
Medverkande: Daniel Larsson
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel -
Pandemiåret 2020 var extremt ur ett e-handelsperspektiv. Under 2020 växte den globala e-handeln med 28 % och 40 % i Sverige vilket resulterade i att tiotals konsumtionsmiljarder flyttades från fysiska butiker till e-handeln.
Vi har fått se bransch efter bransch fullkomligt revolutioneras, där de digitala plattformarnas logik ganska snabbt blir det självklara valet. Handeln är inget undantag och med pandemin som accelerator så har digitala beteenden permanentats vilket har kastat en hel industri rakt i en massiv omställning med bränslet att utvecklas eller avvecklas. Ett tydligt och bra exempel är Apoteksbranschen, där den fysiska butiken har varit en självklarhet under urminnestider men som idag befinner sig i mitt i sin omställning. 2021 stod näthandeln med apoteksprodukter för 19 procent av den totala apotekshandeln, för bara fem år sedan var motsvarande siffra ungefär fyra procent.
När omställningen kommer snabbare än förväntat, HUR ställer man om en fysisk jätte till en digital first. För att svara på dagens fråga har vi bjudit in en gigant som står mitt sin omställning och som representerar just Apoteksbranschen, varmt välkommen Hannes Hasselrot, VD Kronans Apotek.