Jules Podcasts
-
Vi är tillbaka med lite nya intryck och inte från vilka spel som helst!
Ena tog utvecklaren 15 år att klämma ut medan andra är en remake på vad som förmodligen är ett av de mest inflytelserika actionspelen de senaste 20 åren.
Jules har tagit sig genom Storyteller* och Resident Evil 4 Remake** och berättar allt och mycket mer om det bra, det mindre bra och det fantastiska. Häng med!
All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken ni hör från Storyteller och Resident Evil 4 Remake, är skriven av Zypce och Kota Suzuki i respektive ordning.
*Kod för Storyteller är tillhandahållen av Annapurna Interactive
**Kod för Resident Evil 4 Remake är tillhandahållen av Capcom
-
Ida och Jules har trippat genom The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me* och passar på att förgylla mellandagarna med sina intryck. På vilket sätt är Supermassives senaste bättre än föregångarna och hur mycket gallskrik blev det egentligen?
En del hångel, en hel del misslyckanden behandlas med både samarbete och ensamma äventyr i denna mysrysare på en ö mitt i ingenstans.
Häng med!
All musik som hörs i avsnittet tillhör dessursprungliga upphovsrättsägare och musiken ni hör från The Dark Pictures Anthology: The Devil In Me är skriven av Jason Graves.
*Koder för The Dark Pictures Anthology: The Devil In Me är tillhandahållna av Bandai Namco
-
Vi har tittat på Avatar: The Way of Water!
...
Och vi har en del åsikter och tankar kan vi lova.
13 år tog det innan uppföljaren anslöt med ett manus och en regi som både Aaron och Jules ställer sig starkt tveksamma inför. Måhända innehåller filmen otroliga spektakel när det kommer till specialeffekter och underskön art design på sina håll, men sagan om hur familjen Sully kämpar mot kolonisterna kräver en hel del från oss för att vi ska köpa det som säljs.
Och frågan är ju trots allt om vi köper det eller inte.
Om något är det ett epos på tre timmar och tolv minuter som väcker känslor och får oss att babbla i åtminstone en tredjedel av den tiden. Häng med!
All musik du hör i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken ni hör från Avatar: The Way of Water är skriven av Simon Franglen.
-
Efter en kortare paus (efter en mindre kavalkad av avsnitt på raken), är vi nu tillbaka med ytterligare intryck från spelens underbara värld!
Jules och Aaron har klämt på det lilla indieäventyret från Studion Inkle, som panelen glömde, plockade upp och malde sig genom. Spelet heter alltså Heaven's Vault* och har allt som på pappret borde vara rena kattmyntan för Jules enligt Aaron, men vad är det egentligen som håller tillbaka Aaron i hans resa genom Nebulan i Heaven's Vault?
Därefter blir det kanadensiska The Chant** när Jules med årets bästa beskrivning förklarar tillkortakommandena i animationsarbetet hos protagonisten i det lilla skräckspelet. Det är måhända inte det största och vackraste spelet i trakten, men nog är det underhållande och kul ändå (eller?)!
Avslutningsvis går vi över våra tankar om pretentiösa och korta, samt oerhört mysteriska debuttiteln från Jumpship - Somerville***. Från Limbo och Inside kommer här ena halvan av Playdeads anda över till nya studion med Dino Patti vid rodret och de levererar en sci-fi saga värd att diskutera och spekulera kring i timmar. Men vi nöjer oss med en kvart, tjugo minuter och är tydliga med när vi träder in på spoiler-territorium mot slutet av segmentet.
Häng med!
All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprungliga upphovsrättsägare och musiken ni hör från Heaven's Vault, The Chant och Somerville är skriven av Laurence Chapman, Paul Ruskay och Dominque Charpentier Matteo Cerquone i respektive ordning.
*Kod för Heaven's Vault är tillhandahållen av Inkle
**Kod för The Chant är tillhandahållen av Prime Matter
***Koder för Somerville är tillhandahållna av Jumpship -
Ett litet team på Obsidian Entertainment gick ihop för att följa hjärtats väg när de skapade det ytterst specifika och relativt unika äventyret Pentiment*. Men hur bra är egentligen ett spel som inte är tänkt att vara för alla?
Jules och Aaron har plöjt Pentiment i tiotals timmar där den förstnämnde redan är klar (med första genomspelningen...) och den sistnämnde halvvägs. Det blir intryck helt utan spoilers med tanke på spelets karaktär, med fokus på systemen, den övergripande berättelsen och inramningen.
Vad saknar vi? Vad funkar? Vad gör egentligen Pentiment till Pentiment och sist men inte minst - vad var det egentligen Aaron hade fått om bakfoten kring en viktig del i spelet..? Häng med!
All musik du hör i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken från Pentiment som hörs är skriven och framför av Alkemie Early Music Ensemble.
*Koder för Pentiment har tillhandahållits av Microsoft
-
Vi har spelat Gotham Knights*, varit på Comic Con och squatat i Synth Riders**!
