Kristina Sandberg Podcasts
-
När pulvret lanserades var det framtidsmat. Idag är statusen låg. Det kylförvarade anses finare. Vi ställer kategorierna mot varandra i en provsmakning.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Har du några pulverminnen?
- Inte ett pulverminne, utan tvärtom. Det var klumpar i moset, minns Kristina Sandberg, författare till tre romaner om hemmafrun Maj, böcker där maten är ständigt närvarande.
- Jag tyckte det var förskräckligt.
Kristina bjöds på vanligt potatismos hos en kompis. Hon var van vid pulvermos. Barndomen innehöll mycket pulver.
- Chokladpudding, säger mathistorikern Richard Tellström. Som efterrätt på vardan. Och det var en fest.
Richard menar att pulvret funnits med mänskligheten genom hela historien. För vad är mjöl annat än ett pulver som kan blandas till mat?
Det moderna pulvret föds med livsmedelindustrialismens sena 1800-tal och in på 1900-talet.
Pulvermatens stora genombrottet kommer med snabbköpens etablering under 50-talet. Pulver tillsammans med djupfryst var framtiden. Snabbt, enkelt, tidsbesparande.
Idag är statusen betydligt lägre. Hög status har däremot det kylförvarade.
Så vi testar pulver mot kylförvarat. Bearnaisesås, vaniljsås och nyponsoppa.
Hur står sig pulvret i kampen?
-
Kristina Sandberg skriver romaner, beställningstexter och kritik. Skrivande som kräver mycket läsande och vi pratar dem i relation till varandra.
Stöd mitt arbete med skrivarpodden genom att swisha till 0722-093 789 eller bli patreon här: https://www.patreon.com/kerstinonnebo
Av: Kerstin Önnebo, Klippning: Frida Liljeros, Musik Maria Eggeling
-
Folkets hörnas Agnes Stenqvist och Emilia Palmén samtalar i månadens avsnitt med författaren Kristina Sandberg. Samtalet tar avstamp i Kristinas senaste bok En ensam plats som utkom tidigare i våras. En ensam plats är den självbiografiska berättelsen om Kristinas cancerdiagnos och behandling.
Vi samtalar om kroppens lidande och skrivandets lidande, om att ge sig själv agens att äga sitt lidande via skrivandet och om hur skrivandet ser ut i kris. Kristina berättar om vikten av att ta risker när man skriver, om att ge sig själv ett språk vs. att vara språklös, samt hur skrivandet av en bok kan frigöra en från förväntningarna och möjliggöra en ny textuell frihet.
Vad händer när ens bok tas ur ens händer och plockas upp av en offentlighet och ångrar man någonsin att man publicerar något ärligt? Det och mycket mer i månadens avsnitt.
Klippning: Klara Fridh Pietsch
Musik: Ben Persson
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Varje människa som någonsin försökt ha en relation kommer förr eller senare att hamna i en konflikt. Men varför är det så jobbigt och svårt? Hur kommer vi till rätta med tunneseendet som uppstår och alla sårande ord? I det här avsnittet pratar vi om skillnaden i att vara inåtbråkare eller utåtbråkare och om hur man styr in ett bråk på att bli relationsstärkande istället för relationsförstörande. Allt rundas av med en rage mot konflikträdsla på arbetsplatser som leder till kollektiv bestraffning.
Tack Karin, Alice, Cajsa, Carina och Caroline som delat sina tankar kring svårigheter och möjligheter i konflikter och gett oss intressanta ingångar till ämnet.
Avsnittet i Seinfeld som nämns är ur säsong 5, avsnitt 22 och heter "The Opposite".
Och karaktären Maj hittar ni i Kristina Sandbergs romantriologi Att föda ett barn, Sörja för de sina och Liv till varje pris där man får följa hemmafrun Maj i Örnsköldsvik mellan matlagning och ångest. -
Späckat avsnitt om tyska Theatertreffen och Scenkonstbiennalen som båda ägt rum online men som vanligt krockade. Och så lägger vi våra känsliga kritikernäsor i veckans debatt om Linda Skugges recension av Kristina Sandbergs "En ensam plats" i Expressen.
