Joel Svensson Podcasts
-
Du har knappast undgått Partykungen – en av Sveriges mest framgångsrika e-handlare. Äntligen får vi hänga med grundaren Joel Svensson, som verkliga bjuder på hemligheter, insikter och härliga stories från den 13 år långa resan. Joel berättar bland annat:
– Varför han går långt varje dag
– Hur företagarlivet påverkat hans relationer
– Hemligheterna bakom en framgångsrik e-handel
– Varför han inte tar in kapital
– Hur man jobbar hela tiden och trivs med det
– Vilka hans värsta ögonblick som företagare är
Och mycket mer.
Det här är ett samtal som hjälper dig att förstå både entreprenörskapet och e-handelsvärlden. Trevlig är han också. In och lyssna!
I Ordinary People who do Badass Things berättar Sveriges främsta entreprenörer hur de gått från vanliga liv till att skapa landets häftigaste företag och varumärken. Programledare är entreprenören och författaren Gustaf Oscarson.
Alla avsnitt och intervjuer på www.driva-eget.se.
Ordinary People who do Badass Things ges ut av We are Business Nordic AB. Vi samlar och skapar världens bästa kunskap, verktyg, inspiration och nätverk inom företagande. Häng med!
-
Hur lyckas man växa ett bolag till marknadsledande helt utan riskkapital, och vad krävs för att som företagare hantera kriser och komma ut med bättre resultat i slutändan? Det ska vi bland annat diskutera i veckans avsnitt.
Günther får besök i studion av Joel Svensson, vd och grundare av Partykungen som är ett av Nordens största e-handelsföretag som helt utan riskkapital lyckats omsätta över 300 miljoner under pandemiåret 2021.
Hur jobbar man med sociala medier och sökordsannonsering med låg budget? Och vilka är fördelarna med att driva företag utanför storstäderna. Här får du svar. Lyssna nu! -
I detta avsnitt träffar vi Joel Svensson som är grundare och VD på Partykungen. Han började sin resa 2009 och under året när hans mamma fyllde 50 år så gav Joel henne ett jobb i present och hon blev Partykungens första anställde. Idag 12 år senare driver han Partykungen som är ett av Nordens största e-handelsföretag som utan riskkapital lyckats omsätta över 300 miljoner under pandemiåret 2021.
Resan började med en arbetslös mamma och ett intresse för maskeradkläder och idag driver 35 årige grundaren och VD:n Joel Svensson Partykungen med sina 100 anställda som vill göra det tråkiga roligt – och det roliga helt fantastiskt. Under pandemin, en tid där många företag gick i förlust eller konkurs, var Partykungen ett av de företag som istället växte och nu jobbar de aktivt med att expandera e-handeln till fler länder.
Partykungen tillhör ett av de bolag som utöver performance marketing även satsar mycket på ren branding. De syns därför även i kanaler såsom på TV och de hörs på Spotify. De satsar även mycket på inspiration i deras olika kanaler och tar egna miljöbilder på det mesta i sortiment. Joel tror att personlig kommunikation ger betydligt mer i sociala media än välgjorda filmer med ett företag som avsändare.
Medverkande: Joel Svensson
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel -
Följ med och ta del av Partykungen.se tillväxtresa under parollen "Fight boredom". Joel Svensson grundade bolaget för att minska tristess och kunna ge sin mamma ett jobb och nu omsätter verksamheten över 300 miljoner och resan bara fortsätter! Ett riktigt inspirerande samtal om både vikten av den enskildes roll men också att leda och organisera för tillväxt. Välkommen! // Jan Blomström
-
Vi gästas av E-handelsveteranen och entreprenören Joel Svensson för att prata företagande inom E-handelsbranschen. Han startade sitt företag Partykungen.se för att ge ett jobb till sin mor och resan har sedan dess gått uppåt och framåt. Hur lyckas man med att bygga en framgångsrik e-handel och hur kan man skaffa extrainkomster genom att sätta upp sin egen webbshop? Dessutom fortsätter debatten om Palmes mördare och oenigheterna växer.
-
Black Friday har blivit e-handelsårets höjdpunkt när organisationen sätts på sitt största prov. Hur optimerar man lager, kundtjänst och it när försäljningen slår i taket samtidigt som man håller personalen på gott humör?
I Gävle finns Partykungen och BGA som regelbundet byter erfarenheter, samtidigt som de upprätthåller en vänlig tävlan. Här finns 19 år av samlade e-handelserfarenheter.
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Joel Svensson, grundare och vd för Partykungen samt Björn Andersson, vd och grundare av BGA.
Black Friday började uppmärksammas av svenska kedjor och e-handlare redan år 2013. Sedan några år tillbaka är Black Friday, som i år infaller den 26 november, den verkliga starten på julhandeln i Sverige.
Hos Partykungen och BGA börjar förberedelserna för Black Friday redan när Black Friday pågår. Det är mycket som ska klaffa med bemanning, lagerhållning och it. Lägg de aktuella problemen med att få hem varor från Asien och målet är rörligare än någonsin.
Partykungens bästa försäljningsdag är inför Halloween, men de har ordentlig fart på försäljningen under hela julhandeln för ytterligare en peak inför nyår. BGA dubblar försäljning under Singles Day den 11 november trots blygsamma rabatter på 11 procent.
Hos BGA handlar inte erbjudanden om att sälja ut hyllvärmare utan att ge bra priser på populära produkter. Hos Partykungen säljs hyllvärmare ut automatiskt när de säljer under en viss nivå och deras populäraste kampanj är Free Crap Week när de ger bort sånt som inte ens går att sälja till rabatterade priser.
BGA planerar att börja tillverka produkter i Sverige, först lite ovanligare storlekar, men på sikt kanske allt om de höga fraktpriserna håller i sig.
Både BGA och Partykungen menar att det finns utrymme för nya e-handlare eftersom många existerande e-handlare gör det dåligt. Det krävs ett fullständigt fokus på kunden och en överblick på alla detaljer som måste bli rätt för att lyckas. Och en förmåga att hantera misstag.
Kolla in våra sponsorer:
www.treyd.io/
www.svea.com/se/sv/foretag/betallosningar/
www.postnord.se/foretagslosningar/e-handel
Kontakta programledaren Urban Lindstedt
www.linkedin.com/in/urbanlindstedt/