Jacob Östberg Podcasts
-
Chockrosa. Ärtgrönt. Solgult. Havsblått. Och ännu mer rosa. Starka färger smyger sig alltmer in i modet. Eller smyger och smyger. Flera modemärken saftar nu på med färg som aldrig förr.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Somliga menar att den nya färgfrossan har med pandemin att göra. Då behövde man en extra boost och vad kunde vara enklare än att pigga upp sig genom att börja bära lite mer färgglada kläder? Fenomenet fick snart ett namn – “dopamine dressing”, det vill säga kläder som sätter fart på signalsubstanserna i centrala nervsystemet och därmed får oss att må bra.
Rött, orange och gult sägs vara extra bra på att få oss att bli mer sociala, medan blått och grönt får oss att tagga ner. Huruvida det går att vetenskapligt bevisa att just färgglada plagg funkar på det viset är lite oklart. Det skulle ju kanske lika gärna handla om ett inlärt beteende. Men klart står att intresset för både kläder och inredning med sprakande färger är på uppgång. Inte minst syns det bland de flertalet modemärken som just valt att satsa på en ny gräll signaturfärg för sitt varumärke.
I veckans Stil reder vi ut vad det egentligen innebär att varumärkesskydda en färg. Vi träffar också Tekla Evelina Severin, som nyligen utsågs till "Årets inredare" av tidskiften Elle Decoration och vars estetik kännetecknas av starka färgkompositioner. Vi blickar också hundratals år tillbaka i tiden och träffar konservatorn Elin Lundmark för att titta närmare på den, tro det eller ej, färgchockande medeltiden.Veckans gäst är Jacob Östberg, professor i marknadsföring vid Stockholms Universitet.
-
Hur ska företagen agera när vi nu uppmanas att konsumera mindre? Kan lågprisföretagen ställa om till att sälja dyrare varor med högre kvalitet? Dessutom - vad beror Socialdemokraternas ökade väljarstöd på?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Ser vi en Andersson-effekt på Socialdemokraternas ökade väljarstöd?Lördagens opinionsundersökning från Kantar Sifo visar att Socialdemokraterna ökar med 2,3 procentenheter. Det är nästan storleksmässigt lika mycket som hela Liberalernas väljardel. Är det en Magdalena Andersson-effekt vi ser på tillströmningen? Hur har det sett ut historiskt när en nytillträdd partiledare tar vid? Vi pratar med Toivo Sjörén, opinionschef på Kantar Sifo.
Varför tappar Boris Johnson i opinionen?Det blir även brittisk politik. Vi pratar om Boris Johnson som börjat tappa i förtroende samtidigt som Labour nu gått om Tories enligt väljarundersökningarna. Vad beror det på? Har väljarna ändrat åsikt om den okonventionella stilen Johnson använder sig av? Katrine Marçal, Dagens Nyheters medarbetare i London medverkar i programmet för att hjälpa oss svara på det.
Hur ska företagen göra en hållbar omställning?Förra veckan pratade vi om slagorden "Vi måste konsumera mindre". Men hur ska företagen göra? Hur ska de som säljer stora volymer billigt agera? Går det att ställa om verksamheten helt och hållet? Vi gästas av Jacob Östberg, professor i reklam och PR vid Stockholm universitet.
Programledare: Thomas Nordegren
Bisittare: Louise Epstein
Producent: Amanda Rydman