Hilda Hultén Podcasts

  • Lagerautomatisering är ingenting nytt, men de kraftigt ökande volymerna inom e-handeln har skapat automatiseringsvåg bland Sveriges e-handlare. Och Sverige och Norden ligger långt fram inom lagerautomatisering i jämförelse både USA och Asien.

    Frågan är om det kommer finnas så mycket personal på framtidens lager. I framtiden kommer mjukvaruutveckling och artificiell intelligens att skapa flexiblare automatiseringslösningar. Och automatiseringen kommer att ställa nya krav på hela vårt logistiksystem i framtiden, som dygnet-runt leveranser.

    I det här tredje och sista avsnittet av automationsskolan samtalar programledaren Urban Lindstedt med Mikael Holmqvist, vd på Knapp i Sverige, Hilda Hultén, redaktör på tidningen Dagens Logistik samt Tobias Henriksson, projekt och försäljningschef på Knapp i Sverige. . Det här är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender, tidningen Dagens Logistik och automationsleverantören Knapp.

    Vi blickar framåt för att lära oss om hur framtidens automatiserade lager kommer att se ut, och hur det påverkar varuförsörjning och kompetensbehov. Vi pratar också fördelarna med omni-lager.

    Hårdvaran inom automationslösningar kommer naturligtvis att förändras framöver, men de stora förändringarna kommer att ske på mjukvarusidan. Här kan plocket samordnas och effektiviseras med hjälp av AI. Redan idag arbetar Knapp med AI för att lösa svårigheter som att få plockrobotarna att klara av att plocka olika typer av produkter. Här går det att utnyttja erfarenheter från ett lager i Australien i Värnamo.

    Automationslösningar går också att implementera i exempelvis obemannade bensinmackar så att kunderna kan handla vanliga produkter samtidigt som de tankar som sedan leveraras fram med robotar. Detta gör Knapp i Österrike idag. Automation gör det också enklare att prioritera orders från kunder i lojalitetsprogram eller de som betalar extra för snabbare leveranser.

    Omnikanalhandel blir allt vanligare, det är ju inte bara traditionella butikshandlare som ställer om mot e-handel, utan också rena e-handlare som skaffar sig butiker eller mindre fulfilment centers. Det skapar både nya möjligheter vid automatisering där man kan balansera arbetstoppar mot varandra inom e-handeln och butikshandeln. Att slippa lagerföra samma produkter på olika lager ger också fördelar.

    Detta är del tre i en serie om tre:
    Del 1) Så lyckas du med automation
    Del 2) Apoteket automatiserar 85 procent av plocket
    Del 3) Framtidens automatiserade lager

  • Lagerautomation har blivit allt populärare hos svenska e-handlare. Men det är viktigt att ha gjort sin hemläxa för att genomföra ett lyckat automatiseringsprojekt och få ut största möjliga effekt av investeringen. Det finns inte en lösning som passar alla.

    Genom att automatisera kan e-handlaren öka kapaciteten och skjuta upp en lagerflytt. Men det kräver koll på sina processer och sin data. Och e-handlare har ofta för bråttom när de ska välja automationslösning.

    Tidningen Dagens Logistik gästar Ehandelstrender med en poddserie om lagerautomation i tre delar, som produceras i samarbete med automationsleverantören Knapp. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender, tidningen Dagens Logistik och automationsleverantören Knapp.

    I detta avsnitt samtalar programledaren Urban Lindstedt med Hilda Hultén, redaktör på Dagens Logistik, Tobias Henriksson projekt- och försäljningschef på Knapp i Sverige och Johanna Linder, affärsutvecklare och projektledare på logistikkonsulten Proflow.

    I det här första avsnittet introducerar vi ämnet automation, pratar om olika tekniker, om när det är dags att automatisera, och hur man bäst går tillväga och vad man ska tänka på.

    Det krävs kompetens för en lyckad automatisering. Det är viktigt att verkligen analysera nuläget och veta var man är på väg. Det är också viktigt att vara transparent och öppen mot sina logistikkonsulter och automationsleverantörer. Valet av automationslösning är viktigt – det finns ingen “one size fits all”, utan man måste utgå från sin egen business.

    Det finns olika nivåer på automatisering där den lägsta nivån bara handlar om något mindre moment i logistikhanteringen på ett lager. Sedan går det också att automatisera hela pack-och-plock kedja – då handlar det om investeringar på några miljoner kronor till flera miljarder.

    När en e-handlare kommer till ett läge där volymerna växer och man trycker in mer och mer folk, men ändå inte får ut mer i andra änden, då kan automation vara lösningen. Om man saknar ett WMS-system kan det vara lösningen, men oftast är det här som automation är lösningen. För mindre e-handlare går det också att få tillgång till automation genom att tredjepartslogistik-aktörer har börjat automatisera sina lager.