Aaron och Jules tar en paus från spelandet för att prata om sina intryck med Warner Bros Montreals första egna titel på åtta(!) år och det är långt ifrån allt de är överens om. Vad exakt får du såklart höra när du lyssnar.
Men inte innan de pratat om vad Jules spenderade halva lönen på under årets upplaga av Comic Con Stockholm som gick av stapeln förra helgen och vad var det egentligen Jules tatuerade för något under mässan..?
Och ja. Vad är det för nytt dansspel Aaron hittat till sina hemträningspass denna gången då? Häng med!
All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken ni hör från Synth Riders och Gotham Knights är skriven och/eller framförd av Finesu, Ryan Konline, PRIZM, ROY, Kastra, Freshcobar, The Flight och Joris de Man.
*Koder för Gotham Knights har tillhandahållits av Warner Bros Interactive Entertainment
**Kod för Synth Riders har tillhandahållits av Kluge Interactive -
Tredje avsnittet på en vecka och andra specialen! Jules och Aaron är tillbaka vid rodret för att pressa ur allt det har (och lite därtill) om A Plague Tale: Requiem!
Ett av årets tveklöst snyggaste spel rent grafiskt, med naturmiljöer som får oss att ifrågasätta oss själva och vad det egentligen betyder när ett spel ser "fotorealistiskt" ut (och varför vi ändå håller tillbaka på beskrivningen..).
En uppföljare värdig ett bättre namn är vi någorlunda överens om men var den kanske också värdig ett bättre slut? Det är vi kaaanske lite oense om.
Men oavsett vilket förblir A Plague Tale: Requiem en stark rekommendation från oss i dagens panel till alla som spelade första spelet. Häng med!
All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken ni hör från A Plague Tale: Requiem är skriven av Olivier Derivière.
-
Jules och Ida plockar upp Switchen och klämmer på Dorfromantik* och inte minst Return To Monkey Island** i ett rykande färskt avsnitt nära dig!
Hur står sig de bådas tankar och reflektioner kring Ron Gilberts och Dave Grossmans återkomst? Är de vida överens om att peka-klicka-äventyret fångar den där gamla goda nostalgikänslan igen, eller var det blott en känsla från förr, som aldrig kommer igen?
Detta och mycket mer, men inte innan vi utrönat exakt hur hårt en kan sitta fast i ett spel såsom Ida sitter fast i Dorfromantik. Häng med!
All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken ni hör från Dorfromantik och Return To Monkey Island är skriven av Laryssa Okada samt Peter McConnell, Michael Land och Clint Bajakian.
*Kod för Dorfromantik har tillhandahållits av Toukana Interactive
**Koder för Return To Monkey Island har tillhandahållits av Devolver Digital -
Vi har kollat på första (är det inte så vi bör kalla det?) säsongen av She-Hulk: Attourney at Law på Disney Plus och vi gillar vad vi har sett!
Jules som knappt brytt sig om Marvel Cinematic Universe är helsåld, medan Aaron som förvisso sett samtliga filmer och serier inom MCU, har en annan ingång. Gemensamt för dem båda är att MCUs senaste tillskott känns fräscht och oerhört underhållande!
Vi diskuterar det ena och det andra och spoilar slutet och de olika twisterna som sig bör, även om vi inte går över allt som händer i serien. Så har du inte sett serien ännu rekommenderar vi dig att göra det och sedan återvända till samtalet här.
För det blir en del. Häng med!
All musik ni hör i avsnittet tillhör dess ursprungliga upphovsrättsägare och musiken ni hör från She-Hulk: Attourney at Law är skriven av Amie Doherty.
Klippet ni hör är från She-Hulk: Attourney at Law S1:A1 A Normal Amount of Rage och finns på Disney Plus.
-
Liza är självklart bland de smartaste i världen och berättar mer om nästan ett år tillsammans med Big Brain Academy - Brain vs. Brain* när hon ansluter till panelen från hundhemmet i mitten av vårt avlånga land. Räkna även med gästspel från Obi.
Jules å andra sidan har sprungit och sprungit i all oändlighet (eller snarare ca sju timmar) från den eviga cylindern i The Eternal Cylinder** - en titel ingen av oss egentligen hade på vår radar, men som nu vid konsolsläpp plötsligt kändes oerhört fascinerande i sitt koncept, även om det kanske inte tar en plats på GOTY-listan direkt.
Avslutningsvis blir det glödheta intryck från Mario + Rabbids: Sparks of Hope*** som släpps nu på torsdag 20 oktober. Att få återvända till den knasiga mashupen med pratglada (kanske lite väl pratglada?) kanintokar och svamprikets ensemble av rörmokare och royaliteter är inte bara en ... ja vad tycker Aaron egentligen om denna uppföljare efter drygt 15 timmars utforskande och stridande?
Häng med!
All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprungliga upphovsrättsägare och musiken ni hör från spelen är i respektive ordning skriven av Nintendo, Patricio Meneses, Grant Kirkhope, Yoko Shimomura och Gareth Coker.
