Johan Erlandsson Podcasts
-
Fyrhjulig, fulldämpad och endast 86 centimeter bred tar den sig fram bland cyklisterna i innerstaden - på bara 6 procent av den elektricitet en elskåpbil kräver.
I veckans avsnitt möter vi återigen Johan Erlandsson, medgrundare till Velove. Hör honom berätta allt om lastcyklar, flygets framtid och alternativa vägar i kampen om sista milen.
Vad krävs egentligen för att ersätta skåpbilar med lastcyklar? Kommer elflyg att bli tillgängligt för allmänheten eller blir det för kostsamt? Varför ska vi inte säga ‘fossilfritt’?
Allt detta och mycket mer går vi till botten med i veckans avsnitt av Logistikpodden.
Höjdpunkter i veckans avsnitt:
05:36 Velove’s lastcykel från koncept till produkt
10:40 Hur ser det ut i dagsläget?
17:05 Framtiden för lastcyklar
30:40 En crash course i elflyg
36:38 När kan allmänheten flyga elektrifierat?
Vill du veta mer om Johan och hans arbete med lastcyklar? Besök Velove’s hemsida eller varför inte lyssna på avsnittet han var med i för sju år sedan.
Kontakta Johan via LinkedIn
Redigering, mix och master av https://littlecabincreatives.com -
Galet störigt? Idiotisk utveckling? Eller vansinnigt viktigt? De flesta har tagit ställning kring cyklar, sparkcyklar och annan mikromobilitet. Det har Göteborg också. Och som i så många andra frågor rimmar de anpassningar vi behöver göra för framtiden inte alltid med den bekvämlighet vi vill ha idag.
Möt Anastazia Kronberg, ansvarig för Gothenburg Climate Partnership på Business Region Göteborg och Emanuel Karlsten i podden Business Göteborg om Mikromobilitet. I avsnittet hör du också Johan Erlandsson, medgrundare till Göteborgsföretaget Velove, Anders Ahlquist, divisionschef Bravida Syd och Pontus Wallgren universitetslektor och docent på Chalmers avdelning ”Design & Human Factors”. Alla med fokus på framtidens city-transporter – för gods, logistik, service och personer.
-
Eric Zinn är hållbarhetschef på Göteborg Energi. Han är också velomobilförare och susar fram i 40 km/h på cykelvägarna i Göteborg. Energibolagen håller på att utöka sin marknadsroll i och med att allt fler elfordon dyker upp på våra vägar. Är energisystemet redo för detta? Och vad är det som är så smart i en "smart grid" egentligen?
Eric på LinkedIn
Göteborg Energi
Velo-cityFramtida transporter på Universeum
Johan Erlandsson -
Jeppe Larsen är logistikentreprenören som vill koppla ihop cyklar med eldrivna fartyg för leveranser i städer. Han driver idag cykelåkeri, båtcharter och barnklädesföretag - alla med tydligt ekofokus. Samtalet är inspelat under Almedalsveckan 2016 i Visby.
Länkar:
Move by bike
Relaterade avsnitt: Christian Sandström Johan Erlandsson
Ekocharter
Barnklädesmärket Bonkeli
Cradle Net
Sellpy -
Dags för ännu en panel! I detta specialavsnitt möter vi experter inom citylogistik: Maria Lindholm (Closer), Jesper Örtengren (Vasakronan), Märta Brolinsson (Stockholms Stad) och Patrik Nilsson (Bäckebols Åkeri). Under samtalet pratar vi om möjligheter. Mikroterminaler, tysta off-peakleveranser, cykeldistribution, vattenvägar och mycket mer. Läs också gärna artikeln om avsnittet i senaste numret av Transportnytt.
Jesper Örtengren och Maria Lindholm Patrik Nilsson Märta BrolinssonLänkar:
Transportnytt
Maria Lindholm (som har ett eget avsnitt i Logistikpodden, se nedan)
Jesper Örtengren
Märta Brolinsson
Patrik NilssonCloser
Vasakronan
Stockholms stad
Bäckebols ÅkeriTidningen Transportnytt
Färdplanen för citylogistik vid Forum för transportinnovation Strategisk leveranstrafik StockholmRelaterade avsnitt:
Maria Lindholm
Johan Erlandsson -
Johan Erlandsson är teknologie licentiat i miljösystemanalys och en av de drivande krafterna bakom cykelåkeriet Pling Transport. Han är aktiv i flera företag, alla relaterade till cykling på olika sätt. Bland annat designar han och bygger innovativa lastcyklar som rönt internationell uppmärksamhet. Vårt samtal handlar om cyklar, benmuskler, containrar, transportplanering och hungriga dagisbarn. Länkar:Johan på LinkedInPling TransportVeloveVinnare av utmärkelsen Årets kooperativDHL express testar Johans cykel i HollandVelove Armadillo med semi-trailer, rymmer två 1-kubiks containrar om man vill