  • 2022 blir ett historiskt rekordår för logistikbyggen i Sverige, med närmare 1,4 miljoner kvm planerade nya ytor. Samtidigt börjar planlagd mark för logistikbyggnader att ta slut. Vi kan därför räkna med 10-20 procent högre lagerhyror i framtiden.

    Att Göteborg petas ner från toppen från topplistan över Sveriges 25 bästa logistiklägen, som varje år tas fram av tidningen Intelligent logistik, beror på bristen på planlagd mark. Men bristen på mark öppnar möjligheter för andra logistiklägen längre ner på topplistan.

    I detta avsnitt samtalar programledaren Urban Lindstedt med Hilda Hultén, redaktör på Dagens Logistik och Intelligent logistik om Sveriges bäst logistiklägen och den senaste utvecklingen av krisen för de internationella fraktkedjorna.

    Sedan 2005 har tidningen Intelligent Logistik årligen listat Sveriges bästa logistiklägen, som en vägledning den som vill etablera ett centrallager för konsumtionsvaror i Sverige. I år petade Helsingborg ner Göteborgsregionen från topplistan över Sveriges bästa logistiklägen.

    Men det logistikläget är inte allt. Det finns många mjuka värden som möjligheter att rekrytera engagerade medarbetare. Det är exampelvis Lykos stora lager i Vanbro ett bra exempel på.

    För tio år sedan byggdes det 300 000 kvm lager om året för att i år nå 1,4 miljoner kvm. Idag står investerarna i kö för att investera i lager, när vanlig handel och kontorsfastigheter blivit allt mer osäkra investeringar.

    Den växande e-handeln är anledningen till den ökade efterfrågan på lagerytor, eftersom ett e-handelslager behöver tre gånger mer yta än ett vanligt butikslager. I USA ser vi dessutom att man lägger till tio procent yta bara för att kunna säkra upp leveranserna när de internationella leveranskedjorna har problem.

    Vi följer också upp avsnitt om fraktkrisen i höstas, med en något mer hoppfull prognos när containerfrakten kan stabiliseras.

    Kolla in listan för Sveriges 25 främsta logistiklägen: https://intelligentlogistik.com/logistiklagen/

  • E-handlare varnar för att lagren kommer att vara tomma nästa kvartal. Och oron för varuförsörjningen skapar osäkerhet hos e-handlarna som tvingas beställa allt tidigare och betala allt mer för frakten. Vilken ökar på problemen ytterligare.

    Det är många olika faktorer som drivit fram dagens fraktkaos: Pandemin, hackerattacker, allt svårare väderförhållanden, energibrist i Kina, chaufförsbrist i världen samt handelskriget mellan USA och Kina har skapat en perfekt storm på logistikmarknaden.

    I detta avsnitt av podden Ehandelstrender eTalk samtalar programledaren Urban Lindstedt med Hilda Hultén, medgrundare och ansvarig utgivare på tidningen Dagens Logistik samt Arne Andersson, e-handelsexpert knuten till Postnord. Detta bär ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Postnord.

    Fraktpriserna från Kina har ökat från 1800 till 20 000 dollar per container trots att volymerna bara ökat med tre procent. Men det största problemet med dagens fraktkaos är att det är omöjligt att veta när varorna kommer fram.

    Hilda Hultén tror att det nya normala kommer att inträffa först år 2023 och då med fraktpriser som är 2-3 gånger högre mot tidigare mycket låga nivåer. Samtidigt funderar allt fler företag på att flytta tillverkning till Sverige och Europa för att inte vara lika beroende av globala frakter.

    I podden pratar vi också om att cirkulära affärsmodeller blir nödvändiga för en hållbar framtid. Det är ju egentligen ingen brist på varor utan mer på affärsmodeller som gör att vi kan ta han om alla produkter som köps för att slängas eller läggas i garderober och lagerutrymmen.

  • Christian Hallberg är vVD på No Waste Logistics, en stor 3PL-aktör i södra Sverige. Han har ett förflutet inom bland annat Perstorpkoncernen och har sedan mitten av 1990-talet arbetat med logistik inom många olika branscher. Vårt samtal handlar (som vanligt) om allt möjligt, bland annat fördelar med att arbeta som konsult, om digitalisering, om automatisering, om namnet No Waste samt om skillnaderna mellan högskolor och universitet.

    Dessutom får ni i slutet veta lite mer om min kommande podd på engelska.

    Länkar:
    Christian på LinkedIn
    No Waste Logistics
    Chalmers MOOC-kurs där vi bland annat tar upp centralisering och decentralisering. Kursen är gratis och startar den 10/4 2018 (men finns tillgänglig även utanför kursperioden).
    Digital Transport and Logistics Forum - rådgivande grupp till EU-kommissionen
    Den digitala fraktsedeln eCMR
    Elon Musk skickar upp en sportbil i rymden
    Avsnitt 32 - Claes Magnusson
    Avsnitt 55 - Gerhard Guron
    Avsnitt 65 - Carl Lumsden
    Avsnitt 70 - Bo Hallams

    Bild: Hilda Hultén, Intelligent Logistik