*Kod för Big Brain Academy: Brain vs. Brain har tillhandahållits av Nintendo
**Kod för The Eternal Cylinder har tillhandahållits av The Good Shepherd
***Kod för Mario + Rabbids: Sparks of Hope har tillhandahållits av Ubisoft -
Jules och Aaron är tillbaka med färgsprakande intryck från några av höstens allra hetaste releaser inom spelmediet - Dreamlight Valley och Moonbreaker*!
Vad är det som lockar Jules att fortsätta samla på sig grejer i Dreamlight Valley? Är det charmen med det lättillgängliga, sjöhäxan Ursula eller kanske bara kapitalisten i Jules som bara älskar att äga?
Och hur bra lyckas Unknown Worlds med att kliva in i live-service kategorin med Moonbreaker som är ett rejält kliv från exempelvis studions senaste två titlar - Subnautica och Subnautica: Below Zero? Vi har spel att diskutera, häng med!
*Kod för Moonbreaker har tillhandahållits av Krafton
-
Jules och Ida möts i den slutgiltiga sammandrabbningen för att avgöra, är Death Stranding: Directors Cut* ett riktigt bra spel eller kanske det värsta som någonsin producerats? Borde Hideo Kojima hyllas, eller stå i skamvrån? Är bäbisen världens gulligaste kompis eller rentav djävulens avföda?
Två sidor, två kombatanter, bara en kan vinna! Eller… finns det något litet de kan enas kring?
Lyssna så får du höra!
All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprunglige upphovsrättsägare och musiken från Death Stranding är skriven av Ludvig Forssell och Joel Corelitz.
*Kod för Death Stranding: Directors Cut är tillhandahållen av Sony
-
Jules och Aaron är tillbaka med en redigt grön rapport då Jules har grävt bland Game Pass-katalogen och Aaron följt upp sin fjolårssemester i Mexico!
Det börjas med House Flipper - det perfekta podcast spelet med fokus på att renovera och sälja hus samt lägenheter. Meditativt och beroendeframkallande så det ryker om det.
Därefter tar Aaron vid bland molnen med nysläppta DLC:t Hot Wheels till Forza Horizon 5, något som märkbart känns bekant med tanke på att det inte bara släppts ett dedikerat Hot Wheels-spel i fjol (som du kan höra mer om här) och det lilla faktum att Hot Wheels även gästade som DLC i Forza Horizon 3. Vad tycker vi egentligen om det?
Avslutningsvis blir det Route 96, ett nytt spel från människor bakom bland annat tidigare Valiant Hearts: The Great War -skaparna. En mer emotionell och välskriven resa som Jules beskriver som tydligt politisk med engagerande berättelser och alternativa slut.
Häng med!
All musik utöver våra vinjetter som hörs i avsnittet kommer från House Flipper, Forza Horizon 5: Hot Wheels och Route 96 tillhör dess ursprungliga upphovsrättsägare.
-
Det är dags att sätta tänderna i indies, skräckfilmsteman och inte minst hårdvara på molekylär nivå (om vi ska tro Aaron).
Först ut har Aaron gett sig an svenskutvecklade rogueliten Source of Madness* från Carry Castle vars slumpmässigt genererade fiendedesign tåls att fascineras över en hel del. Tillsammans med ett mer traditionellt upplägg av uppgraderingssystem och roguelite-design lyckas också Source of Madness tillföra en ytterligare nivå med en mycket imponerande ljudbild.
Sedan bär det av till The Dark Pictures igen! Jules har tagit sig an The Dark Pictures: House of Ashes** och lägger domen kring den tredje delen i Supermassive Games resa genom The Dark pictures-universumet. Karaktärerna, berättelsen och inte minst slutet hamnar samtliga under Jules lupp innan det slutgiltiga betyget faller.
Sen bär vi oss av i kosmos, ner på molekylär nivå och sedan tillbaka igen till vad dagens boomers kallar "jutub", när Aaron berättar om sina första månader med Steam Deck som han sparade ihop till bara för att landa i en dimma av guider, fipplande och huvudvärk. Den stora frågan är - lyckades han få till den som han önskar..?
Häng med så får du höra själv!
Se guiden av Deck Wizard här.
Musiken ni hör i avsnittet tillhör dess ursprungliga upphovsrättsägare och musiken ni hör från Source of Madness och The Dark Pictures: House of Ashes är skriven av Aleksandria Migova respektive Jason Graves.
*Kod för Source of Madness har tillhandahållits av Thunderful Publishing
**Koder för The Dark Pictures: House of Ashes har tillhandahållits av Bandai Namco -
Jules har spelat Supermassive Games senaste skräckäventyr The Quarry* och berättar om sin lägerupplevelse för Ida (spoilerfritt förstås!).
Lever spelet upp till sin föregångare Until Dawn i form av berättarteknik, karaktärsporträtt och hårresande skräck? Lyssna så får ni veta!
Det blir också lite snack om Stardew Valley, för vem gillar inte det?
All musik som hörs i avsnittet tillhör dess ursprungliga upphovsrättsägare och musiken ni hör från The Quarry är skriven av Ian Livingstone.
*Kod för The Quarry har tillhandahållits av Supermassive Games
- Visa fler