Föreställningar som nämns och minns i detta avsnitt är:
Einfach das Ende der Welt av/efter Jean-Luc Lagarce (Juste la fin du monde/It's only the end of the world) i regi av Christopher Rüping, livestream från Schauspielhaus Zürich 13 maj 2021
Show Me A Good Time av och med Gob Squad, 12 h livestream från Berliner Festspiele och andra delar av Berlin, 14 maj 2021
Maria Stuart av Friedrich Schiller, regi Anne Lenk, inspelning från Deutsches Theater Berlin
Reich des Todes av Rainald Goetz, regi Karin Beier, livestream från Deutsches SchauSpielHaus Hamburg 21 maj 2021
Der Zauberberg, baserad på Thomas Manns roman (Bergtagen), regi Sebastian Hartmann, livestream från Deutsches Theater Berlin 22 maj 2021
Scenkonstbiennalen:
Är det krig än av Mikhail Durnenkov, regi Natalie Ringler, Teater Galeasen
Klaus Nomi av Lucas Svensson, musik Jonas Redig, regi Sunil Munshi, Kungliga Operan
Proxy av Martin Forsberg, Norrdans
På spaning efter den tid som flytt av Nina Jeppsson och Maja Salomonsson efter Marcel Proust, Orionteatern
Från Uppsala stadsteater nämns också:
Inte hela världen? (Juste la fin du monde) av Jean-Luc Lagarce från 2016 & 3 vintrar av Tena Štivičić från 2019, båda i regi Anja Suša
Revolution Now av Gob Squad, 2012
Bonusmaterial: Den skojiga listan "How to opera Germanly" finns att fnissa åt här: https://www.operaclick.com/forum/viewtopic.php?t=7917 -
Det fria ordet var temat då Nässjö hade litteraturfestival och konstutställning i sitt kulturhus. Kristina Sandberg, Arkan Asaad, Ola Larsmo, Jenny Wrangborg, Bo Cavefors m fl framträdde.
Hur fritt är ordet? Vems berättelser är det som får komma fram? Detta var grundfrågor i Nässjö Litteraturfestival som även innefattade en konstutställning, "Den kulturelle onanisten", om och med den kontroversielle förläggaren Bo Cavefors. Kristina Sandberg, Lotta Lundberg, Arkan Asaad, Ola Larsmo, Athena Farrokhzad, Jenny Wrangborg är några av författarna som deltog. Mia Gerdin var i Nässjö för att samla röster, intryck och kommentarer. -
Kristina Sandberg intervjuas i sitt hem i Haninge utanför Stockholm, oktober 2010, apropå hennes nytkomna roman som är hennes fjärde: Att föda ett barn. Författaren läser själv några stycken ur boken.Reporter och producent Mia Gerdin.Läs mer på www.sverigesradio.se/p1/biblioteket
Hon vill skriva de böcker hon själv saknat, böcker om tankar och upplevelser som kanske ligger utanför den litterära huvudfåran. Som t ex att bära fram och föda ett barn, en kvinnlig erfarenhet som den manligt präglade litteraturhistorien inte ägnat närmare intresse. Kristina Sandberg är utbildad psykolog, och hennes nya roman som handlar om 20-åriga Maj som på sena trettiotalet blir gravid med en betydligt äldre man, lyfter fram en sfär av hushållssysslor som sällan beskrivits på detta intensiva och frenetiska sätt: att hålla smutsen borta och grytorna kokande, dessutom vara snygg, pigg och glad och ändå livrädd för att inte duga. Mia Gerdin har träffat Kristina Sandberg i hennes hus i Haninge, där de gamla äppelträden dignade under alla frukter, och pratat bl a om de inre och yttre krav som människor ställer på sig själva, och att hon måste skriva om sådant som har en botten i henne själv.